Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای نخستین بار درخاورمیانه ماده اولیه داروی مزالازین ماده اصلی درمان التهاب روده‌های بزرگ را در مرکز رشد و فن آوری داروئی این مجموعه تولید کنند و انبوه سازی کنند.

امروز با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و معاونان غذا و دارو و پژوهش و تحقیقات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار آذربایجان شرقی خط تولید این محصول مهم دارویی راه اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر سالار همتی استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز طراح، محقق و تولیدکننده این ماده اولیه در این مراسم با اشاره به اینکه مقدمات تولید این ماده از حدود ۵ سال قبل در مرکز تحقیقات داروئی دانشگاه علوم پزشکی تبریز آغاز شده بود، گفت: پس از مطالعات اولیه، مرحله تولید این ماده اولیه از سال ۱۳۹۶ در این مرکز شروع شد تا اینکه پس از آزمایشات مختلف و اخذ مجوز‌های لازم از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ماده اولیه داروی مهم علم پزشکی یعنی مزالازین در تبریز امروز به صورت رسمی تولید انبوه می‌شود.

 صفر تا ۱۰۰ این ماده اولیه توسط محققان و تولیدکنندگان تبریزی انجام شده است.

تامین ماده اولیه این دارو همه ساله حدود ۲ و نیم میلیون دلار هزینه داشت که با تولید آن در داخل کشور صرفه جوئی ارزی حاصل شده و نیازمندی به کشور‌های خارجی از بین می‌رود.

ماده اولیه داروی مزالازین به طور عمده از چند کشورجهان از جمله چین و هند وارد کشور می‌شد.

در ۹ ماهه امسال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار برای تامین این ماده اولیه ارز از کشور خارج شده است.

 استفاده داروی مزالازین را در کاهش عوارض ناشی از التهابات روده بزرگ موثر است. مزالازین برای درمان بیماری " کولون و "کولیت اولسراتیو" که بیماری التهابی روده می‌باشد و می‌تواند موجب زخم و خونریزی‌های گوارشی شود، کاربرد دارد که درد شکم و اسهال از علایم این نوع بیماری است.

 کیفیت ماده اولیه تولید شده مزالازین در تبریز بسیار بالاتر و بهتر از مشابه‌های چینی و هندی توصیف کرد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تولیدکننده تحقیقات ماده اولیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۸۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه

تصویبنامه هیات وزیران موضوع تعیین فهرست دارو، مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی مشمول ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۳ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تصویبنامه مصوب جلسه مورخ 1403/02/02 هیات وزیران درخصوص «تعیین فهرست دارو، مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی مشمول ارز ترجیحی در سال 1403» طی نامه شماره 18978 در تاریخ 1403/02/08 توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

برهمین اساس، داروهای خارجی فاقد تولید داخل، مواد اولیه دارویی، تجهیزات و ملزومات پرشکی و مواد اولیه، قطعات ساخت، قطعات یدکی آنها به جز تجهیزات  وملزومات پزشکی با مصرف خانگی، پوست، مو و زیبایی و دندانپزشکی؛ تجهیزات پزشکی، مصرفی و توانبخشی مورد نیاز جانبازان و ایثارگران؛ شیرخشک رگولار/رژیمی، فراورده های متابولیک/ غذای ویژه بیمارستانی و مواد اولیه آنها؛ ملزومات دارویی شامل محلول چشمی و هیالورونیک اسید و مواد اولیه آنها در سال 1403 در فهرست اقلام سلامت محور مشمول ارز ترجیحی قرار گرفته اند.

در این بخشنامه تأکید شده است: اقلامی که تا پیش از این مصوبه، مشمول ارز ترجیحی بوده و کالای آن از گمرکات ترخیص شده و با قیمت مصوب و با تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فروش رسیده‌اند، درصورتی که ارز خود را دریافت ننموده اند نیز مشمول دریافت ارز ترجیحی در سقف باقی مانده بودجه ارزی مصوب تفاهم نامه سه جابنه سال 1402 بابت تامین ارز اقلام سلامت محور می باشند.

همچنین فهرست کالاهای اساسی کشاورزی مشمول دریافت ارز ترجیحی، موضوع بند الف تبصره 4 ماده واحده قانون بودجه سال 1403 کل کشور بخش اول به شرح جدول پیوست که تایید شده به مهر دفتر هیات دولت است، تعیین میشود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه اندازی نخستین مرکز موتور آمبولانس شهرستانی در مهاباد
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟ + بخشنامه
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • نخستین مرکز جامع سرطان در گیلان راه اندازی می‌شود
  • راه اندازی بخش «آنژیوگرافی» برای نخستین بار در منطقه آزاد اروند
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • نخستین دلیل تصادفات آذربایجان شرقی عدم توجه به جلو است
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟