Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ مراسم معرفی و رونمایی از تقویم قرآنی ۱۴۰۱ همراه با جشن میلاد امام حسین(ع) روز یکشنبه ۱۵ اسفند با حضور سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری؛ احمد مسجدجامعی، قائم‌مقام رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران و غلامرضا خواجه‌سروی، مدیرعامل کتابخانه و موزه ملک و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه و موزه ملک برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد مسجدجامعی، قائم مقام رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به نقش پررنگ آثار دینی در فرهنگ ایران اشاره کرد و گفت: برخی آثار دینی ما مانند تکایا و مساجد و... به‌نوعی موزه هنرهای اسلامی هم هستند. به عنوان مثال تکیه قاجاری سادات اخوی با دست‌نوشته‌ها و کتیبه‌هایی که منتسب به هنرمندانی چون کمال‌الملک است و بنایی با ویژگی‌های معماری خاص از زاویه نگاه هنری هم حکم یک موزه را دارد.

عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نقش ویژه قیام سیدالشهدا در تاریخ فرهنگی و اجتماعی ایران، گفت: ارادت به سیدالشهدا در تاریخ ما پررنگ و در دوره‌های مختلف جاری و اصلا معیار و ملاک وحدت ایرانیان است و کسانی که با این موضوع مخالفت می‌کنند، با ایران و ایرانیت و وحدت ایرانی مخالف‌اند.

مسجدجامعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چندین تقویم قدیم ایرانی که برخی از سده چهارم هجری رواج داشته‌اند، گفت: بحث عاشورا و روزشمار آن از مباحث مهمی است که در این تقویم‌ها مورد توجه قرار گرفته است. یکی از تقویم‌های قدیمی با عنوان تقویم نجومی از «نجم الملک» است که ۱۳۳ سال به‌صورت متوالی منتشر می‌شد و به بحث عاشورا و قیام امام حسین(ع) خیلی وسیع پرداخته است.

وی با تاکید بر اینکه امام حسین(ع) و ارادت به ایشان محور وحدت ملی ایرانیان است، اضافه کرد: پرداختن به عزای امام حسین(ع) و ارادت به ایشان با زبان و فرهنگ و سنت‌های مردم این سرزمین آمیخته است و حتی نگاه ملی دارد. پرداختن به آن نگاه مهمی است که حتی با گسترش زبان فارسی هم همسو است؛ یعنی هر کجا که زبان فارسی رفته، درباره حضرت حسین(ع) شعر گفته‌اند، حتی اگر مسلمان نبوده‌اند. نمونه آن هم هند و قفقاز است.

مسجدجامعی در پایان با بیان اینکه برای امام حسین(ع) که محور وحدت این کشور است و در هر بحران و آسیبی به آن پناه می‌بریم اما یک جای ویژه برای آن را نداریم، پیشنهاد داد: به مناسبت و میمنت این ایام و اعیاد شعبانیه و با توجه به نیت واقف موزه و کتابخانه ملک، بخش ویژه سیدالشهدا در موزه ملک راه‌اندازی شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا سیدمحمد حسینی احمد مسجدجامعی افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا امام حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۱۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا حسنی آهنگر در نشست با رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) اظهار کرد: هدف ما دستیابی به مکتب دانشگاهی تراز انقلاب اسلامی بوده که مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب که همان قرائت اسلام ناب است.

وی با بیان اینکه ۱۵ سالی است در این حوزه را کار کردیم، گفت: الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم و در دو برنامه پنج‌ساله این الگو را پیاده‌سازی کردیم که مورد توجه ریاست‌جمهور قرار گرفت. بعد از گزارش‌های وزیر علوم و معاون اول ریاست‌جمهوری ایشان متقاعد شدند که بیایند دانشگاه را از نزدیک ببینند.

رئیس دانشگاه جامع امام‌حسین (ع) با اشاره به ضرورت نگاه راهبردی به شهر، استان، منطقه و جهان گفت: تمدن‌سازی اسلامی بر دو محور تربیت انسان‌های تراز تمدنی و تولید علم، فناوری و محصولات فن‌آورانه مبتنی بر نظریه‌پردازی شکل می‌گیرد که هر دو امر یادشده محصول و خروجی دانشگاه‌ها است.

حسنی‌آهنگر با بیان اینکه دانشگاه‌های ما در حوزه امنیتی-دفاعی فوق‌العاده درخشیدند، گفت: وعده صادق اتفاق خیلی‌بزرگی بود، چرا که به ۴ کشور صاحب سلاح اتمی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی حمله کردیم و فقط رژیم اسرائیل را نزدیم.

وی اضافه کرد: از جایی که نخستین پهپاد ما بلند شد، بیش از ۱۰۰ هواپیمای مختلف از جمله F-15، F-16 و F-35 در آسمان سوریه، عراق، اردن تا رژیم صهیونیستی بالای سر این پهپادها بودند. ناوهای جنگی در مسیر خلیج فارس، دریای عمان تا دریای سرخ بودند و سامانه‌های پدافندی فعال داشتند و با وجود اینکه آماده بودند، این عملیات صورت گرفت.

رئیس دانشگاه امام‌حسین (ع) جرئت اقدام و حمله به آمریکا را از ویژگی‌های انحصاری عملیات وعده صادق دانست و گفت: روس‌ها در ادوار مختلف جنگ سرد هیچ‌گاه جرئت حمله به آمریکا نداشتند و خود این اتفاق خیلی‌بزرگی است. به این ترتیب عملیات وعده صادق نقطه عطف ما برای تبدیل شدن به یک قدرت بین‌المللی و جهانی بود.

حسنی‌آهنگر افزود: در نتیجه این عملیات جهان ما را به عنوان قدرت برتر پذیرفت و پیام‌های بعد از این عملیات و اتفاقات بعد از آن نشانگر همین موضوع است. سایر ابرقدرت‌ها این نقاط عطف را مانند ما طی کرده بودند و وعده صادق ما را به مرز قدرت بین‌المللی رساند.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از این قدرت کار فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها بوده که پیشتر زیر نظر سردار حسن تهرانی‌مقدم و امروز زیر نظر سردار حاجی‌زاده فعالیت می‌کنند. البته بر اساس داشتن کرسی‌های نخبگی می‌خواهیم به قدرت بین‌المللی برسیم و دنبال کشورگشایی نیستیم.

رئیس دانشگاه امام‌حسین (ع) گفت: نظام رتبه‌بندی دانشگاهی جهانی را آمریکایی‌ها طراحی کردند، برای هدایت مدیریت دانش در جهان است که نظام سلطه طراحی کرده و برای خودشان نظام فاخری است تا بتوانند با منطق خودشان بر جهان تسلط پیدا کنند.

حسنی آهنگر اضافه کرد: در دانشگاه امام حسین (ع) تلاش کردیم از این فضا خارج شویم و آینده جدیدی را خودمان کشف و ترسیم کنیم که مطالبه مقام معظم رهبری است. می‌کوشیم نظام مسائل انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران را در حراست از انقلاب اسلامی استخراج کنیم.

کد خبر 6092331

دیگر خبرها

  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • (ویدئو) دردسرهای فریدون زندی برای صحبت به زبان فارسی
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش