Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@05:26:32 GMT

سقوط قدرت خرید مردم زیر خط فقر

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۵۴۸۱

سقوط قدرت خرید مردم زیر خط فقر

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: خیابان‌های شهر، پاساژها، مراکز خرید و مردم مدت‌هاست که حال و هوای روزهای آخر سال را ندارند. اغلب مردم برای خالی نبودن عریضه چرخی در خیابان‌ها و مغازه‌ها می‌زنند اما متعجب از قیمت‌ها و ناراحت از اینکه توان خرید لباسی حتی برای بچه کوچکشان را ندارند، دست از پا درازتر راهی خانه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مغازه‌دارها و اصحاب حِرف نیز وضعیتی بهتر از مردم ندارند. شرایط اقتصادی چند سال اخیر مردم را به اولویت‌بندی در نیازها بر اساس قدرت خریدشان وادار کرده است، مردمی که مدام در حال از دست دادن چیزی و امکانی در سبد خانوار خود هستند، حال و هوای عید ندارند! عید برای بسیاری از مردم که دیگر نمی‌توانند برای خوب کردن حال خود یا عزیزانشان به سراغ گزینه خرید کردن بروند، چیزی جز نوستالژی نیست. «مرتضی افقه»، کارشناس حوزه اقتصاد، در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، پیامدهای کاهش قدرت خرید مردم و اثر توافق احتمالی وین بر وضعیت اقتصاد را بررسی می‌کند.

تحریم‌ها، دلیل کاهش قدرت خرید مردم است

افقه در ابتدا به روند کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرده و می‌گوید: «قدرت خرید مردم و میزان نقدیندگی آنها در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته است، تحریم‌های بین‌المللی و اثرات آن بر اقتصاد و معیشت مردم یکی از دلایل اصلی کاهش قدرت خرید است. سیاست‌های اقتصادی که در دهه‌های پس از جنگ اعمال شد، چندان با توسعه و تولید همسو نبوده، این سیاست‌ها به گونه‌ای بوده که امکان استفاده موثر و کافی از ظرفیت‌ها و نیروی انسانی فراهم نشده است، این ضعف تاریخی سبب شد که اقتصادِ وابسته به نفت و واردات ما در برابر تحریم‌ها، شکننده و آسیب‌پذیر ظاهر شود.»

وی می‌افزاید: «در همین رابطه، شاهدیم که وضعیت معیشت مردم از جمله قدرت خرید آنها به شکل فزاینده و روزافزونی رو به بدتر شدن رفته و دولت‌ها نیز در بودجه‌ریزی که ابزار دولت برای اتخاذ سیاست‌های اقتصادی است، هرچه در توان داشته‌اند برای ممانعت از وخامت وضعیت اقتصادی مردم به کار بسته‌اند. برای جبران کسری بودجه نیز دولت‌های اخیر تا به الان از ابزارهای موجود مانند استقراض از بانک مرکزی، اوراق قرضه و فروش مازاد اموال دولت استفاده کرده و تقریبا امکان و راه‌حل دیگری باقی نمانده؛ بنابراین، در چند سال اخیر هر چه جلوتر آمدیم، وضعیت اقتصادی رو به وخامت رفته و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است.»

گرفتاری در چرخه رکود

افقه در توضیح پیامدهای کاهش قدرت خرید مردم بر وضعیت بازار و گروه‌های مختلف اجتماعی می‌گوید: «کاهش قدرت خرید مردم اثری دو سویه داشته از یک طرف، مردم نمی‌توانند نیازهایی که سال‌ها بر اساس الگوی مصرف شکل گرفته را برآورده کنند، به همین دلیل تحت شدیدترین فشارها قرار گرفته‌اند؛ این فشار به نوبه خود تبعات فردی و اجتماعی دارد.گروه‌هایی که متاثر از وخامت اوضاع اقتصاد در سال‌های اخیر به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند از حیث جسمی و به‌ویژه روحی وضعیت نگران‌کننده‌تری دارند.»

این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی در توضیح سویه دوم پیامدهای اجتماعی کاهش قدرت خرید مردم می‌افزاید:«سویه دیگر این وضعیت این است که کاهش قدرت خرید به کاهش تقاضا در بازار منجر شده. کاهش تقاضا به این معنا است که تولیدکنندگان نمی‌توانند طبق روال پیشین کالاهای خود را به فروش برسانند و مجددا وارد چرخه تولید شوند. بروز این وضعیت به معنای رکود است. کاهش تولید به نوبه خود به کاهش حاشیه سود تولیدکننده و در ادامه تعدیل نیرو و اخراج کارگران منجر شده است.»

وضعیت بدتر نشود، موفقیت بزرگی است!

خبرهای امیدوارکننده‌ای درباره احتمال احیای توافق برجام به گوش می‌رسد. افقه درباره اثر این توافق احتمالی بر وضعیت اقتصاد  به همشهری آنلاین می‌گوید: «به دلیل ساختارهای ضد تولید و ضد توسعه حاکم بر کشور، امید چندانی به اینکه وضعیت اقتصاد بهتر از وضع کنونی شود، نیست، اما از طرف دیگر اگر تحریم‌ها برداشته نشود وضع بسیار بدتر می‌شود و همین که با احیای برجام، وضع وخیم نشود موفقیت بزرگی است. با این پیش‌فرض که اختلافات رفع شود و مذاکرات وین به ثمر برسد، اقدام مهم و فوری‌ای که باید همراستا با احیای برجام انجام شود عضویت ایران در اف‌ای‌تی‌اف است وگرنه با وجود موانع پیش روی مبادلات بین‌المللی بانکی و پولی باز دچار مشکل خواهیم شد. در مورد اثرات فوری احیای برجام می‌توان به آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشورهای دیگر اشاره کرد که البته با توجه به عمق مشکلات در بخش اقتصاد، این رقم‌ها ناچیز محسوب می‌شود و در زندگی مردم اثر چندان مشهودی نخواهد گذاشت. اما از آنجا که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، قیمت نفت افزایش یافته، در صورتی که مدیریت درستی اعمال شود و مسئولان از این فرصت تاریخی استفاده کنند می‌شود امیدوار بود که ظرف شش ماه تا یک سال دیگر اوضاع کمی بهتر از وضعیت الان شود.»

کد خبر 662318 برچسب‌ها نفت برجام روسیه - اوکراین مذاکرات وین نوروز گرانی اقتصاد دولت خرید تولید کنندگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نفت برجام روسیه اوکراین مذاکرات وین نوروز گرانی اقتصاد دولت خرید تولید کنندگان کاهش قدرت خرید مردم وضعیت اقتصاد تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۵۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده

ایسنا/گیلان رئیس سازمان چای، بهای برگ سبز چای در سال گذشته را ۱۸۶۸ میلیارد تومان دانست که تاکنون بالغ بر ۱۸۳۷ میلیارد تومان آن پرداخت شده و خاطرنشان کرد: دولت ۱۰۰ درصد مطالبات را پرداخت کرده و کارخانجات چایسازی موفق به پرداخت ۹۷.۲ درصدی شده‌اند که میانگین آن به ۹۸ درصد می‌رسد.

حبیب جهانساز امروز، هشتم اردیبهشت ماه در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز چین بهاره برگ سبز چای از روزهای آینده، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و سرمای اوایل سال، شاهد تاخیر در چین اول هستیم، اما به زودی برداشت را آغاز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم جهت خرید تضمینی برگ سبز و عقد قرارداد با کارخانجات فراهم شده است، افزود: چین بهاره تا پایان خردادماه ادامه دارد، اما در مجموع چهار چین در سه فصل بهار، تابستان و پاییز انجام می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به فاصله یک ماهه تا ۴۵ روز بین هر چین، اضافه کرد: ۹۰ درصد باغات چای در اراضی شیبدار و دیم بوده و لذا شرایط اقلیمی در زمان برداشت اثرگذار است.

جهانساز بهای برگ سبز چای در سال گذشته را ۱۸۶۸ میلیارد تومان دانست که تاکنون بالغ بر ۱۸۳۷ میلیارد تومان آن پرداخت شده و خاطرنشان کرد: دولت ۱۰۰ درصد مطالبات را پرداخت کرده و کارخانجات چایسازی موفق به پرداخت ۹۷.۲ درصدی شده‌اند که میانگین آن به ۹۸ درصد می‌رسد؛ البته شرط عقد قرارداد با کارخانجات در سال جدید، تسویه کامل مطالبات است.

وی با اشاره به مشکلات کارخانجات در فروش و بازاریابی و تامین نقدینگی، اضافه کرد: سال گذشته، واردات چای به شرط خرید چای داخلی بود که بالغ بر ۱۰ هزار تن چای از کارخانجات خارج شد و بخشی از نقدینگی کارخانجات را برای سال جدید تامین کرد.

رئیس سازمان چای با بیان اینکه چای‌سازی کارخانجات به ویژه برندها کیفی‌تر شده است، عنوان کرد: شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی نرخ خرید تضمینی برگ سبز در سال جدید را تصویب کرد و شاهد افزایش ۳۰ درصدی بها به صورت میانگین هستیم؛ یعنی بهای برگ سبز درجه یک از ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان در سال ۱۴۰۲ به ۱۸ هزار تومان و بهای برگ سبز درجه دو از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان رسیده است.

وی یکی دیگر از مصوبات شورای قیمت‌گذاری را واردات چای به شرط خرید چای داخلی دانست و ادامه داد: طبق مصوبه شورای قیمت‌گذاری، پنج درصد از ارزش بهای برگ سبز با توجه به ظرفیت‌های قانون بودجه ۱۴۰۳ برای افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه صنعت چای تعلق می‌گیرد.

جهانساز افزایش ۳۰ درصدی تولید چای خشک را نتیجه قیمت متناسب خرید برگ سبز و پرداخت به موقع مطالبات و ارائه تسهیلات ارزان قیمت اصلاح و احیا و به‌زراعی باغات و بهسازی کارخانجات دانست و یادآور شد: برای سال جاری برداشت ۱۴۵ هزار تنی برگ سبز و تولید ۳۲ هزار تنی چای خشک را پیش‌بینی می‌کنیم که در صورت مساعدت اقلیمی، افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان چای با تاکید بر لزوم کنترل قیمت و حجم واردات چای، اضافه کرد: سال گذشته شاهد واردات ۴۲ هزار تنی چای بودیم که به بازار چای داخلی کمک کرد؛ این در حالی است که نیاز کشور به چای خشک ۸۵ هزار تن بوده و تولید داخل فقط ۳۰ درصد این نیاز را تامین می‌کند.

وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در برندسازی چای داخلی و بازاررسانی آن، تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد چای تولیدی وارد بازار مصرف می‌شود؛ همچنین سالانه شاهد صادرات ۱۰ هزار تنی چای ایرانی هستیم.

جهانساز یکی از شاخصه‌های بارز چای ایرانی را عدم استفاده از سموم دانست و خاطرنشان کرد: باغات ما دچار آفات خسارت‌زا نیستند و هیچگونه توزیع سم شیمیایی نداریم، اما در صورت لزوم از سموم بیولوژیک استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • قیمت سکه در سراشیبی سقوط
  • آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد