Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@23:33:45 GMT

ذخیره سازی گسترده روغن برای ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۵۴۵۴۰

ذخیره سازی گسترده روغن برای ماه رمضان

در حال حاضر نیاز کشورمان به روغن سالانه 2 میلیون تا 2 میلیون و 200 هزار تن است که با توجه به میزان تولید و توزیع روغن طی سال‌جاری، کشورمان به واردات روغن نیاز ندارد.

روزنامه ایران: دو هفته‌ای است که خبر کمبود روغن در کشور توسط برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود و این نگرانی بین مردم بوجود آمده که بار دیگر برای خرید روغن مورد نیاز خود در صف‌های عریض و طویل بایستند، این در حالی است که وزارت جهادکشاورزی خبر کمبود روغن در بازار را تکذیب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این وزارتخانه اعلام کرده که از ابتدای سال تاکنون قریب به 2 میلیون و 300 هزار تن کالا برای بخش صنعت روغن از محل واردات روغن خام و دانه روغنی تأمین شده که حدود یک میلیون تن بیشتر از سال قبل است، بنابراین هیچ‌گونه نگرانی و مشکلی در زمینه تأمین روغن وجود ندارد و امسال برای این کالا بازار بسیار آرامی خواهیم داشت.


نیاز سالانه کشور به 2 میلیون تن روغن

در حال حاضر نیاز کشورمان به روغن سالانه 2 میلیون تا 2 میلیون و 200 هزار تن است که با توجه به میزان تولید و توزیع روغن طی سال‌جاری، کشورمان به واردات روغن نیاز ندارد.
با این حال هم اکنون ذخایر استراتژیک کشورمان برای مواقع ضروری و بحرانی باید 600 هزار تن باشد، این در حالی است که این میزان هم‌ اکنون به 300 هزار تن تقلیل پیدا کرده است ولی این امر با توجه به اینکه روغن به اندازه نیاز بازار توزیع شده، نمی‌تواند مشکل‌آفرین باشد.
در همین خصوص امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران به «ایران» می‌گوید: در سال‌جاری بیش از یک میلیون و 900 هزارتن روغن در کشورمان تولید شده است.
وی افزود: عمده کمبود روغن در بازار به روغن‌های صنعتی مثل روغن قنادی‌ بر می‌گردد و با رصد در بازار و فروشگاه‌های مختلف و مراکز عرضه اینترنتی می‌توان عدم کمبود روغن در بازار را به‌وضوح دید.


روغن به این زودی‌ها گران نمی‌شود

در حال حاضر 60 درصد روغن مورد نیاز وارداتی از طریق شرکت بازرگانی دولتی و بقیه توسط بخش خصوصی وارد می‌شود.فاضلی، عضو هیأت‌مدیره انجمن روغن نباتی در این خصوص می‌گوید: تولیدکنندگان روغن خوراکی هنوز به اندازه کافی روغن خامی را که با ارز دولتی وارد کشور کردند در اختیار دارند؛ بنابراین قیمت روغن به این زودی‌ها افزایش پیدا نمی‌کند.وی ادامه داد: این روز‌ها روغن‌های عرضه‌شده به بازار روغن‌هایی است که در بهمن ماه تولید شد. در اسفند که به دلیل نزدیکی به عید تقاضا برای خرید روغن خوراکی بیشتر می‌شود دولت باید تمهیداتی را برای عرضه روغن خام به صنایع در نظر بگیرد.


بحران اوکراین و تأثیر آن بر بازار روغن

کشورمان باید برای تأمین روغن مورد نیاز خود در سال آینده خصوصاً ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی داشته باشد، به طوری که اخیراً بازار روغن در سطح جهان دچار اختلالات جدی شده که دلیل اصلی آن جنگ روسیه و اوکراین است.
روسیه و اوکراین در شمار بزرگ‌ترین صادرکنندگان روغن و دانه‌ آفتابگردان هستند، اما جنگ اخیر میان این دو کشور حالا نگرانی‌های جهانی را برای تأمین این روغن و سایر محصولات کشاورزی افزایش داده است. ایران هم جزو یکی از واردکنندگان روغن آفتابگردان از روسیه و اوکراین است و حالا این سؤال در نزد بسیاری از مردم و کارشناسان پیش آمده که با ادامه‌دار شدن این بحران، تأمین روغن مورد نیاز کشور با چالش مواجه خواهد شد یا خیر.در این خصوص ابوالحسن خلیلی رئیس انجمن تولیدکنندگان روغن، گفت: حمله روسیه به اوکراین سبب کاهش تولید روغن نمی‌شود.با این حال امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن روغن در این‌باره می‌گوید: این اتفاق باعث شده قیمت جهانی روغن آفتابگردان بشدت بالا رود، حمل و نقل کالا نیز به‌سختی صورت گیرد و تأمین آن هم دشوار شود.


وی ادامه داد: ما نیز از این دو کشور روغن آفتابگردان وارد می‌کنیم و در حال حاضر نیاز است که به فکر جایگزینی برای آن باشیم. البته مذاکره برای واردات از آرژانتین صورت گرفته، ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.دبیر انجمن روغن نباتی افزود: دغدغه‌ها و مشکلات مربوط به این بخش را به وزارت جهاد کشاورزی منتقل کردیم و نیاز است هرچه سریع‌تر به همان میزانی که از اوکراین و روسیه روغن وارد می‌کردیم از کشورهای جایگزین وارد کنیم.وی با اشاره به اینکه بازار داخلی با کمبود روغن مواجه نخواهد شد، گفت: شرکت بازرگانی دولتی‌ ذخایر خوبی دارد و امیدوارم با تصمیم‌گیری‌ها بازار دچار تنش نشود.
بیرشک در پایان گفت: قیمت جهانی سایر روغن‌ها نیز افزایش یافته، ولی در تأمین آنها مشکلی وجود ندارد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: روغن مورد نیاز کمبود روغن حال حاضر روغن ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۴۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرین مشترک ملی پوشان ووشو ایران با چینی‌ها در اردوی آماده‌سازی

به گزارش خبرگزاری مهر، تیم‌های ملی ساندا و تالو کشورمان پس از اتمام مسابقات انتخابی جام ‌جهانی که با قهرمانی مقتدرانه کشورمان همراه بود؛ جهت برپایی اردوی آماده‌سازی وارد کمپ تمرینی تیم‌های ملی چین در شهر خوخات شدند.

قرار است تیم‌های ملی کشورمان در این کمپ تمرینی با ووشوکاران چینی تمرینات آماده‌سازی را دنبال کنند.

تیم‌ ملی ووشو کشورمان خود را برای ۳ رویداد بین‌المللی شامل؛ بازی‌های بریکس کازان روسیه در خردادماه ، جام بین المللی پارس ایران در مردادماه و مسابقات قهرمانی آسیا ماکائو در شهریورماه مهیا می‌کند.

همچنین پس از ورود به محل این کمپ تمرینی، رئیس انجمن ووشو چین، با اعضای تیم‌ ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این راستا تیم تالو کشورمان به همراه تالوکاران چینی ضمن حضور در مدرسه راهنمایی “خوخات” چین اقدام به آموزش نمادین ووشو به هنرجویان حاضر در این مدرسه کردند که این دیدار با استقبال پرشوری از سوی دانش‌اموزان این مدرسه همراه بود.

کد خبر 6090934

دیگر خبرها

  • امکان ذخیره‌سازی میلیو‌ن‌ها فیلم روی یک دیسک فراهم شد
  • سرور ابری و آشنایی با ویژگی های آن
  • وضع پدافند غیرعامل تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه بررسی شد
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • رونمایی بریتانیا از سیستم ذخیره‌سازی انرژی آبی جدید
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • خبر خوش برای متقاضیان مسکن ملی + جزییات
  • اجرای نوبت‌بندی مخازن آبی برای تأمین آب کشتزارهای مازندران
  • تمرین مشترک ملی پوشان ووشو ایران با چینی‌ها در اردوی آماده‌سازی