Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:32:41 GMT

۴ اثر ناملموس میراث فرهنگی هرمزگان ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۵۵۴۷۴

۴ اثر ناملموس میراث فرهنگی هرمزگان ثبت ملی شد

به گزارش ایرنا، سهراب بناوند روزپنجشنبه با اعلام این خبر به رسانه ها در خصوص اثر ناملموس دانش سنتی لنج سازی افزود: هرچند لنج های چوبی و بادبانی در دنیای صنعتی امروز برای سفرهای تجاری کاربرد ندارد، اما این توانمندی را دارد که در حوزه صنعت گردشگری، ایران را به یکی از قطب های گردشگری دریایی در جهان تبدیل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت: دانش سنتی دریانوردی و لنج سازی مانند دیگر عناصر فرهنگی برای بقا نه‌ تنها به ‌عنوان یک دانش سنتی بلکه به‌ عنوان فرهنگ مردم بومی منطقه نیازمند آگاهی، پاسداری و احیاست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی هرمزمگان در خصوص روش تهیه سوراغ نیز اظهارداشت: از زمان های دور زمانی که وسایل سرمایشی برای نگهداری ماهی وجود نداشت، مردم بومی هرمزگان از ماهی ۲ نوع سس به نام مهیاوه و سوراغ تهیه می‌کردند که بتوان از آن استفاده کرد.

بناوند همچنین با بیان اینکه سنت شفاهی و میراث ساخت لنگرهای سنگی در کرانه خلیج ‌فارس در دوره‌های متعدد شکل گرفت است، ادامه داد: این مهارت از گذشته‌های دور به‌ صورت شفاهی و سینه ‌به ‌سینه تا به امروز در برخی مناطق استان هرمزگان از جمله بندرلنگه و پارسیان همچنان زنده و پویا است.

وی درباره عروسک داربید نیز گفت: در زبان مردم بستک؛ دار به معنی چوب و بید به معنی عروس است و داربید به معنای عروس چوبی است.

این مسوول فرهنگی یادآورشدد: داربید، عروسکی است که از چوب درخت نخل، سکه و پارچه از گذشته‌های دور در روستای هرنگ از توابع شهرستان بستک ساخته می‌شود.

بناوند تاکید کرد: این عروسک را طی مراسمی از باقی مانده لباس عروس، می‌سازند و به دختران دَم بخت یا دختربچه‌ها به ‌رسم میمنت و بخت‌گشایی داده می‌شود.

برچسب‌ها گردشگری میراث ناملموس هرمزگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری میراث ناملموس هرمزگان گردشگری میراث ناملموس هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۵۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، سمانه سلطانی پور روز یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ گفت: با صدور مجوز فعالیت فروشگاه صنایع‌دستی آروند با مدیریت آقای حسین میری، واقع در بازار سرپوشیده شهر شاهرود، تعداد فروشگاه‌های مجاز صنایع‌دستی در استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: بر اساس ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز فروشگاه‌های صنایع‌دستی، متقاضیان می‌توانند با ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزها و پس از بررسی درخواست توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مجوز خود را دریافت کنند.

سمانه سلطانی پور گفت: در حال حاضر ۶ فروشگاه صنایع‌دستی در سمنان، ۹ فروشگاه صنایع‌دستی در شاهرود، ۲ فروشگاه صنایع‌دستی در دامغان و ۲ فروشگاه صنایع‌دستی در مهدی‌شهر تحت مجوز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان فعالیت می‌کنند.

46 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900631

دیگر خبرها

  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی