Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به مرمت و بازسازی کاروانسرای سنگی زنجان، گفت: این بنا با بودجه‌ای بالغ بر ۶ میلیارد تومان بازسازی می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، استان زنجان جزء مناطقی از کشور است که بناهای شاخص با معماری‌های ویژه‌ای در طول تاریخ داشته و از این نظر شهره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این بناها که محلی‌ها آن را "داش کاروانسراسی" می‌نامند، کاروانسرای سنگی شهر زنجان است.

در زمان‌های گذشته به دلیل دوری شهرها از یکدیگر و طولانی بودن مدت زمان سفر، ایرانیان مکان‌هایی به نام کاروانسرا را در داخل و یا خارج از محدوده شهری احداث می‌کردند.

"کاروانسرای سنگی زنجان" تنها بنای باقیمانده از کاروانسراهای زنجان است، این کاروانسرا در جاده کمربندی زنجان به میانه و در بزرگراه خیام قرار دارد که از نوع کاروانسراهای برون شهری به شمار می‌آید.

"داش کاروانسرا" یکی از 999 کاروانسرایی در زمان صفویه بوده است که در مسیر جاده ابریشم ساخته بوده‌اند.

کاروانسرای سنگی زنجان به دستور شاه عباس دوم صفوی بنا می‌شود و به سبب قرارگیری آن در موقعیت ارتباطی مهم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است. 

کاربری فعلی کاروانسرای سنگی پس از مرمت به رستورانی سنتی تغییر داده شد و در تمام روزهای سال پذیرای مهمانان و گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری است.

گذری در تخصصی‌ترین اداره مرمت در شرق کشور/ از مرمت 673 نسخه قرآن خطی تا نگهداری و مرمت آثار تاریخی"کاروانسرای شاه عباسی" تنها زندانی زندان قدیم سمنان امروز نایی برای آزادی نداردکاروانسرای تاریخی رباط قِلی خراسان شمالی به روایت تصاویر

حجت‌الاسلام ‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در جمع خبرنگاران با اشاره به مرمت و بازسازی "کاوانسرای سنگی زنجان" اظهار داشت: با توجه به شرایط اضطراری، مرمت و بازسازی کلی این بنا لازم و ضروری است.

وی با اشاره به اینکه کاروانسرای سنگی یک اثری تاریخی به شمار می‌رود، تصریح کرد: این اثر یک موقوفه بوده و تحت تملک اداره اوقاف و تحت نظارت کارشناسان معاونت میراث فرهنگی مرمت می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه برای مرمت و بازسازی اساسی کاروانسرای سنگی زنجان بالغ بر 6 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، گفت: بخش اعظمی از بودجه مورد نیاز برای این پروژه از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی تامین شد.

وی بدنه‌سازی، بندکشی بین آجرها، تعویض نورگیرها، مرمت آجرهای فرسوده، کف سازی، اجزای کانال ناکش، استحکام‌بخشی پی و طاق‌ها، اندود طاق‌های داخلی، ساماندهی تأسیسات مکانیکی و برقی، استحکام‌بخشی و عایق‌کاری را از جمله اقدامات مرمتی در بنای تاریخی کاروانسرای سنگی اعلام کرد.

حجت‌الاسلام کرمی با بیان اینکه مصالح به کار گرفته‌شده در این کاروانسرا بیشتر از سنگ بوده و به همین دلیل به کاروانسرای سنگی شهرت یافته است، ادامه داد: اکثر کاروانسراهایی که در این مسیر احداث شده‌اند، سنگی هستند.

وی با تاکید بر اینکه کاروانسراها به‌عنوان آثار ملی موقوفه که بخشی از هویت گذشتگان و نحوه زندگی آن‌ها را به نسل‌های حاضر و آینده معرفی می‌کنند از ارزش زیادی برخوردار هستند، افزود: باید در حفظ، مرمت و نگهداری این بناها بیش ‌از پیش کوشا باشیم.

انتهای پیام/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مرمت و بازسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۷۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعددی در محوطه باستانی نقش رستم

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در مجموعه تاریخی نقش رستم خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، علیرضا عسکری چاوردی گفت: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب‌گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.

وی افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است افزود: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده بارو‌های خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

وی گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام/424/.

 

دیگر خبرها

  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعددی در محوطه باستانی نقش رستم
  • ترمیم خط انتقال آب ۲۰۰ خانوار روستای دشت اکبر دهلران
  • سیل بند کرخه شهرستان اندیمشک مرمت شد
  • مرمت سیل بند کرخه شهرستان اندیمشک
  • افتتاح بازارچه کسب و کار دانش آموزی در روستای قاسم‌آباد بجستان
  • تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی برای بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان
  • ایمن‌سازی دیواره‌های سنگی کانال‌های مستعد ایجاد حادثه در سطح منطقه پنج ارومیه