Web Analytics Made Easy - Statcounter

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران با قدمتی بیش از ۵۳ سال که بانک ژن منابع طبیعی کشور محسوب می‌شود در معرض تهدید با ساخت یک پروژه ساختمانی با ۲۲ برج ۲۷ طبقه‌ قرار گرفته است؛ اما چرا تا به امروز برای باغ گیاه‌شناسی، حریم اختصاصی مشخص نشده است؟! - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ بیش از دو ماه است که یک شرکت تعاونی مسکن درصدد بلند مرتبه‌سازی و تغییر کاربری در اراضی شمالی مشرف به باغ گیاه‌شناسی تهران بر آمده است و قصد دارد 22 برج 27 طبقه‌ای در مجاوت این باغ احداث کند!

پروژه‌ای عظیم و البته به لحاظ زیست محیطی خسارت‌بار که از قرار معلوم علاوه بر فعلان عرصه میراث فرهنگی، صدای دوستداران محیط زیست را نیز بلند کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود تأکید مؤکد مسئولان و هشدار مداوم دوستداران محیط زیست مبنی بر ضرورت حفظ حریم این باغ، حالا اما  تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی حاکی از ادامه فرآیند ساخت‌وساز برج در حریم این باغ دارد و ظاهراً پیمانکاران این پروژه وارد فاز عملیاتی طرح خود شده‌اند؛ از سوی دیگر شهرداری تهران در واکنش به این امر، صدور مجوزهای نهایی و رسمی برای این پروژه را به‌صورت مشخص تأیید نکرده است!

در همین رابطه، مهدی عباسی؛ عضو شورای شهر تهران پیشتر گفته بود که پروانه ساختمانی صادر شده برای این پروژه در سال 91 به‌صورت دستی بوده است؛ در حالیکه در همان سال فرآیند صدور پروانه ساخت توسط شهرداری تهران به صورت سیستمی انجام می‌گرفت؛ به عبارتی می‌توان گفت پروانه صادره برای پروژه مذکور فاقد اعتبار وجاهت قانونی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز تأکید کرده بود تا زمانی که این ملک در کمیسیون معماری و شهرسازی تعیین تکلیف نشود، مجوز ساخت‌وساز قانونی نخواهد داشت.

عدم صدور مجوزهای رسمی و قانونی از سوی شورای شهر و شهرداری تهران برای این پروژه در حالی است که فعالان محیط زیستی و میراث فرهنگی به شدت نسبت به اجرایی شدن این ساخت و ساز وسیع انتقاد می‌کنند و دامنه خسارت‌های آن را بسیار فراتر از صدور یا عدم صدور پروانه ساخت قلمداد کرده‌اند.

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران با قدمتی بیش از 53 سال و بانک ژن منابع طبیعی موجود در این باغ با پیشینه‌ای بیش از 30 سال در مقابل بحران‌های اغلب انسان‌ساز از گونه‌های در معرض خطر انقراض حفاظت می‌کند؛ وجود 4 هزار گونه گیاهی همچنین جای گرفتن بیش از 4 هزار و 300 گونه در بانک ژن این مجموعه باعث شده است که این باغ فراتر از استانداردهای بین‌المللی تلقی شود و همچون جواهری در میان تمامی دستاوردهای تمام ملی ایران بدرخشد.

تا جائیکه سازمان پدافند غیرعامل آن را به عنوان یکی از مراکز حساس برشمرده و همچنین سازمان میراث فرهنگی این باغ را به شماره ثبت 365 در مورخ 1395/12/10 در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت ملی کرد.

برابر قانون در صورت ثبت یک اثر ملی، هرگونه تجاوز به حریم تعیین شده برای آن اثر، جرم بوده و علاوه بر مجازات مربوطه پیگرد قانونی نیز دارد.

در همین راستا، مصطفی پورعلی؛ مدیرکل دفتر ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی پیشتر نیز به خبرنگار تسنیم گفته بود: به جهت جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در پایداری اکولوژیکی این اثر طبیعی، از اداره میراث فرهنگی استان تهران درخواست کرده‌ایم که با استفاده از کمیسیون ماده 5، برای تعدیل ساخت و ساز در اطراف باغ گیاه‌شناسی اقدام کند که در غیر این صورت فرآیند تعیین حریم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بنابر صحبت‌های پورعلی، مقرر شده چنانچه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران از این طریق موفق به انجام اقدام مدنظر برای محدودیت در ساخت و ساز این پروژه نشود و توفیقی بدست نیاورد، فرآیند تعیین حریم مطابق الزامات مقرراتی در دستور کار آن اداره کل و متعاقباً وزارت میراث فرهنگی قرار گیرد البته هم‌اکنون نیز مطالعات تعیین حریم این اثر ملی توسط چند نفر از اساتید حوزه میراث طبیعی با همکاری اداره کل استان تهران در حال انجام است.

حالا اما "فرهاد نظری" مدیرکل اسبق ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث طبیعی و معنوی وزارت میراث فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در پاسخ به این پرسش که چرا بلافاصله پس از ثبت ملی یک اثر اقدامات لازم به منظور تعیین عرصه و حریم اثر مربوطه با هدف جلوگیری از ورود صدمات و آسیب‌های احتمالی در آینده انجام نمی‌شود، اظهار کرد: مطابق موازین قانونی وقتی یک اثر اعم از فرهنگی یا طبیعی در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود، باید حریم و ضوابط حفاظتی آن اثر نیز توسط وزارت میراث فرهنگی تعیین و ابلاغ شود.

وی ادامه داد: فرآیند تعیین حریم برای آثار تاریخی ـ فرهنگی یا طبیعی یک فرایند پیچیدهٔ فنی و حقوقی است و با توجه به اینکه تعداد آثار ملی در سراسر کشور نیز نسبتاً زیاد است، معمولاً تعیین حریم یک اثر، با تأخیر یا با فاصله زمانی انجام می‌شود.

مدیرکل اسبق ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث طبیعی و معنوی با اشاره به اینکه نسبت آثار ملی تعیین حریم شده نسبت به کل آثار ملی اندک است و در حال حاضر تعداد زیادی از آثار ملی کماکان فاقد حریم اختصاصی است، تصریح کرد: شاید بتوان گفت متاسفانه کمتر از 20 درصد از آثار ملی ثبت شده دارای حریم حفاظتیِ ابلاغ شده است!

نظری همچنین با مبهم و گُنگ خواندن برخی از صحبت‌ها مبنی بر اینکه باغ گیاه‌شناسی دارای حریم عمومی است اما حریم اختصاصی ندارد، متذکر شد: تعیین حریم باید همه بایدها و نبایدها درخصوص عرصه و پیرامون آثار را به روشنی تعیین کند؛ در خصوص عرصه، با وجود قوانین موجود، وضع نسبتاً روشن است اما دربارهٔ اطراف اثر با تعیین حریم و ضوابط و مقررات باید هر گونه اقدامی که بر حفاظت و هویت آثار تأثیر می‌گذارد، تعیین تکلیف شود.

وی یادآور شد: با توجه به بحث‌های حقوقی تعیین حریم و زمان‌بر بودن آن همچنین جهت جلوگیری از ایجاد فاصله بین ثبت یک اثر و تعیین حریم آن، باید این دو فرایند به‌صورت یکجا و توأمان انجام شود.

مدیرکل اسبق ثبت آثار با اشاره به اینکه الزامی قانونی درباره هم‌زمانی ثبت یک اثر و تعیین حریم آن وجود ندارد، اظهار کرد: در قوانین تصریح شده که تعیین حریم و ضوابط حفاظتی برای آثار ملی ثبت شده از وظایف وزارت میراث فرهنگی است  اما در خصوص مهلت زمان یا تأخر و تقدم آن نسبت به فرآیند ثبت ملی تصریحی وجود ندارد و این امر معمولاً بسته به روش‌های مدیریتی مدیران وقت است!

نظری با بیان اینکه اصولاً شهرداری باید برای صدور مجوز ساخت و ساز برای انجام هرگونه اقدامات عمرانی در مجاورت آثار تاریخی و ملی از وزارت میراث فرهنگی استعلام ‌کند، خاطرنشان کرد: اینکه آیا در صورت تعیین حریم برای باغ گیاه شناسی در زمان حاضر می‌توان به استناد آن مانع از ادامه ساخت و ساز ساختمان در اطراف این باغ شد یا خیر، پرسشی مهم و کارشناسی است که دارای ابعاد و جنبه‌های پیچیده حقوقی بوده و به نظر می‌رسد مرجع صائب برای پاسخ به آن اداره کل حقوقی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

علاوه بر بحران شدید آب در سفره‌های آب زیرزمینی که منشأ تغذیه چاه‌های باغ گیاه‌شناس ملی ایران است، استقرار این مجموعه مسکونی در حریم باغ ضمن ایجاد یک منظر شهری ناموزون و بد ترکیب و بروز ترافیک و رفت‌و‌آمد خودروها، آلودگی هوا و صدا و نور شب و سایر مزاحمت‌های فیزیکی به شدت باغ را از نقطه نظر اکولوژیک شکننده و آسیب‌پذیر خواهد کرد؛ بنابراین نباید تردید داشت که اجرایی شدن پروژه بلندمرتبه‌سازی و افزایش ساخت‌و‌سازهای موصوف لطمات برگشت ناپذیری به سیمای بصری و زیبا‌شناختی باغ و کلکسیون‌های مختلف آن وارد کرده و با زوال تدریجی گونه‌های گیاهی تنزل تنوع آن را در پی خواهد داشت و دیری نمی‌گذرد که این سرمایه ملی از بین خواهد رفت.

"باغ گیاه‌شناسی ایران" ثبت ملی بدون حریم اختصاصی/میراث فرهنگی: مطالعات تعیین حریم در حال انجام است!ساخت و سازها در حریم باغ گیاه‌شناسی ادامه دارد!وزارت میراث فرهنگی در انتظار ارسال پرونده ساخت‌وساز در باغ گیاه‌شناسی از شهرداری استواکنش زاکانی به ساخت و ساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی؛ میراث گذشته است!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی میراث فرهنگی باغ گیاه شناسی حریم اختصاصی میراث طبیعی تعیین حریم ساخت و ساز ملی ایران ثبت آثار آثار ملی ثبت ملی یک اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۸۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی «سیر تحول هنر‌های قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی روایت باران عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنر‌های قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنر‌های اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنر‌های سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.

* عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنر‌های اصیل ایرانی و اسلامی

سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنر‌های اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنر‌های اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنر‌ها باشد می‌تواند موفق عمل کند، هنر‌های قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب می‌شود.

* در دل قرآن فضای گفت‌وگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد

در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنر‌های سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.

* کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است

مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان می‌دهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخش‌هایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخه‌های مختلف بوده و هستند.

او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشته‌های مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشست‌هایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.

* نگاه میراث فرهنگی به هنر‌های قرآنی بسیار مهم است

محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنر‌های ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.

از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی را در کشور‌های دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقه‌هایی که می‌تواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشه‌ای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیت‌های ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنر‌های سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دهه‌ها طول می‌کشد. بسیار خوشحالم که می‌بینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کرده‌اند که نتیجه آن می‌تواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنر‌های قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنر‌های قرآنی را از ابعاد مختلف می‌توان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزه‌های داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب می‌شود، علاوه بر، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر می‌کنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایده‌ای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنر‌هایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنر‌های قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت می‌کند.

این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.

نخستین نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی روایت باران به همت نگارخانه تخصصی هنر‌های ایرانی ـ اسلامی ترانه باران برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالری‌های ۱ و ۲ فرهنگسرای نیاوران از ساعت ۱۰ الی ۱۹ و در روز‌های تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۱۹ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • تعیین حریم مشهد با طرقبه شاندیز در انتظار ابلاغ وزارت کشور