Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@20:40:31 GMT

شناسایی و تجهیز مناطق مستعد برای پرورش ماهی در قفس

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۰۲۲۶

شناسایی و تجهیز مناطق مستعد برای پرورش ماهی در قفس

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، « محسن کاظمینی » در دومین نشست شورای عالی راهبردی توسعه شیلات‏ با تاکید بر اولویت قرار دادن استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان افزود: لازم است مناطق مورد نظر اعلام شود و در مدت زمان تعیین شده (حداکثر یک ماه) این مناطق با میزان ظرفیت و بهره‌برداری، برای نصب تجهیزات و قفس تعیین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس شورای عالی راهبردی توسعه شیلات‏ اظهارداشت: لازم است استان‌ های ذیربط از امروز به طراحی دقیق مناطق مستعد پرداخته و با ذکر مشخصات، نقشه کروکی و نقطه دقیق را مشخص کنند.

کاظمینی با اشاره به نحوه واگذاری اراضی تصریح کرد: ضرورت دارد در قالب شهرک‌های شیلاتی، توافق‌هایی با دستگاه‌های ذیربط داشته باشید.

در این جلسه « سید حسین حسینی» سرپرست سازمان شیلات ایران با ارایه گزارشی از  پروژه‌های اجرایی نشده پرورش ماهی در دریا (قفس)، همچنین گزارش کاملی از موافقت اصولی‌ها و پروانه تاسیس و پروانه بهره‌برداری صادر شده برای پرورش ماهی در دریا به تفکیک استان‌ها و موانعی که منجر به عدم اجرا می شود، ارایه داد که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، طبق گفته مسوولان وزارت جهاد کشاورزی از برنامه‌های اولویت‌دار این وزارتخانه حمایت از طرح پرورش ماهی در قفس‌ دریا و منابع آبی آب‌های داخلی است.

پرورش ماهی در قفس‌ دریا در کشور ما یک صنعت نوپا است، اما تجربه بسیار موفقی در دنیا به‌خصوص در کشورهای اسکاندیناوی و جنوب شرقی آسیا در این زمینه وجود دارد البته مطالعات اولیه این فعالیت و نمونه‌هایی از آن در کشور اجرا شده که به حدود ۲۰ سال گذشته برمی‌گردد، در سطوح خرد و در دریاچه‌های پشت سدها و کانال‌های آب‌رسانی زمین‌های کشاورزی طرح پایلوت این فعالیت، از گذشته دور شروع شد اما به‌طور جدی در سال ۹۲ کلید خورد. 

مطابق با برنامه ششم در سال ۹۸ رقم یکصد هزار تن، در سال ۹۹‏ حدود ۱۵۰ هزار تن و برای امسال ۲۰۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس دریا تکلیف شد و برای افق ۱۴۰۴ حدود ۴۰۰ هزار تن پیش بینی شده است.

 البته طی این مدت، علاوه بر دریاهای شمال و جنوب، در دریاچه‌های سدهای داخلی هم استقرار پرورش ماهی در قفس انجام شد و تقریباً نیمی از تولید به دست آمده سال گذشته هم مربوط به این منابع آب‌های داخلی است.

براساس آمارها، حدود ۱۵ هزار تن ماهی در قفس‌های دریایی در سال ۹۸ تولید شده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی سید جواد ساداتی نژاد ریاست سازمان شیلات ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سید جواد ساداتی نژاد وزارت جهاد کشاورزی سید جواد ساداتی نژاد پرورش ماهی در قفس هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۰۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد‌های شدید و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۴ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، مرضیه سی سی پور گفت: امروز ناپایداری‌هایی در وضعیت جوی و دریایی استان پیش بینی می‌شود.

وی گفت: امروز در پاره‌ای از نقاط استان از جمله ارتفاعات، نوار ساحلی و برخی جزایر غربی، تنگه هرمز و مناطق شرقی استان رگبار پراکنده باران و رعد و برق با احتمال افزایش لحظه‌ای سرعت وزش باد پیش بینی می‌شود.

سی سی پور گفت: بعدازظهر امروز افزایش باد جنوب غربی در مناطق شرقی، مرکزی و شمالی استان با احتمال گردوخاک محلی مورد انتظار است.

کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: فردا شنبه ۱۵ اردیبهشت با گذر یک موج بارشی در پاره‌ای از مناطق غربی، شمالی، شرقی و ارتفاعات رگبار پراکنده باران و رعدوبرق با احتمال افزایش لحظه‌ای سرعت وزش باد پیش بینی می‌شود.

سی سی پور گفت: توصیه می‌شود از قرارگیری در حریم رودخانه‌های فصلی، صعود ارتفاعات و چرای دام در ارتفاعات خودداری شود.

وی گفت: بیشینه سرعت باد در تنگه هرمز گاهی به بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت و افزایش ارتفاع امواج دریا گاهی به بیش از دو متر خواهد رسید.

سی سی پور خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود در این مدت شناور‌های سبک صیادی و تفریحی از تردد خودداری کنند و تمهیدات لازم برای تردد ایمن سایر شناور‌ها در نظر گرفته شود.

وی افزود: تا اواسط هفته پیش رو بعدازظهر افزایش باد‌های جنوب غربی تا شمال غربی سبب متلاطم شدن دریا خواهد شد و از لحاظ دمایی از امروز تا اواسط هفته افزایش نسبی دمای بیشینه مورد انتظار است.

دیگر خبرها

  • وزش باد‌های شدید و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۴ اردیبهشت
  • تهیه نقشه مناطق مستعد و دارای سابقه آتش‌سوزی در مراتع ضرورت است
  • ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد
  • نیاز گمرکات مرزی، مناطق آزاد و ویژه به ۳۵۰ دستگاه آشکارساز کامیونی
  • باید ۳۵۰ دستگاه آشکارساز کامیونی در گمرکات و مناطق آزاد مستقر شود
  • سرمایه‌گذاری اوقاف در پرورش ماهی
  • انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • مناطق ییلاقی و قشلاقی مستعد لرستان شناسایی شده است