Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، میزان حقوق دریافتی دانشجویان در دوره‌های کارآموزی و کارورزی همواره محل اعتراض دانشجویان بوده و بسیاری از دانشجویان در اعتراض به میزان دریافتی خود به مسئولان وزارت علوم و وزارت بهداشت نامه نوشته یا تجمع کرده‌اند.

خبر تدوین دستورالعمل طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وقت در سال ۹۵ اعلام و در نهایت اجرای طرح کارورزی از تابستان سال ۹۶ آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در  طرح کارورزی دولت یازدهم، جوانان تحصیل کرده دانشگاهی در سنین ۲۵ تا ۳۴ سال پس از طی کردن فرایند اتصال به واحد کسب و کار و توافق با کارفرما، می‌توانند دوره کارورزی را به مدت شش ماه در کارگاه‌ها بگذرانند که در این حالت مشمول پرداخت یک سوم حداقل دستمزد به علاوه پوشش بیمه حوادث از سوی دولت می‌شوند.

درباره مبلغ پرداخت به کارورزان ابهاماتی وجود دارد. سامانه مربوط به کارورزی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد شده است و فرایند ثبت نام و راهنمایی های لازم درباره این طرح را به کارورزان و کارگاه های متقاضی ارائه می دهد، در این سامانه مبلغ پرداختی به کارورزان، رقم مربوط به سال ۹۹ ذکر شده اما اشاره‌ای به مبلغ پرداختی در ۱۴۰۰ ندارد. پس می‌توان اینطور برداشت کرد که مبلغ پرداختی به کارورزان در سال ۱۴۰۰ معادل سال ۹۹ بوده است.

براساس اعلام این سامانه، حداقل پرداختی به کارورزان در سال ۹۹، برای مقطع کارشناسی ۵۰۰ هزار تومان، مقطع کارشناسی ارشد ۶۰۰ هزار تومان و برای مقطع دکتری ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. از میزان پرداختی به دانشجویان کارورز در دانشگاه‌های وزارت علوم اطلاعاتی در دست نیست، اما بر در حال حاضر حقوق دریافتی کارورزان پزشکی با احتساب ۲۰ درصد افزایشی که به دستور رئیس جمهور صورت گرفت، به حدود یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه رسیده است، به زبانی دیگر می‌توان ادعا کرد یک دانشجوی کارورز پزشکی در ماه ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد. 

بسیاری از اینترن‌ها نسبت به پایین بودن مبلغ حقوق دریافتی و به تعویق‌افتادن چند ماهه این پرداختی‌ها گلایه دارند. حتی شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت ۹ اسفندماه در نامه‌ای به بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، خواهان افزایش کمک هزینه تحصیلی اینترن‌های پزشکی و دندانپزشکی برای دانشجویان مجرد و متأهل به ۴ میلیون‌تومان و ۶ میلیون تومان شده است. اعتراضات اخیر کارورزان بهانه‌ای شد که میزان دریافتی دانشجویان دوره کارورزی را در ۵ کشور دیگر بررسی کنیم.

 اختلاف ۹۷ درصدی حقوق کارورزان ایران و آلمان

نمودار زیر میزان حقوق دریافتی کارورزان را در ۵ کشور جهان نشان می‌دهد:

 میانگین حقوق یک دانشجوی آمریکایی در دوره کارآموزی با احتساب قیمت دلار ۲۵ هزار تومان، سالانه ۷۲۵ میلیون تومان است. این در حالی است که متوسط ​​حقوق دانشجویان کانادایی ۲۸۸۵۹ دلار یا ۷۲۱ میلیون تومن در سال برآورد شده است میزان پرداختی به یک دانشجوی کارآموزی آلمانی در ماه ۲۵۴۲ یورو است که با احتساب قیمت یورو ۲۸ هزار تومانی، این دانشجویان مبلغی حدود ۸۵۴ میلیون تومان در سال دریافت می‌کنند. 

میزان حقوق سالانه کارآموزان  در کشور ترکیه ۴۱۸۰ لیر یا حدود ۱۲ میلیون تومان و در کشور هند ۷۵,۶۳۶ یا ۲۵۷ میلیون تومان است. به زبانی دیگر می‌توان ادعا کرد بین میزان حقوق دریافتی کارورزان ایران و آلمان، ۹۷ درصد اختلاف وجود دارد.

انتهای پیام/

نیوشا یعقوبی کد خبر: 1132525 برچسب‌ها حقوق

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: حقوق حقوق دریافتی میلیون تومان میزان حقوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۳۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۱۰۳ درصدی تولید در پتروشیمی ایلام

ایسنا/ایلام مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام از تحقق ۱۰۳ درصدی تولید مجتمع پتروشیمی ایلام در فروردین سال ۱۴۰۳خبر داد.

«سیدغلام‌حسن گرشاسبی» با بیان اینکه بر اساس برنامه مصوب سال ۱۴۰۳ میزان تولید فروردین ۷۴ هزار و۲۹۰ تن بود که با همت همکاران این میزان به بیش از ۷۶ هزار و پانصد تن افزایش یافت.

وی افزود: در فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به فروردین سال ۱۴۰۲ تولید در مجتمع پتروشیمی ایلام ۳۵ درصد رشد داشته است.
نایب رئیس هیات مدیره پتروشیمی ایلام با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»ادامه داد: در تلاش هستیم در سال ۱۴۰۳ رکورد ۱۰۰ درصد تولید محقق شود.
گرشاسبی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۸۰ هزار تن محصول شامل اتیلن، پلی‌اتیلن سنگین، پروپیلن، بنزین پیرولیز، CFO و DMDS CHAVAR65 تولید شده است.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاجگذاری باشکوه والیبال ایران: قهرمان جهان شدیم
  • دانش‌آموزان نابغه ایرانی بر بام والیبال جهان ایستادند
  • پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه
  • افزایش ۲۸ درصدی میزان جوجه‌ریزی در مازندران
  • تحقق ۱۰۳ درصدی تولید در پتروشیمی ایلام
  • پیروزی تیم والیبال دانش‌آموزی مقابل چین تایپه/ تقابل با آلمان در فینال جهان
  • اختصاص شعب ویژه کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • ارزش افزوده‌ پرداختی به شهرداری‌های لرستان ناچیز است
  • خیزش دانشجویی در کشورهای مختلف جهان برای حمایت از فلسطین