Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمد اکبری دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «میکروگریپر الکتروترمال برای کاربردهای زیستی»، گفت: دستکاری و انتقال سلولی از مهم ترین چالش های فعالیت های پزشکی  بوده که لازمه آن دقت، قابلیت اطمینان و کنترل پذیری است. 
وی افزود: این اولین بار است در کشور با به کارگیری تکنولوژی METAL MEMS و بومی سازی آن به روش های ساخت قطعات میکرونی دست پیدا کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تکنولوژی می تواند در زمینه تولید انبوه سنسورهای مختلف به کار گرفته شود. میکروگریپر ساخته شده در این پروژه که برای پروسه دستکاری سلولی کاربرد دارد مثال مهمی از کاربرد این تکنولوژی است. با توجه به حجیم و گران بودن ابزارهای گذشته برای جابجایی و انتقال سلول می تواند جایگزینی با قابلیت اطمینان بالا و کیفیت مناسب باشد.
اکبری افزود: توسعه عملگرهای MEMS باعث شده روش های ساخت آن نیز توسعه پیدا کند؛ از این رو درصدد بودیم که این محصول را به تولید برسانیم. با طراحی این وسیله راهی برای ورود به بازار عملگرها و سنسورهای  میکرونی باز می شود به نحوی که روش ساخت آن در کشور بومی و قابل دستیابی می شود.
وی  با بیان اینکه نوآوری ساخت میکروگیرپر مورد نظر ساده و در عین حال قابل اطمینان است، خاطر نشان کرد: طراحی این محصول با در نظر گرفتن خواص سلول و حداقل آسیب آن در حین پروسه دستکاری سلولی بوده است.
اکبری با بیان اینکه   تمامی فعالیت های این پروژه از جمله طراحی، ساخت و تست در آزمایشگاه ریزفناوری دانشگاه امیرکبیر انجام شده است، خاطر نشان کرد: روش کار مبتنی بر مدل سازی ریاضی، شبیه سازی و در نهایت ساخت نمونه آزمایشگاهی است و همچنین نتایج تست آزمایشگاهی صحت عملکرد آن را تایید می کند. این سیستم در صنایع پزشکی، لقاح مصنوعی(ICSI)، انتقال و دستکاری سلولی، آزمایشگاهی، هوشمندسازی فرآیندهای صنعتی به کار می رود.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: انجام تست بر روی سلول های حیوانی و تزریق به سلول (تست ترزیق بر روی جنین ماهی گورخر که از جمله تست های استاندارد برای پژوهش بر روی رفتار سلول در هنگام تزریق است) ادامه کار این پروژه خواهد بود.
وی با اشاره به ویژگی های طرح گفت: ساختار پایدار با کمک از فلز در قطعه، سازگاری ساختار با محیط زیستی، به حداقل رساندن آسیب وارده به سلول در هنگام پروسه دستکاری سلولی، روش ساخت تک مرحله ای به منظور افزایش توجیه اقتصادی تولید ساختار از ویژگی های  این طرح به شمار می رود.
وی با تاکید بر اینکه نمونه خارجی این محصول در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا، بلژیک، سوئیس و فرانسه وجود دارد، گفت:  این اولین بار است که در کشور ایران این ساختار به صورت موفقیت آمیز طراحی و ساخته شده است، همچنین تست‌های صورت گرفته بر روی آن صحت عملکرد آن را نشان می دهد.
وی با اشاره به مزیت های رقابتی این طرح گفت: از جمله مزایای رقابتی این ساختار طراحی نوآورانه و همچنین روش ساخت آسان آن است.
 گفتنی است، استاد راهنمای این پروژه فرشاد برآزنده عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر و همکار طراح حامد براتی فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر محقق شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه امیرکبیر محقق بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۶۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا پهپاد زیردریایی ساخت؛ این وسیله غول‌پیکر کف دریا می‌خوابد! | تصویر

شرکت نورث‌راپ گرومَن، پهپاد زیردریایی بدون خدمه مانتا رِی (Manta Ray) را طراحی کرده که ماموریت‌های طولانی‌مدت انجام می‌دهد و محموله‌ها را به اعماق اقیانوس میبرد.

مهندسان یک پهپاد زیردریایی خودران مونتاژ کرده‌اند که آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده (دارپا/DARPA) قصد دارد از آن برای ماموریتهای دوربرد در اقیانوس استفاده کند.

براساس گزارش فرادید، این پهپاد که «مانتا رِی» نام دارد، با الهام از ماهیان پالیده‌خواری به همین نام با بدن‌های الماس‌شکل و باله‌های بال‌مانند ساخته شده است. این نمونه اولیه که شرکت هوافضایی و صنایع جنگ‌افزاری نورثراپ گرومَن (Northrop Grumman) آن را طراحی کرده و ساخته، یک پهپاد فوق‌العاده بزرگ است که می‌تواند مأموریت‌های طولانی‌مدت و بارگیری‌شده را بدون نیاز به پشتیبانی و تعمیرات انسانی انجام دهد.

این پهپاد پس از استقرار، می‌تواند با لنگر انداختن در بستر دریا و خوابیدن در حالت کم‌مصرف، در انرژی صرفه‌جویی کند.

تاد لیویت، معاون سیستم‌های دریایی و اقیانوسی در نورثراپ گرومَن، در لینکدین نوشت: «من هیجان‌زده هستم که یکی از اولین تصاویر مانتا رِی را که به طور کامل در تأسیسات آناپولیس ما مونتاژ شده، بازنشر کنم.»

دارپا برنامه مانتا رِی را سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد تا طراحی خودروهای زیرآبی را بهبود ببخشد، از جمله توسعه تکنیک‌هایی برای افزایش ظرفیت بار و صرفه‌جویی در انرژی.

این شرکت در وب‌سایت خود اعلام کرده که نمونه اولیه‌ی مانتا رِی نورثراپ گرومَن چندین ویژگی منحصر به فرد را برای ایجاد «غافلگیری استراتژیک» ادغام می‌کند. این ویژگی‌ها عبارتند از خودگرانی، ظرفیت حمل تجهیزات برای پشتیبانی از ماموریت‌های مختلف، عملکردهای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و پیوستگی عملکردی به این معنا که طرح را می‌توان جدا و دوباره سرهم کرد. این پهپاد در پنج کانتینر حمل و نقل استاندارد نیز قرار می‌گیرد، به این معنا که می‌تواند در سراسر جهان حمل و مستقر شود.

دیگر خبرها

  • آمریکا پهپاد زیردریایی ساخت؛ این وسیله غول‌پیکر کف دریا می‌خوابد! | تصویر
  • (تصویر) آمریکا پهپاد زیردریایی ساخت
  • تجهیز صنایع کشور با ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی
  • بیست و چهارمین دوره ساخت و مدیریت برند Brand MBA 
  • لزوم کاربردی کردن محصولات پژوهشی برای تبدیل علم به ثروت
  • در چه حالتی دایناسورها بار دیگر به چرخه حیات برمی‌گردند؟
  • نحوه ساخت یک جعبه ابزار کاربردی با لوله پلیکا به روشی ساده (فیلم)
  • رشد ۳۵ درصدی جذب دانشجو در دانشگاه علمی- کاربردی مازندران
  • جذب ۴۰ میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران
  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه