Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، متخصصان در بررسی‌های خود تفاوت‌های قابل توجهی در اسکن MRI افراد، قبل و بعد از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ پیدا کردند.

به گفته آنان حتی پس از ابتلا به نوع خفیف بیماری، اندازه کلی مغز اندکی کوچک شده و ماده خاکستری کمتری در بخش‌های مربوط به بویایی و حافظه وجود داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متخصصان نمی‌دانند که آیا این تغییرات دائمی هستند یا خیر، اما تاکید دارند که مغز می تواند بهبود یابد.

نتایج این مطالعه در مجله نیچر منتشر شده است.

متخصصان انگلیسی اظهار کردند: ما در حال بررسی عفونت خفیف بودیم تا ببینیم تفاوت‌ها در مغز بیماران و میزان این تغییرات در مقایسه با افرادی که به کروناویروس آلوده نشده بودند، چقدر است که نتایج بدست آمده بسیار شگفت‌انگیز بود.

در این بررسی، سوابق پزشکی ۵۰۰ هزار نفر از حدود ۱۵ سال قبل و داده‌های مربوط به اسکن آنها قبل از همه‌گیری، مورد مطالعه قرار گرفت و در دوران همه‌گیری دوباره از تعدادی از این بیماران اسکن مغزی گرفته شد که این شرکت کنندگان شرایط ذیل را داشتند:

- ۴۰۱ شرکت کننده ۴.۵ ماه پس از ابتلا به عفونت کرونا که ۹۶ درصد آنان به نوع خفیف بیماری مبتلا بودند.

- ۳۸۴ شرکت کننده که دچار بیماری کووید نشده بودند.

کارشناسان انگلیسی با مقایسه نتایج بدست آمده، دریافتند:

- اندازه کلی مغز افراد آلوده به کروناویروس بین ۰.۲ تا ۲ درصد کوچک شده بود.

- از میزان ماده خاکستری در نواحی بویایی مرتبط با بویایی و مناطق مرتبط با حافظه کاسته شده بود.

- افرادی که به تازگی از کووید بهبود یافته بودند، در انجام امور ذهنی پیچیده، کمی مشکل داشتند.

این یافته‌ها درحالیست که متخصصان نمی‌دانند آیا این تغییرات موقتی و برگشت پذیر هستند یا واقعا سلامت بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

کد خبر 662651 برچسب‌ها سلامت كروناويروس مغز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سلامت كروناويروس مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۶۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در این وزارتخانه و پیگیری مسائل مهم در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، عباس علی آبادی-وزیر صنعت، معدم و تجارت- روز جمعه در دومین اجلاس ایران و آفریقا اظهار کرد: این دبیرخانه دائمی گام مهمی است تا مسیر توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی بین ایران و آفریقا هموار شود.

وی افزود: تلاش برای اصلاح تعرفه های گمرکی در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی یکی از مسائل مهمی است که از طریق این دبیرخانه پیگیری خواهد شد.

وزیر صمت با بیان اینکه رفع موانع تجارت و صادرات در اولویت کاری ما قرار دارد، گفت: اطلاعات کاملی از ظرفیت کشورهای آفریقایی از تولید و امکان صادرات انواع سنگ های معدنی، قیمتی و صنایع دستی وجود دارد و بر این باور هستیم که با توسعه معادن و خطوط محصولات فراوری به کمک توانمندی های یکدیگر و واردات بخش عمده نیازهای ایران از قاره آفریقا را از طریق روابط برد برد توسعه دهیم.

وی ادامه داد: برنامه های ما برای توسعه تجارت شامل توسعه زیرساخت های فیزیکی، رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی و افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره ای است.

علی آبادی به توسعه زیرساخت های فیزیکی بین ایران و آفریقا اشاره کرد و گفت: ایران درصدد است تا با توسعه خطوط کشتی رانی به غرب و جنوب آفریقا و سرویس دهی منظم و خطوط هوایی با اولویت یک یا دو کشور در هر منطقه با استفاده از ظرفیت خطوط حمل و نقل مبادلات تجاری را توسعه بخشد.

وی تاکید کرد: رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی از طریق استفاده از ارز محلی و تهاتر کالا یکی از مسائل در توسعه تجارت است، یکی از ابزارهای مهم برقراری روابط مالی و بانکی بین ایران و منطقه تبادل کالاست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در این اجلاس فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا نهادهای مالی مهم و پشتیبان صادرات و سرمایه گذاری با یکدیگر مذاکره و ملاقات داشته باشند تا نتیجه آن در تعمیق روابط بانکی طرفین را مشاهده کنیم.

علی آبادی، بر افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره ای بین توسعه تجارت ایران و آفریقا تاکید کرد و ادامه داد: آمادگی بر تشکیل اتاق های بازرگانی و افزایش تعداد مراکز تجاری از ۱۰ مرکز به حداقل ۱۵ مرکز و افزایش تعداد رایزنان به ۱۲ رایزن در یک افق کوتاه مدت، تسهیل در دسترسی متقابل رایزن ها در قالب هیات های تجاری و حضور در نمایشگاه ها و عرضه محصولات ایران در افریقا به صورت متقابل را داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابرای امیداوری کرد: کشورهای افریقایی در موارد توسعه تجارت، اقداماتی را انجام دهند.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، وی با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه های مختلف گفت: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های صنعتی قابل توجهی در زمینه‌هایی مانند پتروشیمی مواد شیمیایی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، صنایع معدنی، صنایع خلاق و دانش بنیان شوینده و مواد بهداشتی دارو و تجهیزات پزشکی مصالح ساختمانی مواد غذایی و همچنین در بخش خدمات فنی و مهندسی به خصوص در زمینه زیرساخت‌های پالایشگاهی نیروگاهی حمل و نقل مسکن گردشگری بهداشت و درمان و آموزش برخوردار است.

علی آبادی افزود: ایران می‌تواند این توانمندی ها را در جهت توسعه هرچه بیشتر کشورهای آفریقایی به کار گیرد.

وی ادامه داد: همه تلاش ما در این چند روزه این بوده که این اجلاس از جنبه تشریفاتی خارج شود و به یک رویداد کاری تبدیل گردد از اینکه امروز شاهد حضور بیش از ۲۰۰ بازرگان برجسته آفریقایی در این نشست هستیم بسیار خوشحالیم و تقاضا می‌کنم در نشست‌هایی که از نزدیک بین بازرگانان برگزار می‌شود همه تلاش کنیم تا این اجلاس را از سطح یک اجلاس صرفاً تشریفاتی به یک اجلاس کاری تبدیل کنیم.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • به عنوان یک مطالبه عمومی ایجاد یک سکو دائمی برای عرضه پوشاک عفیفانه ضروری است
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اقتصادی ایران و آفریقا
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا