Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری برگشت محموله‌های صادراتی محصولات کشاورزی از چند کشور از جمله روسیه به دلیل استفاده از سمومی که مورد تائید این کشورها نبود، موجی از نگرانی را در بین مردم برای استفاده از محصولاتی از جمله فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی، کیوی و ... ایجاد کرد، همچنین این مسئله تاثیر بسیار منفی در بحث صادرات و کاهش اعتماد نسبت به سلامت محصولات تولیدی در کشور داشت، چهارمحال و بختیاری نیز یکی از صادرکنندگان فلفل دلمه‌ای به روسیه بود که ممنوعیت صادرات نیز شامل تولیدکنندگان این استان نیز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، کارشناسان حوزه کشاورزی پس از برگشت محصولات کشاورزی صادراتی از کشور روسیه، اعلام کردند که تولیدکنندگان از سمومی استفاده کرده‌اند که مورد تایید کشور هدف نبوده است و به‌همین علت این محصولات برگشت خورد، اما این مسئله به‌معنای خطرآفرین بودن استفاده از این سموم نیست و هر کشوری برای خود دارای استانداردهای در واردات محصولات است و امکان دارد این استانداردها در کشورهای مختلف متفاوت باشد.

حال این سوأل مطرح می‌شود که چرا دقت کافی در بحث صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای هدف صورت نگرفته است تا شاهد پیامدهای منفی این اتفاق برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان نباشیم.

از چند روز گذشته شاهد رفع ممنوعیت صادرات فلفل‌ دلمه‌ای به کشور روسیه بودیم، اما قطعا در این مدت ممنوعیت بیش از دوماهه تولیدکنندگان این محصول با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند و رفع کامل این مشکلات نیز قطعا زمانبر خواهد بود.

استفاده از سموم غیرمجاز بهانه‌جویی روس‌ها برای ممنوعیت صادرات فلفل دلمه‌ای بود

علیمردانی- یکی از گلخانه‌داران در بحث تولید فلفل دلمه‌ای در چهارمحال و بختیاری با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده برای صادرات این محصول به کشور روسیه، اظهار کرد: برای فروش محصول و بازاریابی مشکل چندانی وجود نداشت، اما در این مدت با کاهش شدید قیمت فلفل دلمه‌ای مواجه شدیم.

وی افزود: قیمت فلفل دلمه‌ای به‌علت ممنوعیت صادرات به روسیه از ۴۰ هزار تومان به ۵۰۰۰ تومان کاهش پیدا کرد، به‌نظر می‌رسید بحث استفاده از سموم یک بهانه برای ممنوعیت صادرات به روسیه بود، زیرا این محصول با بسته‌بندی ایرانی در این ایام به قزاقستان و گرجستان صادر و سپس با واسطه  به روسیه صادر می‌شد.

علیمردانی از آزاد شدن صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه خبر داد و گفت: تغییر چندانی در تولید محصول ایجاد نشده است، اکنون واسطه‌ها مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان در بحث صادرات ایجاد می‌کنند، تعدد واسطه‌ها موجب می‌شود سود کمی نصیب تولیدکننده شود.

این گلخانه‌دار بیان کرد: باید سازمان جهادکشاورزی متولی بحث صادرات محصولات کشاورزی باشد تا تعداد واسطه‌ها کم شود.

کاهش شدید قیمت فلفل دلمه‌ای در بازار

ابراهیمی- یکی دیگر از گلخانه‌داران چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بحث صادرات فلفل‌دلمه‌ای به روسیه آزاد شده است، اظهار کرد: امروز بحث شدید کاهش قیمت فلفل دلمه‌ای و افزایش تعداد واسطه‌ها باعث ایجاد مشکلات فراوان برای تولیدکنندگان در این حوزه شده است.

وی افزود: قیمت فلفل دلمه‌ای از حدود ۳۵ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان کاهش پیدا کرده است و سود چندانی عاید تولیدکننده نمی‌شود.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه فلفل دلمه‌ای در بازار داخلی مصرف چندانی ندارد، توضیح داد: از ۱۴ اسفندماه مرزها برای صادرات فلفل‌ دلمه‌ای در استان باز شد.

این گلخانه‌دار بیان کرد: هیاتی از روسیه برای بحث کنترل کیفی محصولات کشاورزی صادراتی به چهارمحال و بختیاری سفر کردند و مشکلی از بابت کیفیت وجود نداشت، به‌نظر می‌رسد بحث سموم یک بهانه برای ممنوعیت صادرات به روسیه بود.

روند صادرات فلفل دلمه‌ای از چهارمحال و بختیاری بهبود یافته است

ابراهیم شیرانی- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بحث ممنوعیت صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه برطرف شده است، اظهار کرد: عموما فلفل دلمه‌ای تولیدی در استان از استان اصفهان به سمت مقصد کشور روسیه سورت می‌شود.

وی افزود: صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه و برخی کشورهای هدف به‌دلیل استفاده از برخی سموم و کودها از دوماه گذشته ممنوع و کند شد، اما خوشبختانه روند صادرات بهبود یافته است.

شیرانی با بیان اینکه باید تولیدکنندگان از سموم و کودهای شیمایی مجاز و مورد تائید کشورهای هدف صادراتی استفاده کنند تا با مشکل صادرات مواجه نشویم، توضیح داد: در حال حاضر ۱۷ هکتار گلخانه تحت کشت فلفل دلمه‌ای در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و به‌طور میانگین ۳۰۰۰ تن فلفل دلمه‌ای در استان تولید می‌شود.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این ممنوعیت صادرات موجب شد تا بحث کنترل کیفیت در تولید محصولاتی مانند گوجه، خیار و فلفل دلمه‌ای برای عرضه در بازار داخلی و خارجی مورد توجه قرار بگیرد، مسئولان فنی باید بر بحث استفاده از سموم مجاز نظارت کنند تا در بحث سورتینگ مشکلی برای صادرات این محصولات ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: در بحث صادرات باید حدنصاب استفاده از سموم و کود رعایت شود تا در بازار مصرف خارجی مورد تایید باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه چهارمحال و بختیاری فلفل دلمه ای روسيه صادرات قزاقستان صادرات فلفل دلمه ای به روسیه چهارمحال و بختیاری قیمت فلفل دلمه ای محصولات کشاورزی استفاده از سموم فلفل دلمه ای ممنوعیت صادرات بحث صادرات کشور روسیه واسطه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۳۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) یک ترفند ساده و سریع: آسانترین راه پیچیدن دلمه برگ مو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   منبع: راهنماتو

دیگر خبرها

  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • (ویدئو) یک ترفند ساده و سریع: آسانترین راه پیچیدن دلمه برگ مو
  • جولان خسارت‌های سیل در محور‌های خراسان جنوبی
  • چهارمحال و بختیاری ۳۰ محصول صادرات‌محور دارد
  • وجود ۳۰ محصول صادرات محور در چهارمحال و بختیاری
  • روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد