Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-30@22:43:56 GMT

جلسه دادگاه لاهه برای شکایت اوکراین از روسیه

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۷۴۹۵

دیوان بین المللی کیفری در لاهه، امروز صبح دعوای حقوقی روسیه و اوکراین درباره نسل کشی را بررسی کرد.

ایرنا نوشت: خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد اوکراین از دادگاه لاهه خواهد خواست تا یک حکم اضطراری صادر کرده و از روسیه بخواهد که حملات را متوقف کند.

اوکراین مدعی شده است که توجیه روسیه برای حمله به اوکراین براساس یک تفسیر غلط از قانون نسل کشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده عملیات نظامی ویژه این کشور برای حفاظت از روس تبارهای اوکراین در مقابل نسل کشی انجام می گیرد.

اوکراین و روسیه هر دو معاهده سال ۱۹۴۸ درباره منع نسل کشی را امضا کرده اند.

یک گروه متخصص از دیوان بین‌الملی کیفری در لاهه برای تحقیق در مورد احتمال ارتکاب جنایات جنگی در جنگ اوکراین عازم این کشور شده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین هفته پیش گفته بود که علیه روسیه به دادگاه بین المللی سازمان ملل در لاهه شکایت کرده است.

  روسیه از شرکت در جلسه استماع دیوان بین المللی کیفری در لاهه به منظور رسیدگی به شکایت اوکراین از این کشور خودداری کرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که صندلی های رزرو شده برای وکلای روسیه در دیوان بین المللی کیفری خالی بودند.

رئیس دیوان بین المللی کیفری اعلام کرد سفیر روسیه در هلند، وی را از حضور نیافتن نمایندگان این کشور در جلسات استماع باخبر کرده است.

دیوان لاهه امروز مستندات اوکراین درباره شکایت از روسیه را بررسی و فردا سه شنبه، دفاعیات طرف روس را می شنود.

در صورتی که دیوان لاهه موضوع حمله روسیه به اوکراین را به شورای امنیت ارجاع دهد، مسکو می تواند تصمیم شورا را وتو کند.

به دنبال حمله نظامی بامداد پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه در اوکراین، این جنگ اکنون وارد دوازدهمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است. 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دیوان بین المللی کیفری نسل کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۷۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکایت نیکاراگوئه علیه آلمان پذیرفته نشد

دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت نیکاراگوئه مبنی بر توقف فوری سلاح از سوی آلمان به رژیم صهیونیستی را نپذیرفت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دیوان بین‌المللی دادگستری امروز سه‌شنبه با شکایت نیکاراگوئه مبنی بر اینکه عرضه سلاح آلمان به رژیم صهیونیستی مشارکت در «نسل‌کشی» است، رد کرد. 

نیکاراگوئه به عنوانی شاکی، آلمان را متهم کرده است که با ارسال تجهیزات نظامی به رژیم صهیونیستی و قطع کمک مالی به آنروا کنوانسیون نسل‌کشی را نقض کرده است.

نیکاراگوئه با هشدار در باره خطر نسل‌کشی در غزه، آلمان را به مباشرت در نقض کنوانسیون نسل کشی 1948 متهم کرده و از دادگاه خواسته بود دستوری صادر کند که برای جلوگیری از نقض آن در غزه تمهیداتی در نظر گرفته شود.

وزارت خارجه آلمان با ادعای اینکه هیچکس بالاتر از قانون نیست، از حکم دادگاه استقبال کرد.

نیکاراگوئه آلمان را به همدستی با اسرائیل در نسل کشی در غزه محکوم کرد

در ماه دسامبر، آفریقای جنوبی هم در دادگاه بین المللی دادگستری لاهه اسرائیل را به نسل کشی متهم کرده بود. این دادگاه سپس به اسرائیل دستور داد تا در عملیات نظامی خود در نوار غزه برای جلوگیری از نسل کشی، حفاظت از مردم فلسطین و امکان کمک های بشردوستانه هر کاری انجام دهد. درخواست فوری دیگر آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در مورد حمله نظامی قریب الوقوع این رژیم به شهر رفح در جنوب نوار غزه رد شد.

بر اساس اساسنامه خود، وظیفه دیوان بین المللی دادگستری حل و فصل مناقشات بین دولت ها تا حد امکان مسالمت آمیز است. قضاوت های این دادگاه معمولا الزام آور است. با این حال، قضات سازمان ملل قدرتی ندارند که یک کشور را مجبور به اجرای حکم کنند. اما آن ها می توانند از شورای امنیت سازمان ملل بخواهند که در این مورد اقدام کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روسیه: آمریکا در مورد اقدام دادگاه لاهه علیه اسرائیل ریا می‌کند
  • ترس سران رژیم صهیونیستی از حکم دادگاه لاهه بالا گرفت
  • شکایت نیکاراگوئه علیه آلمان پذیرفته نشد
  • بعید است دفاعیات نتانیاهو به جلوگیری از حکم دیوان لاهه کمک کند | پیامدهای حکم لاهه برای نتانیاهو
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • آفریقای جنوبی: از نزدیک تحقیقات دادگاه لاهه را دنبال می‌کنیم
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا
  • تلاش لابی‌های صهیونیستی درباره حکم دادگاه لاهه
  • احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو در دادگاه لاهه و پیامدهای جهانی
  • زمزمه صدور حکم جلب دادگاه لاهه برای نتانیاهو