Web Analytics Made Easy - Statcounter

اینجا به معنای واقعی نگین گردشگری غرب کشور است، هرآنچه که از زیبایی، طبیعت و تاریخ را که بخواهید ببینید در کرمانشاه یافت می‌شود، اصلا برای همین است که کرمانشاه را به سرزمین سنگ و آب می‌شناسند.

 به گزارش ایران آنلاین ، اگر سرسبزی شمال و روستاهای پلکانی را می‌خواهید مشابه آن را در شمال غرب کرمانشاه می‌توانید ببینید، زیرا اورمانات هیچ چیز از شمال کمتر ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر گرمای دلچسب بهاری کویر ایران را می‌خواهید نخلستان‌های قصرشیرین پذیرای شما هستند، اگر تاریخ ایران زمین را می‌خواهید جلوه‌های عظیمی از آن در بیستون و طاقبستان خوابیده است، اگر تنوع فرهنگ و آداب و رسوم را می‌خواهید به پاوه بروید و خلاصه اینکه در هر گوشه‌ای از این استان جاذبه‌های گردشگری نهفته که چشم انتظار مسافران است.
اگر وضعیت کرونا مناسب و سفرهای نوروزی برقرار باشد کرمانشاه یکی از بهترین مقاصد گردشگری در این فصل است، با آب و هوایی چهار فصل و بیش از چهار هزار اثر تاریخی که بیشتر از نیمی از آنها به ثبت رسیده است.
 چندی پیش نیز کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک جهان هم معرفی شد و این بدان معنا است که در کرمانشاه با انواع غذاهای خوشمزه و متنوع از دنده کباب گرفته تا خورش خلال کرمانشاهی از شما پذیرایی می شود.

آناهیتا یک ورودی تاریخی از شرق کرمانشاه---

اگر از شرق به کرمانشاه بیایید اولین  جاذبه گردشگری در شهرستان کنگاور شما را به خود جذب می کند، معبد آناهیتا که بنا به روایاتی دومین بنای سنگی کشور بعد از تخت جمشید است.
این اثر تاریخی بنا به عقیده برخی مربوط به زمان پارتی است و برخی آن را مربوط به دوران ساسانی می‌دانند، اما هرآنچه که هست یکی از باشکوه ترین آثار تاریخی ایران و کرمانشاه به شمار می رود.
پلکان ها  و حجاری ستون های بنای آناهیتا هر گردشگری را جذب می کند، آناهیتا به معنای فرشته نگهبان آب است.

شهر گوردخمه مادها

در شهرستان صحنه هم جاذبه های متعددی داریم که یکی از مهمترین آنها سراب زیبای صحنه است، آب روان این سراب در مسیر فضای بی نظیری را فراهم کرده و در کنار مسیری که آب سراب جاری است درختان بلند طی سالیان روییده اند و سر به فلک کشیده اند.---

باغات سراب شهره خاص و عام است، خصوصا باغات گیلاس.
اگر از مسیر سراب کمی پیاده روی کنید به آبشار اصلی سراب صحنه می رسید که دل هر گردشگری را می رباید و در فصل تابستان محلی برای آبتنی جوانان است.
زیبایی های صحنه فقط به جاذبه های طبیعی آن محدود نیست، بله صحنه یکی از تاریخی ترین شهرها است زیرا در آن نمادی از گوردخمه های زمان مادها را می توان یافت.
به عقیده برخی از کارشناسان گوردخمه های صحنه از نادرترین گوردخمه های دو طبقه مادها است.
یکی از همین گوردخمه ها در محدوده سراب "دربند"واقع شده و در بازدید از سراب هم می توانید طبیعت را ببینید و هم شکوه تاریخ را.

شهر بزرگترین سنگ نوشته دنیا

هرسین را همه با بیستون می‌شناسند، زیرا شهر بیستون که شهرت جهانی دارد در شهرستان هرسین واقع شده و هر ساله یکی از مقاصد گردشگری مهم توریست های داخلی و خارجی است.
از بیستون به عنوان بزرگترین سنگ نوشته های جهان یاد می شود که ثبت جهانی شده و مربوط به دوران هخامنشی است.
سنگی که بر کوه های پرآو حک شده و برای دیدن آن باید چندین متر از کوه بالا بروید که البته مسیر برای شما هموار شده است.
وقتی به نزدیک سنگ نوشته برسید زیر پای شما دریاچه زیبای چشمه بیستون خودنمایی می کند و طبیعت سرسبزی که اطراف  آن وجود دارد و آبی زلال و جاری تا پایین دست.
در این محدوده مجسمه دو متری هرکول هم وجود دارد که یادگاری از دوران اشکانی تا سلوکی است، مجسمه ای عظیم و با شکوه که دیدن آن خالی از لطف نیست.
کاروان سرای شاه عباسی هم در دل همین سرسبزی بیستون خودنمایی می کند، کاروانسرایی از دوران صفوی که حالا به هتلی پنج ستاره تبدیل شده و اگر شبی را در آن بگذرانید خالی از لطف نیست.
حجره های کاروان سرا شکوهی از تاریخ ایران زمین را به یادگار دارد اما اگر قصد اقامت در این هتل پنج ستاره را دارید باید از مدت ها قبل اقدام کنید زیرا معمولا از چند ماه قبل رزرو می شود.
البته دیدنی‌های هرسین فقط به همین آثار تاریخی ختم نمی شود، دیدن طبیعت هرسین هم خالی از لطف نیست و سراب هرسین هم سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می کند.


تخمه و کباب سنقر را از دست ندهید

سنقر هم یکی از شهرهای دیدنی کرمانشاه است، اینجا یک سراب عجیب و غریب چشم انتظار مسافران است، سراب گزنهله که آب آن در زمستان گرم و در تابستان سرد است.

این سراب آبی گوارا دارد و طبیعت اطراف آن بسیار دیدنی است.---

در سنقر روستاهای هدف گردشگری فراوانی داریم، از ورمقان تا روستای تاریخی فارسینج و نژیوران.

آبشار گیشانپسند، بقعه امامزاده احمد، بقعه تاریخی مالک و ... از دیگر جاذبه‌های گردشگری سنقر است.
یکی دیگر از ویژگی‌های سنقر خوراکی های منحصر به فرد آن است، خصوصا کباب سنقر که در تمام کشور شهره است و البته تخمه آفتابگردان سنقر که کیفیت و طعمی بی نظیر دارد.
از طاقبستان تا تکیه معاون و راسته بازارهای سنتی

شهر کرمانشاه به تنهایی انواع جاذبه‌های گردشگری را در دل خود جای داده است، آنچه که شاید بتوان از آن به عنوان نماد کرمانشاه یاد کرد اثر تاریخی طاقبستان است، اثری دارای چند بخش مهم شامل طاق‌هایی که صحنه های تاج گذاری پادشاهان از جمله خسروپرویز بر آن نقش بسته تا چند سنگ نوشته.

این مجموعه ارزش تاریخی و فرهنگی فراوانی دارد و البته در کنار آن دیدنی‌های دیگری هم وجود دارد، درست نزدیک طاق‌ها دریاچه سراب طاقبستان است که مردم آن را به دریاچه آرزو می‌شناسند، بنا به باور قدیمی مردم اگر در این دریاچه سکه بیندازید و آرزو کنید آرزوی شما برآورده خواهد شد و از همین رو کف دریاچه از سکه است.

در کنار طاقبستان دو‌ پارک بزرگ شرقی و غربی ساخته شده که محلی برای تفریح مردم است، خصوصا پارک غربی کوهستان که مسیری جذاب دارد.

در شهر کرمانشاه آثار تاریخی دیگری هم داریم، از تکیه معاون تا تکیه بیگلربیگی که هر سال میزبان مراسم مذهبی مردم است، تا انواع حمام‌ها وخانه‌ها و مساجد تاریخی.

یکی دیگر از جاذبه‌های کرمانشاه راسته بازارهای قدیمی و سنتی است، از بازار زرگرها و مس‌گرها گرفته تا بازار بزازخانه و سایر بازارهای سرپوشیده با دالان‌های تو در تو.

در کرمانشاه جاذبه های گردشگری دیگری هم داریم مانند سراب نیلوفر که گل هایش زبان زد خاص و عام است با دریاچه ای عظیم که فرصت قایق سواری را به شما می دهد و فضای سبز و آلاچیق های گسترده که در فصل گرما میزبان بسیاری از خانواده ها و گردشگران است.

اورامانات منطقه‌ای با چشم‌انداز جهانی

از کرمانشاه به سمت روانسر کم کم جاذبه های گردشگری اورامانات آغاز می‌شود، منطقه‌ای که هنوز چیزی از ثبت جهانی شدن آن نمی گذرد.---

در این منطقه ابتدا به جاذبه‌های تجاری می رسید ، بازارچه عظیم مرزی جوانرود با صدها غرفه هر روز میزبان هزاران نفر از سراسر کشور است، در این بازارچه می‌توان بسیاری از کالاها را با قیمت مناسب خرید.
البته جاذبه‌های این منطقه فقط به خرید محدود نمی‌شود، اثر طبیعی ملی غار قوری قلعه یکی از زیبایی‌های شگرف منطقه اورامانات است که در روانسر واقع شده و بزرگترین غار آبی خاورمیانه است و امکان اینکه ساعتی در هوای ناب غار بین قندیل‌های رسوبی پیاده‌روی کنید برای شما فراهم است.

گام بعدی اورامانات شهرستان پاوه است که به هزار ماسوله ایران معروف است، شهرستانی با چندین روستای پلکانی از شمشیر و هجیج تا نوسود و نودشه.
هجیج به تنهایی با داشتن طبیعتی بکر و دسترسی به دریاچه عظیم سد داریان سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر است و به علاوه در این روستا آرامگاه سید عبیدالله یا همان "کوسه هجیج" را هم داریم..

در سایر روستاها نیز چشم انداز به باغات و منظره پلکانی خانه‌ها هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.

مسیر نودشه به نوسود یکی از جاده‌های زیبای ایران است و سمتی از آن در ایامی از سال تا شش متر ارتفاع برف دارد .
و البته باز هم در روستاهای نوسود و نودشه که مرزی ترین منطقه اورامانات هستند امکان خرید انواع کالاها خصوصا کالاهای الکترونیکی با قیمت مناسب فراهم است.

گرمای کویر در غرب کرمانشاه

و اما غربی ترین نقطه از سمت دالاهو آغاز می شود، دالاهو طبیعتی بسیار سرسبز و منحصر به فرد دارد و دارای سراب های متعدد است که از مهمترین آنها می توان به سراب ریجاب اشاره کرد.
آرامگاه بابایادگار نیز که در ارتفاعات واقع شده و یک جاذبه گردشگری مذهبی است نیز هر ساله افراد زیادی را جذب می کند.
کمی آنطرف تر در مسیر سرپل ذهاب طاق گرا را داریم، اثری تاریخی از دوران ساسانی که بنا به عقیده برخی حکم یک ایستگاه بازرسی را در جاده های گذشته داشته است و حالا در مسیر امروز بر گردنه پاتاق واقع است.
با ورود به سرپل ذهاب کم کم مناطق گرمسیر کرمانشاه شروع می شود که گرمای آنها با مناطق مرکزی ایران برابری می کند.
در سرپل ذهاب نیز اثر تاریخی و مهم  آنوبانی نی از دوران لولوبی ها را داریم که بسیار قدیمی است و سالها در مدرسه ای محصور بود اما اکنون آزاد شده است.
البته سرپل ذهاب اثار طبیعی فراوانی هم دارد، مانند آبشار بسیار مرتفع و البته پلکانی پیران که مسیر دسترسی به آن از روستایی بسیار سرسبز می گذرد و این آبشار در سه طبقه منظره ای بسیار چشم نواز دارد.

و در انتهایی ترین نقطه مرزی کرمانشاه شهر قصرشیرین را داریم که در روزهای عید هوای بسیار مطبوعی دارد و البته تابستان هایی گرم.

قصرشیرین شهر نخلستان‌های بزرگ است، شهر باغ های مرکبات، شهر شکارگاه خسرو پرویز و شهری مهم از نظر گردشگری جنگ.

در این شهر نیز بازارچه مرزی برای خرید کالا با قیمت خوب وجود دارد.

خلاصه اینکه در هر گوشه این استان گنجی برای دیدن نهفته است و کرمانشاه خود را برای بازدید مهمانان نوروزی آماده می کند، البته اگر کرونا مجال بدهد.

به گفته معاون گردشگری اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمانشاه، فعلا کرمانشاه محدودیتی برای پذیرش مسافران نوروزی ندارد و آمادگی لازم در این زمینه در استان وجود دارد.

علی صابر در گفت و گو با خبرنگار ایران آنلاین ، با بیان اینکه در بحث سفر در حال حاضر محدودیتی به لحاظ پذیرش مسافر در کشور و استان وجود ندارد، افزود:  فعلا ستاد ملی کرونا منع تردد اعلام نکرده است.

وی ادامه داد: از همین رو به احتمال زیاد سفرهای نوروزی را در کشور و کرمانشاه داریم.

وی از آمادگی دستگاه های خدمات رسان هم برای این شرایط خبر داد تا بتوان از مسافرانی که احتمالا به استان می آیند استقبال کرد .

معاون گردشگری اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمانشاه بر اساس مصوبه ستاد اجرایی خدمات سفر، اسکان نوروزی صرفا در  اماکن و تاسیسات مجاز برقرار هست و مدارس و خوابگاه های دولتی حق پذیرش مسافر ندارند.

صابر خاطرنشان کرد: اما باید این احتمال را بدهیم که  برای شرایط سرریز مسافر آمادگی پذیرش توسط این بخش‌ها وجود داشته باشند.

وی درباره برپایی چادر برای مسافرین نوروزی نیز عنوان کرد: اسکان به صورت برپایی جادر در پارکها نیز ممنوع است و صرفا در صورت شرایط اضطراری به صورت کمپ با هماهنگی شهرداری انجام می شود.

صابر از آمادگی مراکز اقامتی دارای مجوز هم در استان خبر داد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جاذبه های گردشگری گوردخمه ها اثر تاریخی واقع شده سنگ نوشته سرپل ذهاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۳۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان

کیومرث خانی لعل آبادی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در حاشیه بازدید استاندار کرمانشاه از تعدادی از بنا‌های قدیمی واقع در بافت تاریخی شهر کرمانشاه گفت : در بافت تاریخی شهر کرمانشاه گذری قدیمی با عنوان گذر جلوخان-حدفاصل خیابان مدرس تا خیابان جلیلی - واقع شده که بسیاری از بنا‌هایی که در این بخش قرار دارند، دچار فرسودگی شده‌اند. 

وی افزود: علیرغم اینکه این بنا‌ها از نظر تاریخی دارای اهمیت زیادی هستند، اما به دلیل گذشت زمان استحکام آنها ضعیف شده و باید مورد مرمت قرار گیرند. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: مالکین عمده این بنا‌ها توان مالی چندانی برای مرمت بنای خود ندارند، لذا نیاز است حمایت‌هایی از آنها صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه میزان اعتبارات دولتی نیز برای مرمت آنها محدود است، عنوان کرد: کل اعتباراتی که امسال برای بافت تاریخی کرمانشاه اختصاص پیدا کرده حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده نیمی از این اعتبار صرف طرح مطالعاتی مرمت بازار قدیمی فیض آباد شود و نیمی دیگر از این اعتبار را برای مرمت گذر جلوخان، با مشارکت مالکین بنا‌های واقع در این محله اختصاص دهیم. 

خانی لعل آبادی تصریح کرد: خوشبختانه در بازدیدی که استاندار کرمانشاه از گذر جلوخان داشتند، قول‌هایی برای افزایش اعتبار ساماندهی این محله تاریخی دادند که امیدواریم بزودی محقق شود. 

وی خاطرنشان کرد: از طرفی مقرر شد که یک کارگروه با حضور دستگاه‌های ذیربط همچون میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری برای ساماندهی بافت تاریخی شهر کرمانشاه تشکیل شود. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه عنوان کرد: بافت تاریخی که بخشی از هویت گذشته شهر ما به شمار می‌رود، می‌تواند به عنوان یک فرصت به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند، در همین راستا با حمایت استاندار و همراهی دستگاه‌های ذیربط در تلاش برای احیاء این بخش از شهر هستیم. 

استاندار در این برنامه از برخی از بنا‌های قدیمی بافت تاریخی شهر کرمانشاه همچون خانه اکبرپور، حمام ملاباشی، زورخانه علمدار، سرای همدانی ها، هتل بوتیک ونوشک (خانه تاریخی صارم الدوله)، خانه حکیم نصیر، مسجد نظام، گذر جلوخان و خانه رنده کش بازدید و با اهالی این محله گفتگو کرد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • این افراد می‌‎توانند رایگان از اماکن تاریخی کرمانشاه بازدید کنند
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • با بنده مشکل دارید، چرا باید شهر و شهرداری متضرر شود
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد