Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@13:21:58 GMT

پویش سراسری اهدای خون در ایلام در ماه شعبان

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۷۱۸۹

پویش سراسری اهدای خون در ایلام در ماه شعبان

ایسنا/ایلام مدیرکل انتقال خون ایلام گفت: در آستانه‌ی سال نو از شهروندان می‌خواهیم در راستای افزایش ذخایر خون اقدام به مراکز دریافت خون مراجعه کنند.

دکتر «مهدی اکبری دهبالایی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اجرای پویش سراسری اهدای خون در اعیاد شعبانیه و گرامیداشت روز پاسدار، جانباز و روز جوان در انتقال خون استان ایلام به اجرا درآمده است و همشهریان می‌توانند با اهدا خون نقش مهمی در فرهنگ سازی این مقوله انسانی، اجتماعی و ترغیب قشرهای مختلف به ویژه جوانان به این امر خداپسندانه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل انتقال خون ایلام افزود: روزهای پایانی سال و همچنین وقوع پیک ششم کرونا منجر به کمبود ذخایر خون شده است و الان به دلیل نزدیک شدن تعطیلات نوروزی نیاز به همراهی مردم شریف استان ایلام به ویژه جوانان برای افزایش ظرفیت‌های ذخایر خون استان داریم تا بتوانیم جوابگوی تامین خون بیماران مخصوصا بیماران تالاسمی در تعطیلات پیش‌رو باشیم.

وی تصریح کرد: تمام دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا در پایگاه‌ انتقال خون رعایت می‌شود و جای هیچ نگرانی برای اهداکنندگان خون وجود ندارد و کلیه افرادی که شرایط اهدای خون را دارا می‌باشند، با همراه داشتن کارت ملی می‌توانند با حضور در مراکز اهدای خون یاریگر ما در تامین خون سالم برای بیماران باشند.

اکبری دهبالایی با بیان اینکه اهدای خون با سلامت منافات ندارد، گفت: همه افراد قبل از اهدا توسط پزشک مستقر در انتقال خون مورد معاینه قرار می‌گیرند و طبق آزمایش های گرفته شده شرایط مراجعه کنندگان برای اهدای خون مشخص می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه ایلام اهداي خون انتقال خون اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۷۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه‌برداری از ذخایر میگو در خلیج فارس با اطلاعات ماهواره‌ای

«پهنه‌بندی ذخایر میگو در مناطق شمالی خلیج فارس به وسیله یکپارچه‌سازی اطلاعات ماهواره‌ای (دمای سطحی آب و کلروفیل-a) و داده‌های منطقه‌ای در صید گاه‌های استان بوشهر» طرحی است که با حمایت بنیاد علم ایران به پایان رسیده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آبزیان، همواره  زیرنظر محققان قرار داشته‌اند تا هم مشکلات مربوط به آنها برطرف شود هم برای انسان، محیط زیست و تغذیه سالم به مقدار کافی وجود داشته باشد. بنیاد ملی علم ایران هم به خاطر اهمیت بالای این موضوع، از طرح‌های محققان پیرامون آبزیان حمایت می‌کند.

«پهنه‌بندی ذخایر میگو در مناطق شمالی خلیج فارس به وسیله یکپارچه‌سازی اطلاعات ماهواره‌ای (دمای سطحی آب و کلروفیل-a) و داده‌های منطقه‌ای در صیدگاه‌های استان بوشهر» عنوان طرح پژوهشی مهناز ربانی‌ها، استادیار مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور است که این طرح را با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

ربانی‌ها درباره این طرح توضیح داد: همه‌ساله برداشت از ذخایر میگو در صیدگاه‌های خلیج فارس توسط تعداد زیادی از شناور‌های سنتی و صنعتی انجام می‌شود. یکی از موضوعات مطرح در ارتباط با خصوصیات زیستی میگو‌ها، شناسایی زیستگاه‌ها و میزان ذخایر آن‌هاست.

وی ادامه داد: با توجه به نقش کلیدی ذخایر میگو از نظر بوم شناختی در اکوسیستم‌های دریایی به‌ویژه آبزیان کف‌زی و تأمین غذای بسیاری از گونه‌های تجاری کف‌زی، برداشت سالیانه از ذخایر این آبزیان و قرار داشتن میگو در شمار آبزیان کوتاه عمر، این موضوع اهمیت پیدا می‌کند که بررسی بهتری توسط محققان در ابعاد زیستی، بوم‌شناسی و ذخایر میگو انجام شود.

استفاده از داده‌های ماهواره‌ای برای به‌کارگیری در طرح ملی آمایش سرزمینی

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: علاوه بر این، درجه حرارت آب یکی از اساسی‌ترین پارامتر‌های اقیانوس‌شناسی محسوب می‌شود. تغییرات زمانی و مکانی دمای آب، نقش مهمی در زندگی آبزیان دارد. دما نه‌تنها بر رفتار آبزیان اثر می‌گذارد، بلکه بر گردش آب و جریان‌های فراچاهنده نیز اثر می‌گذارد. از طرفی، ‎میگو یکی از آبزیان کف‌زی است که بخش اعظم زندگی خود را در کف دریا و لایه‌های آب نزدیک به بستر دریا به سر می‌برد و دمای عمق آب نقش مهمی در رشد و بقای میگو دارد.

وی تصریح کرد: دمای عمق و دمای سطحی آب، دو پارامتر مهم در رشد میگو است لذا در این پژوهش به منظور پهنه‌بندی ذخایر میگو از داده‌های ماهواره‌ای دمای سطحی آب و کلروفیل، استفاده شد.

ربانی‌ها ادامه داد: ارتقای سیستم مدیریت و برنامه‌ریزی منابع شیلاتی در آب‌های جنوب کشور و بهینه‌سازی مدیریت ذخایر میگو در خلیج فارس با استفاده از سامانه سنجش از راه دور از جمله اهدافی بود که در این تحقیق دنبال شد. همچنین ما در این طرح پژوهشی به دنبال بررسی الگوی مهاجرت و گسترش گله‌های میگو در آب‌های استان بوشهر با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای و تعمیم آن به آب‌های شمالی خلیج فارس بودیم که خوشبختانه این اهداف محقق شد.

ربانی‌ها در پایان خاطرنشان کرد: نمونه‌برداری میدانی از میگو در این تحقیق، یک مشکل اساسی بود و هزینه‌های زیادی را برای انجام آن متحمل شدم با این حال، این تحقیق به نتیجه رسید و نتایج آن در ژورنال‌های معتبر علمی به چاپ رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقشه‌برداری از ذخایر میگو در خلیج فارس با اطلاعات ماهواره‌ای
  • نخستین مدال ایران قطعی شد/ شعبان از دور رقابتها کنار رفت
  • انتقال هوایی نوجوان ۱۳ ساله مسجدسلیمانی برای اهدای اعضاء
  • پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره+جدول
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • بهره‌مندی ۳۰۰ خانوار روستای سرپله آبدانان از نعمت آب شرب سالم و پایدار
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند