Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-04-29@05:20:27 GMT

چرا بعضی‌ افراد کرونا نمی‌گیرند؟

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۵۴۸۸۴

دکتر زانیا استاماتاکی، مدرس و محقق ارشد ایمونولوژی ویروسی در دانشگاه بیرمنگام معتقد است: شدت و حدت ویروس کرونا در افراد مختلف به‌دلیل تفاوت‌های ژنتیک فرق می‌کند. به گزارش جنوب نیوز، دکتر زانیا استاماتاکی، مدرس و محقق ارشد ایمونولوژی ویروسی در دانشگاه بیرمنگام معتقد است: شدت و حدت ویروس کرونا در افراد مختلف به‌دلیل تفاوت‌های ژنتیک فرق می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گاردین، او برای توصیف این تفاوت خودش را مثال می‌زند: من یکی از افراد خوش‌شانسی هستم که هنوز تست کوویدم مثبت نشده است. این در حالی است که به‌دلیل تحقیقاتی که انجام می‌دهم با تکثیر ویروس زنده Sars-CoV-۲ که باعث کووید می‌شود کار می‌کنم و در دانشگاه نیز به‌طور حضوری تدریس می‌کنم.

از سویی فرزندانم در سن مدرسه هستند؛ بنابراین مدام با ویروس در ارتباط هستم. دوستان همسن و سالم که کاملا واکسینه شده‌اند اما چندان خوش‌شانس نبودند و برخی از آنها در چند سال گذشته بیش از یک‌بار کووید را تجربه کرده‌اند. او در مقاله خود شرایط افرادی را که ممکن است به کرونا مبتلا نشوند، توضیح داده است.

نشانه‌هایی از تفاوت سیستم ایمنی
ابتدا باید چند سناریو را درنظر بگیریم. احتمال بسیار کمی وجود دارد که من هرگز با این ویروس تماس نداشته باشم، اما با توجه به‌مدت زمان گذشته از زمان شیوع بیماری همه‌گیر و تعداد گونه‌های بسیار قابل انتقال، بعید به‌نظر می‌رسد. پس این احتمال وجود دارد که با Sars-CoV-۲ تماس داشته باشم، اما قبل از اینکه به بیماری کووید تبدیل شود، عفونت ناقص شده و به‌ سرعت از بدنم پاک شده است.

در شروع همه‌گیری و قبل از اینکه واکسینه شوم، می‌توانستم به ویروس مبتلا شوم، اما احتمالا یکی از معدود افرادی بوده‌ام که علائمی نداشته‌ام و بنابراین آزمایش PCR را هم انجام نداده‌ام.
ویروس در برخی افراد ممکن است به‌سرعت پاک شود زیرا از قبل آنتی‌بادی و سلول‌های ایمنی حافظه دارند که ویروس را تشخیص می‌دهند. اینها می‌توانند سلول‌های T حافظه متقابل باشند که قبلا برای مبارزه با ویروس‌های کرونای مشابه که باعث سرماخوردگی می‌شوند، تولید شده‌اند. شواهدی مبنی بر شیوع بیشتر عفونت‌های کرونا ویروس بومی (غیر از کووید) در جوانان و کاهش حضور سلول‌های T متقابل در افراد مسن وجود دارد.

وقتی واکسن‌ها در دسترس قرار گرفت، دوز اول و دوم را همراه با یک دوز تقویتی دریافت کردم. واکسن‌ها با معرفی سیستم ایمنی بدن ما به پروتئین اسپایک ویروس و ایجاد یک مرکز مبارزه اولیه از آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های T خاص عمل می‌کنند. این کار باعث می‌شود سلول‌های حافظه زیادی تولید شود که می‌توانند سال‌ها باقی بمانند و برای جلوگیری از عفونت مجدد وارد عمل شوند.

ویروس غیرقابل پیش‌بینی
اگرچه واکسن‌های کووید همچنان از بیماری‌های شدید محافظت می‌کنند، اما هر بار که یک سویه جدید ‍ به ‌وجود می‌آید، ما دانشمندان دیوانه وار به‌دنبال شواهدی مبنی بر فرار واکسن در داده‌های واقعی می‌گردیم. ما نمی‌توانیم فرار واکسن را پیش‌بینی کنیم، چراکه تکامل تدریجی ویروس را که به‌دنبال آن سویه‌های در حال ظهور جهش‌های جدیدی را به پیشینیان خود اضافه می‌کنند، نمی‌بینیم. سویه رایج فعلی اومیکرون شباهت‌های کمی با دلتا که سال گذشته به‌طور گسترده منتشر شد، دارد.

عفونت طبیعی، محافظت طولانی‌مدتی ارائه نمی‌کند و ایمنی قوی‌تر ناشی از واکسن نیز برای محافظت در برابر سویه‌های مختلف نیاز به دوز تقویت‌کننده دارد. در واقع، افراد علائم متفاوتی را پس از دوره‌های مختلف عفونت گزارش می‌کنند، برخی بهتر و برخی در عفونت‌های بعدی بدتر می‌شوند.

واکنش متفاوت
همچنین این احتمال وجود دارد که سیستم‌های ایمنی مختلف به ویروس واکنش متفاوتی نشان دهند. برای آلوده شدن به Sars-CoV-۲، پروتئین اسپایک روی سطح ویروس باید به پروتئین‌های خاصی مانند پروتئین ACE۲ روی سلول‌های هدف بچسبد. آیا ممکن است افراد مقاوم به عفونت دارای سطوح متفاوتی از ACE۲ نسبت به سایرین باشند؟ بیان ACE۲ مرتبط با سن در ریه‌های کودکان در مقایسه با بزرگسالان ممکن است تا حدی توضیح دهد که چرا کودکان اغلب به‌صورت خفیف‌تری به ویروس مبتلا می‌شوند.

همچنین ممکن است برخی از ما انواع نادر ACE۲ را داشته باشیم که پروتئین سنبله کروناویروس نمی‌تواند به آن بچسبد. تفاوت در بیان پروتئین بین افراد به‌عنوان پلی مورفیسم شناخته می‌شود و کشف آنها ارزشمند است. افرادی که دارای یک پلی مورفیسم ژنتیک نادر برای پروتئین CCR۵ هستند در برابر عفونت HIV نیز مصون بوده‌اند. برای حمایت از این نظریه، تجزیه و تحلیل‌های ژنتیک اخیر نشان داده است که انواع نادر ACE۲ ممکن است بر حساسیت به کووید تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، مطالعات روی کادر درمانی که به‌طور مداوم تست کووید آنها منفی بوده، وجود سلول‌های T موجود از قبل را نشان داد که پپتیدها - زنجیره مولکول‌هایی که یک پروتئین را تشکیل می‌دهند - را از قسمت‌های کمتر متغیر ویروس نسبت به پروتئین اسپایک تشخیص داده است. این کار نشان می‌دهد که اگر می‌خواهیم در برابر سویه‌های جدید کووید مصونیت ایجاد کنیم، عاقلانه است که به واکسن‌هایی که پروتئین سنبله ویروس را هدف‌ می‌گیرد تکیه نکنیم.

منبع:همشهری

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: سلول های T واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۴۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم

آفتاب‌‌نیوز :

برای اکثر بزرگسالان، مصرف حداقل 1000 میلی گرم کلسیم در روز توصیه می شود، اگرچه گروه های خاصی از جمله نوجوانان، زنان یائسه و افراد مسن تر به مقدار بیشتری نیاز دارند. محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست سرشار از کلسیم هستند، اما منابع دیگری نیز وجود دارند.

 دانه‌ها

دانه ها از جمله کنجد، تخم کرفس و دانه های چیا و خشخاش از غنی ترین منابع کلسیم هستند. دانه ها همچنین پروتئین و چربی های سالم را تامین می کنند. به عنوان مثال، دانه های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 گیاهی هستند. دانه های کنجد نیز علاوه بر کلسیم، حاوی سایر مواد معدنی از جمله مس، آهن و منگنز است.

پنیر

بیشتر پنیرها منابع عالی کلسیم و پروتئین هستند. بدن کلسیم موجود در محصولات لبنی را راحت تر از منابع گیاهی جذب می کند. علاوه بر این، پنیرهای کهنه و سفت به طور طبیعی دارای لاکتوز کمی هستند و هضم آنها برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز آسان‌ تر است. یک بررسی نشان می دهد که افزایش مصرف لبنیات ممکن است با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط باشد. بررسی دیگری نشان داد که مصرف منظم شیر و ماست با کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک مرتبط است. با این حال، پنیر پرچرب می تواند دارای چربی اشباع و کالری بالایی باشد. همچنین برخی از پنیرها حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند که مصرف آن ها را محدود می کند.

ماست

ماست از غنی ترین منابع کلسیم است. بسیاری از انواع ماست غنی از پروبیوتیک ها -انواعی از باکتری های مفید که می توانند به افزایش جذب مواد مغذی و بهبود عملکرد و ارتقا سلامت بدن از جمله سیستم ایمنی، دستگاه گوارش و قلب کمک کنند- می باشند. یک فنجان ماست حاوی کلسیم و مقدار زیادی فسفر، پتاسیم و ویتامین های B2 و B12 است. ماست های کم چرب اغلب حاوی کلسیم بیشتری هستند. اگرچه ماست یونانی منبع خوبی برای پروتئین است، نسبت به ماست معمولی کلسیم کمتری دارد. علاوه بر این برخی تحقیقات نشان می دهند که مصرف منظم ماست با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط است.

ساردین و ماهی سالمون کنسرو شده

ساردین و ماهی سالمون کنسرو شده به لطف استخوان های خوراکی خود از غنی ترین منابع کلسیم هستند. این ماهی های چرب همچنین پروتئین با کیفیت بالا و اسیدهای چرب امگا 3 را فراهم می کنند که می توانند از سلامت قلب، مغز و پوست حمایت کنند. در حالی که غذاهای دریایی ممکن است حاوی جیوه باشند، ماهی های کوچکتر مانند ساردین میزان کمی جیوه دارند. علاوه بر این، ساردین و سالمون هر دو دارای سطوح بالایی از سلنیوم هستند که می تواند از مسمومیت با جیوه جلوگیری کند.

لوبیا و عدس

لوبیا و عدس سرشار از فیبر، پروتئین و ریزمغذی ‌ها از جمله آهن، روی، فولات، منیزیم و پتاسیم هستند. برخی از انواع لوبیا مثل لوبیا سفید حاوی مقادیر مناسبی کلسیم نیز می باشند. سایر انواع لوبیا و عدس دارای مقدار کمتری کلسیم هستند. تحقیقات نشان می دهند که مصرف لوبیا می تواند به کاهش سطوح کلسترول بد (LDL) کمک کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • این ۵ ماده غذایی را که هرگز نباید دوباره گرم کرد
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • با عفونت دستگاه ادراری بیشتر آشنا شوید
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟