Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:35:02 GMT

عزم دولت سیزدهم برای شتاب دهی به قطار توسعه گیلان

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۳۱۹۴

عزم دولت سیزدهم برای شتاب دهی به قطار توسعه گیلان

به گزارش ایرنا، آیت الله رییسی رییس جمهوری و تیم اقتصادی وی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم رفع چالش های بخش صنعت و تولید و همچنین حمایت از این حوزه به عنوان زیربنای قدرت اقتصادی در دستور کار خود قرار داد تا در پیرو فرمایشات مقام معظم هبری مبنی بر مانع زدایی و به حداقل رساندن وابستگی ها بر خلاف گذشته بر توان ظرفیت های تولیدی داخلی تکیه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان گیلان نیز اگرچه از دیرباز به عنوان جغرافیایی کشاورزی شناخته می شود،اما به واسطه چندین هزار واحد صنعتی و همچنین کریدور تجاری با اوراسیا و حتی اروپا از مختصات صنعتی خاصی برخودار است که طی یک دهه اخیر به دلایل مختلف بخشی از این واحدهای صنعتی در گرداب رکود سقوط کردند. درحال حاضر حدود سه هزار واحد صنعتی در گیلان فعال و دارای یک شهر صنعتی و ۳۶ شهرک و نواحی مصوب دارد که ۳۳ شهرک و نواحی در حال بهره برداری است.

حتی طی یک دهه اخیر چندین واحد بزرگ صنعتی و بنام هم که با صدها کارگر و نیرو مشغول فعالیت بودند وارد ورطه تعطیلی شدند. اما با وجود سالها وعده های پیای مسئولان  که راه به جایی نبرد، سرانجام با ورود آیت الله رییسی در قامت رییس قوه قضائیه در سال ۹۹ برخی از این واحدها تعیین تکلیف و یا در مسیر احیا قرار گرفتند.

طی سال های اخیر نیز واحدهای صنعتی با چالش ها و طیفی گسترده مشکلات از کمبود مواد اولیه تا چندگانگی قوانین و تغییر متناوب بخشنامه‌ها رو برو بوده اند که آنها را بیش از پیش با مشکل مواجه کرده است. حال دولت سیزدهم با تکیه بر شیوه های متعدد و پیگیری مستمر نمایندگان در استان به دنبال رفع چالش های تولیدی و صنعتی گیلان است. 

توسعه و ایجاد واحدهای جدید، جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، انتقاد واحدهای صنعتی به سرمایه گذاران جدید، اعطای تسهیلات ارزان قیمت، بخشودگی جرایم تسهیلات بانکی و همچنین مکلف کردن بانک ها به همراهی و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف از جمله صنعت از برنامه‌هایی است که دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار در دستور کار خود قرار داد تا با  استفاده از ظرفیت‌ها حرکت چرخ اقتصادی و قطار توسعه را در این خطه از شمال کشور تسریع کند.

احیاء و فعال سازی واحدهای تولیدی با ۶ برنامه در استان

نماینده عالی دولت سیزدهم در گیلان پس از برعهده گرفتن سکان استانداری با تشکیل ستاد احیاء و فعالسازی واحدهای تولیدی با ۶ برنامه و محور اصلی استان در حوزه اقتصادی کار خود را آغاز کرد. اسدالله عباسی پیشتر اعلام کرد که از مجموع ۹۰۵ واحد غیر فعال استان، راه اندازی تعداد ۳۸۳ واحد راکد و غیرفعال که قابلیت احیاء دارند، راه اندازی و بازگشت به تولید ۱۰۵ واحد تحت تملیک و جانشینی بانکها، به ظرفیت کامل رساندن ۲ هزار و ۷۳۱ واحد استان که با ظرفیت پایین (از ۱۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت تولید)  در حال کار هستند نیز در دستور کار قرار گرفت.

وی همچنین اتمام یک هزار و ۷۲ طرح نیمه تمام اقتصادی با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۹۰ درصد، افزایش شیفت کاری و توسعه تولید در تعداد ۷۰ واحد فعال استان و تثبیت اشتغال و تولید تعداد ۲ هزار و ۹۸۵ واحد فعال موجود با تامین سرمایه در گردش لازم را از دیگر برنامه های استان عنوان کرد.

استاندار گیلان بارها تاکید کرد که با انجام۶ برنامه راهبردی، تعداد ۸۶ هزار فرصت شغلی جدید در طی سه سال آتی در استان ایجاد و تعداد ۴۴ هزار شغل موجود نیز تثبیت خواهد شد تا به هدف برنامه که کاهش نرخ بیکاری به ۸ درصد و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی برسیم.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین  با بیان اینکه توجه به ارتقاء صنعت و تولید برای ایجاد اشتغال پایدار از برنامه های راهبردی دولت سیزدهم است،گفت: اجازه رها شدن بخش تولید را نخواهیم داد و پای کار رونق تولید و اشتغال هستم.

نارضایتی استاندار از وضع موجود 

استاندار گیلان برای نخستین بار از دل مردم سخن گفت و وضع موجود واحدهای تولیدی و صنعتی استان را راضی کننده ندانست و اظهار داشت: وضع موجود حوزه های اقتصادی و تولیدی در نقاط مختلف گیلان رضایت بخش نیست و باید امور هم در حوزه مدیریت و هم در حوزه تولید و سرمایه گذاری را به افراد ماهر، میدانی، جهادی و دلسوز بسپاریم.

عباسی بیان داشت: قطار توسعه و پیشرفت گیلان با اهتمام ویژه و حمایت دولت با ارائه تسهیلات مناسب در کمترین زمان به سرمایه گذاران و نیز بهره مندی از تمام ظرفیت برای ایجاد اشتغال پایدار توسط صاحبان سرمایه سرعت می گیرد و باید مردم شاهد شکوفایی اقتصاد این استان باشند.

صدور هفت روزه مجوز سرمایه گذاری گام نخست مانع زدایی

شاید بتوان بزرگ ترین چالش سرمایه گذاری در کشور و همچنین گیلان را زمان اخذ مجوز برای سرمایه گذاران جدید دانست که طولانی بودن این فرآیند طی سالهای اخیر بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی را نیز از میدان بدر کرد. کوتاه شدن زمان اخذ مجوز یکی از خواسته های اصلی و بجای فعاالان اقتصادی و سرمایه گذاران بود که حال در دولت سیزدهم رنگ تحقق به خود گرفت. 

حال طی آخرین ابلاغ استاندار گیلان که هفته پیش به همه دستگاه های اجرایی و مرتبط تکلیف شد، باید صدور مجوز سرمایه گذاری در مدت هفت روز انجام شود. نماینده عالی دولت در گیلان، با بیان اینکه با دستور آیت الله دکتر رئیسی صدور مجوز سرمایه گذاری در کشور، ۱۰ روزه صورت می گیرد؛ گفت: مدیران متولی حوزه تولید، اقتصاد و اشتغال، با حذف موازی کاری، کاهش بروکراسی اداری و تسریع در امور با توجه به جغرافیای گیلان، مجوزهای سرمایه گذاری در استان را کمتر از یک هفته صادر کنند.

 عباسی با ابراز رضایت از شناسایی ۱۷۲ عرصه برای واگذاری به سرمایه گذاران بخش خصوصی در مناطق مختلف استان توسط اداره کل اقتصاد و دارایی گیلان، خاطر نشان کرد: تاکنون ۶۳ مجوز بی‌نام برای سرمایه گذاران علاقه مند در حوزه های گردشگری، تولیدی، کشاورزی، صنعتی، صنایع تبدیلی و بسته بندی صادر شده که باید بیشتر شود.

اختصاص چهار هزار و ۲۲۵ میلیارد تومان اعتبار سفر

پانزدهمین سفر رییس جمهوری به گیلان با اخبار خوشایند برای دست اندراکاران بخش صنعت و گواه عزم دولت برای تسریع در برنامه های اقتصادی همراه بود. سفری که با اختصاص چهار هزار و ۲۲۵ میلیارد تومان مصوبه و بسته حمایتی جان تازه ای به بازسازی صنعتی و احیای واحدهای راکد و همچنین توسعه زیرساخت های صنعتی بخشید. طبق گزارش سرپرست معاونت امور صنایع و معادن استان گیلان این میزان اعتبار برای ۷۵ طرح صنعتی استان خواهد بود.

سعید اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این مبلغ ۲ هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان در طرح های نیازمند سرمایه ثابت و یک هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان برای تامین سرمایه درگردش واحدهای دارای پروانه بهره برداری اختصاص یافته است.

معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اظهار داشت: همچنین برای تکمیل زیرساخت های بخش صنعت از قبیل احداث یا تکمیل تصفیه خانه فاضلاب تعدادی از شهرک ها و نواحی استان ، تامین برق مورد نیاز واحدها ، شناسایی و تخصیص اراضی مورد نیاز جهت ایجاد یا توسعه شهرک های صنعتی مصوباتی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کمیته ای با محوریت معاونت حقوقی رییس جمهوری برای تسریع در تعیین تکلیف تعدادی از واحدهای بزرگ صنعتی در تملک بانک های استان تشکیل شده است، اظهار داشت: واحدهای بزرگ صنعتی دارای اهمیت باید به بخش خصوصی واگذار و یا فعال‌سازی و احیاء شوند و به تولید برسند بنابراین فعال سازی واحدها در درجه اول با اولویت واگذاری به بخش خصوصی توانمند و دارای اهلیت و در غیر اینصورت سرمایه گذاری لازم از سوی شرکتهای تخصصی وابسته به نهادهای عمومی مانند شستا و صندوق بازنشستگی کشوری انجام شود.

اخلاقی یکی دیگر از مصوبات سفر رییس جمهوری را موضوع تسهیل در واردات چوب مورد نیاز صنایع سلولزی استان عنوان کرد و گفت: گیلان ظرفیت اسمی تولید پنج میلیون متر مکعب فرآورده های چوبی و صنایع سلولزی را داراد اما در حال حاضر نزدیک به ۲ میلیون مترمکعب صنایع سلولزی در استان تولید می شود که برای رسیدن به میزان تولید بیشتری از ظرفیت اسمی واحدهای سلولزی نیاز به تامین چوب از طریق واردات را دارند.

سرپرست معاونت امور صنایع و معادن سازمان صمت گیلان اظهار داشت: درصورت تحقق این تسهیلات به صنعت استان دستکم حدود ۲۵ طرح ایجادی توسعه ای تا سال اینده به بهره برداری می رسد و برای حدود ۳ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد می کند.

اخلاقی گفت: تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی نیز باعث افزایش تولید و تثبیت اشتغال موجود می شود و هم اینک تلاش برای اجرایی شدن برنامه های دولت سیزدهم ادامه دارد.

نظارت بر بانک ها برای میوه دهی بسته های حمایتی دولت

افشین رحیمی مدیر یک واحد صنعتی و رییس کانون کارآفرینی گیلان نیز به خبر نگار ایرنا گفت:  از چهار هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده برای بخش صنعت استان که از محل منابع داخلی بانک ها در نظر گرفته شده است در همین مدت کوتاه حدود پنج درصد یعنی ۲۰۰ میلیارد تومان تحقق یافت.

مسئول هئیت اندیشه ورز بسیج صمت گیلان با تاکید بر ضرورت پیگیری مستمر برای جذب و تحقق سریع اعتبار سفر رییس جمهور، بزرگترین چالش پیش رو را بی اعتنایی بانک ها به تعهدهای ابلاغی و تکلیفی دانست و گفت: متاسفانه طی هشت سال گذشته نظارت ها بر عملکرد بانک ها صحیح نبوده است، زیرا در این مدت بانکها به جای پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی، عمدتاً بین ۵۰ تا ۹۰ درصد موارد از تسهیلات برای تسویه و وصول بدهی و مطالبات استفاده می‌کردند.

وی با درخواست ازمعاونت استانداری گیلان برای نظارت بر بانک ها اظهار داشت: این تسهیلات باید برای خرید مواد اولیه بکار برود نه اینکه واحد تولیدی وام بگیرد اما بانک مطالبات قبلی اش را از آن وصول کند.

به گفته رحیمی با توجه به اینکه بخش اعظم بسته حمایتی دولت تکلیف بانک ها استف برای به ثمر نشستن این مسئله باید نظارت جدی بر عملکرد بانکها صورت گیرد و در صورت تخلفت با یا گره گشاهی همراه باشد. 

با این حال اختصاص بیش از چهار هزار میلیارد تومان در بخش صنعت گیلان بارقه امیدی را در تولید و اشتغالزایی و تسریع در حرکت قطار توسعه استان ایجاد کرده است.

برچسب‌ها سال تولید پشتیبانی ها و مانع‌زدایی ها رشت وزارت صنعت معدن و تجارت رونق تولید گیلان پروندهٔ خبری گیلان سرسبز مقصد پانزدهمین سفر استانی رییس جمهور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها رشت وزارت صنعت معدن و تجارت سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها رشت وزارت صنعت معدن و تجارت رونق تولید گیلان سرمایه گذاری واحدهای صنعتی میلیارد تومان سرمایه گذاران دولت سیزدهم رییس جمهوری قطار توسعه چهار هزار بخش خصوصی بخش صنعت بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۳۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونق ورزش کارگری نیاز به سرمایه‌گذاری کارخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی دارد

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، جواد رمضی در نشست خبری امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ، که در سالن نشست‌های فدراسیون ورزش کارگری برگزار شد، با تبریک هفته کارگر، اظهار داشت: ورزش کارگری بیش از نیم قرن است که فعالیت رسمی دارد و فدراسیون آماتور ورزش کارگری ۱۱ سال است که فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کرده و از بعد ساختاری به یک بلوغ مطلوب رسیده‌ایم.   وی با بیان این که ورزش کارگری طی سال‌های گذشته کمتر دیده شده و از سوی مسئولین مورد توجه قرار گرفته است، افزود: هر چقدر مسئولین به ورزش کارگری توجه جدی داشته باشند؛ تاثیر آن را که نشاط و شادابی در جامعه کارگری است شاهد خواهیم بود. اگر به ورزش کارگری توجه نشود در توسعه ورزش همگانی نیز دچار مشکل خواهیم شد.   رئیس فدراسیون ورزش کارگری ادامه داد: ورزش کارگری نباید تک بعدی دیده شود و سایر دستگاه‌ها نیز باید حامی کارگران باشند و کارفرما‌ها در این زمینه باید توجه ویژه‌ای به کارگران داشته باشند. یکی از برنامه‌های ما، توجه ویژه به بعد همگانی و تشویق کارگران به سمت ورزش است تا از مجموعه‌های فدراسیون کارگران بهره‌مند شوند. طی سال‌های گذشته اقدامات زیادی از سوی کارفرما‌ها و کارخانه‌ها برای ورزش کارگران صورت نگرفته و این ورزش به فراموشی سپرده شده است. این مسئله آسیب جدی به بدنه ورزش کارگری وارد کرده که به نظر می‌رسد باید نگاه جدی‌تر به این مسئله صورت بگیرد.   رمضی افزود: برای رونق ورزش کارگری نیاز به سرمایه‌گذاری کارخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی است که بتوانند از تیم‌ها حمایت لازم را داشته باشند، اما کارایی مجموعه‌ها نشان می‌دهد که در این بخش سرمایه گذاری کمتری صورت گرفته است. یکی از مشکلات جامعه ورزش کارگری مربوط به تخصیص نیافتن بخشودگی مالیاتی و حمایت‌های مالیاتی زودبازده است که در این بخش نیز متاسفانه خبر‌های خوشایندی به گوش نمی‌رسد و نیازمند مسائل انگیزشی در این حوزه هستیم. زیرا تخصیص یافتن این مولفه می‌تواند کمک زیادی به توسعه ورزش همگانی جامعه کارگری بیانجامد.   وی اضافه کرد: براساس تبصره ماده ۳۸ قانون کار، توجه به بخش سرمایه‌گذاری ورزش کارگری صورت نگرفته و حتی برخی بند‌ها از جمله ۲۷ صدم درصد مالیات ارزش افزوده که مختص توسعه ورزش همگانی و افزایش بودجه خاص ورزش کارگری است حذف شده که این موضوع می‌تواند آسیب جدی به ورزش کارگری وارد کند.   رمضی همچنین در خصوص این که برنامه فدراسیون توجه به بعد همگانی بوده نه تیمداری، گفت: ماهیت ورزش کارگری در بخش همگانی و توجه به سلامت قشر کارگری است که در این حوزه نیز ورزش کارگری مظلوم واقع شده است. به نظر می‌رسد باید فرهنگ سازی لازم در این خصوص صورت بگیرد تا این ورزش نیز دیده شود.   رئیس فدراسیون ورزش کارگری با اشاره به نقش رسانه‌ها در ترویج و توسعه ورزش کارگری، تصریح کرد: هر کجا که دست یاری به سوی رسانه‌ها را داشته‌ایم ورزش کارگری مورد توجه قرار گرفته است. امیدوارم خدمات ورزش کارگری و ضرورت انعکاس اخبار آن بیش از گذشته از سوی رسانه‌ها مورد حمایت قرار بگیرد.   وی درباره برنامه‌های این فدراسیون در سال جاری، گفت: امسال ۶۹ رویداد ملی در بخش زنان و مردان را داریم که به دنبال آن هستیم تا در اعزام‌ها عدالت محوری را مدنظر قرار دهیم.   رمضی از اعزام کاروان ورزش کارگری به مسابقات جهانی ایتالیا در اواخر خرداد خبر داد و افزود: قرار است ۱۲۵ نفر در قالب ۱۹ تیم در رشته‌های ورزشی فوتسال، کشتی، کاراته، جودو، والیبال و والیبال ساحلی به این مسابقات اعزام شوند که البته هنوز ویزا‌ها صادر نشده، اما مدارک کاروان به سفارت تحویل داده شده است. امیدوارم همانند دوره قبل که تنها برای ۲۰ ورزشکار از بین ۱۲۰ نفر روادید صادر شد، این دوره برای تمام ورزشکاران روادید صادر شود تا مشکلی برای اعزام آنها صورت نگیرد.   رئیس فدراسیون ورزش کارگری همچنین از اعزام تیم وزنه‌برداری نخستین بار به کشور روسیه خبر داد و گفت: این اعزام با حمایت فدراسیون وزنه برداری برای اولین بار انجام خواهد شد.   وی همچنین از شروع دوباره دوشنبه‌های ورزشی در تمام کارخانجات سطح کشور خبر داد و افزود: این اقدام از هفته گذشته در تمام کارخانجات برای توسعه ورزش همگانی جامعه کارگری شروع شده که امیدوارم کارخانجات برای این طرح همکاری لازم را داشته باشند.   رمضی از اعزام اولین تیم کوهنوردی بانوان به کوه‌های آرارات ترکیه خبر داد و اظهار کرد: بانوان کوهنورد کارگر نخستین بار به تورنمنت برون مرزی اعزام خواهند شد که برای موفقیت این تیم تاکنون دو اردوی تدارکاتی پیش بینی شده است.

دیگر خبرها

  • ۱۲ نگین درخشان صنعت گاز در دولت سیزدهم
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • بیش از ۱۰۰ همت سرمایه گذاری در گیلان اجرایی می شود
  • شتاب یک پروژه بیمارستانی در دولت سیزدهم
  • رونق ورزش کارگری نیاز به سرمایه‌گذاری کارخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی دارد
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم