Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن قاسم زاده با بیان اینکه در سال جاری ۳۰۰هزار اصله نهال رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است، گفت: ۲۹ هزار هکتار اراضی بیابانی در شمال بویین زهرا و جنوب آبیک وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن قاسم‌ زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به حفاظت از 29 هزار هکتار اراضی بیابانی در شمال بویین زهرا و جنوب آبیک بیان کرد: قزوین یک استان مرتعی است و 14 هزار هکتار جنگل در منطقه طارم و 14 هزار هکتار جنگل در مناطق الموت شرقی و غربی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در اراضی منابع ملی در سال جاری هیچگونه قطع درخت وجود نداشته و پرونده‌هایی که برای قطع درختان به مراجع قضایی معرفی شده است به عدد دو رقمی نمی‌رسد.   سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین ادامه داد: گاهی جنگل نشین‌ها و چوپانان سرشاخه درختان را برای تامین چوب هرس می‌کنند که این اتفاق متفاوت از قطع درختان است.   ثبت 770 هزارهکتار اراضی ملی قزوین در سامانه اداره کل ثبت اسناد
  قاسم زاده عنوان کرد: 770 هزار هکتار اراضی منابع ملی استان قزوین در سامانه اداره کل ثبت اسناد و املاک ثبت و برای 730 هزار هکتار نیز سند تک برگی گرفته شده است.   وی با بیان اینکه در سال جاری 300هزار اصله نهال رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است؛ بیان کرد: از این مقدار 180 هزار اصله نهال صنوبر در راستای توسعه زراعت چوب توزیع می‌شود.   این مسئول با بیان اینکه در استان 12 گروه گشتی افراد متخلف را شناسایی می‌کنند؛ تصریح کرد: افرادی که درختان را در اراضی منابع ملی قطع می‌کنند به مراجع قضایی معرفی و اشد مجازات برای آنها اجرا می‌شود.   قاسم زاده گفت: با وجود اینکه گشت‌های اداره کل منابع طبیعی به صورت مستمر کار پایش عرصه‌های منابع ملی را انجام می‌دهند اما از مردم خواهشمندم در صورت مشاهده قطع درختان و تخریب و تصرف اراضی منابع ملی به سامانه 139 و 1504 اطلاع بدهند.

28 هزارهکتار جنگل در استان قزوین وجود دارد
  سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین با اشاره به انتشار خبر رتبه یک قزوین در تخریب جنگل‌ها و قطع درختان اظهار کرد: این خبر که از سوی بعضی از رسانه‌ها منتشر شده کذب است زیرا برای این خبر هیچ منبع قضایی، نقشه پوشش ماهواره‌ای و مستندات دیگری ارائه نکرده‌اند.   وی افزود: قزوین با برخورداری از 28 هزارهکتار جنگل که عدد ناچیزی درمقابل جنگل‌های شمال کشور است نمی‌تواند رتبه نخست قطع درختان را کسب کند و بنابراین این خبر از نظر منطقی هم نمی‌تواند درست باشد.
  قاسم زاده گفت: زمانی که خبری منتشر می‌شود باید مدارک و منابعی همچون پرونده‌های دادگستری، نقشه‌های پوشش جنگلی و تایید اداره منابع طبیعی را به همراه داشته باشد در غیر این صورت نمی‌توان به آن استناد کرد.   این مسئول با بیان اینکه خبرهای کذب باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود؛ ابراز کرد: نباید با انتشار خبرهایی که صحت آنها مشخص نیست باعث از بین بردن زحمات افرادی باشیم که برای محافظت از منابع طبیعی استان به صورت شبانه‌ روزی تلاش می‌کنند.
  انتهای پیام/ 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: هزار هکتار اراضی اراضی منابع ملی هزار اصله نهال منابع طبیعی هکتار جنگل قطع درختان قاسم زاده اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۸۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟

به گزارش خبرآنلاین، بدر حالی که وسعت و تعداد آتش سوزی عرصه های جنگلی و مرتعی کشور در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کاهش چشمگیری را تجربه کرد و به نسبت، سال آرام طبیعت ایران نام گرفت، اما سال ۱۴۰۲ آتش سوزی طبیعت ایران هم به لحاظ تعداد و هم از نظر وسعت با افزایش چشمگیری مواجه شد. این درحالی است که براساس آخرین داده‌های آماری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به صورت میانگین سالانه بیش از ۲۱هزار هکتار جنگل‌ و مرتع ایران در آتش می‌سوزد.

همشهری در خبری نوشت:حالا علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از وقوع هزار و ۷۰۴ فقره آتش سوزی به مساحت ۱۲ هزار و ۴۳۰ هکتار در عرصه‌های منابع طبیعی طی سال گذشته خبر داد و گفت:« بررسی این آمار در مقایسه با سال قبل از آن افزایش ۸۲ درصدی تعداد آتش سوزی ها و ۳۲۳درصدی مساحت آتش سوزی‌ها را نشان می دهد. آتشی که به گفته عباسعلی نوبخت، ‌رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عامل ۹۵درصد آن عامل انسانی دارد.

سیدناصرالدین عمادی،مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اما آتش سوزی مراتع و جنگل‌های کشور بیان کرد: «حریق در عرصه‌های منابع طبیعی را می‌توان به شکل‌های سطحی، تنه‌ای، تاجی و زیرزمینی مشاهده کرد که در کشور ما اکثر آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی به شکل سطحی اتفاق می‌افتد.»

او افزود: «عوامل مختلفی در بروز و توسعه حریق در منابع طبیعی وجود دارد. حضور دامداران، جنگل‌نشینان و روستاهای داخل جنگل، بی‌احتیاطی رهگذران، شکارچیان و چوپانان، افزایش جمعیت گردشگران طبیعت و حوادث ناشی از آن و همچنین افراد سودجو و فرصت‌طلب که عرصه‌های طبیعی را به‌خاطر افزایش اراضی زراعی خود به آتش می‌کشند، ازجمله مهم‌ترین عوامل آتش‌سوزی در طبیعت کشور به‌حساب می‌آید.»

او تصریح کرد: «گسترش اراضی احیاشده با گونه‌های سوزنی‌برگ و وجود درختان پوسیده، شکسته و افتاده در جنگل که احتمال وقوع حریق را افزایش می‌دهد، ضعف در اجرای موارد فنی نظیر عملیات بهداشتی و پرورشی توسط بخش‌های مربوطه و مجریان طرح‌ها به‌ویژه در سطح جنگل‌کاری‌ها، بروز پدیده خشکسالی‌های پی در پی طی سالیان اخیر و کمبود نیرو و امکانات و غیره... از دیگر عوامل آتش سوزی در طبیعت و عرصه‌های منابع طبیعی کشور است.»

مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به ساعات آتش سوزی در طبیعت ایران اشاره کرد و گفت: «با بررسی آمارهای موجود، بیشترین ساعات حریق در شبانه‌روز بین ساعت ۱۲ظهر تا ۱۸ است. ضمن اینکه در عرصه های شمالی کشور ماه‌های آذر، دی و بهمن و در عرصه های خارج از شمال، خرداد، تیر و مرداد، حادترین ماه‌های حریق هستند و روزهای تعطیل و آخر هفته نیز بحرانی‌ترین روزهای وقوع حریق در هفته به حساب می آیند.»

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900320

دیگر خبرها

  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • ضرورت به‌روزسانی تجهیزات اطفای حریق در کرمانشاه
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر