Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@08:50:32 GMT

صدور سند حدنگار برای ۹.۴ میلیون هکتار اراضی ملی اصفهان

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۴۹۴۳

صدور سند حدنگار برای ۹.۴ میلیون هکتار اراضی ملی اصفهان

محمدعلی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از ۱۰.۷ میلیون هکتار وسعت استان اصفهان ۹.۵ میلیون هکتار عرصه‌های طبیعی است، اظهار داشت: بسیاری از تعارضاتی که با اداره منابع طبیعی وجود دارد در حوزه زمین است که اقدام شاخصی که سال جاری در حوزه امور اراضی استان با همکاری اداره ثبت اسناد شد، صدور اسناد کاداستر یا حدنگار بوده که ریاست قوه قضائیه بر آن تاکید داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه صدور اسناد حدنگار برای اراضی ملی در قانون برنامه ششم توسعه تکلیف شده بود، افزود: از این رو تا پیش از سال ۱۳۹ در این زمینه کارهایی انجام داده بودیم اما در دو سال گذشته با پیگیری که شد موفق به دریافت سند تک برگ برای ۳.۵ میلیون هکتار در سال ۱۳۹۹ و حدود ۴.۵ میلیون هکتار در سال جاری شدیم.

۱۰۰ درصد اراضی ملی استان تثبیت مالکیت شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه در مجموع ۱۰۰ درصد اراضی ملی (۹.۵ میلیون هکتار) این استان تثبیت مالکیت شد، اضافه کرد: برای ۹.۴ میلیون هکتار از این اراضی سند تک برگی به نام دولت جمهوری اسلامی و اداره کل منابع طبیعی استان صادر شده و تا پایان سال جاری صدور اسناد حد نگار اراضی ملی استان نیز ۱۰۰ درصد انجام می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه پیش بینی ما این بوده که تا پایان سال اسناد کاداستری برای تمام اراضی ملی استان صادر شود، خاطرنشان کرد: برخی اختلافات مرزی و تعارضات با استان‌های مجاور وجود دارد که از طریق تقسیمات کشوری در وزارت کشور در حال پیگیری است و با استان‌های مجاور مقرر شده که مِلاک تعیین مرزها تقسیمات کشوری باشد.

وی با بیان اینکه اصفهان در صدور و اخذ اسناد کاداستری جزو استان‌های پیشرو بوده است، در پاسخ به اینکه چرا تعیین تکلیف اراضی ملی و صدور سند برای آنها سال‌ها طول کشید، ابراز داشت: کاداستربندی امری تخصصی است در حالی که در این سال‌ها شرکت‌های مشاوره‌ای توانمندی در این زمینه وجود نداشت و تنها شماری کارشناس محدود به این علم آشنایی دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان دومین مانع طولانی شدن صدور اسناد کاداستر برای اراضی ملی را محدودیت منابع اعتباری دانست و افزود: قوه قضائیه در دو سال گذشته از محل درآمدهایی که داشت اعتباری را به ادارات کل ثبت در کشور تخصیص داد و این‌ها شرکت‌های مشاوره‌ای را انتخاب کردند واین مهم برون سپاری شد در حالی که اگر دولت می‌خواست با کارکنان منابع طبیعی و ادارات ثبت این کار را دنبال کند شاید تا ۱۰ سال دیگر نیز انجام نمی‌شد.

هدف ما از کاداستر اراضی بستن گلوگاه‌های فساد است

کاظمی تصریح کرد: یکی از دلایل موفقیت برون سپاری کار به شرکت‌هایی مشاوره‌ای متخصص بود که اداره ثبت برای آن بسیار هزینه کرد و دومین دلیل الزام و تکلیف دو دستگاه دولتی سازمان جنگل‌ها و ثبت و برنامه ریزی آنان بود که همه موظف شدند تا پایان سال ۱۴۰۰ موضوع کاداستر اراضی ملی به پایان برسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه هدف ما بستن گلوگاه‌های فساد است، گفت: یکی از گلوگاه‌های فساد در زمین خواری و تصرف اراضی ملی است؛ پیش تر ما را در محاکم قضائی محکوم می‌کردند و بسیاری از این محاکم نمی‌توانستیم دفاع مؤثری داشته باشیم، سندهای معارضان باعث محکومیت ما می‌شد و سال‌ها یک پرونده طول می‌کشید؛ از این رو صدور کاداستر که براساس نقاط UTM و شمیم مشخص و پیاده می‌شود، اقدام مهمی بود و دیگر سند دفترچه‌ای نیست.


وی خاطرنشان کرد: با صدور کاداستر نقاط شفاف شده و حسن دیگر آن پاسخگویی به استعلامات در کمترین زمان ممکن است؛ کاداستر بستری برای مشخص شدن محدوده اراضی مردم و دولت، درون حریم شهرها و خارج از آن است.

۸۸۴۴ هکتار زمین حریم شهری به راه و شهرسازی تحویل شد

کاظمی با اشاره به اینکه در حوزه اراضی با اداره راه و شهرسازی تداخلاتی داشتیم، افزود: با تعیین تکلیف اراضی ملی تنها طی ۳۵ فقره در ۶ ماه دوم امسال ۸ هزار و ۸۴۴ هکتار اراضی داخل حریم شهری به اداره کل راه و شهرسازی تحویل شد و ۳ هزار و ۸۸۱ هکتار از اراضی خارج از حریم شهری نیز به اداره کل منابع طبیعی استان بازگشت و سند به نام سازمان جنگل‌ها شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با تاکید بر ضرورت حفاظت از عرصه‌های طبیعی اظهار داشت: به جز نیروهای یگان حفاظت با ۱۱۱ نفر شامل نیروهای رسمی و شرکتی، گروه‌های حفاظتی تشکیل دادیم که این بلوک‌ها به صورت فیریکی در امر حفاظت فعال هستند.

انجام ۵۲۰۰ هکتار مبارزه با آفات در جنگل‌های دست کاشت استان

کاظمی با بیان اینکه سال جاری در سطح ۵۲۰۰ هکتار مبارزه با آفات در جنگل‌های دست کاشت استان انجام شد، ادامه داد: همه جنگل‌های دست کاشت را پایش کردیم و برای مقابله با آفات در بهار و تابستان سال آینده آمادگی داریم.

وی با بیان اینکه برای مراقبت جنگل‌ها و پیشگیری و کنترل حریق تجهیزاتی برای نیروهای یگان در سال جاری خریداری شده است، افزود: تجهیزاتی مانند خودرو و لوازم اطفا حریق برای مقابله با حریق تا پایان امسال به نیروها تحویل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباره تجهیز یگان حفاظت منابع طبیعی به بالگرد آبپاش، گفت: سازمان جنگل‌ها و مراتع در این زمینه قرار داد مستقیم دارد و در صورتی که نیاز به اعزام بالگرد باشد، بالگرد به استان اعزام می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه حریق در مراتع اصفهان تاکنون به اعزام بالگرد نیاز نداشته است، ابراز داشت: شمار و سطح آتش سوزی‌ها در استان در یک سال اخیر کاهش یافته که به یکی از علل آن مدیریت و نظارت بر مناطق است و دیگری کاهش پوشش گیاهی بر اثر خشکسالی بوده است.

اطفای ۶۴۱ آتش سوزی در ۱۸۰ هکتار از مراتع اصفهان

وی تصریح کرد: در سال جاری ۶۴۱ آتش سوزی در ۱۸۰ هکتار از مراتع استان اطفا شد و موردی از آتش سوزی در جنگل‌های استان نداشتیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه علل آتش شوزی ها هم عمدی و هم سهوی است، خاطرنشان کرد: برخی آتش سوزی‌ها به طور طبیعی رخ می‌دهد و برخی نیز عمدی است که بیشتر شناسایی نمی‌شوند چون یا گردشگرند یا دامدار اما به ندرت ممکن است به دلیل اختلافات بین دو فرد یا دو روستا اراضی مورد اختلاف خود را آتش بزنند که به مراتع آسیب برساند.

کد خبر 5439725

منبع: مهر

کلیدواژه: کاداستر اداره کل منابع طبیعی اصفهان آتش سوزی مراتع اصفهان هفته منابع طبیعی رفع تصرف از اراضی ملی ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه گرگان آمار کرونا سفر استانی خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا گردشگری گرد و غبار ایلام مشهد جهاد تبیین خراسان رضوی ۵ میلیون هکتار اسناد کاداستر اراضی ملی صدور اسناد تا پایان سال جاری آتش سوزی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۴۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند ۱۷۱ هکتار از اراضی ملی پردیس صادر شد

به گزارش خبرنگار مهر، حسین جنتی پیش از ظهر جمعه گفت: ۱۷۱ هکتار سند اراضی ملی پلاک ۲۱۷ فرعی از ۲۶ اصلی موسوم به «گل خندان» پردیس به نام دولت و به نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن صادر شد.

وی گفت: طی دو سال اخیر تلاش‌های زیادی کردیم که برای این اراضی سند بگیریم و لازم به ذکر است که ارزش این اراضی بالغ بر ۸۵ هزار میلیارد ریال است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران اضافه کرد: یکی از وظایف وزارت راه و شهرسازی‌ها اخذ سند برای اراضی ملی است و این امر باعث می‌شود که راحت تر و با اهرم قانونی برای حفظ بیت المال به مبارزه با زمین خواران بپردازیم.

کد خبر 6089021

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • رفع تصرف ۱۲۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رضوانشهر
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • سند ۱۷۱ هکتار از اراضی ملی پردیس صادر شد