Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از تحویل یک تبعه سعودی که طی دو دهه گذشته در خلیج «گوانتانامو» به اتهام مشارکت در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ زندانی شده بود به عربستان خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، پنتاگون امروز (سه شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در چهارم فوریه ۲۰۲۲ کنگره از قصد خود برای بازگرداندن «محمد القحطانی» یکی از مظنونان حملات ۱۱ سپتامبر به عربستان سعودی مطلع کرد و ما با همکاری شرکای عربستانی خود شرایط لازم را برای انتقال امن وی فراهم کرده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این بیانیه اضافه کرد که ایالات متحده از رغبت عربستان و سایر شرکای خود برای حمایت از تلاش‌های مستمر آمریکا جهت کاهش تعداد زندانیان در جریان یک فرآیند دقیق و سنجیده و در نهایت بستن زندان «گوانتانامو» قدردانی می‌کند.  

انتقال القحطانی پس از آن صورت گرفت که کمیته بازبینی «گوانتانامو» به این نتیجه رسید که بازداشت وی برای حفاظت از امنیت آمریکا در برابر یک تهدید جدی دیگر ضروری نیست.  

هیات بازبینی به این نتیجه رسید که القحطانی از شرایط انتقال برخوردار است و توصیه کرد که وی در یک برنامه توانبخشی در مرکز جهادگران سابق در عربستان سعودی شرکت کند.  

این کمیته با اشاره به اینکه  تبعه عربستانی بازداشت شده در زندان گوانتانامو از وضعیت روانی ضعیف رنج می‌برد اضافه کرد که این کمیته برای انتقال وی، حمایت خانواده  و کیفیت مراقبت‌هایی که از وی در کشورش انجام خواهد شد را در نظر گرفته است.  

«القحطانی» یکی از اولین زندانیانی بود که در ژانویه ۲۰۰۲ به گوانتانامو منتقل شد. او برای مدت طولانی در سلول انفرادی قرار گرفت و از خواب محروم شد و به خاطر مذهبش مورد توهین قرار گرفت.  

«سوزان کروفورد» قاضی نظامی که در سال ۲۰۰۹ ریاست دادگاه ویژه گوانتانامو را بر عهده داشت اعتراف کرد که «القحطانی» شکنجه شده است.  

وی افزود: به همین دلیل، این پرونده به دادگاه ویژه بازداشت شدگان در زندان نظامی ارجاع نشده است.  

«محمد القحطانی» در چهارم آگوست ۲۰۰۱ وارد فرودگاه «اورلاندو» در ایالت «فلوریدا» شده بود اما رفتار او توجه افسر مهاجرت را به خود جلب کرد و این افسر فکر می‌کرد که او قصد دارد به طور غیرقانونی در آمریکا بماند بنابراین به وی اجازه ورود به ایالات متحده نداد و او به دبی رفت.  

تحقیقات در مورد حملات ۱۱ سپتامبر که منجر به کشته شدن سه هزار نفر شد دست داشتن القحطانی در این حملات را آشکار کرد و وی در دسامبر ۲۰۰۱ در افغانستان دستگیر شد.  

انتقال محمد القحطانی به عربستان توسط پنتاگون در حالی اعلام شده است که پیشتر وزارت کشور عربستان در بهمن سال ۱۳۹۵ اعلام کرده بود که «جبران بن سعد بن وازع القحطانی»  یکی دیگر از شهروندان محبوس این کشور در زندان گوانتانامو به خاک این کشور بازگشته است.

در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی، ۱۹ تروریست، چهار هواپیمای مسافری را که از فرودگاه نیوآرک نیوجرسی، بوستون و واشنگتن عازم سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس بودند، ربودند. هواپیمایی که عازم لس‌آنجلس بود در ساعت ۸.۴۶ دقیقه صبح به وقت محلی به یکی از برج‌های دو قلوی نیویورک برخورد کرد. ۱۷ دقیقه بعد، دومین هواپیمای ربوده شده متعلق به "یونایتد ایرلاینز" به برج جنوبی خورد و سومین هواپیما هم به ساختمان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اصابت کرد. چهارمین هواپیما اما در پنسیلوانیا سرنگون شد.

کشته‌شدگان این دو حمله، دو هزار و ۹۷۴ تن بودند که با در نظر گرفتن ۱۹ هواپیماربا، شمار کشته‌های این حملات به دو هزار و ۹۹۳ نفر رسید.

احتمال دخالت دولت عربستان در این حملات تنها اندکی پس از این حادثه قوت گرفت، چراکه خیلی زود مشخص شد ۱۵ نفر از ۱۹ مهاجم این حادثه، سعودی بودند. «اسامه بن لادن» رهبر القاعده و مظنون اصلی این حملات در آن زمان از خانواده های برجسته در عربستان بود. حتی بر اساس اسنادی که اکنون دیگر محرمانه نیستند، ایالات متحده در پی این حادثه از برخی دیپلمات های سعودی و افراد دیگری که با دولت عربستان سعودی ارتباط داشتند، تحقیق کرده بود.

با این وجود، گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر "هیچ مدرکی مبنی بر اینکه دولت عربستان بودجه" حملات القاعده را تامین نموده، پیدا نکرد. هرچند این کمیسیون در عین حال به دخالت احتمالی خیریه های تحت حمایت دولت عربستان اشاره کرده است.

اما تحقیقات ویژه ای در مورد دو هواپیما ربایی که به ایالات متحده آمدند، یعنی «نواف الحزمی» و «خالد المهذار» صورت گرفته است. در فوریه ۲۰۰۰ (یک سال و نیم پیش از این حملات)، این دو هواپیما ربا اندکی پس از ورودشان به جنوب کالیفرنیا، در یک رستوران حلال با یک شهروند سعودی به نام «عمر البیومی» ملاقات کردند که به آنها در پیدا کردن و اجاره یک آپارتمان در "سن دیه گو" کمک کرد. البیومی از جمله کسانی بود که با دولت عربستان ارتباط داشت و پیشتر توجه "اف. بی. آی" را جلب کرده بود.

آمریکا ماه گذشته با آزادی پنج زندانی موافقت کرد اما ۱۰ نفر از آن‌ها از جمله «خالد شیخ محمد» طراح اصلی این حملات در انتظار صدور حکم توسط یک کمیسیون نظامی هستند.  

زندان «گوانتانامو»   ۲۰ سال پیش در چارچوب بخشی از جنگ علیه تروریسم تاسیس شد.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین بورس قیمت آسیای غربی عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا پنتاگون زندان گوانتانامو لس آنجلس عربستان افغانستان حملات 11 سپتامبر خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت ایالات متحده دولت عربستان ۱۱ سپتامبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۱۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد نخست‌وزیر این کشور به دعوت ولیعهد سعودی برای حضور در نشست مجمع جهانی اقتصاد عازم ریاض شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه پاکستان در اطلاعیه‌ای اظهار داشت «محمد شهباز شریف» نخست‌وزیر این کشور برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد پیرامون همکاری جهانی، رشد و انرژی که در ریاض برگزار می‌شود، عازم عربستان شده است.

بر اساس این اطلاعیه، سفر شهباز شریف در پی دعوت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «کلاس شواب» بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره مجمع جهانی اقتصاد صورت می‌گیرد.

نشست ویژه مجمع جهانی اقتصادی قرار است از 28 تا 29 آوریل در ریاض برگزار شود.

اطلاعیه می‌افزاید شهباز شریف را یک هیئت بلندپایه شامل «محمد اسحاق دار» وزیر امور خارجه و «محمد اورنگ زیب» وزیر دارایی پاکستان همراهی خواهند کرد.

پاکستان و عربستان: از خاک افغانستان برای تروریسم استفاده نشود/ طالبان به حقوق اسلامی افغان‌ها احترام بگزاردچشم انداز مناسبات عربستان سعودی و پاکستاناعطای بالاترین نشان پاکستان به وزیر دفاع عربستان سعودی

هیئت پاکستانی در این سفر در مورد موضوعات مربوط به اقدامات تجاری و سرمایه‌گذاری، چارچوب‌های سرمایه‌گذاری جدید، بازسازی زنجیره تأمین، رشد پایدار و چشم‌انداز انرژی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

اطلاعیه افزود در حاشیه نشست اصلی، نخست‌وزیر پاکستان و هیئت همراهش با سران کشورهای جهان از جمله سران عربستان سعودی و سران سازمان‌های بین‌المللی دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد