Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیته تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار مجمع کلانشهرها گفت: ارتقای ساختار محیط زیست در بدنه شهرداری‌های کلانشهرها چه از حیث اختصاص منابع مالی و چه از نظر نیروی انسانی متخصص و توانمند می‌تواند در تجمیع، انسجام و راهبری مباحث محیط زیستی در شهرداری‌های کلانشهرها بسیار موثر باشد.

به گزارش ایسنا، شینا انصاری درهشتمین کمیته تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهرهای ایران که صبح امروز با حضور دبیرکل مجمع کلانشهرهای ایران، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع کلانشهرها، رییس کمیته تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار مجمع کلانشهرها ، معاون هماهنگی مجمع کلانشهرها و مدیران و نمایندگان شهرداری‌های ۲۰ کلانشهر کشور به‌صورت آنلاین برگزار شد،  ضمن ارایه گزارش از اقدامات انجام شده کمیته محیط زیست کلانشهرها گفت: کمیته تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهرها تلاش کرده است تا با طرح مسائل اولویت‌دار و اصلی کلانشهرها در حوزه محیط زیست و فراهم کردن بستری برای تبادل تجربیات موفق محیط زیست شهری پویایی و رسالت خود را دنبال کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: مواردی همچون تامین منابع پایدار، عوارض آلایندگی محیط زیست و صرف آن در مسائل محیط زیستی شهرها، مدهای حمل و نقل پاک، موضوع سیلاب‌ها و عوارض محیط زیستی آن با توجه به وقوع سیلاب در سال ۹۸، قوانین و حقوق محیط زیست در بحث مدیریت منابع آب، استفاده از منابع تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف انرژی، آلودگی هوا و قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های اجرایی قانون مرتبط با شهرداری‌ها، سیاهه انتشار آلودگی هوا که مبنایی برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در حوزه آلودگی هواست با تجربه کلانشهر مشهد، اقدامات محیط زیستی کلانشهر یزد، تجربه کلانشهر تهران در معرفی شناسایی و پایش منابع آلاینده و مشخصا اطلس پایش منابع، و  تالاب‌های شهری و سازوکارهای حفاظت و مدیریت آن، از اهم موضوعات مطروحه طی نشست‌های پیشین این کمیته تخصصی بود.

‏‎ انصاری با اشاره به اهمیت ارتقای ساختار محیط زیست در بدنه شهرداری‌های کلانشهرها اظهارکرد: ما در اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با سابقه ستاد محیط زیست و توسعه پایدار از اوایل دهه ۸۰ تا تشکیل مرکز مدیریت و بعد تشکیل اداره کل و تصویب ساختار مصوب سازمانی و تشکیل ادارات متناظر در سطح مناطق ۲۲ گانه تهران فراز و فرودهایی را گذرانده‌ایم که باور داریم این تجربیات در تکوین و تشکیل یک ساختار سازمانی و بودجه مستقل شاید بتواند درس آموخته‌هایی برای سایر کلانشهرها داشته باشد.

رییس کمیته تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار مجمع کلانشهرهای ایران خاطرنشان کرد: مسائل و معضلات اولویت‌دار محیط زیستی در اشل و مقیاسی بزرگ در کلانشهر تهران وجود دارد. تمرکز ۱۷ درصد جمعیت و استقرار ۴۵درصد صنایع و سایر مولفه‌ها باعث شده که کلانشهر تهران با مسائل پیچیده و خاصی از منظر محیط زیستی مواجه باشد.

وی اضافه کرد: در عین حال تجربیاتی مانند سامانه ارزیابی محیط زیستی برای کلیه پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای شهری، تجربیات شرکت کنترل کیفیت هوا و سامانه ایستگاه‌های پایش هوا و صدا که اولین و قدیمی‌ترین در کشور است یا مباحث اجتماعی مانند تشکیل کانون‌های محیط زیست و خانه‌های محیط زیست در سراهای محلات، بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه تجدیدپذیرها که شهرداری تهران در این عرصه اقدامات قابل توجهی را انجام داده، پروژه‌های بازچرخانی پساب، هوشمندسازی و مرکز رصدخانه شهر تهران موجب شده از یک طرف شهر تهران هم بتواند در کنار سایر کلانشهرها کمک کننده و انتقال دهنده تجربه باشد و هم نیازمند این که از سایر کلانشهرها تجارب موفق را بیاموزد.

انصاری در پایان اظهارکرد: ارتقای ساختار محیط زیست در بدنه شهرداری‌های کلانشهرها چه از حیث اختصاص منابع مالی و چه از نظر نیروی انسانی متخصص و توانمند می‌تواند در تجمیع، انسجام و راهبری مباحث محیط زیستی در شهرداری های کلانشهرها بسیار موثر باشد که امیدواریم با حمایت بیش از پیش مدیران مجمع به موضوعات محیط زیست شهری این مهم محقق شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ر این نشست پس از طرح نظرات و پیشنهادات نمایندگان کلانشهرها در خصوص ارتقای ساختار محیط زیست شهرداریها، تجربه شهرداری اصفهان درباره تصفیه تکمیلی فاضلاب شهری برای آبیاری فضای سبز ارائه شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیلاب منابع آبی اداره کل محیط زیست شهرداری تهران کلانشهرها مجمع کلانشهرها محیط زیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۸۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم

همشهری آنلاین - مجید جباری: ۷میلیون ایرانی در حاشیه آلوده‌ترین پهنه آبی در شمال کشور زندگی می‌کنند. پژوهشکده اکولوژی دریای خزر وابسته به مؤسسه تحقیقات شیلات در سال ۱۳۹۱میزان آلودگی‌های نفتی دریای خزر را، بیش از ۱۲۲هزار تن در سال اعلام کرد؛ رقمی که با توجه به وقفه چندساله همکاری‌های مشترک ۵کشور عضو کنوانسیون تهران، به‌احتمال زیاد حالا شرایط بحرانی‌تری دارد. اما فاضلاب‌های شهری، سموم کشاورزی و پساب‌های صنعتی و آلاینده‌های رادیواکتیو که از کشورهای حاشیه خزر وارد این اکوسیستم آبی بسته می‌شود، وضعیت دریای خزر را چنان بحرانی کرده است که مشاور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم.»

آلودگی خزر به قدری افزایش یافته است که ماهیگیران تالاب انزلی هم از مهاجرت آبزیان این تالاب بین‌المللی به‌دلیل افزایش آلودگی آب خبر داده و گفته‌اند که آلودگی خزر و به تبع آن آلودگی تالاب‌ها و پهنه‌های وابسته به خزر منجر به مرگ‌ومیر و مهاجرت آبزیان این اکوسیستم شده و حتی ماهیان خزر را به سمومی نظیر جیوه و سرب آلوده کرده است.

بحران آلودگی خزر، اما موجب شد تا دولت ایران بعد از ۶سال وقفه در همکاری‌ مشترک با کشورهای حاشیه خزر برای صیانت از این پهنه آبی و کنترل و جلوگیری از آلودگی بیشتر آن، نشست مشترک وزیران ۵کشور حاشیه خزر را برگزار و کنوانسیون خزر را پس از ۶سال وقفه زنده کند.

پدیده بسیار خطرناک در سواحل شمالی کشور | پیامدهای پسروی آب دریای خزر ؛ هشدار به مردم صادر شد کنوانسیون تهران چیست و چه اهدافی دارد؟

سال ۱۳۸۲، ۵کشور حاشیه دریای خزر شامل ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در توافقنامه‌ای که کنوانسیون تهران نام گرفت، تفاهم کردند برای کاهش و کنترل آلودگی، جلوگیری و کنترل گونه‌های مهاجم، حفاظت و احیای منابع زنده دریایی، مدیریت مناطق ساحلی، بحث مربوط به نوسانات تراز آب دریای خزر و مجموعه فعالیت‌های پایشی با یکدیگر همکاری کنند. کنوانسیون تهران ۳سال بعد در سال ۱۳۸۵برای ۵کشور لازم‌الاجرا و قرار شد نمایندگان این کشورها حداکثر ۲ سال یک‌بار در نشست مشترکی شرایط خزر را در قالب پروتکل‌های کنوانسیون تهران بررسی و برای مقابله با مخاطرات این پهنه آبی تصمیم‌گیری کنند.

سهم ایران در آلودگی خزر

مشاور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره کنوانسیون تهران گفتکنوانسیون تهران معاهده نسبتا جدیدی است. طبق قوانین این کنوانسیون باید حداکثر ۲ سال یک‌بار نشست وزیران کشورهای عضو برگزار شود، اما از آخرین نشست بیش از ۶سال گذشت و این نشست‌ها متوقف شد تا اینکه سال گذشته، کاپ ۶بعد از این وقفه برگزار و یک گام برای مقابله با تهدیدات خزر برداشته شد.»

فرناز شعاعی، مشاور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست

فرناز شعاعی درگفت‌وگو با همشهری آنلاین افزود: کنوانسیون تهران، ۴پروتکل تدوین شده دارد که ۲پروتکل آن برای کشورهای عضو لازم‌الاجرا شده است. یکی «پروتکل مقابله با شرایط اضطراری نفتی در دریا» و دیگری «پروتکل مقابله با آلودگی‌های با منشأ خشکی». برخی اقدامات کارشناسی برای تهیه دستورالعمل‌های اجرایی و کارهایی که لازم است در منطقه به اجرا دربیاید، درقالب این ۲پروتکل در حال انجام است. کنوانسیون تهران ۲ پروتکل دیگر هم دارد که به امضای اعضا رسیده، اما هنوز لازم‌الاجرا نشده است. «پروتکل حفاظت از تنوع زیستی» که منتظر روسیه هستیم و «پروتکل ارزیابی اثرات زیست‌محیطی فرامرزی» که ۴ کشوردیگر آن را تأیید کرده‌اند و این پروتکل در مجلس شورای اسلامی ایران در نوبت تصویب نهایی است. این پروتکل‌ها بازوهای اجرایی کنوانسیون تهران هستند و کارها و مذاکرات و جلسات کارشناسی منطقه‌ای هم در راستای کنوانسیون در جریان است. امیدوارم بعد از عملیاتی شدن این پروتکل‌ها شرایط دریای خزر بهبود پیدا کند.»

او گفت:«بخش عمده‌ای از آلودگی‌هایی که وارد دریای خزر می‌شوند منشأ انسانی دارند و از خشکی وارد دریا می‌شوند. ایران هم در کنار ۴ کشور دیگر، یکی از کشورهایی است که از نظر سموم و پساب کشاورزی و فاضلاب شهری و روستایی و خانگی در آلودگی دریای خزر نقش دارد شرایط دریای خزر شرایط مطلوبی نیست و من به شخصه برای شنا هم به دریای خزر نمی‌روم. بنابراین امیدواریم اجرای پروتکل‌های کنوانسیون تهران روی کاهش آلودگی‌های خزر، بهبود وضعیت مردم ساکن در حاشیه این پهنه آبی و همچنین حفاظت گونه‌ها و زیستگاه آبزیان خزر تأثیر مثبتی داشته باشد.

کد خبر 848523 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها استان مازندران آلودگی آب نفت استان گیلان استان گلستان نفت - آلودگی دریای خزر محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  • دودی که از سیانور خطرناک تر است
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها