Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@21:42:50 GMT

تاریخ ایل خان ممسنی و کهگیلویه در عصر صفوی کتاب شد

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۵۴۱۹۱

تاریخ ایل خان ممسنی و کهگیلویه در عصر صفوی کتاب شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تاریخ ایل خان ممسنی و کهگیلویه در عهد صفوی» نوشته ناصر اشرافی با شمارگان هزار نسخه، ۲۰۰ صفحه و بهای ۶۵ هزار تومان توسط انتشارات تخت جمشید (ناشر فعال در شیراز) منتشر شد.

کهگیلویه از جمله مناطق پرقدمت ایران زمین است و تاریخ کهنی دارد، اما متاسفانه آن طور که باید در معرفی این تاریخ و قوم‌ ساکن در آن و همچنین آثار تاریخی بجای مانده و میراث معنوی و مکتوب آنها به نسل جدید کوشش نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کهگیلویه یکی از ایالت‌های ایران در تقسیمات ایالتی صفوی در عهد شاه طهماسب اول بود. در حکومت شاه اسماعیل این منطقه مدتی تابع خوزستان شد و مدتی هم ضمیمه فارس بود تا اینکه بعد از نیمه حکومت شاه عباس اول کلا به فارس ملحق شد. سکنه بومی این ایالت در عهد صفوی لرهای ممسنی و کهگیلویه بودند و روابط پر فراز و نشیبی را با خاندان حاکم داشتند.

کتاب «تاریخ ایل خان ممسنی و کهگیلویه در عهد صفوی» چهار فصل با این عناوین دارد: نخست «کلیات» که در آن ضمن طرح مسئله و بحث پیرامون ضرورت پژوهش درباره کهگیلویه به معرفی چند منبع اصلی پژوهش از جمله «تاریخ عالم آرای عباسی»، «تاریخ جهان آرای عباسی»، «تاریخ ریاض الفردوس خانی» و «مجمل التواریخ در انقراض صفوی» پرداخته شده است.

دوم «نگرشی بر جغرافیای تاریخی کهگیلویه و ممسنی در عهد صفوی» که در آن مباحثی چون وجه تسمیه کهگیلویه و ممسنی، علت ایالت شدن کهگیلویه در عهد صفوی، پیوستگی و پراکندگی طوایف لر ممسنی در عهد صفوی، پیوستگی و پراکندگی طوایف لر کهگیلویه‌ای، نام برخی از بلاد و روستاهای ایالت کهگیلویه در عهد صفوی، قلعه‌های معروف، راه‌های ارتباطی و ساختمان‌های عهد صفوی در ایالت کهگیلویه و... مطرح شده است.

سوم «نگرشی بر ساختار ایلی لرهای ممسنی و کهگیلویه و ایل افشار، حاکم نشین در عهد صفوی» که در آن این سرفصل‌ها مطرح شده است: «ساختار جامعه صفوی»، «ساختار نظام ایلی حاکم نشینان صفوی در ایالت‌های ایران»، «طبقه بندی ایل‌ها در دوره صفوی»، «ساختار جامعه ایلی لرها»، «ساختار سلسله مراتب رهبری ایلی»، «کارگزاران ایلی ایل‌های لری»، «برخورد تحریک آمیز والیان قزلباش در کهگیلویه با توده مردم»، «نحوه وصول مالیات‌های رایج در ایالت کهگیلویه»، «نقش مذهب در ایل‌های ممسنی، کهگیلویه و افشارها» و...

چهارم «نقش سیاسی و نظامی لرها ممسنی و کهگیلویه در عهد صفوی» که در آن این مباحث مطرح شده است: «نظام سیاسی اداره ایالت کهگیلویه توسط بیگلربیگیان»، «فهرستی از والیان حکومت صفوی در ایالت کهگیلویه»، «فهرستی از چهره‌های سیاسی و نظامی لرهای ممسنی و کهگیلویه»، «نقش سیاسی و نظامی لرهای ممسنی و کهگیلویه در حکومت شاه اسماعیل اول تا پایان حکومت شاه محمد خدابنده»، «نقش سیاسی و نظامی لرهای ممسنی و کهگیلویه در حکومت شاه عباس اول تا پایان حکومت شاه عباس دوم صفوی»، «نقش سیاسی و نظامی لرهای ممسنی و کهگیلویه در حکومت شاه سلطان حسین صفوی تا پایان حکومت صفویان» و «همراهی کهگیلویه و ممسنی با لطف علیخان علیه فرقه اباضی عمان».

کد خبر 5442695 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: تازه های نشر کهگیلویه و بویراحمد صفویه معرفی کتاب رایزنی فرهنگی تازه های نشر کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نظامی گنجوی نقد کتاب معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد رونمایی کتاب فراخوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روسیه ابن سینا ممسنی و کهگیلویه نقش سیاسی و نظامی حکومت شاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۴۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد

به گزارش خبرنگار مهر، دوره تخصصی «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» که به بررسی ۴۰۰ پوستر تاریخ گرافیک ایران در نیم قرن گذشته اختصاص داشت، عصر روز گذشته هشتم اردیبهشت ماه در مشهد به پایان رسید.

سیدمحمدرضا میری هنرمند طراح گرفیک که مدیریت این دوره را برعهده داشت، درباره این دوره به خبرنگار مهر گفت: در سال گذشته و طی چند دوره، به خوانش و شرح کتاب «انفطار صورت» شامل مقالات شهید سید مرتضی آوینی پیرامون گرافیک انقلاب پرداختیم و از این رهگذر، به تاریخچه گرافیک ایران پیش و پس از انقلاب، ادوار مختلف و فراز و فرودهای آن نگاهی مختصر انداختیم.

وی افزود: اما امسال در فرصتی فراخ‌تر و در دوره‌ای با عنوان «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» قصد کردیم تا ۴۰۰ پوستر تاریخ گرافیک ایران را طی ۴ جلسه و در چهار دوره «پیش از انقلاب اسلامی»، «مبارزات و پیروزی انقلاب و دفاع مقدس»، «دو دهه پس از جنگ» و بالاخره دوره «پس از فتنه ۸۸ تا به امروز» با دقت ببینیم.

وی بیان کرد: در این دوره از حیث رویکرد محتوایی، نمادشناسی، خاستگاه و تاثیرات اجتماعی، تکنیک های اجرایی و … آثار را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین، برای شرکت‌کنندگانی که مایل بودند، تمرین‌ها و پروژه‌های عملی پیشنهاد کردیم و در جلسه‌ای جداگانه به ارایه و نقد آنها پرداختیم.

میری در پایان اظهار کرد: این دوره از جلسات برای دانشجویان گرافیک و تصویرسازی، علاقه‌مندان به مباحث گرافیک انقلاب، طراحان جوان گرافیک و پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ انقلاب و هنر انقلاب کاربردی بود و استقبال خوبی نیز شد.

کد خبر 6090052

دیگر خبرها

  • کشف یک مقبره ۲۲۰۰ ساله مجلل در چین
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • واکنش یک چهره‌ی سیاسی به تاریخ‌سازی دختر دونده ایرانی
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز