Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، ویدا توحدی روز دوشنبه در نشست با هنرمندان، اعضای شورای‌ اسلامی و پیشکسوتان شهر هفشجان شهرستان شهرکرد، افزود: در بوستان‌های سنگی می‌توان انواع صندلی‌های نشیمن، گلدان‌ها و وسایل دیگر را از جنس سنگ تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد.

وی تصریح کرد: مردمی بودن رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در رویداد ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی مشهود، ارزشمند و آغاز یک رویداد بزرگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر آموزش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یادآور شد: در روند ثبت شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی شاخص‌هایی تعریف شده که براساس آن فعالیت‌های مردمی باید مورد توجه باشد.

وی تاکید کرد: باید افزایش کارگاه‌های فعال، توسعه مراکز آموزشی، دانشگاهی و استاد و شاگردی، تهیه و تولید انواع فیلم، کلیپ و تیزر، رونق تبلیغات در فضای مجازی و کاربردی کردن تولیدات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مورد توجه باشد.

توحدی افزود: ساخت نمادهای سنگی، تقویت بازار فروش داخلی و خارجی، ادامه تولید محصولات دارای قدمت و آموزش هنر سنگ‌تراشی سنتی (حجاری سنتی) به دختران و بانوان باید مورد توجه هنرمندان هفشجانی باشد.

مشاور نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: تولیدات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، کاربرد و مصرف محصولات مرتبط با آن در چهارمحال و بختیاری و شهر هفشجان نهدینه شده است.

مهراب شفیعی به جاذبه‌های فراوان هفشجان در زمینه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری اشاره و تاکید کرد: اهالی هفشجان از نظر مردم‌شناسی، آداب، رسوم و فرهنگ جزو شهروندان مطرح در استان، کشور و نقاط مختلف دنیا هستند.

وی افزود: خیابان سنگ‌تراشان سنتی (حجاران سنتی) هفشجان می‌تواند به بازار فروش انواع تولیدات مرتبط با صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تبدیل شود.

شفیعی تصریح کرد: در صورت ثبت، نام‌گذاری و معرفی هفشجان به‌عنوان "شهر ملی سنگ‌تراشی سنتی (حجاری سنتی)" می‌توان علاوه بر افزایش انواع تولیدات رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این شهر، نسبت به باززنده‌سازی سایر رشته‌های این بخش و تحقق اهداف مورد نظر این نام‌گذاری با همکاری هنرمندان، مردم محلی و مجموعه مدیریت شهری اقدام کرد.

مشاور نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ارتقای تولید و فروش محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان نیازمند توجه به صنایع‌دستی جوامع محلی است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تلاش‌های برای نام‌گذاری و معرفی هفشجان به‌عنوان "شهر ملی سنگ‌تراشی سنتی (حجاری سنتی)" ادامه دارد.

علیرضا جیلان تاکید کرد: کاربردی و مصرفی شدن انواع تولیدات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری مانند سنگ‌تراشی سنتی (حجاری سنتی) هفشجان با هدف افزایش اشتغال‌زایی، کاهش نرخ بیکاری، جلوگیری از مهاجرت‌ها و رونق اقتصادی در دستور کار هنرمندان استان قرار دارد.

وی افزود: بهره‌مندی از توان بخش خصوصی و اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) در تحقق اهداف مورد نظر در نام‌گذاری و معرفی شهرهای ملی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تأثیرگذار است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: ثبت هفشجان به‌عنوان "شهر ملی سنگ‌تراشی سنتی (حجاری سنتی)" از مهم‎‌ترین خواسته‌های مردم، هنرمندان، مسئولان، مجموعه مدیریت شهری، فعالان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و گروه‌های مختلف در این شهر به‌شمار می‌رود.

وی یادآور شد: تحقق اهداف شهرهای ملی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در چهارمحال و بختیاری به‌منظور ارتقای این شهرها به ثبت جهانی در دستور کار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قرار دارد.

رییس شورای اسلامی شهر هفشجان نیز در این نشست اظهار داشت: هنرمندان این شهر نقش‌های خاص را بر روی سخت‌ترین سنگ‌ها، حجاری و آثار فاخری خلق می‌کنند.

رجب‌علی کیوانی تاکید کرد: ردپای هنرمندان سنگ‌تراشی سنتی (حجاری سنتی) هفشجان در بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری، کشور و دنیا مشهود است.

وی افزود: مجموعه مدیریت شهری در شورای اسلامی و شهرداری هفشجان برای احداث اکوپارک و موزه سنگ در این شهر همکاری لازم را با میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری انجام می‌دهد.

رییس شورای اسلامی شهر هفشجان تصریح کرد: به‌همین منظور ارتقاء کمی و کیفی آموزش‌ها، رونق کارگاه‌های تولیدی و تحول در فروشگاه‌های عرضه تولیدات سنگ‌تراشی سنتی (حجاری سنتی) هفشجان ضروری است.

وی یادآور شد: توجه به این شاخص‌ها در افزایش اشتغال‌زایی، کاهش نرخ بیکاری، جلوگیری از مهاجرت‌ها، رونق اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت مردم و تحول در حوزه گردشگری نقش‌آفرینی می‌کند.

رییس انجمن سنگ‌تراشان سنتی (حجاران سنتی) هفشجان هم در این نشست گفت: هم‌اکنون ۷۲ هنرمند فعال هفشجانی در این رشته مشغول به‌کار هستند.

مسلم فرهادی تاکید کرد: در صورت نام‌گذاری و معرفی هفشجان به‌عنوان "شهر ملی سنگ‌تراشی سنتی (حجاری سنتی)" می‌توان از سال آینده نسبت به افزایش کارگاه‌ها، رونق مجسمه‌سازی سنگی، راه‌اندازی اکوموزه سنگ، احداث اکوپارک، ساخت شهربازی و فعال کردن کارگاه‌های مرتبط با سایر تولیدات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در این شهر اقدام کرد.

به گزارش ایرنا، هفشجان از توابع شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری نامزد ثبت "شهر ملی سنگ‌تراشی سنتی (حجاری سنتی)" شده است.

سنگ تراشی هفشجان ۸۰۰ سال قدمت دارد و خانواده باقری‌ها از مشهورترین سنگ‌تراشان هفشجانی هستند.

یکی از آیین‌های موجود در فرهنگ مردمان به‌خصوص بختیاری‌ها، قرار دادن شیرسنگی (بردشیر) بر مزار چهره‌های ماندگار، سرشناس بزرگ و بنام ایل بود.

بردشیر (شیرسنگی) نماد شجاعت، دلاوری، میدان‌داری و صفات و ویژگی‌های برجسته‌ای چون هنرمندی در شکار، تیراندازی، جنگ و سوارکاری فردی است.

شیرسنگی اسلامی در مناطق چهارمحال و بختیاری و خوزستان و اطراف دیده می‌شود و هفشجان مهم‌ترین مرکز ساخت شیرسنگی از ابتدا تاکنون بوده و غالب استفاده برای افراد شجاع چهارمحالی و نیز مردم ایل بختیاری است که در گویش بختیاری به این مجسمه‌ها بردشیر نیز می گویند.

قدیمی‌ترین شیرِ سنگی موجود در چهارمحال و بختیاری، شیر عبدالحمیدبن‌ابراهیم هفشجانی، ۱۰۱۳ هجری قمری (۴۳۵ سال پیش) مربوط به دوره صفویه است و به‌طور یقین نمونه‌های کُهن‌تر اسلامی در این خاستگاه وجود داشته‌اند.

همچنین شیر سنگی امام‌زاده احمد اصفهان متعلق به شاه اسماعیل صفوی از مصادیق ابتدایی شیرسنگی صفوی است.

هفشجان در هشت کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

برچسب‌ها صنایع دستی چهارمحال وبختیاری هفشجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنایع دستی چهارمحال وبختیاری هفشجان صنایع دستی چهارمحال وبختیاری هفشجان تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی صنایع دستی چهارمحال گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نام گذاری و معرفی شورای اسلامی میراث فرهنگی شهر هفشجان حجاری سنتی کارگاه ها یادآور شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۰۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم

صنایع دستی به‌عنوان نماد فرهنگی، هویت و تاریخ یک کشور است باید توجه ویژه‌ای به آنها داشت. محمد معتمدی خواننده موسیقی‌های سنتی توصیه‌ای را به مردم برای استفاده هرچه بیشتر از صنایع دستی در منزل ارائه داده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان
  • حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد