Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@00:07:12 GMT

بیت العباس زواره؛ چهارصفه‌ای زیبا و عرفانی

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۸۷۶۰

بیت العباس زواره؛ چهارصفه‌ای زیبا و عرفانی

ایسنا/اصفهان یک فعال میراث فرهنگی با اشاره به بافت تاریخی زواره اصفهان و قدمت صدها ساله کوچه پس کوچه‌های این شهر گفت: در این کوچه‌ها و محله‌ها، خانه‌هایی قدیمی و بکری وجود دارد که زخم حوادث طبیعی و انسانی را بر تن دارد، اما  شاکله خود را حفظ کرده و در مقابل حوادث روزگار هنوز استوار و پابرجا هستند.

محسن هادی طحان‌زواره در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این بناها ریشه در فرهنگ هزارساله مردم زواره دارد و باید حفظ شود و خوشبختانه در دهه اخیر، توسط مالکان با درایت و هوشمندی و با نظارت دفتر بافت تاریخی زواره مرمت شده است و این خانه‌ها با تغییر نام و بعضاً تغییر کاربری، ماندگار شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به خانه بیت‌العباس زواره که جز خانه‌های ماندگار شهر زواره است اشاره کرد و گفت: برای دیدن این بنای زیبای معنوی باید از حسینیه بزرگ زواره به طرف موزه شهر و کوچه آشتی‌کنان برویم که وجه تسمیه این کوچه به علت تنگ بودن کوچه است که دو نفر هنگام عبور به هم برخورد می‌کنند.

این محقق میراث فرهنگی ادامه داد: انتهای کوچه، خانه زیبای بیت العباس مانند همه خانه‌های چهارصفه‌ای زواره قرار دارد، اما با ویژگی‌های خاص معنوی که وجه تمایز این بنای زیبا از دیگر خانه‌ها است به چشم می‌خورد.

طحان ادامه داد: این بنا حدود ۶۰۰ مترمربع مساحت دارد و در سال‌های اخیر توسط مالکان و به همت استاد سید حسین طلایی مرمت شده و به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. درِ ورودی چوبی قدیمی بیت العباس به هشتی زیبایی باز می‌شود و سمت چپ هشتی دالانی است که ما را به حیاط آجری هدایت می‌کند.

وی افزود: در حیاط این خانه حوض و باغچه و درخت عناب زیبایی جلوه‌نمایی می‌کند و سمت راست آن هشتی ورودی به چهارصفه بیت العباس است.

این محقق میراث فرهنگی، تصریح کرد: این بنای تاریخی و معنوی ویژگی‌های خاصی دارد که آن را از دیگر چهارصفه های شهر متمایز می‌کند. از جمله این ویژگی‌ها این است که با وجود چهار اتاق در این بنا، ۱۱ درب در آن به چشم می‌خورد که هر اتاق دارای یک درب خصوصی و یک درب عمومی است. خصوصیت مهم دیگر این بنای تاریخی وجود پنجره‌هایی با نشانه‌ها و علائم خاص است که از جمله  نشانه" الله " و " لا اله الا الله" به وضوح در آن دیده می‌شود که به این بنا معنویت خاصی داده است.

 وی افزود: دیگر نشان معنویت در دو پنجره بزرگ این خانه جلوه‌نمایی می‌کند که یکی علامت عدالت و دیگری علامت کمک به محرومان را نشان می‌دهد که عدالت و دستگیری از نیازمندان دو عامل مهمی است که دین اسلام به آن تا کید کرده است.

 به گفته طحان، از خصوصیت خاص معماری که در زواره کمتر دیده می‌شود وجود طاق و چشمه‌ها با کاه‌گل قرمز معروف به «کاهگل ابیانه» است که زیبایی خاصی به این بنا داده است. ویژگی منحصر به فرد دیگر وجود پنجره‌ها با آجرهای لعاب‌دار سبز (داخل صفه) است که در دیگر چهارصفه‌های دیگر زواره به کار نرفته است که بسیار زیبا و چشم نواز است.

وی خاطرنشان کرد: با ابتکار استاد طلایی زواره زیر سقف چهارصفه بیت العباس نام الله و اسامی معصومین(ع) به وسیله لامپ زیبایی نصب شده است.

این محقق میراث فرهنگی با بیان اینکه از این مکان مقدس برای عزاداری ایام محرم مخصوصاً دهه دوم محرم استفاده می‌شود، گفت: از خصوصیات این هیئت و عزاداری در بیت العباس حضور و مشارکت همه گروه‌های سنی است که آزادانه به نوحه‌سرایی و عزاداری می‌پردازند.

طحان یادآور شد که جدا از عزاداری در طول سال، این بنای تاریخی میزبان مسافران و گردشگران جهت اسکان و استراحت نیز است. از جمله این که یک گروه ژاپنی در سال‌های گذشته جهت اسکان در چند شب ایام محرم از این مکان استفاده کردند و جالب اینکه متن زیبایی به زبان ژاپنی به یادگار گذاشتند و ضمن تشکر و تمجید از مراسم شب‌های محرم در حسینیه‌های زواره و  بیت العباس و پذیرایی و اسکان بسیار خرسند بودند که سال‌های بعد نیز برای شرکت و ثبت مراسم محرم در این مکان حضور داشته باشند و این گوشه‌ای کوچک از کار فرهنگی تبلیغی بین دو ملت و دو آیین جهانی است که در بیت العباس زواره انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: این بناهای زیبا باید به سرعت مرمت شود تا بتوان از آن استفاده فرهنگی، هنری و مذهبی کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زواره استانی شهرستانها آثار تاریخی میراث فرهنگی بیت العباس خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۸۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از کوچه‌باغ تا باغ‌کاجی | طرشت هنوز به باغ‌هایش معروف است

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: پیامدهای توسعه شهرنشینی از دهه ۵۰ به بعد گریبان طرشت زیبا را هم گرفت و طولی نکشید که باغ‌های انبوه این گستره نیز یک به یک جای خود را به خانه‌ها و خیابان‌ها دادند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

اگرچه طرشت با روزگار طلایی خود فاصله بسیار دارد، اما هنوز هم این محله با باغ‌هایش شناخته می‌شود و هنوز هم کوچه‌باغ‌هایی با دیوارهای کاهگلی دارد که موسفیدان محله را با خود به روزگار گذشته طرشت می‌برد. رضا طرشتی‌نژاد، یکی از اهالی قدیمی طرشت، در این‌باره می‌گوید: «اکنون از باغ‌های طرشت ۵۱ قطعه باقی مانده، اما روزگاری شمار باغ‌های طرشت چند ده برابر این تعداد بود که با ۵ قنات پرآب و همیشه جاری این آبادی معیشت ساکنان قدیمی طرشت را تامین می‌کرد. از این تعداد اما شمار زیادی از باغ‌های طرشت در اثر توسعه شهرنشینی، توسعه ساخت‌وسازها در اراضی بالادست و تغییر مسیر قنات‌ها سرنوشتی جز نابوی و تغییر کاربری نداشتند.»

با وجود این، هنوز در طرشت می‌شود از باغ‌های باقی‌مانده از دوران گذشته آبادی سراغ گرفت. اگرچه ضلع شمالی بلوار شهید رسول چوبتراش که روزگاری مملو از باغ‌های سرسبز بود اکنون در سیطره آپارتمان‌ها قرار دارد، اما در ضلع جنوب و شمال‌شرقی این بلوار باغ‌های قدیمی طرشت باقی مانده‌اند.

طرشتی‌نژاد می‌گوید: «نام این محدوده در گذشته «کوچه‌باغ» بود. محلی مملو از باغ‌های میوه؛ از باغ توت و انار تا انجیر و گاهی هم خرمالو که خانه‌های گلی و قدیمی طرشت در دل آنها قرار داشت. چند باغ قدیمی و معروف طرشت نیز در محدوده کوچه باغ قرار داشتند؛ از جمله باغ حاج عبدالله، قاسم سالار، حاج رحمت حسین‌مردی و...که اکنون برخی از آنها از میان رفته و تعداد اندکی که باقی مانده‌اند برای اهالی قدیمی طرشت یادآور خاطرات کوچه‌باغ‌اند.»

معیشت ساکنان قدیمی طرشت نیز با باغداری و فروش میوه‌های مرغوب آبادی در محدوده معروف به سه راه طرشت گره خورده بود. طرشت علاوه بر میوه‌های خرمالو، انجیر، شاتوت و گردو، توتستان‌های بزرگی داشت که از آن توتستان‌ها انگشت‌شمار باقی مانده است. طرشتی‌نژاد می‌گوید: «توت‌ها و میوه‌های مرغوب طرشت، علاوه بر تهران، به شمال کشور نیز فرستاده می‌شد و تهرانی‌ها نیز برای خرید میوه به طرشت مراجعه می‌کردند. اکنون نیز فروش توت در حاشیه خیابان تیموری یادگاری از همان دوران است که توتستان‌های وسیع آبادی معیشت بسیاری از باغداران و کارگران را تامین می‌کرد.»

طرشتی‌نژاد درباره دیگر باغ‌های معروف طرشت می‌گوید: «از دیگر باغ‌های معروف طرشت می‌شود به باغ وقفی که توت و گرد و انار داشت اشاره کرد و یا از باغ ‌کاجی که اکنون نیز وجود دارد و کوچه‌ای به همین نام در طرشت داریم.»

کد خبر 846639 برچسب‌ها تاریخ - باستان‌ شناسی محله هویت شهری همشهری محله باغ و باغبانی

دیگر خبرها

  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • بهسازی معابر اراک برای افزایش رفاه شهروندان آغاز شد
  • رفع مشکلات معابر خاکی و پرتردد محله شهدای صفری
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • از کوچه‌باغ تا باغ‌کاجی | طرشت هنوز به باغ‌هایش معروف است
  • آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
  • ریه‌های محلات نفس تازه می‌کنند؟
  • ببینید | خون‌شوری از کوچه‌ها
  • افتتاح مجتمع چند منظوره آوای کوچه فیلم در بروجرد
  • نبود مسافر خانه در شهر زیبای اهر در استان آذربایجان شرقی