Web Analytics Made Easy - Statcounter

در زرنج، یک شهر مرزی در جنوب غربی افغانستان، قاچاقچیان مردم می‌گویند که جریان تبعیدیان احتمالی اکنون به ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر در روز می‌رسد. چهار برابر بیشتر از قبل از بازگشت طالبان به قدرت در ماه اوت.

به گزارش فرارو، در میان غرش موتور‌ها و گرد و غبار، ستار امیری به همراه همسر و پسر شیرخوارش در یک شهر دورافتاده مرزی افغانستان آماده برای سفری خطرناک در بیابان، سوار وانت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او نیز مانند هزاران مهاجر ناامید اطرافش، تنها یک هدف دارد: رسیدن به ایران.

ستار ۲۵ ساله می‌گوید: چاره‌ای ندارم. هیچ آینده‌ای در افغانستان وجود ندارد.

با وجود خطر تیراندازی از سوی مرزبانان، جسورترین‌ها شب هنگام تلاش می‌کنند تا از دیوار ابهتی را که این شهر خشک را از ایران جدا می‌کند، بالا بروند. اما وقتی خورشید طلوع می‌کند، هزاران مرد، زن و کودک در وسایل نقلیه قدیمی در یک سفر طولانی‌تر از طریق کوه‌ها و بیابان‌ها از طریق پاکستان انباشته می‌شوند.

پس از تسلط طالبان در شش ماه پیش، افغانستان در بحران مالی فرو رفته است و وضعیت انسانی وخیم پس از دهه‌ها جنگ را بدتر کرده است. بسیاری از افغان‌ها در جست‌وجوی کار برای آوردن پول به خانواده‌هایشان در تلاش هستند تا کشورشان را به مقصد ایران یا فراتر از آن ترک کنند.

برخی دیگر به دلیل ارتباط آن‌ها با حکومت قبلی مورد حمایت غرب یا نیرو‌های خارجی تحت رهبری ایالات متحده که سرانجام در ۳۱ اوت عقب نشینی کردند، می‌ترسند که توسط طالبان هدف قرار بگیرند.

ستار شغل خود را به عنوان مکانیک ارتش از دست داد که ارتش افغانستان شش ماه پیش سقوط کرد و از آن زمان می‌گوید که حتی نتوانسته ۱۰۰۰ افغانی ر به دست بیاورد.

وی در ناامیدی خانه‌اش را در مزارشریف فروخت تا هزینه فرار خانواده‌اش به ایران را تأمین کند، جایی که قصد دارد هر شغلی را که می‌تواند به دست بیاورد.

بر اساس گزارش اخیر سازمان بین المللی مهاجرت (IOM)، نزدیک به یک میلیون افغان بین ماه اوت و دسامبر سال گذشته در تلاش برای فرار خانه‌های خود را ترک کردند.

این مهاجرت زرنج را به لانه بدبختی قاچاق مردم تبدیل کرده است. در هتل‌های مخروبه شهر، مهاجران در حالی که منتظر نوبت عبور خود هستند، روی فرش می‌خوابند، ناامیدی و ترس در چهره هایشان نقش بسته است.

محمد، یک پلیس سابق، پس از دوبار ضرب و شتم توسط طالبان، می‌خواهد خود را به ایران برساند. این جوان ۲۵ ساله از ولایت دایکندی که از افشای نام کامل خود خودداری می‌کند، می‌گوید: اگر بار سوم بیایند، واقعاً مرا خواهند کشت.

سازمان ملل می‌گوید که بیش از ۱۰۰ نفر که با رژیم سابق مرتبط هستند - عمدتاً پرسنل امنیتی - توسط طالبان کشته شده‌اند.

حمیدالله پشت فرمان وانت ۴×۴ خود، قیمت را برای راندن مهاجران در بیابان دو برابر کرده است. جوان ۲۲ ساله خندان می‌گوید: سه میلیون تومان (حدود ۱۲۰ دلار) می‌گرفتیم، حالا شش میلیون شده است.

هر روز صد‌ها راننده با خودرو‌های خود صف می‌کشند و مردان و زنان و کودکان را سوار می‌کنند. این گردهمایی در دید کامل طالبان انجام می‌شود که برای هر وسیله نقلیه ۱۰۰۰ افغانی (۱۰ دلار) دریافت می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه یک روز در ماه گذشته حدود ۳۰۰ خودرو را در این منطقه شمارش کرد که هر کدام با حدود ۲۰ مهاجر در روز پر می‌شد.

طالبان خروج افراد با این شماره‌ها را تکذیب کردند و چنین گزارش‌هایی را "تبلیغات" خواندند.

مهاجران افغان وقتی به مرز پاکستان می‌رسند به دست قاچاقچیان از طرف دیگر تحویل می‌شوند و سفری دشوار با پای پیاده به سمت مرز ایران آغاز می‌شود.

برای میهن رضایی، سفر طولانی غیر قابل تصور است. به عنوان عضوی از گروه قومی شیعه هزاره، این دانشجوی ۲۰ ساله طعمه آسانی برای جنگجویان جندالله خواهد بود، یک گروه تروریستی افراطی که مسئول آدم ربایی‌های متعدد در صحرا است. او می‌گوید: قبلاً مردم را گردن می‌زدند، اما اکنون مردم را نگه می‌دارند و باج می‌خواهند؛ بنابراین هدف رضایی و دوستانش بالا رفتن از دیوار مرزی است که از زرنج تا آنجا که چشم کار می‌کند امتداد دارد. این یک مانع مهیب است، یک دیوار بتنی پنج متری (۱۶ فوتی) که بالای آن سیم خاردار است و برج‌های دیده بانی با نگهبانان مسلح پر شده است.

قاچاقچیانی که بهترین مکان را برای عبور می‌شناسند، قرار است به نگهبانان رشوه بدهند تا از کسانی که شب‌ها از دیوار‌ها بالا می‌روند، چشم بپوشند. میهن که تاکنون چندین بار تلاش ناموفق داشته است، می‌گوید: قاچاقچی‌ها به ما دروغ می‌گویند.

وحید احمد مهاجر افغان در حالی که فرزندانش منتظر خروج از کشور به سوی ایران هستند، در داخل ساختمانی مخروبه در زرنج در استان نیمروز در جنوب غربی کشور نشسته است. برادر وحید در ژانویه موفق شد - یکی از معدود ۸۰ نفری بود که در آن شب تلاش کردند - و از ایران تلفن زد تا از موفقیت خود بگوید. این جوان ۳۰ ساله در حالی که می‌لرزد گفت: همه این‌ها به خاطر گرسنگی است... اگر هنوز امید داشتیم، هرگز کشور را ترک نمی‌کردیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی          

منبع: فرارو

کلیدواژه: زرنج افغانستان طالبان ایران امارت اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۵۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاربرد انواع ریسه ال ای دی در دکوراسیون داخلی

در عصر حاضر، نورپردازی به عنصری جدایی‌ناپذیر از دکوراسیون داخلی تبدیل شده است. ریسه‌های ال ای دی به دلیل انعطاف‌پذیری، کارایی انرژی و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، به یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای طراحان و معماران داخلی مبدل شده‌اند. این مقاله به بررسی کاربردهای متنوع ریسه‌های ال ای دی در فضاهای داخلی می‌پردازد و نشان می‌دهد چگونه این فناوری نوری می‌تواند فضایی را متحول سازد و به آن جان ببخشد.

به گزارش ایسنا به نقل از برق سام، در عصر حاضر، نورپردازی به عنصری جدایی‌ناپذیر از دکوراسیون داخلی تبدیل شده است. ریسه‌های ال ای دی به دلیل انعطاف‌پذیری، کارایی انرژی و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، به یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای طراحان و معماران داخلی مبدل شده‌اند. این مقاله به بررسی کاربردهای متنوع ریسه‌های ال ای دی در فضاهای داخلی می‌پردازد و نشان می‌دهد چگونه این فناوری نوری می‌تواند فضایی را متحول سازد و به آن جان ببخشد.

به طور کلی، ریسه‌های ال ای دی  با توجه به کاربرد آن در دکوراسیون داخلی در انواع مختلفی طراحی شده‌اند. در ادامه، به کاربرد آن در بخش های محتلف می‌پردازیم:

نورپردازی داخلی اتاق به وسیله ریسه های ال ای دی

ریسه‌های ال ای دی، با زیبایی و نوآوری خود، گزینه‌ای عالی برای نورپردازی اتاق‌ها به شمار می‌روند و تنوع گسترده‌ای در طراحی داخلی ارائه می‌دهند. در ادامه، به کاوش در کاربردهای متفاوت ریسه‌های ال ای دی در نورپردازی انواع اتاق‌ها خواهیم پرداخت.

اتاق خواب به عنوان مکانی خصوصی و آرامش‌بخش برای استراحت شناخته می‌شود. با بهره‌گیری از ریسه‌ ال ای دی می‌توانید نورپردازی نرم و آرامی را در این فضا ایجاد نمایید که به فراهم آوردن حسی آرام و خوشایند کمک می‌کند. برای مثال، می‌توانید ریسه‌ها را دور تخت یا بر روی دیوارها نصب کرده و با استفاده از دستگاه‌های کنترل هوشمند، نورپردازی را مطابق با خلق و خوی و حالت روحی خود تنظیم کنید.

نورپردازی اتاق نشیمن با ریسه ال ای دی

اتاق نشیمن به عنوان مرکزی برای دورهمی‌های خانوادگی و اجتماعی عمل می‌کند و نورپردازی مناسب می‌تواند حس گرما و صمیمیت را در این فضا افزایش دهد. استفاده از ریسه‌های ال ای دی به ویژه ریسه شلنگی می‌تواند به عنوان یک عنصر تأکیدی، بر جذابیت بخش‌های خاصی از اتاق مانند اطراف مبلمان یا بالای میز تلویزیون تأثیر بگذارد و به زیبایی فضای داخلی بیفزاید.

طراحی نور آشپزخانه

آشپزخانه، که محلی برای فعالیت‌های روزمره است، به نورپردازی کارآمد و دلنشین نیاز دارد. نصب ریسه‌های ال ای دی در اطراف سقف یا زیر کابینت‌ها می‌تواند نوری هدفمند و کافی برای ایجاد فضایی کاربردی و جذاب فراهم آورد. استفاده از ریسه‌های رنگی نیز می‌تواند به آشپزخانه شما جلوه‌ای دوست‌داشتنی و متفاوت ببخشد. با به کارگیری خلاقانه ریسه‌های ال ای دی در فضاهای مختلف، می‌توانید نورپردازی را به عنصری هنری تبدیل کنید که زیبایی و کارایی فضاهای داخلی را ارتقا می‌بخشد.

در ادامه به ایده های جذاب برای زیباتر شدن فضای دکوراسیون داخلی با استفاده از ریسه های ال ای دی می پردازیم:

استفاده از ریسه‌های ال ای دی برای زیباسازی اتاق خواب هم اقتصادی است و هم تحولی شگرف در فضای اتاق ایجاد می‌کند! می‌توانید با توجه به سلیقه خود، از میان ۵ پیشنهاد زیر، گزینه مورد نظرتان را انتخاب و پیاده‌سازی کنید.

ریسه ال ای دی دور آینه

اگر آینه‌ای بزرگ و دیواری در اتاق خواب خود دارید، این ترفند زیباسازی را به کار ببرید: یک رشته ریسه نوری را به دور قاب آینه نصب کنید. در صورتی که قاب آینه شما عریض است، می‌توانید با استفاده از گیره‌های چوبی، عکس‌های دلخواهتان را به آن اضافه کنید. با این کار، آینه‌تان به یک وسیله جادویی برای گرفتن عکس‌های حرفه‌ای تبدیل می‌شود.

ریسه عکس و شبکه فلزی

برای ایجاد یک دکوراسیون دلنشین و شخصی، ابتدا یک صفحه مشبک ساده تهیه کنید. می‌توانید برای افزودن رنگ و شادابی، از صفحات مشبک رنگارنگ استفاده نمایید. سپس، ریسه‌ای از عکس‌های پرینت شده را به آرامی از درون شبکه‌های صفحه عبور دهید. پس از چیدمان به شکل مطلوب، ۱۲ عکس چاپی که خاطرات گرم و دوست‌داشتنی شما را نشان می‌دهند را انتخاب کرده و با استفاده از گیره‌های چوبی به صفحه متصل کنید.

طرح دلخواه روی دیوار

پیش از هر چیز، طرحی مورد نظر مانند شکل قلب، حرف اول نامتان، یا یک کلمه خاص را انتخاب کنید. می‌توانید با استفاده از مداد، طرح مورد نظر را بر روی دیوار پیاده‌سازی کنید. سپس، ریسه‌های نوری خورشیدی یا ماه‌گون را به دقت روی طرح مد نظرتان قرار دهید و آن‌ها را محکم کنید. در نهایت، عکس‌های خود را با استفاده از گیره‌های چوبی به ریسه وصل نمایید تا یک دیوار خاطره‌انگیز و زیبا خلق کنید.

ریسه ال ای دی دور گیاهان

برای علاقه‌مندان به طبیعت که از داشتن گلدان‌های متعدد در اتاق خود لذت می‌برند، این پیشنهاد را داریم: با احاطه کردن گیاهان با ریسه‌های LED، می‌توانید جلوه‌ای زیبا و جذاب به فضای اتاق ببخشید. هنگام نصب ریسه‌ها، دقت کنید تا به گیاهان آسیبی وارد نشود. نکته جالب این است که اگر این تزئین را بر روی یک کاج کوچک اعمال کنید، می‌توانید حس و حال کریسمس را به اتاقتان بیاورید!

خاطرات روی دیوار

به دنبال علاقه‌مندی‌های خود بگردید! آیا به گشت و گذار علاقه دارید؟ به خانواده و دوستان خود ارادت دارید؟ آیا عادت دارید که هفته‌ای یک بار به کوهپیمایی بروید؟ هر آنچه که شیفته‌اش هستید، چندین عکس مرتبط با آن را تهیه کنید. سپس، این تصاویر پر از خاطره را با استفاده از ریسه‌های نوری و گیره‌ها به دیوار اتاقتان متصل نمایید. اطمینان داشته باشید که هر نگاهی به این دیوار، لبریز از بهترین احساسات برای شما خواهد بود. 

انتهای رپرتاژ آگهی

دیگر خبرها

  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • حمله گازانبری طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • حمله گازانبری امارت طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • کاربرد انواع ریسه ال ای دی در دکوراسیون داخلی
  • (ویدئو) چرا ایران از ترتیبات منطقه‌ای کاسپین و افغانستان حذف شد؟
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • بهره برداری از راه آهن افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • بهره برداری افغان ترانس در ۲۰۲۷