پیامبر اسلام، هیچگاه درصدد یهودیستیزی و مسیحیستیزی نبود
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۵۶۴۵۳
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت گفت: پیامبر درصدد یهودیستیزی و یا مسیحیستیزی نبوده است. اینها با هم پیمانهایی بسته بودند و بر اساس آن در جامعه اسلامی میتوانستند به عنوان یک شهروند زندگی کنند.
به گزارش قدس آنلاین، کنفرانس بینالمللی «دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص)» با حضور نخبگان و پژوهشگران بیش از ۴۸ کشور جهان به صورت وبینار در روز دوم در ۲ پنل تخصصی در تهران برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پیامبر مکرم اسلام هیچگاه درصدد یهودیستیزی و یا مسیحیستیزی نبوده است
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت، آیتالله رضا رمضانی در دومین کنفرانس بینالمللی دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم طی سخنانی بیان داشت: پیامبر اکرم مانند پیامبران گذشته مأمور بود که راه و رسم زندگی را به بشریت آموزش دهد و در عرصههای مختلف فردی اجتماعی و در نوع تعاملات ارتباطات در همه حوزههای زندگی ورود کند و مردم در یک فضای امن برای رسیدن به اهدافی که خداوند متعال در خلقت انسان در نظر گرفته است با شکستن قفل و زنجیرهایی که خود برای خود درست کردهاند، به آرمان مطلوب دست یابند.
وی در ادامه گفت: هیچگاه پیامبر درصدد یهودیستیزی و یا مسیحیستیزی نبوده است. اینها حتی با هم پیمانهایی بسته بودند و بر اساس آن در جامعه اسلامی میتوانستند به عنوان یک شهروند زندگی کنند. البته بعضیها هم درصدد جنگ و نابودی اسلام بودند که نوع برخورد با اینها هم متناسب با سیاستهای حکومت اسلامی در آن زمان بود.
دیپلماسی باید در خدمت مقاومت باشد
دهقان فیروزآبادی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این کنفرانس گفت: در جهان امروز مقاومت ایران و مقاومت اسلامی یک سرمایه برای پیشبرد دیپلماسی اسلامی است. در واقع دیپلماسی باید در خدمت مقاومت است.
وی بیان داشت: دیپلماسی اسلامی بر اساس شیوهها و ابزارها برای برقراری روابط و تعامل با غیر مسلمانان مطابق با قوانین و اصول اسلامی است. در دیپلماسی اسلامی، اصالت با صلح اختیاری، ارادی و ابتکاری است. حکمت و عقلانیت، عزت بنمایههای مهم دیپلماسی اسلامی است که در این چارچوب مصلحت به معنای رعایت مصالح امت اسلامی مطرح میشود که امروزه تحت عنوان منافع ملی از آن یاد میشود.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه از جدال احسن در دیپلماسی اسلامی برای دعوت حکمتآمیز میان مسلمانان برای بازگشت به اصول اسلام و برقراری رابطه دوستانه استفاده میشود، تصریح کرد: در جهان امروز مقاومت ایران و مقاومت اسلامی یک سرمایه برای پیشبرد دیپلماسی اسلامی است. در واقع دیپلماسی باید در خدمت مقاومت است. این نوع دیپلماسی مبتنی بر عزت، مصحلت و حکمت است.
دستاورد بزرگ پیامبر اعظم (ص) گسترش عدالت درجهان است
شیخ خلیل رزق، محقق اسلامی اهل لبنان در کنفرانس دیپلماسی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص) گفت: پیامبر اکرم (ص)، وحدت را از سرزمین حجاز آغاز و در آغاز تلاش کردند تا این وحدت در میان قبائل عرب تحقق یابد تا خیر و هدایت و عدل در میان آنان گسترش یابد.
وی افزود: عدالت، رسالت همه پیامبران است، بنابراین از آنان خواسته تا جنگ را رها کنند و از خونریزی جلوگیری کنند و فرد قدرتمند بر ضعیف تعدی نکند و کوچک به بزرگتر خود احترام کند و ارزشهای دیگری که پیامبر پایههای آن را پیریزی کنند تا جامعه سعادتمند شود. بنابراین وحدت را در جامعه عرب آن زمان محقق ساختند. هر چند این هدف بهطور کامل جامه عمل به خود نپوشید. پیامبر اکرم پس از ایجاد وحدت در میان مردم جزیرةالعرب، پرچم وحدت را در دیگر جوامع بشری برافراشتند.
او در پایان تاکید کرد: سیره پیامبر در تحقق وحدت و گستراندن عدالت، مورد توافق همه است و پس از تحکیم پایههای دولت اسلامی خود تلاش کردند تا عدالت را در جهان از راه اعزام فرستادگان خود به پادشاهان جهان معرفی کنند و آن را بگستراند.
در دومین روز از کنفرانس بینالمللی «دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص)» سخنرانان بر این امر تاکید کردند که بشر به دنبال زندگی مسالمت آمیز بوده و همه انسانها باید صلح عادلانه و پایدار را بر محور عدل اسلامی بنیان گذارند.
زیبندهترین روش دیپلوماسی چیست؟
شیخ ابراهیم برایدی دبیر تجمع علمای مسلمین در لبنان در کنفرانس بینالمللی دیپلماسی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص) گفت: از دیدگاه نبیاکرم، تبلیغ بهترین و زیبندهترین شیوه دیپلماسی بودو نه رویارویی و جنگ.
وی افزود: اگر بخواهیم برای این مدعا دلیل بیاوریم میتوان به موضوع قرارداد و صلح معروف (حدیبیه) اشاره کردکه بین پیامبر و سران قریش به امضا رسید، همانگونه که همه میدانند زمانی که رسول الله قصدا ادای مناسک عمره را کردند، قریش از انجام این فریضه او را باز داشتند و میخواستند با اعمال شرایط سخت و تحمیلی با پیامبر به توافق برسند با نگاهی به مفاد این قراردادکه در آن زمان بر رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم تحمیل شد.
او تاکید کرد: دیپلماسی پیامبر اکرم آن گونه که از او روایت میشود که همه با مسلمانان مشورت میکردند و آزادی اقدام را نیز با آنان میدادند. زمانی که پیامبر استاندار و فرستاده خود را به یمن اعزام کرد به وی فرمود چگونه در میان مردم قضاوت خواهید کرد، گفت یا رسول الله بر اساس قرآن مجید، فرمودند و اگر آن حکم در قرآن نبود چه خواهی کرد، گفت از سنت پیامبر پیروی میکنم فرمودند، اگر آن حکم نبود چگونه عمل خواهید کرد، گفت با اجتهاد و خود عمل میکنم و هراسی به دل راه نخواهم داد.
حسنین نادر بر مبانی و اصول دیپلماسی اسلامی تاکید کرد
حسنین نادر اندیشمند و استاد دانشگاه از پاکستان در کنفرانس بینالمللی دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص) بر مبانی و اصول دیپلماسی اسلامی تاکید کرد.
وی گفت: وقتی یک دولتی را پایه گذاری میکنند لازم است که به همان اکتفا نکنند. پیامش پیام جهانی است باید به کل جهانیان برسد و بنابراین نیازش از این جا برخاسته که یک مملکت اسلامی باید یک دیپلماسی فعال داشته باشد.
او افزود: یکی از مبانی دیپلماسی اسلامی در حقیقت دعوت بشر و انسان به سوی رستگاری و درست عمل کردن است این یکی از موانع دیپلماسی است که باید مردم جهان را به سوی راه درست هدایت کند. مبانی دیپلماسی اسلامی این است که هر انسان حق دارد دعوت حق را بتواند بشنود و بر اساس آن تصمیم بگیرد ایمان بیاورد یا نیاورد کسی مانع ایجاد نکند که پیامی به گوش کسی نرسد بنابراین کسی نمیتواند مانع این پیام رسانی بشود.
وی ادامه داد: یک دیپلماسی اسلامی و دیپلمات مسلمان همیشه باید منادی اقامه حق و انصاف باشد دیپلماسی اسلامی در واقع مدعی و داعیه عدل و انصاف است. سومین اصول دیپلماسی اسلامی در واقع دفاع از کرامت انسان است «لقد کرمنا بنی آدم» هر جا هر کسانی یا کشوری یا کشورهایی به نوعی انسان را ذلیل میکنند اینها را اسیر و برده گرفتهاند. دیپلمات اسلامی باید از کرامت انسانی دفاع کند چهارمین اصول دیپلماسی اسلامی آگاهیبخشی، «هذا بلاغ الناس» از حقایق هستی و حقایق کشور خودشان و ایدئولوژی خودشان و جهانبینی خودشان مخاطبینشان را آگاه کنند و حقایق را تبیین کنند در لهجه و گفتگو و دیالوگ باید شفاف باشند «بلسان عربی مبین و ما علینا الا البلاغ المبین» و این میتواند یکی از اصول دیپلماسی اسلامی باشد دیپلماسی اسلامی فریب نیست دروغ نیست دغل بازی نیست در واقع صداقت شفافیت.
منبع: فارس
انتها ی خبر/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت ع سیره پیامبر ص اصول دیپلماسی اسلامی کنفرانس بین المللی پیامبر اکرم بر اساس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۶۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تکنیک مهم نیست، دل فیلمساز را میخریم
محمدحسین لطیفی نویسنده، کارگردان و دبیر نخستین جشنواره فیلم «رضوان» در حاشیه نشست خبری این جشنواره با اشاره به اینکه گستره فیلمهای دینی شامل همه فیلمها با مضمون محبت، انسانیت، گذشت، ایثار و … میشود، گفت: «اگر از صفر تا ۲۰ به دینی بودن یک فیلم نمره بدهیم، متوجه مرحله مرحله بودن این نگاه به فیلم میشویم مثلاً یک فیلم نمره ۵ و فیلمی دیگر نمره ۱۰ میگیرد، اما هیچ یک از این فیلمها از گستره فیلم دینی خارج نمیشوند و تقریباً اکثر آثار اینگونهاند.»
به گزارش مهر، این کارگردان با اشاره به اینکه شیوههای مختلف در پرداخت به حضور خدا در فیلمها وجود دارد، عنوان کرد: مساله اصلی و نکته من این است که آیا خدا در یک فیلم حضور دارد و خدا با آن کاراکتر هست؟ خدا برای هر کسی یک معنا دارد، اما این به معنای حضور خدا از اول تا آخر در یک فیلم نیست چرا که اقتضای درام این است که مثلاً یک آدم به حضیض ذلت و بدبختی برسد، اما کاراکتر فیلم در جایی احساس میکند خدا او را فراموش نکرده و این ارتباط به او آرامش میدهد. از این رو شیوههای مختلف در نوع پرداخت به حضور خدا وجود دارد.
وی درباره ویژگیهای یک جشنواره دینی مطرح کرد: جشنواره دینی تنها تبلیغ دین نیست، ولی تبلیغ دین هم در آن دیده میشود مثلاً در فیلم «سفر سبز» نه آن کشیش مسیحی آمده است تا حاج رضا را مسیحی کند نه حاج رضا آمده است تا کشیش مسیحی را مسلمان کند، مهم این است که در نسبت با سایر ادیان ما یک افق دید با ۲ تعلیم متفاوت داریم و باید توجه داشته باشیم چقدر به هم نزدیک هستیم. نقاط اختلاف ما کم است پس بهتر است روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم به عنوان مثال در «از کرخه تا راین» حاتمی کیا، سعید در یک کلیسا نماز میخواند. به نظرم فیلمسازها باید به مواردی از این دست توجه کنند.
کارگردان فیلم «غریب» با اشاره به اینکه حمایتهای خوبی از جشنواره فیلم «رضوان» شده است، گفت: بالاخره در طول سال جوانانی در کشور هستند که در جاهای مختلفی فیلم میسازند و ممکن است دیده نشوند و نتوانند عرض اندام کنند از این رو جشنواره فیلم رضوی مأمنی است برای اینکه بیایند و عرض اندام کنند. در اینجا دنبال نمره ۱۰۰ دادن به تکنیک فیلمها نیستیم و اول دل فیلمساز را میخریم.
لطیفی در پایان درباره فعالیتهای اخیرش در زمینه کارگردانی فیلم یا سریال گفت: قدیمیها میگفتند «صداش در میاد نگران نباشید»، اما فعلاً زمان مناسبی برای صحبت کردن راجع به کارهایم نیست.