چرا پیامبر(ص) فرمود: حسین از من است و من از حسینم؟
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۴۸۱۱
بعضی افراد از پیامبر(ص) به امام حسین(ع) میرسند و برخی از امام حسین(ع) به پیغمبر اسلام(ص) رسیده و اسلام اصیل را درک میکنند. - اخبار فرهنگی -
حجتالاسلام محمود اسماعیلی نسب، محقق تاریخ اسلام و شیعه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، به بررسی تفسیر حدیث مشهوری از پیغمبر اکرم (ص) درباره امام حسین (ع) پرداخته است؛ آنجا که حضرت میفرمایند: «حسین منی و أنا من حسین؛ حسین از من است و من از حسین هستم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دلیل تأکید بر تلاوت زیارت عاشورا
خواندن زیارت عاشورا در بسیاری از روزهای سال توصیه شده است. در روز عید غدیر و یا در شبهای قدر به دلیل شهادت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام، زیارت آن حضرت خوانده شود. اما میبینیم در سال چه در دورههای هفتگی، ماهانه و یا سالانه مثل شب و روز جمعه یا اعیاد غدیر، فطر، قربان و روز عرفه توصیه شده که زیارت عاشورا خوانده شود.
همچنین در روایات آمده است که خداوند در روز عرفه به زوار امام حسین علیه السلام و افرادی که در عرفه حضور دارند، نظر میکند.
از مجموع این روایات چنین به دست میآید که ماجرای امام حسین علیه السلام یک قضیه فردی نبوده، بلکه قضیه عمومی دین بوده است. به بیان دیگر بحث شخص مطرح نیست.
اگرچه شخص امام حسین علیه السلام به همه چیز جوهر داده و در نقطه مرکزی تشعشع دینی قرار گرفته است. وقتی به این محور نزدیک میشویم، عملاً وارد حوزهای شدهایم که به آن حوزه دین گفته میشود.
دعوت به زندگی| ایجاد سبک زندگی مبتنی بر باور جدید نسبت به خدا در بهار معنویت + فیلمدعوت به زندگی| توصیه مقام معظم رهبری به استفاده از بهار معنویت + فیلمدعوت به زندگی| تأمل در دعای ماه رجب، شعبان و رمضان فرصتی برای تقویت معنویت خدامحور است + فیلم
بررسی روایت مشهوری از پیامبر(ص) درباره امام حسین(ع)
روایتی از پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله وجود دارد که: «حسین منی و أنا من حسین؛ حسین از من است و من هم از حسینم» چنین روایتی درباره حضرت امیرالمؤمنین و امام حسن مجتبی علیه السلام هم وجود دارد اما موضوع بحث فعلی ما امام حسین علیه السلام است.
سؤالی که طرح میشود این است که «أنا من حسین» یعنی چه؟ یعنی امام حسین علیه السلام پدر مادی یا معنوی پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله است؟ معاذالله.
وقتی میگوییم «أنا من...» یعنی او مولد ماست. پس بحث ابوت و پدر بودن مطرح نیست.
بحث این است که برخی افراد از پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله به امام حسین علیه السلام میرسند و برخی از امام حسین علیه السلام به پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله میرسند. مهم این است که در این مسیر قرار گرفتهاند.
تجلی بینهایتی حضرت حق در آینه امام حسین(ع)
مثالی برای روشن شدن مفهوم روایت «أنا من حسین و حسین منی» میزنیم. اگر یک شمع را در برابر یک آینه قرار دهید، یک تصویر به دست میآید. اما اگر یک شمع و دو آینه را در برابر هم قرار دهیم، از شمع بینهایت تصویر ایجاد میشود.
البته شمع واحد اگر نباشد که هیچ؛ یعنی اگر خدای تعالی نباشد آینه بیهوده است و هیچ تصویری به دست نمیدهد.
اما خدا، آینهای به نام پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله و آینه دیگری به نام سیدالشهدا علیه السلام دارد. حال تصویر را در هر کدام که نگاه کنیم، نمیتوانیم بگوییم تصویر از کدام آینه است؛ چون بینهایت تصویر است و لذا بینهایت جاودانگی دین.
بنابراین حضرت سیدالشهدا علیه السلام درواقع یک آینه صاف، زلال، پاک و گویا در برابر پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله است که نورهایی را که از آن حضرت میگیرد، منعکس میکند.
آن نورهایی که از پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله گرفته «حسین منی» است اما چون یک آینه است در برابر آن حضرت دوباره تصویر جدیدی ایجاد میشود.
به همین دلیل است که بیشتر از 1400 سال است که ما به طور زنده و نه تاریخی، با پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله و امام حسین علیه السلام ارتباط برقرار میکنیم.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: حدیث امام حسین ع پیامبر ص حدیث امام حسین ع پیامبر ص پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله امام حسین علیه السلام پیغمبر اسلام ص أنا من حسین امام حسین ع حسین منی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۴۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و کشورهای جهان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، دبیر مجمع جهانی علیاصغر گفت: بزرگترین محفل شیرخوارگان حسینی در نخستین جمعه ماه محرم به همت مجمع جهانی علیاصغر (علیه السلام) و با کمک و همراهی آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) برگزار میشود.
داود منافیپور با اشاره به گشایش کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در بابالهادی (علیه السلام) حرم مطهر رضوی افزود: این محفل در ایران و ۴۵ کشور جهان در نخستین جمعه ماه محرم به همت مجمع جهانی علیاصغر (علیه السلام) برگزار خواهد شد.
وی گفت: همزمان با افتتاح کارگاه دوخت لباس در حرم رضوی، ۷۲ کارگاه دوخت لباس در ایران اسلامی و ۴ کشور بحرین، عراق، هندوستان و ترکیه کار خود را آغاز کردند.
دبیر مجمع جهانی علیاصغر افزود: در این کارگاهها تعداد زیادی از بانوان به صورت داوطلبانه فعالیت میکنند و با تهیه، توزیع و اهدای این لباسها به برخی از نقاط ایران و جهان این لباسها در صبح نخستین جمعه ماه محرم به صورت رایگان در اختیار مادران و شیرخوارگان قرار میگیرد.
منافیپور گفت: دوخت لباس شیرخوارگان حسینی از حدود سال ۱۳۸۶ به طور رسمی و با هزینههای مردمی آغاز شد و داوطلبان هر ساله از ولادت حضرت علیاصغر (علیه السلام) تا نخستین جمعه ماه محرم در این کارگاه گرد هم میآیند و شروع به دوخت لباسهای سبز علوی برای این مراسم میکنند.
دوخت ۵۰۰ هزار دست لباس و توزیع در سطح کشور و بینالملل
وی با تجلیل از همت و تلاش بانوان فعال در این کارگاهها گفت: هر ساله حدود ۵۰۰ هزار دست لباس دوخته، به صورت شکیل بستهبندی و مزین به سربند یا صاحبالزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میشود.
دبیر مجمع جهانی علیاصغر (علیه السلام) افزود: در هر بستهبندی نذرنامهای قرار میگیرد و در سطح کشور توزیع میشود.
منافیپور گفت: کارگاه دوخت لباس مرکزی که در تهران برپا میشود علاوه بر دوخت لباسهای استان تهران، لباسهای شیرخوارگان حسینی را در سطح بینالمللی تأمین میکند.
وی افزود: هزینههای این کارگاهها مردمی است و از نذورات مردمی تهیه میشود.
دبیر مجمع جهانی علیاصغر (علیه السلام) محتوای نذر نامه را که به ۱۲ زبان عربی، انگلیسی، آذری، اردو، سواحیلی، روسی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی، ترکی و هوسایی ترجمه شده است، چنین عنوان کرد: یا صاحبالزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرزندم را نذر یاری قیام تو میکنم، او را برای ظهور نزدیک برگزین و حفظ کن.