Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود دهنوی گفت: بهمن سال ۹۸ یک خبر مبنی بر اینکه چند هزار پرنده در تالاب میانکاله مردند من را حساس کرد و بعد از چند روز تحقیق متوجه شدم هنوز هیچ مستندی در این حوزه ساخته نشده پس تصمیم گرفتم خودم این کار را انجام دهم.

به گفته این مستندساز، درباره مرگ پرندگان شایعات بسیار بود برای مثال می‌گفتند شکارچیان یک سمی را وارد تالاب کردند تا پرندگان بمیرند اما وقتی تحقیقاتمان را شروع کردیم متوجه شدیم پای سم و شکارچیان درمیان نیست چراکه اگر سم وارد تالاب می‌شد ماهی‌ها و  آبزیان هم از بین می‌رفتند این در حالی بود که وقتی پرندگان از آب تالاب می‌خوردند فلج شده و بعد در آب میمردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت:: بعد از تحقیقات بسیار و گفت‌وگو با کارشناسان و فعالان محیط زیست و انجام آزمایش متوجه شدیم این اتفاق ۱۰ دلیل دارد که دو مورد آن ورود آب کشاورزی و عدم رسوب زدایی تالاب بود و آنقدر این موضوع برای مسئولین بی اهمیت است که در سال ۹۹ هم شاهد تلف شدن ۱۸ هزار پرنده بودیم البته امسال هم منتظر این اتفاق بودیم ولی به دلیل کاهش سطح آب فلامینگوها به تالاب میانکاله مهاجرت نکردند.

مستند پرواز بی بازگشت در پانزدهمین جشنواره حقیقت برنده جایزه بخش ملی و در جشنواره پاکن به عنوان مستند سوم انتخاب شد.

پهنه‌های آبی میانکاله متشکل از دو نوع آب است؛ میانکاله از سمت شرق تنگه چپقلی، آب شور دریای خزر را می‌گیرد و از نهر‌ها و رودخانه‌های مختلف هم آب شیرین را دریافت می‌کند. در مجموع آب تالاب میانکاله، متاثر از دریاچه خزر است.

در سال ۹۸ بیش از ۵۰ هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله به دلیل مسمویت سم بوتولیسم از بین رفتند، محیط‌زیست مازندران علت تلفات مشکوک چند هزار پرنده مهاجر زمستان‌گذران در تالاب بین‌المللی میانکاله را مسمومیت غذایی اعلام کرد و منشاء این مسمومیت غذایی نوعی باکتری است که در پرندگان به ویژه از گونه‌های چنگر و فلامینگو که از جلبک‌ها و پلانگتون‌ها تغذیه می‌کنند ایجاد می‌شود.

بعضی از فعالان محیط زیست علت مرگ پرندگان را ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی به داخل تالاب می‌دانند، اما سازمان دامپزشکی کشور این گمانه‌زنی فعالان محیط زیستی رد کرد و علت اصلی مرگ و میر پرندگان مهاجر را سم بوتولیسم و عامل آن را تغییر اکوسیستم، کم شدن سطح آب و تغییر توازن آب شور و آب شیرین و کاهش اکسیژن آب دانست.

مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع آوری شده تا تاریخ ۲۰ اسفند ۹۹ به ۳۷ هزار و ۲۴۱ قطعه رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میانکاله شکارچیان محیط زیست تالاب میانکاله هزار پرنده محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۳۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: وضعیت تالاب هامون بهتر خواهد شد و اکنون حدود ۵۰ درصد تالاب آب‌گیری شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، علی سلاجقه در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره حقابه هیرمند اظهار کرد: با توجه به هماهنگی‌هایی که با هیئت حاکمه افغانستان در خصوص حقابه هیرمند داشته‌ایم، حدود ۶۰ میلیون متر مکعب رهاسازی آب صورت گرفته است.

وی افزود: سیلاب‌ها در منطقه به ما کمک می‌کنند تا هامون شرایط بهتری پیدا کند و امیدواریم با رایزنی‌هایی که در حال انجام آن هستیم، بتوانیم انحرافی که روی این رود وجود دارد را مسدود کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خاطرنشان کرد: وضعیت تالاب هامون بهتر خواهد شد و اکنون حدود ۵۰ درصد تالاب آب‌گیری شده است.

کد خبر 749681

دیگر خبرها

  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ (+عکس)
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند
  • رکورد جهانی ارتفاع پرواز با این پرنده زده شد
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ | برخورد کرکس روپل با یک هواپیما در ارتفاع ۱۱ هزار و ۳۰۰ متری
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد