Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد فرهمندنژاد اظهار کرد: قرآن‌های منسوب به امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) در گنجینه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری موزه آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شد. وی ادامه داد: در این گنجینه قرآن‌هایی نفیس با دستخط منسوب به ائمه اطهار (ع) به نمایش درآمده است که در این میان، مصحف شریف امام حسین و امام سجاد (ع) در ایام ولادت ایشان به‌طور ویژه برای علاقمندان به نمایش گذاشته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول گنجینه قرآن و هدایای رهبری آستان قدس رضوی بیان کرد: چهار برگ اول این جزوه قرآنی از ابتدای سوره مبارکه سجده تا اواخر آیه ۱۲ بوده و برگ پنجم از اوایل آیة ۷ تا اوّل آیة ۱۱ سوره احزاب را در بر دارد.

وی افزود: در برگ ششم این جزوه از اواخر آیة ۴ تا اواسط آیه ۸ سوره سبا، برگ هفتم از اواخر آیه ۱۲ تا اوایل آیه ۱۶ سوره لقمان و برگ هشتم نیز از اوایل آیه ۱۹ تا آیه ۲۰ سوره مبارکه سبا نگاشته شده است.

فرهمندنژاد نگارش این جزوه را به خط کوفی خوش در ۹ سطر با مرکّب مشکی در فضایی به ابعاد ۵/۱۳ در ۷/۷ سانتی متر عنوان کرد و گفت: در انتهای آن، ترقیم «کتبه حسین بن علی» همراه با یادداشت تشرّف به زیارت «شاه اسماعیل صفوی» در سال ۹۲۱ ق به چشم می‌خورد.

مسئول گنجینه قرآن و هدایای رهبری آستان قدس رضوی تصریح کرد: این اثر توسط مقام معظم رهبری در اسفند ۱۳۸۳ خورشیدی وقف آستان مقدس رضوی شده است.

وی به معرفی قرآن منسوب به دست‌خط امام سجاد (ع) پرداخت و گفت: این مصحف شریف، شامل سوره بقره تا سوره ناس است که در ۳۶۱ ورق پوست آهوی نخودی‌رنگ در اندازه ۳۲ در ۲۰ سانتی‌متر به خط کوفی ۱۶ سطری کتابت شده است، جلد این اثر ارزشمند، ساغری مشکی است و در برگ آخر آن، سوره ناس در سه سطر آمده و ترقیمه «کتبه المنتظر بوعده علی بن‌الحسین بن علی‌بن ابی‌طالب» به چشم می‌خورد.

فرهمندنژاد اضافه کرد: تمام قرآن در سال ۱۲۹۴ در زمان تولیت مرحوم «میرزا سعیدخان متولی باشی» توسط ملاحسین صحاف‌باشی متن و حاشیه شده و دارای هشت عرض دید از سال ۱۲۹۶ تا ۱۳۴۲ هجری است و مُهر متولی‌های آستان قدس رضوی در اواخر دوره قاجار بر اوراق این قرآن مشاهده می‌شود.

وی جزوه قرآنی منسوب به امام حسین (ع) را از شاهکارهای دوره اسلامی برشمرد و گفت: این قرآن در ۸ ورق از جنس پوست نگاشته شده است.

کد خبر 5439930

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری خراسان رضوی مشهد موزه آستان قدس رضوی نمایشگاه قرآن ولادت امام حسین ع قرآن کریم ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه گرگان آمار کرونا سفر استانی خطبه های نماز جمعه گردشگری شیوع کرونا گرد و غبار مشهد جهاد تبیین ایلام عکس استانها آستان قدس رضوی گنجینه قرآن امام سجاد امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۸۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت

با همکاری معاونت رفاه زائرین حرم مطهر، اداره روشنایی و مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، در آستانه ایام دهه کرامت، کتیبه‌های دست نویس اجرا و آماده نصب در سر در ایوان های صحن انقلاب و آزادی حرم مطهر است.

مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی در گفتگو با خبرنگار آستان نیوز به جزئیات تهیه و نصب این کتیبه‌ها اشاره کرد و گفت: معاونت رفاه زائرین حرم مطهر رضوی در تمام مناسبت های مذهبی اعم از میلاد و شهادت های ائمه اطهار(ع)، کتیبه‌های متنوعی را تهیه و در ایوان‌های بارگاه منور رضوی نصب می‌کند.

امیر خالقی، تصریح کرد: امسال نیز همزمان با فرا رسیدن ایام میلاد با برکت ولی نعمتمان حضرت رضا(ع) و دهه کرامت، از یک هنرمند حرفه ای دعوت کردیم تا کتیبه هایی را در ابعاد ۱۶ در ۸ به صورت دست نویس آماده کند.

وی خاطر نشان کرد: این کتیبه‌های دست نویس، مزین به اشعار مرتبط و متن سلام به حضرت رضا(ع) است که امروز ۱۰ اردیبشهت ماه کار آماده سازی آن به اتمام رسیده است و در ایام دهه کرامت در ایوان‌های یاد شده نصب و در معرض دید زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) قرار خواهد گرفت.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • با عشق به ایران در ارمنستان
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • برگزاری دوره تربیت معلم تدبر سوره‌ای قرآن در مشهد
  • با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟