Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:03:11 GMT

تیغ بران قانون بر ساخت و سازهای غیرمجاز

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۸۳۰۱

تیغ بران قانون بر ساخت و سازهای غیرمجاز

رسانه‌های کشور ۱۵ اسفند خورشیدی به موضوع بررسی آزادسازی حریم رودخانه کرج پرداخته‌اند و رسانه‌ها هر کدام گزارش، یادداشت و مصاحبه‌هایی در این خصوص منتشر کرده‌اند که در ادامه بخشی از آنها رصد می‌شود.

محکم‌تر بزن

روزنامه وطن امروز در گزارشی آورده است: کاخ ویلای متعلق به مؤسس یک بانک خصوصی که به حریم رودخانه کرج تجاوز و بخشی از کوه را تصرف کرده بود، با صدور رای قضایی و تاکید رئیس قوه‌ قضائیه تخریب شد تا ثابت شود دستگاه قضا برای آزادسازی بستر رودخانه‌ها و رفع تصرف از منابع طبیعی با صاحبان ثروت و قدرت تعارف ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «وطن‌امروز»، گام دوم آزادسازی حریم رودخانه کرج که تصرفات اشخاص حقیقی و نهادهای عمومی غیردولتی را نشانه رفته است، روز گذشته در حضور مقامات قضایی و پلیسی، مدیران شهری و استانی و اصحاب رسانه با تخریب یک کاخ ویلای تجملاتی پیگیری شد؛ ساختمانی که متعلق به مالک یکی از مراکز بزرگ و مهم تجاری کشور و موسس یک بانک خصوصی بود.

ساخت ساز ممنوع!

روزنامه جوان نوشت: حریم سواحل و بستر رودخانه‌ها اموال عمومی است. پس از پایان ضرب‌الاجل ۲۰ روزه رئیس‌جمهور مبنی بر آزادسازی سواحل و منابع ملی به نفع مردم، سخنگوی دولت از آزادسازی ۹۹ درصدی سواحل در اختیار دستگاه‌های حاکمیتی خبر داد. حالا پس از آزادسازی سواحل حلقه پایانی این طرح با امکان استفاده مردم از سواحل با ثبت سند به نام دولت و به نفع مردم کلید خورده‌است. در این خصوص رئیس سازمان ثبت، از آغاز صدور اسناد کاداستری برای بستر رودخانه‌ها و حریم سواحل در راستای صیانت از اراضی ملی و به منظور استفاده آحاد ملت خبر داد.

آزادسازی حریم سواحل از متصرفان دولتی و دستگاه‌های زیرمجموعه دولت با وجود قوانین مربوطه چندین دهه بود که فقط روی کاغذ نوشته شده‌بود و مورد توجه قرار نمی‌گرفت. مقاومت‌ها در این خصوص با توجیه‌های مختلف مسئولان دستگاه‌ها و ارگان‌های حاکمیتی ادامه پیدا کرده‌بود. هر روز بر میزان تصرفات سواحل به عناوین مختلف افزوده می‌شد تا مردم کمتر و کمتر بتوانند به سواحل آزاد دسترسی داشته باشند.

نوبت به برخورد با تخلفات بخش خصوصی در جاده چالوس رسید

روزنامه ایران نیز در گزارشی با اشاره به تخریب ابر ویلای بستر رودخانه کرج نوشت: ویلای معروف و لاکچری حاشیه رودخانه کرج که از آن به‌عنوان ابر ویلا توصیف می‌شود در ادامه برخورد قضایی با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر این رودخانه روز گذشته با حضور مسئولان دادگستری استان البرز تخریب شد.

اواخر دی ماه بود که رئیس دستگاه قضا به موضوع چالش‌برانگیز تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی پرداخت و در این راستا دستورات مهمی را در جهت مقابله همه‌جانبه و بدون اغماض با متجاوزان و متعدیان به اراضی ملی و منابع طبیعی و سوداگرانی که مبادرت به تغییر کاربری اراضی زراعی بخصوص در حاشیه رودخانه کرج کرده بودند، صادر کرد و به متصرفان مهلت داد تا در این زمینه اقدام کنند، وگرنه ساخت و سازهای غیرمجاز بدون هیچ ملاحظه‌ای تخریب می‌شوند.

مدت کمی از این اخطار نگذشته بود که چندین دستگاه‌ دولتی و حکومتی و همین‌طور برخی افراد عادی در استان البرز به‌صورت داوطلبانه اقدام به تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز کردند اما عده‌ای که هنوز تصور می‌کردند هیچ گاه زور قانون به آنها نخواهد رسید، هیچ اقدامی برای تعیین تکلیف ساخت و سازهای خود نکردند. همین موضوع هم سبب شد دستگاه قضا با جدیت بیشتری اقدام کند و روز گذشته قصرغیرمجاز یک چهره معروف در حریم رودخانه چالوس که پا روی گلوگاه آب شرب تهران گذاشته بود را تخریب کند تا همه بدانند قانون بدون اغماض اجرا خواهد شد و دیگر زمان آن رسیده که بساط رودخانه خواری جمع شود.

 «حسین فاضلی هریکندی» رئیس کل دادگستری البرز در این خصوص در گفت‌ و گو با «ایران» اظهار داشت: فاز دوم برخورد قضایی با تخلفات تجاوز به حریم و بستر رودخانه کرج مربوط به ساختمان‌های متعلق به افراد حقیقی و حقوقی غیرحاکمیتی با تخریب این ویلا آغاز شده است. البته در فاز اول این طرح، تخریب ‌ها از دستگاه‌های حاکمیتی آغاز شد و از ۱۸ دستگاه حاکمیتی که در بستر و حریم رودخانه کرج اقدام به ساخت و ساز کرده بودند، تاکنون ساختمان‌های متعلق به ۱۵ دستگاه تخریب شده است.

فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه اشخاص حقیقی تا ۳۰ بهمن مهلت داشتند تا نسبت به آزادسازی حریم رودخانه و اراضی ملی اقدام کنند، افزود: در زمان مقرر ۲۲ ملک به ‌صورت داوطلبانه تخریب و حدود ۴۰ هزار مترمربع از اراضی آزادسازی شده است. البته املاک حاکمیتی اعم از دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی هم تاکنون ۴۴ هزارمتر مربع را آزادسازی کرده‌اند.

اجرای قاطع قانون بدون خط قرمز

روزنامه حمایت نیز در مطلبی به موضوع تخریب ابرویلای معروف حاشیه رودخانه چالوس پرداخت و نوشت: در تداوم اقدامات عملی دستگاه قضا در حفظ حقوق عامه و صیانت از بیت‎المال و در راستای تاکیدات رییس دستگاه قضا مبنی بر رفع تصرف و آزادسازی اراضی رودخانه کرج به نفع عامه، روز گذشته (شنبه ۱۴ اسفند) ابرویلای حاشیه رودخانه کرج تخریب شد.

حسین فاضلی هریکندی، رییس‎کل دادگستری استان البرز در خصوص روند آزادسازی اراضی در حریم رودخانه کرج بیان کرد: در روند اجرای دستور رییس قوه‎قضاییه مبنی بر آزادسازی رودخانه‌ها و اراضی ملی، کار آزادسازی بستر و حریم رودخانه کرج در جاده چالوس آغاز و در نخستین اقدام، ساختمان متعلق به قوه‎قضاییه تخریب شد.

به گزارش مرکز رسانه قوه‎قضاییه، وی افزود: از ۱۸ دستگاه حاکمیتی که در بستر و حریم رودخانه کرج اقدام به ساخت‎وساز کرده بودند، تاکنون ساختمان‌های متعلق به ۱۵ دستگاه تخریب شده است. رییس‎کل دادگستری استان البرز گفت: در فاز دوم، کار آزادسازی حریم رودخانه کرج از ساختمان‌های متعلق به افراد حقیقی و حقوقی غیرحاکمیتی آغاز شده است.

فاضلی هریکندی با بیان اینکه طی روزهای گذشته، تعدادی از افراد حقیقی به‎صورت داوطلبانه، اقدام به آزادسازی اراضی بستر رودخانه کرج کرده‎اند، ادامه داد: تاکنون ۲۲ ملک مربوط به اشخاص حقیقی که در بستر و حریم رودخانه کرج واقع شده بود، رفع تصرف شده که با این اقدام، عرصه‌ای به مساحت ۴۰ هزار و ۴۷ مترمربع معادل ۴هکتار آزادسازی شده است.وی بیان کرد: در خصوص اشخاص حاکمیتی اعم از دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی نیز تاکنون ۴۴ هزارمترمربع آزادسازی شده است.

آغاز تخریب بنای اشخاص حقیقی در حریم رودخانه کرج

به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز در خصوص روند آزادسازی اراضی در حریم رودخانه کرج گفت: از ۱۸ دستگاه حاکمیتی که در بستر و حریم رودخانه کرج اقدام به ساخت و ساز کرده بودند تا کنون ساختمان‌های متعلق به ۱۵ دستگاه تخریب شده است.

وی تصریح کرد: این ساختمان، نماد تحقق چند جرم و تخلف است و به عبارت دیگر برای احداث این ساختمان بزرگ سه طبقه و محوطه آن، چهار جرم و تخلف به شرح ذیل واقع شده است: اول: یک هزار و ۱۴۲ مترمربع از بستر و ۵۰۸ مترمربع از حریم رودخانه کرج تصرف شده است.دوم: ۶۵۲ مترمربع از اراضی ملی، منابع طبیعی و انفال که بخشی عمده‌ای از آن نیز کوه بوده، تراشیده و تصرف شده است. سوم: به حریم شبکه برق ۲۰کیلوولت تجاوز و در حریم انتقال برق ساخته شده است. چهارم: بخشی از زمین که جزء مستثنیات مالک بوده، باغ میوه بوده که به صورت غیرمجاز ابتدا در سال۱۳۵۴ و هنگام ساخت بنای قدیمی اولیه و مجددا هم در سال ۱۳۹۳ به بعد تغییرکاربری داده شده است.

جمع‌بندی

رسانه‌های داخلی آورده‌اند که تخریب‌ها از دستگاه‌های حاکمیتی آغاز شد و از ۱۸ دستگاه حاکمیتی که در بستر و حریم رودخانه کرج اقدام به ساخت و ساز کرده بودند، تاکنون ساختمان‌های متعلق به ۱۵ دستگاه تخریب شده است.

همچنین به گزارش این رسانه ها پس از پایان ضرب‌الاجل ۲۰ روزه رئیس‌جمهور مبنی بر آزادسازی سواحل و منابع ملی به نفع مردم، سخنگوی دولت از آزادسازی ۹۹ درصدی سواحل در اختیار دستگاه‌های حاکمیتی خبر داد. حالا پس از آزادسازی سواحل حلقه پایانی این طرح با امکان استفاده مردم از سواحل با ثبت سند به نام دولت و به نفع مردم کلید خورده‌است. در این خصوص رئیس سازمان ثبت، از آغاز صدور اسناد کاداستری برای بستر رودخانه‌ها و حریم سواحل در راستای صیانت از اراضی ملی و به منظور استفاده آحاد ملت خبر داد.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

برچسب‌ها تخریب خانه مرکز رسانه قوه قضاییه کرج ویلاسازی مالک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تخریب خانه مرکز رسانه قوه قضاییه کرج تخریب خانه مرکز رسانه قوه قضاییه کرج ویلاسازی مالک آزادسازی حریم رودخانه ساخت و سازهای غیرمجاز دادگستری استان البرز دستگاه های حاکمیتی حریم رودخانه بستر رودخانه ها آزادسازی سواحل آزادسازی اراضی حاشیه رودخانه فاضلی هریکندی رودخانه ها منابع طبیعی کل دادگستری اشخاص حقیقی اراضی ملی نفع مردم حریم سواحل دستگاه قضا قوه قضاییه ساخت و ساز روز گذشته رسانه ها آغاز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۸۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام مطالعات ساخت نیروگاه برق‌آبی در رودخانه‌های مازندران

مدیر طرح‌های توسعه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران از اتمام مطالعات ساخت ۱۳ نیروگاه برق‌آبی در سه رودخانه پرآبی این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، محمدطاهر بابازاده عصر امروز_سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در مازندران یک‌صد نقطه دارای پتانسیل ساخت نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت مجموع ۴۰۰.۲۸ مگاوات شناسایی شده است، اظهار کرد: این نیروگاه‌ها به مرور با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یا خرید تضمینی دولت اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته پس از انجام مطالعات و فراهم کردن مقدمات، فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای ساخت نیروگاه در هفت نقطه از استان منتشر شد که به جذب سرمایه‌گذار انجامید، افزود: مطالعات ساخت ۱۳ نیروگاه برق‌آبی دیگر نیز در استان به پایان رسید و فراخوان این طرح‌ها نیز منتشر شده است.

مدیر طرح‌های توسعه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه از ۱۳ نقطه‌ای که برای ساخت نیروگاه برق‌آبی در نظر گرفته شده پنج نقطه در رودخانه هراز، پنج نقطه در رودخانه سه‌هزار و سه نقطه در رودخانه دوهزار قرار دارد، عنوان کرد: این تعداد نیروگاه نیز در مجموع توان تولید ۳۷۲ گیگاوات ساعت برق در سال را دارند.

بابازاده برای اجرایی شدن این ۱۳ نیروگاه مهم‌ترین چالش را با سازمان حفاظت محیط زیست است مطرح و بیان کرد: با توجه به این‌که رودخانه‌های هراز، چالوس و دوهزار رودخانه‌های حفاظت شده هستند به دریافت مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست نیاز است که با پیگیری‌های مستمری که انجام شد گزارشی درباره این نقاط مد نظر تهیه شده و قرار است که به اتفاق همکاران در اداره کل حفاظت محیط زیست برای اخذ مجوز از طریق سازمان متبوع اقدام شود.

کد خبر 749479

دیگر خبرها

  • اتمام مطالعات ساخت نیروگاه برق‌آبی در رودخانه‌های مازندران
  • بیت المقدس عملیاتی منجر به آزادسازی پاره تن ایران+فیلم
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • خسارت بیش از ۲ میلیارد تومانی سیل به زیر ساخت‌های عشایری سربیشه
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۳۰۰ هکتار در چهارباغ
  • مسدود شدن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کرمانشاه
  • ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر شد
  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم