Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگاه آموزشی "آشنایی با داده‌کاوی در حوزه سلامت و مبانی اولیه تحلیل آن" توسط پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، به صورت مجازی و با حضور جمعی از اندیشمندان، متخصصین و دانشجویان حوزه سلامت برگزار شد.

به گزارش ایسنا، علی اصغر حایری، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم بهداشتی و مدرس این کارگاه با اشاره به مفهوم داده‌کاوی گفت: داده‌کاوی (Data Mining) مترادف با یکی از عبارت‌های استخراج دانش، برداشت اطلاعات، وارسی داده‌ها و حتی لایروبی کردن داده‌ها است؛ بنابراین ایده‌ای که مبنای داده‌کاوی است، فرایند با اهمیتی از شناخت الگوهای بالقوه مفید، تازه و در نهایت قابل درک در داده‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داده‌کاوی در حقیقت کشف ساختارهای جالب توجه، غیرمنتظره و با ارزش از داخل مجموعه وسیعی از داده‌ها و فعالیتی است که اساساً با آمار و تحلیل دقیق داده‌ها منطبق است.

حایری افزود: داده‌کاوی و کشف دانش در پایگاه داده‌ها همزمان با ایجاد و استفاده از پایگاه داده‌ها در اوایل دهه 80 برای جستجوی دانش در داده‌ها شکل گرفته است؛ با این حال تحقیق جدی روی موضوع داده‌کاوی از اوایل دهه 90 شروع شد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم بهداشتی تأکید کرد: امروزه با افزایش دسترسی به مقادیر زیادی از داده‌های مربوط به بیماران برای ارائه‌دهندگان، استفاده از داده‌کاوی در مراقبت‌های بهداشتی توسط سازمان‌ها با تمرکز بر بهینه‌سازی، کارایی و کیفیت تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده‌شان انجام می‌گیرد و به دلیل توسعه داده‌ها در حوزه سلامت، داده‌کاوی نیز در این حوزه اهمیت بیشتری پیدا کرده است. از جمله عواملی که ضرورت داه‌کاوی را در دنیای امروز دوچندان کرده است، می توان به گسترش فناوری‌های ذخیره و بازیابی داده‌ها، افزایش روزافزون حجم داده‌های ذخیره شده، تنوع بسیار زیاد در داده‌های و همینطور ظهور و گسترش ابزارها و محتواهای چند رسانه‌ای اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: روش‌های متفاوتی برای داده‌کاوی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی روش‌ها عمدتاً در دو گروه اصلی تئوری‌محور و داده‌محورقابل دسته‌بندی هستند. نکته اصلی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که داده‌کاوی از بررسی داده‌ها آغاز نمی‌شود، بلکه مرحله اول آن شناخت کسب و کار است. پس تا کسب و کار و حیطه مطالعه به خوبی شناخته نشود، کار با داده‌ها دستاورد مناسبی نخواهد داشت.

در کارگاه آموزشی آشنایی با داده‌کاوی در حوزه سلامت و مبانی اولیه تحلیل آن تلاش شد کلیات روش‌ها و مراحل داده‌کاوی به متخصصان این حوزه انتقال داده و زمینه برای توسعه این گونه مطالعات در بخش سلامت فراهم شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی این پژوهشکده با هدف دانش‌افزایی و ارتقاء توانمندی متخصصان حوزه سلامت اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و وبینارهای مختلفی در ابعاد مختلف حوزه سلامت نموده است و امید است این برنامه‌های آموزشی نقش موثری در ارتقا توانمندی دانشجویان و پژوهشگران این حوزه داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: داده كاوي سلامت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی کرونا در ایران پژوهشکده علوم بهداشتی حوزه سلامت داده کاوی داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۳۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است

ایسنا/ایلام معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان ایلام گفت: دریافت نکردن گواهی سلامت از سوی واحدهای مرغداری به معنی جوجه ریزی غیرمجاز است و متخلفان به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

 «الهام جم‌زاده» به ایسنا اظهار کرد: مرغداران برای جوجه ریزی در واحدهای خود باید گواهی بهداشتی لازم را دریافت کنند و نکاتی از قبیل فاصله بین جوجه ریزی، ضدعفونی سالنهای پرورش را بایستی زیر نظر و با تایید کارشناسان دامپزشکی انجام دهند و در نهایت در صورت داشتن شرایط مناسب گواهی جوجه ریزی آنها مورد تأیید دامپزشکی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: واحدهایی که گواهی بهداشتی دامپزشکی برای جوجه‌ریزی کسب نکنند به عنوان جوجه‌ریزی غیرمجاز و تخلف شناخته می‌شود و جوجه‌ریزی غیرمجاز بعنوان تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب شده و سبب به خطر افتادن جمعیت طیور استان شده و ممکن است باعث افزایش خطر بیماری‌های واگیر طیور شوند، پس هرگونه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری برای رعایت مسائل بهداشتی باید تحت نظر دامپزشکی استان صورت گیرد.‌

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گفت: هم اکنون نظارت کامل دامپزشکی ایلام بر جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری استان وجود دارد، هر واحدی هم اگر جوجه ریزی غیرمجاز داشته باشد، چون بازدیدهای کارشناسان دامپزشکی استان سرزده و مستمر هستند، در سریع‌ترین زمان شناسای و واحدهای متخلف بدون هیچ گونه اغماضی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی گفت: عدم کسب گواهی بهداشتی از سوی مرغداری‌ها باعث به خطر افتادن سلامت جامعه و باعث اختلال در بازار نیز می‌شود، بنابراین مسئله نظارت بر جوجه ریزی های مرغداری جزء اولویت‌های اساسی دامپزشکی استان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه آموزشی شبکه فیبرنوری توسط آکادمی ایرانسل
  • بهره‌مندی ۱۷۷ هزار البرزی از خدمات رایگان روانشناسی مراکز بهداشت
  • یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان پلمب شد
  • جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است
  • ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی
  • قدردانی وزیر علوم از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
  • زنگ سلامت در مدارس دامغان به صدا درآمد
  • همدلانه با رادیو سلامت برای ارج نهادن مقام معلم | برگزاری پویش روز معلم روی موج سلامت
  • کارگاه آشنایی با عکاسی فیلم در موزه سینما برگزار می‌شود
  • برگزاری کارگاه آشنایی با عکاسی فیلم در موزه سینما