Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@14:29:02 GMT

استانداردهای دوگانه اروپا در مواجهه با پناهجویان

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۳۸۹۷

استانداردهای دوگانه اروپا در مواجهه با پناهجویان

روانه شدن مهاجران اوکراینی به سمت مرزهای اروپا بار دیگر استانداردهای دوگانه غرب در مواجهه با پناهجویان و مهاجران را آشکار کرد.

به گزارش مشرق، در جریان «بحران پناهجویان» در سال ۲۰۱۵، اتحادیه اروپا خواستار بازداشت پناهجویان ورودی شد.

اکنون پس از اقدام نظامی روسیه در اوکراین، چنین نیست؛ دلایل این تفاوت به چالشی غیرقابل حل در توانایی اروپا برای پذیرش رژیم بین المللی حمایت از پناهندگان اشاره دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پایگاه «ریلیف وب»، مناقشه اوکراین یکی از بزرگترین و سریع‌ترین جنبش‌های پناهندگانی را که اروپا از پایان جنگ جهانی دوم شاهد بوده، آغاز کرده است؛ در حالی که اتحادیه اروپا این را بزرگ‌ترین بحران انسانی می‌داند که اروپا در «سال‌های بسیار زیاد» شاهد آن بوده است، مهم است به خاطر داشته باشیم که چندی پیش نبود که این قاره با چالش انسانی حیاتی دیگری به نام «بحران پناهجویان ۲۰۱۵» به دلیل بحران سوریه، مواجه شد؟

بیشتر بخوانید: انتقاد عفو بین‌الملل از تصمیم اروپا درباره پناهجویان اوکراینی

اما واکنش‌های کاملاً متفاوت - تا به امروز - که اروپا به این دو موقعیت داشته است، درس هشداردهنده‌ای برای کسانی است که امیدوار به اروپای «انسانی‌تر» و «سخاوتمندانه‌تر» هستند.

این تفاوت‌های رفتاری اتحادیه اروپا همچنین به توضیح این موضوع کمک می‌کند که چرا برخی از افرادی که از اوکراین فرار می‌کنند - به ویژه، اتباع آفریقا، آسیا و خاورمیانه - درمان و خدمات یکسان و سخاوتمندانه‌ای همچون شهروندان اوکراین دریافت نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: توافق روسیه و اوکراین برای تشکیل گذرگاه امن پناهجویان

از زمان آغاز درگیری در اوکراین بسیاری از کشورهای اروپایی علنا اعلام کرده‎اند که از پناهندگان اوکراینی استقبال می‌کنند؛ برخی از کشورها با تیم‌هایی داوطلب به همراه آب، غذا، پوشاک و دارو به استقبال پناهجویان اوکراینی آمده‎اند، برخی کشورهای اروپایی حتی به اوکراینی‌های بدون گذرنامه و یا سایر مدارک معتبر اجازه ورود به کشور خود را می‌دهند، سایر کشورهای اتحادیه اروپا، مانند ایرلند، لغو فوری شرایط ویزا برای افرادی که از اوکراین به این کشور می‎روند را اعلام کرده‎اند، در سراسر اروپا، حمل و نقل عمومی رایگان و ارتباطات تلفنی برای پناهندگان اوکراینی فراهم شده است.

بیشتر بخوانید:

پناهجویان اوکراینی به کدام کشورها رفته‌‎اند؟

اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌کند که دستورالعمل حفاظت موقت را که در دهه ۱۹۹۰ برای مدیریت جنبش‌های پناهجویان در مقیاس گسترده در طول بحران بالکان ارائه شد، دوباره فعال کند؛ بر اساس این طرح، پناهندگان اوکراینی تا سه سال بدون نیاز به درخواست پناهندگی، با داشتن مجوز اقامت و دسترسی به آموزش، مسکن و بازار کار، حمایت موقت در کشورهای اتحادیه اروپا خواهند داشت.

اتحادیه اروپا همچنین پیشنهاد می‌کند که کنترل مرزی و شرایط ورود برای افرادی که از اوکراین فرار می‌کنند، ساده شود.

پناهندگان اوکراینی می‌توانند به مدت ۹۰ روز بدون ویزا در سراسر کشورهای اتحادیه اروپا سفر کنند، و بسیاری از آن‌ها از کشورهای همسایه برای پیوستن به خانواده و دوستان خود در سایر کشورهای اتحادیه اروپا نقل مکان کرده‎اند.

اما می‌دانیم که رژیم حمایت بین المللی از مهاجران و پناهنگان در اروپا، به خصوص در همان کشورهایی که اکنون پذیرای پناهندگان اوکراینی هستند، اینگونه عمل نمی‌کند.

گفتمان عمومی در لهستان، مجارستان، اسلواکی و رومانی اغلب با لفاظی‌های نژادپرستانه و بیگانه هراسانه در مورد پناهندگان و مهاجران، به ویژه پناهندگان از کشورهای خاورمیانه و آفریقا، آلوده است و آن‌ها سیاست‌های خصمانه‌ای مانند عقب نشینی از مرزها و اقدامات سختگیرانه بازداشت را اتخاذ کرده‎اند.

نمونه‌ای در این زمینه مجارستان است؛ این کشور از زمان «بحران پناهندگان» در سال ۲۰۱۵، از پذیرش پناهندگان کشورهای غیر اتحادیه اروپا امتناع کرده است.

مجارستان در واکنش تند خود به «بحران» ۲۰۱۵ تنها نبود؛ مرزبانان لهستانی در برخورد با این پناهندگان و مهاجران وحشیانه رفتار کردند، که بسیاری از آن‌ها توسط مرزبانان لهستانی آسیب دیدند.

هزاران نفر در جنگل‌های بین دو کشور لهستان و بلاروس در شرایط اسفناک و بدون غذا، سرپناه، پتو یا دارو سرگردان مانده‌ و دستکم ۱۹ مهاجر در سرمای زمستان جان خود را از دست دادند.

در واکنش به این وضعیت، لهستان سربازان خود را به مرز خود فرستاد، حصارهای سیم خاردار برپا کرد و ساخت دیواری به طول ۱۸۶ کیلومتر را برای جلوگیری از ورود پناهجویان از بلاروس آغاز کرد.

حتی قبل از درگیری بین لهستان و بلاروس، پناهندگان در لهستان با استقبال گرمی مواجه نشدند و به تعداد بسیار کمی از پناهجویان وضعیت پناهندگی اعطا شد؛ تعداد زیادی از پناهندگان و مهاجران بازداشت شدند.

با این تاریخچه در روزهای اخیر به عنوان پس‌زمینه، استانداردهای دوگانه و نژادپرستانه که در واکنش به پناهندگان اروپا نهفته است، آشکار شد.

اکنون هیچ تماسی از بروکسل برای بازداشت پناهجویان فراری از اوکراین تا ۱۸ ماه وجود ندارد؛ چرا؟ زیرا همانطور که «کریل پتکوف»، نخست وزیر بلغارستان اخیرا در مورد مردم اوکراین گفت «این‌ها پناهندگانی نیستند که ما به آن‌ها عادت کرده‎ایم... این افراد اروپایی هستند... این افراد باهوش هستند، آن‌ها افراد تحصیل کرده هستند؛ این موج پناهندگی نیست که ما به آن عادت کرده‌ایم، افرادی که از هویتشان مطمئن نبودیم، افرادی با گذشته نامشخص، که حتی می‌توانستند تروریست باشند.»

این استانداردهای دوگانه در واکنش به غیر اوکراینی‌هایی که از جنگ در اوکراین فرار می‌کنند، پرورش یافته است.

تعداد فزاینده‌ای از دانشجویان و مهاجران از آفریقا، خاورمیانه و آسیا وجود دارد که با رفتارهای نژادپرستانه، انسداد و خشونت در تلاش برای خروج از اوکراین مواجه شده‎اند؛ بسیاری از آن‌ها از سوار شدن به قطارها و اتوبوس‌ها در شهرهای اوکراین منع شده‎اند در حالی که اولویت با اتباع اوکراینی است.

منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین بورس قیمت اوکراین اتحادیه اروپا حقوق بشر مشرق ولادیمیر پوتین ولودیمیر زلنسکی روسیه تحولات اوکراین خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت کشورهای اتحادیه اروپا استانداردهای دوگانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۳۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لهستان عبور خودروهای نظامی اوکراین از خاک خود را ممنوع کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های اوکراینی اعلام کردند که مقامات لهستان عبور خودروهای نظامی و غیرنظامی که وابسته به نیروهای مسلح اوکراین باشند، از خاک لهستان را ممنوع کردند.

بنابر گزارش‌ها افسران گمرک لهستان از خروج اوکراینی‌هایی که در حال انتقال ۲۰ خودرو از جمله نیازهای نیروهای مسلح اوکراینی بودند، جلوگیری کردند.

پیش از این «ماتئوش موراویتسکی» نخست وزیر لهستان اعلام کرده بود که این کشور روند مسلح کردن اوکراین را متوقف کرده است چرا که خود به این سلاح‌ها نیاز داشته و مشغول مسلح کردن نیروهای خود است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما دیگر هیچ سلاحی به اوکراین ارسال نمی‌کنیم چرا که این واقعیت وجود دارد که لهستان مشغول تجهیز کردن نیروهای خود به جدیدترین سلاح‌ها است. اگر می‌خواهی از خود دفاع کنی باید لوازم و تجهیزات لازم را در اختیار داشته باشی و ما به خوبی این واقعیت را می‌دانیم بنابراین خواهان سلاح‌های بیشتری هستیم.

وزارت دفاع لهستان تاکنون نزدیک به ۳ میلیارد یورو حمایت نظامی از اوکراین به عمل آورده است.

روزنامه فایننشال تایمز پیشتر گزارش داده بود که مقامات لهستانی سخنان خود را علیه اوکراین بعد از درگیری بر سر تجارت غلات افزایش داده‌اند.

خبرگزاری دولتی PAP روز چهارشنبه با استناد به «اطلاعات غیررسمی» گزارش داد که وزارت خارجه لهستان سفیر کی یف را به دلیل اظهارات ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین احضار کرده است.

رئیس جمهور اوکراین روز سه شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که کی یف «به سختی در تلاش است تا مسیرهای زمینی صادرات غلات را حفظ کند» و «تئاتر سیاسی» در خصوص واردات غلات، تنها به مسکو کمک می‌کند.

پیش از این اوکراین اعلام کرده بود که از ۳ کشور لهستان، مجارستان و اسلواکی شکایت کرده است.

وزارت اقتصاد اوکراین اعلام کرده بود: کی یف به دلیل ممنوعیت واردات محصولات اوکراینی، از ۳ کشور لهستان، مجارستان و اسلواکی در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.

در واکنش به تهدید لهستان از سوی اوکراین، رئیس جمهور لهستان که دیدار با زلنسکی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را لغو کرد، کی یف را با «کسی که در حال غرق شدن است» و به همه چیز چنگ می‌زند مقایسه کرد.

وزارت اقتصاد اوکراین در روزهای اخیر اعلام کرد، کی یف به دلیل ممنوعیت واردات محصولات اوکراینی، علیه ورشو، بوداپست و براتیسلاوا به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، این وزارتخانه روز دوشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: اوکراین علیه لهستان، اسلواکی و مجارستان که واردات محصولات کشاورزی کی یف را ممنوع کرده بودند، به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

به گفته این وزارتخانه، به دلیل اقدام لهستان، اسلواکی و مجارستان، صادرکنندگان اوکراینی متحمل ضررهای قابل توجهی شده‌اند و همچنان متحمل ضررهای بسیاری به دلیل خرابی، هزینه‌های اضافی و ناتوانی در اجرای توافقات اقتصادی خارجی شده‌اند.

کد خبر 6089733

دیگر خبرها

  • وضعیت میدان جنگ در اوکراین بدتر می‌شود
  • مقامات اوکراینی تسلیحات غرب را می‌دزدند
  • ویدیو/ سربازهای اوکراینی، با اسلحه‌های شوروی راحت‌ترند تا تجهیزات غربی‌ها
  • کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست
  • اوکراین سربازان فراری را از خدمات کنسولی محروم می‌کند
  • لهستان عبور خودروهای نظامی اوکراین از خاک خود را ممنوع کرد
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • ایمنی بالای خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت CNG با وجود تخریب‌های مافیای بنزین
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند