سینما؛ مهمترین رسانه تفریحی مردم/ باید به جای گرانی بلیت، درام جذاب ساخته شود
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۵۶۳۲۷
در آستانه آغاز اکرانهای نوروزی، قیمت بلیت سینماها ۴۵ هزار تومان شد. این افزایش قیمت ۵۰ درصدی (در سینماهای مدرن) واکنش منتقدان و مردم را در پی داشت.
محمدتقی فهیم در این باره به خبرنگار ما گفت: کشورهای موفق در دنیا برای حل بحران مخاطب در سینما بلیت را گران نکردند بلکه درام جذاب ساختند.
به گفته او اگر قرار باشد کالای فرهنگی را با دیگر اقلام مصرفی مقایسه کنیم، باید قیمت از این هم بالاتر باشد؛ اما این شیوه ارزیابی لطمه اساسی به هدف میزند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فهیم با اشاره به تجربه مشابه در دیگر کشورها میگوید: سینمای هالیوود در چنین بحرانی قیمتها را پایین آورد و در عوض تولید را استودیویی و ارزانتر کرد.
به گفته او مهمترین رسانه تفریحی مردم سینماست. سینما کالایی برای توده مردم است، هیچ کجا سینما را جز موارد مصرفی طبقه بالای جامعه لحاظ نمیکنند. اگر چنین باشد برای آنهایی که دستشان به دهنشان میرسد قیمت بلیت فرق نمیکند. فهیم میگوید، این پاشنه آشیلی است که سینما را از سبد مصرف مردم حذف کرده است.
این منتقد معتقد است، باید قیمت بلیت را ۱۵ هزار تومان عنوان کنند تا بیشتر در دسترس مخاطب باشد. فیلمها باید با مردم کوچه و بازار ارتباط برقرار کنند و مسئولین سینمای ما را با سینمای محلههای پایین دست و حاشیه نشین در آمریکا مقایسه کنند نه سینمای محلههای پول دار در غرب.
فهیم گران کردن بلیت را برای مردم بدون سود میداند و می گوید: فیلمی که امسال ۱ میلیون بیننده داشته سال بعد ۲۰۰ هزار نفر بیننده خواهد داشت و اینکه پراید گران شده پس سینما هم گران شود، تفکر درستی نیست.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاترمنبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: بلیت سینما گرانی بلیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۶۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«همسایه شما، زهره» بیانگر بیمهری جامعه/ درخشنده دردی لاعلاج ساخته است
فیلم سینمایی «همسایه شما، زهره» به کارگردانی علی درخشنده از چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه در سینماهای گروه «هنروتجربه» اکران شد. از این رو به گفتوگو با مهسان فراست منتقد و کارشناس سینما و تئاتر درباره این فیلم پرداختهایم.
مهسان فراست منتقد و کارشناس سینما درباره فیلم سینمایی همسایه شما، زهره گفت: همسایه شما، زهره فیلمی است که درد دارد اما علاج ندارد. در بطن جامعه آدمهای دردمند چاره ای جز سکوت یا مرگ ندارند. در این فیلم زهره زنی با درد مشترک جامعه امروزی تلاش دارد حرف بزند، سکوتش را بشکند و صدایش را فریاد بزند، ولی متاسفانه در جامعه ما این صدا را خفه میکنند.
وی ادامه داد: فیلم همسایه شما زهره، تلاش دارد بیانگر بی مهریهای جامعه ای باشد که هیچ کس از حال دیگری خبر ندارد، حتی در جامعه کوچکی مانند خانواده. در خانواده آنقدر بی عاطفی افراد موج میزند و کسی صدای تنهایی مادر را نمیشنود که زهره مجبور میشود انتقام بگیرد.
این منتقد افزود: درخشنده به درستی درد امروز را میفهمد و در این فیلم به روانکاوی و آسیب های جامعه اجتماعی ایران میپردازد که بیشتر افراد در زمان طفولیت گریبان گیر آن میشوند و در بزرگسالی آثار این افسار گسیختگی بیشتر گریبان گیر آنها میشود.
فراست بیان کرد: زیبایی داستان دلنوشتهها و به نوعی اعترافات زهره است که به زیبایی داستان اضافه کرده است و تماشاگر با نوشتههای زهره دوست دارد ادامه داستان را ببیند. همچنین بازی خانم رویا افشار نشان از چیره دستی ۴۰سال هنرمند بودن را به رخ میکشد.
وی در پایان صحبتهایش گفت: این فیلم سینمایی در آخر این حرف را میزند که آدمهای جامعه ما درد دارند، از بی کسی، بیمهری غم دارند اما در تنهایی خود گیر میکنند؛ آدما وسط غم و تنهایی و غصههایشان میمیرند و شاید ظاهراً همه چیز خوب باشد اما روح در بدن جان میدهد و انسان فکر میکند دیگر توان ادامه دادن ندارد و نفس کم آورده است. در آخر میگویم آدمها را در ناراحتی و در تنهایی رها نکنید چون آن زمان آدم زنده است اما واقعاً میمیرد.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر