Web Analytics Made Easy - Statcounter

صادرات فلفل دلمه ایران به روسیه مجددا و با وقفه ای از سر گرفته شد البته پیش شرط لازم هم داشتن برگه آنالیز عنوان شده است.

به گزارش برنا، بازگشت میوه‌های صادراتی ایران به دیگر کشورها به دومینو تبدیل شده است. پیش‌تر کیوی صادراتی ایران از هند برگشت خورد، ترکمنستان و ازبکستان سیب‌زمینی ایران را برگشت زدند و بعد هم نوبت روسیه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق گفته رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، فدراسیون روسیه در نامه‌ای به رئیس گمرک داغستان بر ممنوعیت واردات فلفل دلمه‌ای از ایران به دلیل نقض مکرر استانداردهای بهداشتی درزمینهٔ سموم باقی‌مانده در این محصول تأکید کرده است.
کاوه زرگران، رئیس‌ کمیسیون‌ کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، به کنترل شدید آلایندگی محصولات کشاورزی صادراتی در روسیه اشاره‌ کرده و می‌گوید «روسیه برای ورود محصولات غذایی قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای را اعمال می‌کند و محموله‌های فلفل دلمه‌ای صادر شده به روسیه دارای سمومی بودند که آن سموم مورد تائید نبوده است».
به گفته مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان، اگر برای حذف سموم باقی‌مانده در محصولات کشاورزی چاره‌اندیشی نشود بازارهای صادراتی از بین رفته و رقبا جای محصولات ایرانی را خواهند گرفت.
یک صادر کننده فلفل دلمه ای می‌گوید: هزینه تولید فلفل دلمه ای برای ما کیلویی ۱۵ هزار تومان است و با این شرایط پیش آمده در یک ماه اخیر به طور متوسط حداقل ۱۰۰ میلیون تومان ضرر کرده ایم .
 سرنوشت فلفل های برگشت خورده چه شد؟
زمانی که بارهای فلفل دلمه ای برگشت خورد، وارد بازار داخلی شد و با قیمت های بسیار ارزان تری به فروش رسید به طوری که قیمت هر کیلوگرم فلفل دلمه ای صادراتی از ۳۰ هزار تومان در بازار ایران به ۵ هزار تومان رسید و در حال حاضر این فلفل های صادراتی به قرقیزستان نیز با قیمت کیلویی ۱۰ هزار تومان صادر می شود که یک سوم قیمتی است که ما به روسیه فلفل صادر می کردیم.
و حالا دوباره از چهاردهم اسفندماه سال جاری صادرات فلفل دلمه ای به روسیه از سر گرفته شده است. بنابر اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این ممنوعیت ربطی به باقی مانده سموم نداشته و سموم مورد استفاده در تولید این محصولات در کشور روسیه ثبت نشده بود.
در همین راستا شاهپور علایی مقدم، رئیس حفظ نباتات در مورد ماجرای فلفل دلمه‌های عودت شده از روسیه گفته بود: روسیه نامه‌ای فرستاد که ۴ سم آفت و علف‌کشی که در کشور ما بین باغداران و کشاورزان استفاده می‌شود در آنجا ثبت نشده است و این دلیل برگشت خوردن فلفل‌های صادراتی بوده و هیچ‌گونه باقیمانده سمی وجود نداشته است.
وی اضافه کرده بود: این سموم در اتحادیه اروپا هم استفاده می‌شود برای اینکه ماده موثره خوبی دارد و هزینه‌های تولید را پایین می‌آورد و به جای اینکه کشاورز سه بار برای کنترل بیماری سمپاشی کند یکبار سمپاشی می‌کند.
در ۳۰ بهمن امسال محمدمهدی برومندی، معاون وزیر جهاد کشاورزی از سفر هیأت روسی به ایران در هفته جاری خبر داد و گفت: هیأت روسی برای بازدید از مراکز تولید فلفل دلمه‌ای دوشنبه شب وارد ایران می‌شوند.
وی گفت: ما چهار روز میزبان هیأت روسی هستیم و آنها برای بازدید از مراکز تولید، بسته بندی و آزمایشگاه‌های مرجع به ایران سفر می‌کنند.
برومندی ادامه داد: روس‌ها علاوه بر تهران از شهرهای اصفهان، مازندران و آذربایجان شرقی نیز بازدید خواهند کرد.
وی اضافه کرد: امیدواریم بعد از این دیدار صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه از سر گرفته شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)
براین اساس سه روز قبل وزارت جهاد کشاورزی طی اطلاعیه‌ای علام کرد صادرات فلفل دلمه‌ای ایران به روسیه از شنبه ۱۴ اسفند رسماً از سر گرفته می‌شود.
 صادرکنندگان ۵ محصول کشاورزی به روسیه باید برگه آنالیز داشته باشند
در همین راستا شاهپور علایی مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت که از دیروز شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ صادرات فلفل دلمه به روسیه از سر گرفته شد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر کسانی که در روسیه بازار و قراردادی در این زمینه دارند می‌توانند نسبت به ثبت سفارش و فروش محصولات خود اقدام کنند.
علایی مقدم تصریح کرد که صادرکنندگان برای صادرات ۵ محصول بادمجان، فلفل دلمه‌ای، سیب درختی، گوجه فرنگی و خیار به روسیه باید از آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو برگه آنالیز دریافت کنند و بدون این برگه امکان صادرات برای آنان وجود ندارد.

داستان مرجوع شدن محصولات کشاورزی در شرایطی ادامه دارد که در تحریم بسر می‌بریم و باید طبق بیانات مقام معظم رهبری صادرات غیرنفتی تقویت و جایگزین صادرات نفتی شود با این‌ حال به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران با سهل‌انگاری و غفلت درصدد کاهش فاصله کیفیت تولیدات داخلی با استاندارهای مقاصد صادراتی نیستند و نسبت به ظرفیت بالقوه ایران در زمینهٔ تبدیل‌ شدن به قطب صادرات محصولات غذایی و کشاورزی بی‌توجهی می‌کنند.
وجود سموم و آفت‌کش‌های خطرناک در محصولات کشاورزی نه‌تنها باعث حذف سهم و جایگاه مواد غذایی ایرانی در بازارهای هدف می‌شود بلکه کیفیت و سلامت تغذیه، تولیدات کشاورزی و درنهایت مواد خوراکی و غذایی مردم کشورمان را زیر سؤال می‌برد.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران ترکمنستان روسیه فلفل کشاورزی صادرات فلفل دلمه ای محصولات کشاورزی برگه آنالیز هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۹۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان

به گزارش خبرگزاری مهر، علی دهقانی بیان کرد: نام سال با تدبیر رهبر معظم انقلاب به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است و همه باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات برای تحقق این شعار و راهبرد مهم تلاش کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تولید و نقش آن در رونق اشتغال در خوزستان اظهار کرد: حمایت از تولید همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری و از سیاست‌های کلان قوه قضائیه است، لذا بر همین مبنا، دادگستری استان همچون سنوات گذشته با عزم جدی برای حمایت قضائی از تولید در فرایندهای قانونی ورود پیدا خواهد کرد.

وی بیان کرد: ارتباط و تعامل بین ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید باید همچنان اولویت کار مسؤولان خوزستان در سال جاری قرار گرفته به نحوی که شاهد رفع موانع تولید و گسترش تولید در واحدهای تولیدی استان باشیم.

دهقانی با بیان اینکه خوزستان ظرفیت بالایی در زمینه تولید و اشتغال دارد و نباید اجازه داد مشکلات مانع شکوفایی اقتصادی در این استان شود، نشان کرد: انتظار ما این است که دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق شعار سال از تمام ظرفیت خود برای حمایت از تولید استفاده کنند.

وی گفت: در سال گذشته در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ مهار تورم، رشد تولید، با ورود به موقع دادگستری و حمایت‌های قضائی ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی استان، ۲۶ هزار و ۳۴۲ نفر کارگر خوزستانی به کار بازگشتند و یا از اخراج آن‌ها جلوگیری شد.

کد خبر 6088966

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • چهارمحال و بختیاری ۳۰ محصول صادرات‌محور دارد
  • حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان