Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: احیای مجدد برجام نیازی به تائید مجلس ندارد اما پارلمان یک قانونی دارد به اسم «اقدام راهبردی در برابر تحریم‌ها» و همان‌طور که مجلسی‌ها بیان می‌کنند قصد دارند توافقی که احیا می‌شود را با معیارهایی که در این قانون آمده تطبیق دهند.

محمد جواد جمالی نوبندگانی با اشاره به مذاکرات میان ایران و 1+5 و مسأله قانون راهبردی مجلس که بهانه‌ای برای برخی از نمایندگان جهت مخالفت با تلاش‌های صورت گرفته در وین شده است،  تاکید کرد: به نظر می‌رسد پس از آن که ما دست برتر را در غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم به دست آوردیم آمریکایی‌ها به دنبال توافق هستند و می‌دانند توافق با جمهوری اسلامی ایران به نفعشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اروپایی‌ها هم بارها اعلام کردند که توافق برجام امنیت آنها را تقریباً تضمین می‌کند، از این رو امروز با توجه به این‌که این توافق معلق شده و بحث امنیتی اروپائیان هم به نوعی معلق است، مخصوصا بعد از اتفاقات اوکراین، یک نوع اشتیاق را در طرف‌های مقابل برای رسیدن به توافق می‌بینیم. البته جمهوری اسلامی هم تمایل خوبی برای توافق دارد.

وی با بیان اینکه جریان‌های سیاسی و مردم باید نگاه کنند منافع ملی‌شان در چه زمانی به کدام طرف می‌رود و به چه چیزی اقتضا دارد، گفت: در عالم سیاست هیچ کشوری نمی‌تواند دوست و دشمن دائمی باشد، بنابراین باید مشاهده کنیم آن توافقی که منافع ما را تامین کند چیست، حال با هر کسی که شد با رعایت معیارهایی که داریم باید صورت گیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم، ادامه داد: متاسفانه مشاهده می‌کنیم به این دلیل که طرف مقابل هم رسانه فارسی‌زبان زیاد در اختیارش دارد، جنگ تبلیغاتی‌شان راه می‌اندازند. بنابراین من فکر می‌کنم باید بگذاریم چیزی که منافع ملی ما را تامین می‌کند هم اجرایی شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برجام یکبار در مجلس تصویب شده و توافقی هم اگر حاصل شود، توافق جدیدی نیست و آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است احیا می‌شود آیا باید مجدداً به تصویب مجلس برسد، بیان کرد: این موضوع را می‌توان این‌گونه تفسیر کرد به دلیل آن که برجام یکبار در مجلس به تصویب رسیده است، در صورت احیای مجدد نیازی به تائید مجلس ندارد اما پارلمان یک قانونی دارد به اسم «اقدام راهبردی در برابر تحریم‌ها» و همان طور که مجلسی‌ها و نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی بیان می‌کنند؛ قصد دارند توافقی که احیا می‌شود را با معیارهایی که در قانون «اقدام راهبردی در برابر تحریم‌ها» آمده،  تطبیق دهند.

جمالی نوبندگانی تاکید کرد: اصل برجام نیازی به تائید و مصوبه  مجلس ندرد؛ چراکه یکبار تایید شده است اما این‌ احتمال که مجلس تاکید کند با مصوبه‌اش تطبیق داشته باشد، بسیار زیاد است.

 

 

وی درباره اینکه باتوجه به شرایط کشور چه میزان نیاز است مجلس در مواردی آسان بگیرد تا هرچه زودتر برجام اجرایی شود، عنوان کرد: در دوران ترامپ همانطور که دولت اعلام کرد یک قطره نفت هم نمی‌توانستیم بفروشیم اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای شده است که خوشبختانه نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در روز فروش می‌رود و یک مقداری از هم گسیختگی تورم که وجود داشت، از بین رفته است. البته امروزه تورم وجود دارد منتها آن لجام گسیختگی که قبلا وجود داشت، امروز وجود ندارد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسأله دیگر این است که طرف مقابل نباید احساس کند که اگر برجام به تصویب نرسید، فشار زیادی روی اقتصاد وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: در مذاکرات دو و چندجانبه همیشه در مورد یک چیزهایی شما باید گذشت یا چشم‌پوشی کنید و یک چیزهایی را بگیرید، بنابراین همیشه این گونه نیست که ما فقط برنده قضیه باشیم موضوع این است که بتوانیم حداکثر خواسته‌های‌مان را تامین کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم تاکید کرد:  قطعاً اینگونه نیست که ما صددرصد خواسته‌هایمان را در یک گفت‌وگو و مذاکره بتوانیم تامین کنیم اما می‌توانیم به خواسته‌های حداکثری خودمان برسیم که اگر مجلس هم مشاهده کند، این اتفاق افتاده است به نظرم بپذیرد که توافق اجرایی شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا مجلس شورای اسلامی برجام محمد جواد جمالی مذاکرات وین افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۸۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند

 

به گزارش تابناک، جلسه نوبت عصر روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس حدود ۴۰ دقیقه بعد از آغاز به کار، به دلیل غیبت تعدادی از نمایندگان و نرسیدن به حد نصاب جلسه با اعلام محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پایان یافت.

بنابر گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، گفت: تعداد نمایندگان حاضر در مجلس برای رای گیری به حدنصاب نرسیده است و نمی‌توانیم بررسی بودجه را دنبال کنیم لذا پایان جلسه را اعلام می‌کنم.

 
 
وی گفت که جلسه بعدی مجلس فردا (سه‌شنبه) برای ادامه بررسی بخش دوم بودجه تشکیل می‌شود. این در حالیست که از روز گذشته اعلام شده بود که جلسات صحن مجلس تا پایان رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در ۲ نوبت برگزار خواهد شد.

قالیباف همچنین از اعضای هیأت رئیسه مجلس خواستار قرائت اسامی غایبان و متاخران جلسه شد که علی کریمی فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس اسامی آنها را به شرح زیر قرائت کرد:

- عبدالجلال ایری

- امیرحسین بانکی پور

- علی جدی

- حسین حسین‌زاده

- جعفر راستی

- رجب رحمانی

- جلیل رحیمی جهان آبادی

- جلال رشیدی کوچی

- ابراهیم رضایی

- محمدرضا رضایی کوچی

- مجتبی رضاخواه

- یعقوب رضازاده

- منصورعلی زارعی

- علیرضا زندیان

- قاسم ساعدی

- محمد سبزی

- حسن شجاعی

- مهدی شریفیان

- منصور شکرالهی

- مهدی طغیانی

- فرهاد طهماسبی

- روح‌الله عباسپور

- محمود عباس زاده

- بهزاد علیزاده

- ابوالفضل عمویی

- محسن فتحی

- حسین گودرزی

- محمدرضا مبلغی

- حسن محمدیاری

- غلامرضا مرحبا

- اردشیر مطهری

- محمدطلا مظلومی

- فاطمه مقصودی

- سید محمد موحد

- سید کاظم موسوی

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۷۱ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، انعقاد رسمی جلسات و اعتبار اخذ رأی منوط به حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان در صحن است؛ بنابراین از مجموع ۲۸۶ نماینده فعلی (با حساب ۴ نماینده‌ای که در طول این ۴ سال به هر دلیلی از مجلس جدا شدند)، برای رسمیت یافتن جلسه نوبت عصر روز دوشنبه صحن مجلس باید ۱۹۱ نفر در جلسه حاضر می‌شدند.

دیگر خبرها

  • حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه
  • آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس
  • ببینید | نماینده اصولگرای مجلس تقصیر هک شدن سامانه مجلس را گردن عضو شورای شهر انداخت!
  • عدم‌همراهی بیش از ۱۰۰ نماینده در حمایت از طرح «نور»
  • ۱۰۰ نماینده مجلس بیانیه حمایت از «طرح نور» را امضا نکردند؟
  • بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس بیانیه حمایت از طرح «نور» را امضا نکردند
  • این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند
  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس