Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@16:48:00 GMT

اصفهان، پایتخت بیماری ام اس نیست

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۹۷۰۳

اصفهان، پایتخت بیماری ام اس نیست

دکتر سیدجلال ضیایی، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سال‌هاست به دروغ اصفهان را پایتخت بیماری"ام اس" و برنج لنجان را در بروز این بیماری موثر خوانده‌اند که این ادعا کاملا رد می‌شود زیرا اصفهان از نظر میران شیوع این بیماری با دیگر کلانشهرهای کشور هم‌رده است. 

شهرستان لنجان در ۵۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: امروزه بیماری "ام اس" را در اکثر کلانشهرها شاهدیم اما سابقه آن در اصفهان به ۵۰ سال پیش برمی‌گردد.

دکتر ضیایی اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر ۱۲ هزار نفر از مردم اصفهان به این بیماری مُبتلا هستند که این رقم ثبت شده است و البته شاید آمار غیررسمی، بالاتر از این رقم باشد. 

وی ادامه داد: زنان بدلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی خود، چهار برابر بیش از مردان  به بیماری "ام اس" مبتلا می‌شوند که در اغلب موارد و پس از زایمان، احتمال بهبود بیماری وجود دارد. 

ضیایی با بیان‌اینکه بیشترین دوره بیماری "ام اس" در رده سنی ۲۵ تا ۴۵ سال رُخ می‌دهد، اظهار داشت: بروز این بیماری را در افراد زیر ۱۰ و بالای ۶۰ سال، کمتر شاهد هستیم.

استاد گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: نخستین علامت بروز بیماری در چشم فرد پدیدار می‌شود و بیشتر مُبتلایان با اختلال دوبینی و نابینایی در یک چشم و درد و فشار چشم به پزشک مراجعه می‌کنند.

وی افزود: به مرور با پیشرفته شدن بیماری شاهد برهم خوردن تعادل فرد و فلج گذرا و سوزن سوزن شدن و بی‌حس شدن دست‌ها و ایجاد خستگی مُداوم در بیماری مواجه می‌شویم.

این متخصص با بیان‌اینکه دلیل این بیماری هنوز مشخص نیست اما با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، امکان ابتلا به آن وجود دارد، ادامه داد: انجام "MRI" تنها راه تشخیص بیماریست که۹۰ تا ۹۵ درصد با این روش می‌توان ابتلای فرد به آن را شناسایی کرد و در ۵ درصد باقیمانده با گرفتن آب نخاع، امکان تشخیص قطعی "ام اس" وجود دارد.

وی افزود: ماهیت بیماری "ام اس" بصورت عود و خاموشی است یعنی در یک مقطع علائم بروز رُخ می‌دهد که باعث بستری شدن بیمار می شود و در مقطع دیگر تمام علائم رفع می‌شود که البته نشانه بهبود نیست بلکه نشانه این است که فرد به مرحله خاموش بیماری خود وارد شده است.

استاد گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان‌اینکه بیماری "ام اس" با طب سنتی و داروهای گیاهی قابل درمان نیست، اعلام کرد: هم اکنون ۳۵ نوع دارو برای این بیماری در بازار وجود دارد.

به گزارش ایرنا،"ام اس" یک بیماری عصبی فلج‌کننده مغز و نخاع است و در آن سیستم ایمنی بدن به غلاف مُحافظ(میلین) بافت عصبی حمله کرده و موجب اختلال در ارتباط بین مغز و دیگر مناطق بدن و در نهایت تخریب موقت یا دائم اعصاب می‌شود.

برچسب‌ها اصفهان بیماری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ام اس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اصفهان بیماری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اصفهان بیماری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ام اس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۹۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش سیل آسا در پایتخت ترکیه

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از آنکارا، در اثر بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب، چند ایستگاه متروی آنکارا، خیابان‌ها و بزرگراه‌های چندین منطقه دچار آبگرفتگی شده و به تعداد زیادی خودرو و صد‌ها خانه و مغازه آسیب وارد شده است.
تردد خودرو‌ها در بسیاری از مناطق آنکارا با مشکل مواجه شده و مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورد.
گفته می‌شود برق برخی مناطق آنکارا قطع شده است.
واسیب شاهین استاندار آنکارا اعلام کرد تاکنون تلفات انسانی گزارش نشده است ولی به شهروندان توصیه می‌شود به علت بارش‌های مداوم و شدید تا اطلاع ثانوی از منازل خود خارج نشوند.
گفتنی است سازمان هواشناسی ترکیه برای ۲۷ استان مرکزی و شمالی این کشور هشدار زرد اعلام کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حمله به کنیسه‌ای در پایتخت لهستان با ۳ بمب آتش‌زا
  • فیلم| واکنش شهید سردار سلیمانی به یک تصمیم در فصل پنجم سریال پایتخت
  • بارش سیل آسا در پایتخت ترکیه
  • محل خانه‌های یک میلیاردی تهران لو رفت!
  • ببینید | سکانس جنجالی سانسور شده در پایتخت ۵
  • (ویدیو) افشاگری مهران رجبی در مورد سریال پایتخت
  • برگزاری همایش بزرگ ورزش پهلوانی در نصف جهان
  • ورود اتوبوس‌های نو­ به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت
  • برگزاری جشنواره بزرگ دشت غذا در پایتخت
  • حمایت از فلسطین در پایتخت اسپانیا + فیلم