Web Analytics Made Easy - Statcounter

رهبر معظم انقلاب: "مسئله‌ شکار غیرقانونی را باید جدی گرفت. در شرع مقدس اسلام، شکار فقط در صورتی که کسی برای تغذیه نیاز به شکار داشته باشد مجاز است؛ در غیر این مورد، اصلاً شکار مجاز نیست؛" سازمان محیط زیست باید در سیاست شکارفروشی خود تجدیدنظر کند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ سرشماری‌ها و آمارها از مناطق حفاظت شده نشان می‌دهد که تنوع زیستی و حیات وحش کشور در معرض تهدیدات جدی قرار گرفته است و اوضاع خوشایندی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خشکسالی و تغییرات اقلیمی در کنار عوامل انسانی از جمله تخریب زیستگاه, شکار, توسعه بی‌ضابطه و ... دست به دست هم داده تا حیات وحش مظلوم کشور را به ورطه انقراض و نابودی بکشاند.

در این میان بدون شک تخریب زیستگاه متهم اصلی اوضاع نابسامان حیات وحش کشور است و پس از آن مسئله شکار است که تهدید بالقوه حیات وحش کشور محسوب می‌شود؛ اکثر شکارچیان به قصد لذت‌جویی و به دست آوردن سودهای کلان از شکارفروشی به کشتار حیوانات می‌پردازند و در مواردی هم که سازمان حفاظت محیط زیست از صدور مجوزهای شکار خودداری می‌کند, به صورت کاملا خودسرانه و بی‌مهابا به مناطق حفاظت شده یورش می‌برند و با زیر پا گذاشتن قوانین کشور حتی به محیط‌بانان و جنگلبانان که حافظان حیات وحش کشور هستند نیز حمله می‌کنند.

متاسفانه در کشور ما قوانین سخت‌گیرانه‌ای نیز برای کنترل شکار و شکارچیان وجود ندارد که این مورد نیز باعث شده است تا شکارچیان جسارت بیشتری را در نقض قوانین کشور به خرج دهند.

حساب توییتر رهبر معظم انقلاب, بخشی از  بیانات ایشان در رابطه با اهمیت حفاظت از حیات وحش و مسئله شکار را که در روز درختکاری مطرح کرده بودند را منتشر کرده است: "مسئله‌ شکار غیرقانونی را باید جدی گرفت. در شرع مقدّس اسلام، شکار فقط در صورتی که کسی برای تغذیه نیاز به شکار داشته باشد مجاز است؛ در غیر این مورد، اصلاً شکار مجاز نیست، شرعاً اجازه‌ شکار داده نشده."

در حالی که مقام معظم رهبری اقدام به شکار را تنها در صورتی که کسی برای تغذیه نیاز به شکار داشته باشد، مجاز دانسته‌اند, سازمان محیط زیست اخیرا اقدام به صدور مجوز شکار در مناطق چهارگانه کرده است و راه‌اندازی قرق‌های اختصاصی را نیز در دستور کار قرار داده است و  حتی در تلاش است تا با تغییر قانون، مسیر را برای شکارفروشی هموار کند. سازمان حفاظت محیط زیست طی درخواستی از کمیسیون لوایح هیئت دولت خواهان حذف ماده 5 از آئین‌نامه اجرایی قانون شکار و صید، مصوب 1398 شده است! ماده‌ای که صدور مجوز شکار در خارج از محدوده "مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست" را مشروط بر تائید شورای عالی حفاظت محیط زیست کرده بود تا در صورتی که سازمان محیط زیست تصمیم بگیرد علاوه بر مناطق تحت نظارت خود، در اراضی ملی هم پروانه شکار صادر کند، این مناطق به تایید شورای عالی حفاظت محیط زیست رسیده و از طریق روزنامه رسمی اعلام شود. با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اینکه در دین اسلام شرعاً اجازه‌ شکار داده نشده است, لازم است تا سازمان محیط زیست در روندی که برای شکار در نظر گرفته تجدید‌نظر جدی داشته باشد. استدلال مضحک شکارچیان برای فشار به سازمان محیط زیست و صدور مجوز شکار17 سؤال جدی از سازمان محیط زیست درباره چرایی" تصمیم برای صدور مجوز شکار در مناطق چهارگانه کشور"اقدام قابل‌تأمل سازمان محیط زیست درباره مجوز شکار!17 سؤال جدی از سازمان محیط زیست درباره چرایی" تصمیم برای صدور مجوز شکار در مناطق چهارگانه کشور"انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری شکار پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری شکار سازمان محیط زیست صدور مجوز شکار حفاظت محیط زیست مناطق چهارگانه حیات وحش کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۹۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی

با دستور استاندار خراسان رضوی تیمارگاه حیات وحش استان و معین شرق کشور راه‌اندازی می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری امروز و در جریان بازدید خود از اداره کل محیط زیست خراسان رضوی که به مناسبت هفته زمین پاک صورت گرفت، دستور احداث تیمارگاه حیات وحش استان را صادر کرد.

استاندار خراسان رضوی در این بازدید با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزشی در حوزه محیط زیست، گفت: با ارتباطی که از طریق این محورها برقرار می‌شود مدیریت این حوزه راحت‌تر پیش خواهد رفت.

وی بیان کرد: محیط‌زیست یک زیرساخت لازم برای همه فعالیت‌هاست که هم برای حال و هم برای آینده ضرورت دارد. نظری بر روان‌سازی و تسریع در صدور مجوزها تاکید و بیان کرد: در محیط زیست نگاه ایجابی باید وجود داشته باشد.

گفتنی است؛ در این تیمارگاه، حیات وحش از جمله پرندگان آسیب دیده تیمار شده و پس از بهبودی به محیط زیست برخواهد گشت.

 استاندار خراسان رضوی در برنامه امروز خود از بخش‌های مختلف اداره کل محیط زیست استان بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت این حوزه قرار گرفت.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد