Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@08:06:50 GMT

روایتی از زخم‌های اسفند ۶۳ بر پیکر دوکوهه غرب

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۵۳۷۲۷

روایتی از زخم‌های اسفند ۶۳ بر پیکر دوکوهه غرب

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- رؤیا متکیائی: قرار بود عملیاتی در منطقه سرپل ذهاب و سومار صورت گیرد که دشمن از تجمع نیروها در پادگان ابوذر مطلع، می‌شود و هواپیماهای دشمن بعثی چندین مرحله از ششم تا هجدهم اسفند و به منطقه آورده و ساختمان‌هایی که محل اقامت نیروها بود را بمباران کردند؛ اوج این بمباران‌ها ۱۶ اسفند بود که و وقتی این ساختمان‌ها بمباران شد، اهالی روستاهای اطراف برای کمک به داخل پادگان آمدند که دشمن بعثی مجدد حمله هوایی کرد و این بار نیز بسیاری از مردم و نیروها کشته شدند و این حمله چند بار دیگر تکرار شد و طی چهار حمله هوایی انجام شده در آن روز حدود هزار و ۲۰۰ نفر مجروح و کشته شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پادگان ابوذر که آن را دوکوهه غرب می‌نامند، بارها هدف بمباران و موشک باران ارتش عراق قرار گرفت و بمباران نظامیان مستقر در این پادگان در ۱۶ اسفند ماه سال ۶۳ روایت‌هایی از جانفشانی ها و فداکاری‌های رزمندگان را در خود جای داده است.

در روزهای اول جنگ خلبان اکبر شیرودی و وصالی از تخلیه و سقوط این پادگان جلوگیری کردند و در حال حاضر تعدادی از ساختمان‌های این پادگان به حالت دست نخورده باقی مانده است که یکی از نقاط مورد بازدید کاروان‌های راهیان نور غرب کشور است.

زخم‌های پادگان ابوذر در دوران جنگ تحمیلی در سینه‌های رزمندگان و مردم این مرز و بوم بعد از ۳۷ سال هرگز فراموش نخواهد شد، زخم‌هایی که بر پیکر طبیعت و ساختمان‌های این پادگان مقدس هنوز وجود دارد نشان از ایستادگی و مقاومت رزمندگان است.

رزمندگان سپاه و ارتش در روز ۱۶ اسفند سال ۶۳ در پادگان ابوذر سرپل‌ذهاب حضور داشتند که در مقابل دشمن بایستند و از جان و مال خود گذشتند که با افتخار مورد حمله دشمن بعثی عراق قرار گرفتند و به درجه شهادت نائل شدند.

زخم‌های سینه ستبر جبهه‌ها

زخم‌های پادگان ابوذر در کتاب دوشکاچی اینگونه روایت شده است: «کسی داخل ساختمان نبود با خودم گفتم: نکنه خدای نکرده بلایی سر فرمانده و بچه‌ها آمده باشه؟ سریع از آنجا بیرون آمدم تا از وضعیت بچه‌ها و فرمانده گردان پرس‌وجو کنم در محوطه پادگان گشتی زدم و با صحنه‌های دلخراشی روبه‌رو شدم! شدت ویرانی‌ها زیاد بود تعدادی از بمب‌ها در نزدیکی برخی از ساختمان‌ها منفجر شده و درها و پنجره‌های آنجا را از ریشه کنده بود، طوری که دیگر امنیتی برای آنجا وجود نداشت؛ در محوطه پادگان، گودی بزرگی دیدم که تعجبم را بیشتر کرد بمبی در آنجا منفجر شده و آسفالت کف پادگان را به قدری گود کرده بود که اگر به اندازه سه کامیون خاک داخلش می‌ریختیم، پُر نمی‌شد!».

عزت و اقتدار جمهوری اسلامی حاصل مقاومت است

جواد فاطمی نسب امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هر ساله به پاداشت خون شهدای پادگان ابوذر و شهدای ۱۶ اسفند این پادگان و به یاد تمام عزیزانی که در بمباران هوایی سال ۱۳۶۳ پادگان ابوذر و روستاهای مجاور به شهادت رسیدند یادواره برگزار می‌کنیم و یاد و خاطر فداکاری‌های شهیدان را گرامی می‌داریم.

وی افزود: اگر امروز امنیتی در کشور هست و جمهوری اسلامی در اوج عزت و اقتدار قرار دارد مرهون خون شهداست و همه ما وظیفه بزرگی داریم که فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل جوان انتقال دهیم.

فاطمی نسب تصریح کرد: دشمنان به دنبال گرفتن فرهنگ جهاد و ایثار و جبهه و شهادت از نسل جوان و نوجوان هستند و یادواره‌های شهدا نقش مهمی در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان دارد و همانطور که می‌دانید زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.

بمباران پادگان ابوذر سندی بر مظلومیت شهدا

سعید بهشتی راد معاون هماهنگ کننده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هواپیماهای بعثی در ۱۶ اسفند چندین مرحله پادگان ابوذر و مناطق مسکونی مجاور را بمباران کردند و باعث به شهادت رسیدن رزمندگان و مردم بی گناه شدند.

وی افزود: نمونه‌های بسیاری از مظلومیت رزمندگان و مردم ایران در نقاط مختلف کشور وجود دارد.

بهشتی راد تصریح کرد: گرامیداشت یاد و خاطره شهدا باعث تداعی مظلومیت‌ها و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در زنده نگهداشتن یاد شهدا و خدمت به خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر موفق باشیم.

فرهنگ ایثار و شهادت با همت مردم ماندگار شد

نورالدین فرزادی پور فرماندار شهرستان سرپل‌ذهاب در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۱۶ اسفند ۱۳۶۳ یک رخداد تاریخی ماندگار در فرهنگ ایثار و شهادت کشور و تاریخ دفاع مقدس است.

وی افزود: در این روز در بمباران‌های متعدد هوایی که صورت گرفت بیش از یک هزار و ۲۸۰ رزمنده در پادگان ابوذر که دوکوهه غرب است به شهادت رسیده و یا زخمی شدند.

فرماندار سرپل‌ذهاب تصریح کرد: رژیم بعث عراق همچنین در بمباران مناطق مسکونی همجوار پادگان ۳۸ نفر از مردم بخش قلعه شاهین را به شهادت رساندند که از سرمایه‌های نظام هستند.

وی بیان کرد: مردم بخش قلعه شاهین در راستای دفاع از انقلاب و اسلام ۳۸ شهید گلگون کفن را تقدیم کردند و مردم در دوران دفاع مقدس حاضر بودند از همه چیز خود بگذرند تا انقلاب را نگهدارند و از خاک وطن دفاع کنند و در این راه شهدای بسیاری را تقدیم نظام و انقلاب کردند و امروز شایسته بهترین خدمات هستند.

کد خبر 5442418

منبع: مهر

کلیدواژه: کرمانشاه سرپل ذهاب پادگان ارتش بمباران هوایی شهدا بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا گرگان خطبه های نماز جمعه درختکاری گرد و غبار عکس استانها شیوع کرونا سفر استانی جهاد تبیین ایلام نوروز فرهنگ ایثار و شهادت پادگان ابوذر ساختمان ها سرپل ذهاب نسل جوان ۱۶ اسفند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۳۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم ایران با شهید و شهادت آشنا هستند

 مولی نذیر احمد سلامی در سالگرد شهادت آیت‌الله عباسعلی سلیمانی بیان کرد: مردم شریف ایران با شهید و شهادت آشنا هستند کسانی که در راه خدا شهید می‌شوند سه جایزه ارزشمند برای آنان در نظر گرفته شده اول مغفرت و رحمت از سمت پروردگار و بعد آنان از هدایت‌یافتگان هستند.

وی ادامه داد: تنها هدف انسان هدایت است افرادی پیروز هستند که خداوند از آنان به‌عنوان هدایت یافته یاد می‌کند.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در ۱۷ سال خدمت شهید بزرگوار خصوصت بارزی مانند خطیب بودن داشتن در همه عرصه تا حق مطلب را ادا می‌کردند و به‌روز صحبت می‌کردند.

وی افزود: ایشان فروتن بودند عاجزی و فروتنی از خصوصیات ایشان بود و با همه اقشار جامعه فروتن بودند و تعامل بسیاری داشتند.

سلامی تشریح کرد: ویژگی دیگر ایشان این بود که در دسترس مردم بودند و هیچ‌گاه ارباب‌رجوع را بدون پاسخ نمی‌گذاشتند و مصداق شعر مقام معظم رهبری بودند چو وانمی‌کنی گره خود گره نباش دست‌ودل گشاده چو روی گشاده نیست.

وی ادامه داد: توجه به همراهان خود داشت در همه‌جا آنان را در نزدیکی روستای و داشت و از آنان دور نمی‌شد این خصوصیات بارز ایشان بود که در طی ۱۷ سال همراهی به‌صورت شاخص در ایشان دیدم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • پایان انتظار ۳۷ ساله مادر شهید در شیراز
  • شمار شهدای خبرنگار غزه به 142 شهید رسید
  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود
  • روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران
  • مردم ایران با شهید و شهادت آشنا هستند
  • دشمنان نظام و ملت ایران مرعوب تربیت یافتگان مکتب شهدا هستند
  • حتی با تولد فرزندش هم جبهه را ترک نکرد
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • پیکر مطهر شهید گمنام عصر روز جمعه مورد استقبال مردم رفسنجان قرار می‌گیرد
  • نماهنگ «نحن المنتقمون» منتشر شد/ یک موسیقی برای نمایش اقتدار