Web Analytics Made Easy - Statcounter

کریم قربانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، با اشاره به اینکه کسری خوراک مورد نیاز دام‌ھای کشور از جمله طیور، گاو و گاومیش، گوسفند و بز پرواری و تغذیه کمک گوسفند و بز حدود ۱۳ میلیون تن است، عنوان کرد:  با تفاله انار می‌توان بخشی از خوراک مورد نیاز دام را تامین کرد، در واقع امکان سیلو سازی تفاله انار با پساب الکل سازی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر اساس آمار موجود در لرستان تقریبا ٢۴٠٠ ھکتار باغات انار وجود دارد و میانگین تولید انار ٢۴ تن در ھکتار است و حتی رکورد ١۴٠ تن در ھکتار نیز توسط کارشناسان سازمان تحقیقات کشور کیل‌گیری و تایید شده است. 

عضو ھیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی لرستان به مزایای استفاده از تفاله انار اشاره کرد و گفت: تامین بخشی از نیازھای غذایی دام سبک استان، تامین خوراک ارزان تر و کمک به کاھش ھزینه تغذیه دام و بازیافت مواد با ارزش موجود در پس مانده انار از جمله مزایای تفاله انار است.

قربانی افزود: تفاله انار راھبردی مناسب در عرضه پس ماندھا به چرخه زیست و کاھش آلودگی محیط زیست است.

وی با بیان اینکه  تولید انار استان در حدود ۵٧ ھزار تن است، عنوان کرد: از این مقدار در حدود ۶ ھزار تن در یک واحد صنعتی به طور متمرکز برای تولید کنسانتره فرآوری می‌شود.

عضو ھیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی لرستان افزود: تقریبا ۴۵ تا ۴٣ درصد انار وزن اولیه مصرف شده برای تولید کنسانتره تبدیل به تفاله می‌شود، مقدار تفاله انار در این کارخانه در حدود ٢۶۴٠ تن است که ٣٩۶ تن آن به صورت ھسته انار 
جدا سازی و برای روغن گیری به خارج استان منتقل می‌شود.

قربانی افزود: با توجه به اینکه گلوکز و فروکتوز مهم‌ترین قندھای محلول تفاله انار موجود در این منبع خوراکی است، بنابراین مهم ترین عامل محدود کننده تفاله انار در تغذیه دام بالا بودن مقدار لیگنین و تانن متراکم است.

وی با بیان اینکه ھدف ما غنی سازی تفاله انار به روش سیلو کردن یا (تهیه سیلاژ) بود، عنوان کرد: برای تهیه نمونه‌ها مقدار ٢٠٠گرم کود اوره با پنج لیتر پسابد الکل سازی با بریکس ٣۵درصد کاملا مخلوط شد، همچنین  به منظور افزایش کربوهیدرات‌ها برای کمک به تخمیر نیز ۵٠٠ گرم ملاس ھم به محلول فوق افزوده شد.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی مقدار١٠کیلوگرم تفاله انار خرد شده تهیه و محلول فوق با تفاله انارکاملا مخلوط شد، مخلوط به دست آمده در دو لایه کیسه پلاستیکی فشرده و ھوای باقی مانده توسط جاروی برقی مکش شد، کیسه‌ھا در ھوای معمولی به مدت ٧٠ روز نگهداری شد. 

عضو ھیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی افزود: در پایان مدت نگهداری سیلاژ تفاله انار به PH ٩/۴ تا ۵/۴ رسید  و رنگ تقریبا به قهوه‌ای کم رنگ تبدیل و بوی تخمیر شبیه سیلاژ ذرت داشت. 

قربانی بیان کرد: تفاله انار با نسبت ٣٠ درصد سیلاژ تفاله انار و ٧٠ درصد کاه غلات مخلوط شد و در آخور تعدادی گوسفند در منطقه چگنی ریخته شد مشاھدات نشان داد که گوسفندان با اشتهاء مخلوط تهیه شده را مصرف کردند.

قربانی در پایان صحبت‌های خود گفت: باغات انار لرستان ظرفیتی مناسب برای تامین خوراک ارزان تر و کمک به کاھش ھزینه تغذیه دام همچنین بازیافت مواد با ارزش موجود در پس مانده انار هستند که امیدواریم تولید آن به صورت انبوه انجام شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کریم قربانی تغذیه دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۵۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد

ربیعی گفت: ۵۰ هزار متر شبکه توزیع برق در شهرستان میامی طی سال گذشته اصلاح و بهینه‌سازی شد.

وی از نصب ۲۵ دستگاه پست هوایی توزیع برای تامین برق متقاضیان میامی خبر داد و گفت: اجرای ۲۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط از مرحله نخست و دوم خط ۶۳ کیلوولت عباس‌آباد با هدف تامین برق دهستان فرومد تا مجتمع خدمات رفاهی ساخته شد.

ربیعی ادامه داد: ۳۸ هزار متر شبکه‌ توزیع برق روستاهای طلوبین، گلستان، کوهان، هونستان، محمدآباد، جودانه و کلاته اسد از توابع میامی اصلاح و بهینه‌سازی کامل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • فعال کردن گشت پیشگیری از غرق شدگی در استان ایلام
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • فعالیت ۸ سایت تبدیل بقایای کشاورزی به خوراک دام در کشور
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود