Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها بسیاری از مردم با احیای سنت دیرینه خانه تکانی در تلاش هستند تا ضمن تمیز کردن خانه هایشان، آرامش روحی و روانی را در روزهای پیک کرونایی به خانواده خود هدیه دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ نرم نرمک می رسد اینک بهار، بهاری که قدم هایش را بر زمین می گذارد و بوی آن را می توان در کوچه و خیابان های شهر استشمام کرد و نشانه هایش را در خانه های مختلف دید، خانه هایی که رنگ و بوی کهنگی را از تن بیرون می کنند و صفایی دیگر می یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آری، این روزها همه جا سخن از خانه تکانی و به استقبال بهار رفتن است، همگان با جنب و جوش وصف نشدنی در تلاش هستند تا با نظافت خانه ها به دیدار بهار بروند.

اما امسال نیز مانند فروردین ۹۹ و ۱۴۰۰ خانه تکانی اهمیت بیشتری پیدا کرده، چراکه بسیاری از مردم برای در امان ماندن از کرونا یا از بین بردن آن از سطوح مختلف خانه، نقطه نقطه منزلشان را ضد عفونی و تمیز می کنند و این گونه به مبارزه با این ویروس منحوس می روند.
اهمیت خانه تکانی در پیک اومیکرون

مسعود فیروزکوهی، کارشناس حوزه بهداشت در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره بیان کرد: ​به طور معمول و بر اساس رسمی قدیمی، مردم هر سال قبل از فرارسیدن سال نو، شروع به خانه تکانی می کنند، اما ویروس کرونا که سال ۹۸ به صورت گسترده جامعه جهانی را تحت تاثیر قرار داده، بر همه جنبه های زندگی انسان اثر گذاشته و سبب شده است که مردم بیش از پیش به بهداشت و نظافت اهمیت دهند.

وی افزود: وضعیتی که به موجب آن خانه تکانی نسبت به سال های قبل از کرونا اهمیت بیشتری پیدا کرده، اما بر خلاف این مهم بسیاری از مردم به دلیل این که همچون دو سالی که گذشت، دید و بازدیدها محدود شده، شاید خیلی تمایلی به خانه تکانی نداشته باشند و با یک گردگیری و نظافت ساده به پیشواز نوروز بروند.

به گفته فیروزکوهی، این در حالی است که خانه تکانی این روزها نسبت به سال های قبل از شیوع کرونا مهم تر است، حتی اگر کسانی که عادت به خانه تکانی ندارند، توصیه می شود که امسال این مهم را نادیده نگیرند. آن هم در شرایطی در پیک اومیکرون قرار داریم و در حال پشت سر گذاشتن دوران همه گیری هستیم.  
مهمترین استراتژی مقابله با ویروس ها
وی گفت: بدون تردید در چنین شرایطی نظافت و تمیز کردن محیط خانه باعث می شود تا احساس بهتری را تجربه کنیم، چراکه منظم بودن به انسان آرامش روحی و روانی می بخشد، این مهم یکی از مهمترین استراتژی ها برای مبارزه با ویروس کروناست، چراکه می تواند تا حد زیادی به پیشگیری از ابتلا به این بیماری و جلوگیری از گسترش آن کمک کند. 

این کارشناس اظهار کرد: خدمات سلامت ملی به استفاده از بخارشوی برای تمیز کردن پرده ها، فرش ها، تشک ها و مبل ها که نمی توان با اسپری تمیزکننده ضدعفونی کرد، توصیه کرده است، اگر در منزل بخارشوی ندارید، طبق نظر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها برای خانه تکانی و تمیز کردن خانه از مخلوط یک چهارم فنجان سفیدکننده با سه لیتر آب خنک استفاده کنید. 

وی تصریح کرد: این پاک کننده و سرکه سفید در برابر ویروس هایی مثل کرونا و آنفلوانزا اثربخشی نشان می دهد و قدرت پاک کنندگی بالایی دارد، همچنین می توانید سطوحی را که تماس با آنها زیاد است، با الکل اتانول ۷۰ تا ۹۰ درصد ضدعفونی کنید.
بایدها و نبایدهای استفاده از نیروهای خدماتی 

فیروزکوهی با اشاره به این که خانه تکانی برای افرادی که رسم هر سال آنهاست، چندان سخت و پیچیده نیست، افزود: اگر هر سال با کمک نظافت چی خانه تکانی می کردید، امسال به دلیل شیوع کرونا از ورود افراد نظافتچی به منزلتان خودداری کنید، زیرا این روزها سلامتی شما از هر چیز دیگری مهمتر است. 

وی اضافه کرد: اگر بنا به هر دلیلی مجبور شدید از نیروهای خدماتی کمک بگیرید، از آن ها بخواهید از ماسک و دستکش استفاده کنند، تا زمان حضورشان در خانه، پنجره ها را باز بگذارید و فاصله فیزیکی ۲ متر را رعایت کنید. 

این کارشناس گفت: برای پذیرایی از نیروی خدماتی، از ظروف یکبار مصرف استفاده کنید، در غیر این صورت، ظروف استفاده شده توسط وی را کامل ضدعفونی کنید. با توجه به عدم رعایت برخی از نیروهای خدماتی، هنگام انجام کار مراقب باشید تا در صورت عدم استفاده از ماسک و دستکش، تذکر دهید و سطوحی را که لمس کرده، ضدعفونی کنید.

وی ادامه داد: در حین خانه تکانی، ممکن است لباس، کفش، پتو، اسباب بازی و ... قابل استفاده ای داشته باشید که نیازی به آنها ندارید. می توانید آنها را به نیازمندان اهدا کنید یا به خیریه بسپارید که البته این اقدام ممکن است خطراتی برای آنها به همراه داشته باشد که با توجه به این مهم قبل از اهدای وسایلی به طور کامل آنها را بشویید و خشک کنید و بعد از گذشت ۲۴ ساعت به دست نیازمندان برسانید.

فیروزکوهی تاکید کرد: از اهدای وسایل شخصی مثل حوله و لباس زیر خودداری و سعی کنید شان و حرمت افراد نیازمند را حفظ کرده و لباس های در حد نو یا حتی نو را به آن ها هدیه دهید.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

کلیدواژه: خانه تکانی تمیز کردن خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۹۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!

دانشمندان دیرینه‌شناس، اخیرا به کشف‌های جدیدی در خصوص یک گونه عجیب و ماقبل تاریخ از ماهی قزل‌آلا رسیدند. این ماهی در حد و اندازه‌ای بزرگ و با دندان‌هایی شبیه به عاج وجود داشته است.
مجله پلوس وان (Plos One) اخیرا پژوهشی را منتشر کرده است که متعلق به یکی از کشف‌های جدید دانشمندان از تاریخ اقیانوس‌هاست.

به گزارش فارس، ماهی Oncorhynchus Rastrosus، گونه‌ای غول‌پیکر از خانواده ماهی قزل‌آلا که چند میلیون سال پیش در شمال غربی اقیانوس آرام آمریکای شمالی زندگی می‌کرد، دارای یک جفت دندان جلویی بود که از کناره‌های دهانش مانند عاج بیرون می‌آمد.

تخمین زده شده است که این ماهی غول‌پیکر به طول ۲.۷ متر می‌رسد. در ابتدا، محققان تصور می‌کردند که دندان‌های جلویی بزرگ این ماهی مانند دندان‌های نیش به سمت عقب، یعنی به سمت دهان است. این تصور تا حد زیادی به این دلیل بود که فسیل‌های دندان‌ها جدا از بقیه جمجمه کشف شده است.


اگرچه تاکنون کاربرد‌های بالقوه این دندان‌های عجیب به طور کامل مشخص نشده است، اما محققان معتقدند که احتمالاً این ماهی از آن‌ها برای مبارزه یا به عنوان ابزاری برای کندن لانه‌ها در کف دریا استفاده می‌کرده است. دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که این امکان وجود دارد که از دندان‌ها برای اهداف متعدد استفاده شوند، ولی احتمالاً از دندان‌ها براکشف جدید دیرینه‌شناسان: قزل‌آلای غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!ی گرفتن طعمه استفاده نمی‌شده است.

کرین کلاسون، پژوهشگر اصلی و استاد آناتومی در کالج پزشکی فیلادلفیا، می‌گوید: «ما برای دهه‌ها می‌دانستیم که این ماهی قزل‌آلای منقرض شده از مرکز اورگان، بزرگترین ماهی‌هایی هستند که تاکنون زندگی کرده‌اند. اکتشافاتی مانند اکتشاف ما نشان می‌دهد که آن‌ها احتمالا غول‌های مهربانی نبوده‌اند. این دندان‌های بزرگ عاج‌مانند برای دفاع در برابر شکارچیان، رقابت با سایر ماهی‌های قزل‌آلا و در نهایت ساختن لانه‌هایی برای حفاظت از * استفاده می‌شده است.»

برایان سیدلاوسکاس، استاد دانشگاه ایالتی اورگان، می‌افزاید: «ما همچنین تأکید می‌کنیم که ماده‌ها و نر‌ها به طور یکسان دارای دندان‌های بزرگ و عاج‌مانند بوده‌اند.»

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پاندای قرمز گیاه‌ خوار با اصالت چینی (+عکس) این حیوان عجیب برای زنده ماندن باید در خواب هم غذا بخورد! (+عکس) خصوصیات جالب پاندا و بررسی انواع مختلف آن (+عکس)

دیگر خبرها

  • (ویدئو) یک ترفند ساده و سریع: آسانترین راه پیچیدن دلمه برگ مو
  • وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
  • محوطه تاریخی که به تازگی در اصفهان کشف شد
  • یک ترفند ساده و سریع: آسانترین راه پیچیدن دلمه برگ مو (فیلم)
  • وقتی مقتول دستور بخشش قاتلش را داد!
  • فیلم | گذر از ریل های دیرینه بُن کوه گرمسار
  • کینه مرگبار کارگر قهوه خانه | کارگر جوان اخراج شد و وقتی فهمید فرد دیگری جای او استخدام شده ....
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • وقتی می گوئیم چیدمان هوشمندانه داخل خانه دقیقا منظورمان این است!(+تصاویر)
  • راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!