Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@09:15:14 GMT

وعده اکران عید فطر برای «لامینور» داریوش مهرجویی

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۱۶۶۳

وعده اکران عید فطر برای «لامینور» داریوش مهرجویی

شورای صنفی نمایش با حضور مدیرانی از سازمان سینمایی با تاکید بر لزوم صدور پروانه نمایش برای فیلم داریوش مهرجویی مصوب کرد که این فیلم از اکران ویژه عید فطر یا هر زمان دلخواه دیگر صاحب فیلم، برخوردار شود.

 به گزارش ایسنا، جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۱۵ اسفند ماه با حضور اعضا تشکیل و فهرست نهایی فیلم‌های اکران نوروزی که از سوی سازمان سینمایی تعیین شده بود اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه حبیب ایل بیگی - معاون نظارت و ارزشیابی - و محمدرضا فرجی - مدیر کل نظارت بر نمایش سازمان سینمایی - هم حضور داشتند و درباره فیلم سینمایی «لامینور» به طور مفصل بحث و تبادل‌نظر شده که در نهایت طبق صورتجلسه شورای صنفی نمایش به اتفاق آرا با احترام به جایگاه داریوش مهرجویی در سینمای ایران ضمن تأکید بر لزوم صدور پروانه نمایش توسط وزارت ارشاد اسلامی، تایید شده تا این فیلم از اکران ویژه عید فطر یا هر مورد دیگری که او تمایل داشته باشد برخوردار شود.

همچنین در جلسه امروز مصوب شده است که اکران نوروزی با ظرفیت ۱۰۰ درصدی سالن‌های سینما آغاز شود.

موضوع دیگری که در جلسه شورای صنفی مصوب شده به این ترتیب است که پردیس‌های تا ۶ سال از تاریخ ۱۸ اسفندماه تمام فیلم‌های گذشته از اکران را حذف کنند.

همچنین اسامی فیلم‌های سینمایی که از حدود ۲۲ بهمن اکران شده‌اند عبارتند از «مورچه خوار»، «عنکبوت»، «عاشق‌پیشه»، «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان»، «مرد نقره‌ای» و «مستطیل قرمز».

علاوه بر اینها مصوب شده است که از آغاز اکران نوروزی یعنی ۱۸ اسفند ماه قیمت جدید بلیت سینماها اعمال شود که البته در صورتجلسه شورا که برای ایسنا ارسال شده به قیمت‌های جدید اشاره مشخصی نشده است.

برای اکران در نوبت جدید هفت سرگروه سینمایی مشخص شدند که شامل پردیسها و سینماهای کوروش، آزادی، بهمن، ایران‌مال، ملت، ماندانا و مگامال می‌شوند.

نحوه تخصیص فیلم‌ها به سرگروه‌های هفتگانه به این ترتیب است که «موقعیت مهدی» در سینما آزادی، «قدغن» در پردیس کوروش، «روز صفر» در سینما بهمن، «سگ‌بند» در ایران مال، «مرد بازنده» در پردیس‌ملت، «گل به خودی» در مگامال و «شادروان» در سینما ماندانا اکران می‌شوند که این موضوع استثنائاً در نوروز ۱۴۰۱ اعمال خواهد شد.

شورای صنفی نمایش همچنین تاکید کرده است که اسامی فیلم ها با در نظر گرفتن اصلاحات سازمان سینمایی اعلام شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: داريوش مهرجويي شورای صنفی نمایش سازمان سینمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۱۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدمستی در برابر مست عشق 

اصل ماجرا چیست؟ مثل این سالها که تبلیغ فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای نادیده گرفته می‌شود، در دهه نود نیز با توجه به تحولات فناوری در مسیر ساخت فیلم بلند و به چالش کشیده شدن ساختارها و ترتیبات اداری، دولت در برابر ساخت فیلم‌های بلند بدون مجوز نرمش نشان داد.
تا قبل از تصویب و ابلاغ دستورالعمل جامع صدور پروانه نمایش در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ توسط وزیر وقت ارشاد در دولت دوازدهم، با جلب موافقت موردی وزیر ارشاد در دولت یازدهم تدبیری اندیشیده شده بود که اولا برخورد سلبی و انضباطی اولین گزینه برای برخورد با فیلم‌های بلند نباشد ثانیا در صورت جلب موافقت شورای پروانه نمایش فیلم‌های غیر سینمایی برای اینگونه فیلم‌ها پروانه نمایش غیر سینمایی صادر شود و فیلم در کارنامه تهیه‌کننده و کارگردان به عنوان اثر سینمایی محسوب نشود.
به این خاطر به هنگام تجمیع مقررات در بند ۳ ماده ۶ دستورالعمل صدور پروانه نمایش، عینا موافقت پیشین به منزله یک تجربه مدیریتی مستندسازی شد و شکل رسمی‌تری به خود گرفت. به عبارتی تنها تنبیه سازندگان فیلم‌های بدون مجوز آن بود که از دریافت پروانه نمایش سینمایی محروم شوند و به دنبال آن از راهیابی به جشنواره فیلم فجر و اکران در سینماها(به جز گروه هنر و تجربه) باز بمانند.
فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی نیز چنین وضعیتی داشت. گروه سازنده بدون اخذ مجوز فیلمبرداری پروژه را در ترکیه مشغول شده بود و فقط زمانی که تهیه‌کننده نسبت به بروز مشکلاتی در داخل احساس نگرانی کرد، تقاضای پروانه ساخت نمود. همانطور که توضیح داده شد، مقررات اجازه بررسی تقاضا را نمی‌داد و همه چیز به بعد از ساخت فیلم و بازبینی آن برای صدور پروانه نمایش موکول گردیده بود.
پس اولا فیلمنامه مست عشق مورد بررسی قرار نگرفته بود که با ساخت آن مخالفت شود. ثانیا تصویربرداری پروژه از مدتها قبل کلید خورده بود و تیم سازنده معطل پروانه ساخت نمانده بود.
نکته جالب آن است که فیلم مست عشق سال گذشته موفق به دریافت پروانه نمایش سینمایی شد که خبر از نرمش مرجع نظارتی و مدیریت اقتضایی آن برای برخورد با پدیده فیلم‌های بدون مجوز ساخت است. اما طبق مقررات جاری مست عشق باید پروانه نمایش غیر سینمایی می‌گرفت و برای نمایش عمومی مسیر دیگری را طی می‌کرد. چرا فیلم از این قاعده مستثنی شد؟
به نظر می‌رسد رویکرد مثبت سازمان سینمایی در صدور پروانه نمایش سینمایی یا ناشی از اصلاح و ویرایش مجدد دستورالعمل یادشده است و یا انکه دلایل و توجیهات دیگری مثل اعتبار و حسن شهرت کارگردان در بین بوده است که ما از آن بی‌خبر هستیم.
آنچه اهمیت دارد آن است که در مجموع این اتفاق به نفع سینما و مخاطب تمام شد تا با استقبال نسبتا خوب از فیلم در هفته اول اکران، کفه فیلم‌های جدی در برابر فیلم‌های کمدی اندکی سنگین شود.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900029

دیگر خبرها

  • بدمستی در برابر مست عشق
  • بدمستی در برابر مست عشق 
  • آمار فروش فیلم‌های سینمایی در اولین هفته اردیبهشت/ «مست عشق» از «تمساح خونی» سبقت گرفت
  • آخرین تصویر به جامانده از داریوش مهرجویی پیش از قتل/ عکس
  • آخرین تصویر به جامانده از داریوش مهرجویی پیش از قتل
  • «هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید/ زنده نگه‌داشتن یاد بزرگان
  • «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست
  • پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • قابهایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان