Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فارس، گروه‌های داوطلبانه و مردمی که بستر مناسبی جهت حفاظت از محیط زیست کشور هستند با اجرای برنامه‌هایی در راستای نگهداری و حفاظت از آن، در اشاعه فرهنگ زیست محیطی به آحاد جامعه از جمله دانش آموزان نقش به سزایی دارند. این گروه‌ها همچون گذشته با تکیه بر حمایت و توانمندی اقشار مختلف مردم فعالیت و برنامه‌های خود را بیش از پیش ارتقا داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز جهانی حیات وحش و همچنین هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با برگزاری برنامه‌‌های مختلف فرهنگی و آموزشی در زمینه محیط زیست به ویژه حیات وحش و منابع طبیعی همراه بود که مسائل مهم در این زمینه به مردم و در سطح جامعه انتقال داده شد. ما نیز همچون گذشته تلاش کردیم در قرار سبز هفتگی خود با انتشار و پوشش رسانه ای این فعالیت‌ها، حمایت خود را از گروه های مردمی و داوطلبانه اعلام کنیم. 

کاشت دو اصله نهال در اداره اصناف رامهرمز

به مناسبت هفته درختکاری و به منظور همکاری و ارتباط هرچه بیشتر گروه های زیست محیطی با ادارات حامی محیط زیست، دو اصله نهال تکوما و ختمی چینی توسط انجمن دوستداران طبیعت رامهرمز در اداره اصناف این شهرستان در استان خوزستان کاشته شد.

آغاز عملیات پایش مشارکتی اکوسیستم تالاب بین المللی کانی برازان در مهاباد

عملیات اجرایی پایش مشارکتی اکوسیستم تالاب بین المللی کانی برازان در آذربایجان غربی با مشارکت سمن های محلی و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد آغاز شد. مشارکت مردم در حفاظت از اکوسیستم های آبی محور اصلی رویکرد زیست بومی در مدیریت جامع تالاب ها است.

صرف هزینه سالگرد فوت دختر جوان و مهریه یک زوج جوان برای درختکاری ممسنی

طی اجرای طرح مشارکتی احیای جنگل در روستای دوتو جونگان ممسنی، هزینه سالگرد وفات یک دختر جوان و همچنین مهریه یک زوج جوان دیگر، جهت اجرای درختکاری در این منطقه از استان فارس صرف شد.

کاشت ۳۰۰ نهال در روستای شیردره سوادکوه

اهالی روستای شیردره سوادکوه در استان مازندران با همکاری شورا و دهیاری این منطقه و به منظور حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، ۳۰۰ نهال سرو، بلوط و انجیر را در مسیر دسترسی به این روستا کاشتند.

نجات ۸ قطعه کبک وحشی اسیر شده از قفس سودجویان کامیاران

پیرو گزارش مردمی و با هماهنگی و پیگیری دوستداران محیط زیست کامیاران در استان کردستان، طی بازرسی از یک مرکز غیرمجاز نگهداری پرندگان، ۸ قطعه کبک، ۱۲ عدد قفس چوبی، ۱ عدد شبکه نگهداری پرندگان، ۱۳ دسته دام زنده گیری پرندگان و یک عدد اسپیکر کشف و ضبط شد. پرونده فرد متخلف پس از تنظیم جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارسال شد.

برگزاری کارگاه آموزشی زیست محیطی در کتابخانه‌ روستای شایق سرعین

به همت گروه های فعال در حوزه های محیط زیست و خانواده استان اردبیل، به مناسبت روز زن و زمین، کارگاه آموزشی با موضوع فرزندپروری و حفاظت از محیط زیست در کتابخانه استاد اسداللهی روستای شایق شهرستان سرعین برگزار شد.

کاشت ۳ میلیون نشاء گل در ملایر

با تلاش و پیگیری فعالین محیط زیست به ویژه دوستداران طبیعت، در طرح استقبال از بهار، تعداد 3 میلیون نشاء گل بنفشه و همیشه بهار، ۱۵ هزار گل شبو و 5 هزار درخت و درختچه با مشارکت مردم در شهرستان ملایر استان همدان کاشته شد.

نجات دو قلاده رودک در ازنا لرستان

دو قلاده رودک که در گودالی به عمق ۳ متر در یکی از زمین های کشاورزی روستای تازران از توابع شهرستان ازنا استان لرستان گرفتار شده بودند، توسط فعالان محیط زیست و نیروهای یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان نجات یافته و در زیستگاه خود رهاسازی شدند.

رکاب زدن برای حفظ کارون و احیای هامون زابل

یک دوچرخه سوار که به منظور توجه بیشتر به خشکسالی ها و تالاب هامون، مسیر آبادان تا زابل را با شعار «امروز هامون فردا کارون» طی نمود، با استقبال گرم مردم و دوستداران محیط زیست روبرو شد.

طرح یک ساعت با محیط بان در کوهچنار  استان فارس

به همت فعالین محیط زیستی استان فارس و با توجه به اهمیت نقش دانش آموزان در حفظ و نگهدای از محیط زیست، دوره آموزشی طرح یک ساعت با محیط بان در مدرسه ابتدایی شهید عزیزالله حسنی شهرستان کوهچنار این استان برگزار شد.

تقدیر از سازمان‌های مردم نهاد در بردسکن

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همزمان با روز جهانی سازمان های مردم نهاد، در نشستی که با حضور فعالان و سمن های زیست محیطی شهرستان بردسکن برگزار گردید، از تلاش و فعالیت های آنها تقدیر کرد.

مداوای یک قلاده گرگ مصدوم در خوی

طی گزارش مردمی مبنی بر مشاهده یک قلاده گرگ خاکستری مصدوم در حاشیه روستای بدلان استان آذربایجان غربی، با هماهنگی و تلاش فعالین حوزه حیات وحش، ماموران یگان حفاظت محیط زیست‌ به محل اعزام و گرگ مورد نظر را زنده گیری نمودند. این گرگ مصدوم پس از بهبودی در زیستگاه های شهرستان خوی رهاسازی خواهد شد.

آغاز نهضت هر شهروند یک درخت در البرز

به همت فعالان محیط زیستی و مدیران دستگاه های اجرایی استان البرز، پویش هر شهروند یک درخت، در روز سیزدهم اسفند ماه با کاشت ۱۰ هزار اصله نهال در شهرستان ماهدشت آغاز شد.

رهاسازی یک بهله جغد انبار در فسا

با تلاش و پیگیری اعضای انجمن‌ جنگل سازان فسا استان فارس، یک بهله جغد انبار پس از سه ماه تیمار، نگهداری و تغذیه و اطمینان از سلامتی، به نیت مبعث پیامبر اکرم، در زیستگاه خود رهاسازی شد.

توزیع صد هزار اصله نهال رایگان در چهارمحال و بختیاری

با همکاری ادارات و گروه های محیط زیستی استان چهارمحال و بختیاری، صد هزار اصله نهال زبان گنجشک، کاج، سرو، سنوبر، گلابی وحشی و بادام تلخ در هفته منابع طبیعی به صورت رایگان توزیع خواهد شد.

کاشت درخت به همت کانون های محیط زیستی تهران

به مناسبت هفته درختکاری، کاشت درخت توسط کانون های محیط زیست مناطق ۲۲ گانه در بوستان سمن های تهران انجام و هر درخت با پلاک مشخص به نام یک منطقه نامگذاری شد.

تیمار و رهاسازی یک بهله عقاب شاهی در خوزستان

یک بهله عقاب شاهی زخمی که توسط محیط بانان در سوسنگرد استان خوزستان کشف شده بود، با همکاری فعالین حوزه حیات وحش و پس از تیمار در طبیعت این شهرستان رها سازی شد.

برگزاری کلاس آموزشی آشنایی با محیط زیست در ایلام

 

به مناسبت روز جهانی حیات وحش، یک دوره کلاس آموزشی با هدف فرهنگ سازی و آشنایی بیشتر دانش آموزان با محیط زیست و همچنین اهمیت حفاظت از حیات وحش، در دبستان پسرانه شهید دکتر مسعود علی محمدی شهر ایلام برگزار شد.

رها سازی دو دلیجه در خوانسار

دوستداران طبیعت خوانسار دو عدد دلیجه خریداری شده از فروشندگان غیرمجاز را به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان تحویل دادند. این پرندگان پس از تیمار و اطمینان از سلامتی کامل، در منطقه شکار ممنوع گلستان کوه استان اصفهان رها سازی شدند.

 

رهاسازی یک قطعه پلیکان در روز جهانی حیات وحش کنارک

یک قطعه پلیکان آسیب دیده که توسط محیط بانان شهرستان کنارک تیمار شده بود، با همکاری فعالین حوزه حیات وحش استان سیستان و بلوچستان و همزمان با روز جهانی حیات وحش، در یکی از زیستگاه های مناسب این منطقه رهاسازی شد.

 

رهاسازی یک گونه کمیاب جانوری در خراسان شمالی

پیرو گزارش یکی از دوستداران محیط زیست، مبنی بر ورود یک زرده بر به دامداری در حاشیه مناطق حفاظت شده قرخود شهرستان مانه و سملقان، این گونه کمیاب زنده گیری و در زیستگاهش در خراسان شمالی رهاسازی شد. زرده بر گونه کمیابی از پستانداران کوچک است که در فهرست سرخ سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی در طبقه آسیب پذیر ثبت شده است.

رکورد زدن کودکان کازرونی در روز جهانی تالاب‌ها

در مسابقه نقاشی که با همکاری گروه های محیط زیستی به مناسبت روز جهانی تالاب‌ ها و در جهت افزایش آگاهی عمومی نسبت به تالاب‌ ها و لزوم حفاظت از آن‌ ها در استان فارس برگزار شد، نونهالان کازرونی ۱۳۱ اثر را با شعار احیای تالاب پریشان رنگ آمیزی کردند.

درختکاری در منطقه بلهزار ممسنی

با حضور انجمن حامیان طبیعت زاگرس ممسنی در طرح درختکاری منطقه بلهزار، بیش از هزار اصله نهال بلوط به مناسبت هفته درختکاری، کاشته شد. در این طرح که به همت اداره منابع طبیعی ممسنی از چند هفته پیش در استان فارس آغاز شده، قرار است بالغ بر ۱۲ هزار اصله نهال بلوط کاشته شود.

 

اجرای طرح پاکداشت طبیعت در چهارباغ البرز

طرح پاکداشت طبیعت، با مشارکت جمعی از دوستداران محیط زیست و برخی از ادارات شهرستان چهارباغ استان البرز برگزار و مسیر شهرک ابریشم تا میدان امام خمینی (ره) از هرگونه زباله پاکسازی شد. در پایان این برنامه بیش از یکصد اصله درخت نیز کاشته شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کاشت درخت احیای هامون دوستداران محیط زیست روز جهانی حیات وحش حفاظت محیط زیست هزار اصله نهال محیط زیست منابع طبیعی محیط زیست رهاسازی یک رهاسازی شد استان فارس محیط زیستی زیست محیطی برگزار شد کاشته شد یک بهله سازی شد گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۶۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسألە حفاظت ازمحیط‌زیست در ایران مانند آن چه در اندیشە فلسفی سایر نقاط جهان نیز مشابه آن روی داده است، در پارادایم طبیعت‌گرایی ظهور یافت.

نرگس آذری (دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی) در مقاله‌ای با عنوان «در باب ضرورت یک انقلاب شناختی در جامعه‌شناسی ایرانی» به این موضوع اشاره می‌کند که اهمیت به محیط‌‌زیست به مثابۀ نوعی بینش در مقابل انسان‌محوری فزاینده عصر توسعه و مدرنیسم قد علم کرده است و رویکرد طبیعت‌محورانه‌ای را شکل داده  که در آن محیط‌زیست نیازمند توجه و مراقبت فوری است.

* محیطزیست  و مناطق حفاظت شده

به زعم این پژوهشگر حفاظت از محیطزیست نیازمند تعریف محیطزیست در تقابل با فعالیت‌های انسانی دانسته شده است و از همینجا مرز‌های محیط‌زیست در آن چه اکنون به عنوان مناطق چهارگانه‌ حفاظت شده می‌شناسیم پدید آمد. شکل‌گیری این مرز‌ها به زمان تصویب قانون شکار به عنوان اولین قانون محیط‌زیستی کشور و ایجاد مناطق ممنوعه در سال ۱۳۴۲ برمی‌گردد.

او در ادامه می‌نویسد در آن زمان با توجه به وسعت کشور و بودجه‌های محدودی که در اختیار شورای شکار قرار می‌گرفت، تشخیص داده شد اگر عمده منابع اعتباری به مناطقی تخصیص داده شود که به لحاظ بوم‌شناختی اهمیت ویژ‌ه‌ای دارند، موجب موفقیت بیشتر در حفاظت از آن مناطق خواهد شد. بنابراین نواحی حفاظتی که  بعداً مناطق حفاظت شده نامیده شد به وجود آمد. در این مناطق شکار ممنوع بود مگر آنکه مجوز لازم از شورای شکار گرفته شود.

* رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 

آذری می‌نویسد مراتع و جنگل‌های واقع در مناطق حفاظت شده تابع محدودیت‌هایی بود که از سوی شورای شکار و وزارت کشاورزی و منابع طبیعی اعلام شده بود و با تصویب قانون شکار و صید در سال ۱۳۴۶ و تأسیس سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مفاهیم پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده به روشنی تعریف گردید.

آذری در ادامه توضیح می‌دهد که تا قبل از تأسیس سازمان حفاظت محیطزیست در سال ۱۳۵۰، حدود ۶ پارک ملی و ۳۵ منطقۀ حفاظت شده شکل گرفت. بدین ترتیب حدود هفتاد سال پیش، ترسیم این مرز‌ها با انگیزه ایجاد امکان حفاظت با توجه به محدودیت‌های موجود، محیط‌زیست مورد حمایت و حفاظت را به نام محیطزیست معرفی کرد و چهار طبقە حفاظتی با نام‌های پارک‌های ملی، پناهگاه‌های حیات‌وحش، مناطق حفاظت‌شده و آثار طبیعی ملی تعریف و رده‌بندی شد.

* جهان مدرن و محیط‌زیست

این پژوهشگر در ادامه می‌نویسد در کشور تمام تلاش براین بود که مناطق حفاظت شده  با ملاک‌های جهانی و حتی نام‌های رایج منطبق شود که در ایران آنها با نام مناطق چهارگانۀ محیطزیست شهرت دارند. اما این مرز‌ها هرگز نیازی به انطباق با زیست‌بوم تاریخی جامعۀ پیرامونی در خود ندیده‌اند؛ اگرچه این ظهور صنایع و شهر‌های مدرن و نیاز‌های فزاینده‌اش بود که محیط‌زیست را متأثر می‌ساخت.

این نویسنده در جمع‌بندی این پژوهش به این موضوع اشاره می‌کند که آنچه در تعیین مناطق چهارگانه، به عنوان تهدید نهایی معرفی و توسط مرز‌ها تهدید شد عمدتاً فعالیت‌های جامعۀ روستایی بود. جامعه‌ای که به واسطۀ همین اعلان جنگ، خود را برای گسترش مرز‌های جغرافیایی و مرز‌های بهره‌برداری‌اش حریص‌تر کرد، جدالی که تاکنون برای تعیین حدود مرز‌ها از دوسوی این جبهه‌ها ادامه دارد. موقعیتی که در میانه نبرد قانون و منافع نابودی محیط‌زیست در همە ابعاد و شاخص‌هایش را هدف گرفته است.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امسال آب سد سفیدرود زودتر رهاسازی می‌شود
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • دستگیری صیاد غیر مجاز ماهی توسط یگان حفاظت محیط‌ زیست مسجدسلیمان
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج