تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی به حقیقت پیوست
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۶۰۶۶۷
سامانه «دیدارو» که برای اولین بار در خاورمیانه امکان تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی را فراهم کرده است. با حضور جمعی از چهرههای فرهنگی و هنری و هنرمندان تئاتر در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری برنا، آیین رونمایی از پلتفرم دیدارو با شعار «چشمهایی رو به رویا» چهارشنبه 19 اسفند در سالن ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: وظیفه ما در خانه هنرمندان ایران این است که شرایط عرضه این امکان را فراهم کنیم و ما از همان ابتدا از این اقدام استقبال کردیم و اولین تجربه اجرای عمومی آن با نمایش «ژپتو» به کارگردانی اوشان محمودی در تماشاخانه ایرانشهر آغاز شده است.
رجبی معمار در پایان از مرحوم محمد ابوالحسنی تهیه کننده «دیرین دیرین» که به دلیل کرونا درگذشت، یاد کرد. پدر این هنرمند فقید نیز در میان جمع حضور داشت.
مهدی حاج محمود عطار مدیرعامل دیدارو نیز در ادامه روی سن رفت و گفت: امروز جای حسین شیخ الاسلام که کسالت دارد، میان ما خالی است. دوست داشتم او در جمع ما بود و با این حمایتهای خانه هنرمندان ایران، مجید رجبی معمار و پدر مرحوم ابوالحسنی و دیگر عزیزان نتیجه و خروجی کار را میدید. محمد ابوالحسنی همیشه از کارهای سخت و ناشدنی استقبال میکرد. 90 درصد مردم ایران او را به واسطه «دیرین دیرین» می شناسند، اما خیلیها وقتی فهمیدند تعجب کردند که او صاحب مجموعه دیدارو است و خوشحالیم آرزوی او در تحقق سامانه واقعیت مجازی امروز محقق شده است. امیدواریم بتوانیم تحولی را به واسطه این امکان در سایر حوزههای سینما، آموزش و... نیز در ادامه رقم بزنیم.
محمد ابطحی نماینده یونیدو در ایران نیز پیام مدیرملی توسعه رسته فناوری اطلاعات یونیدو(توسعه صنعتی ملل متحد) را قرائت کرد که متن آن به شرح زیر است:
«بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال، امروز یک قدم مهم برای تحول صنایع خلاق، که بیشترین زیان را در بحران کرونا متحمل شدند، با توسعه پلتفرم دیدارو برداشت. من بیشتر هیجان زدهام که یونیدو نیز توانسته است در تأسیس این بنیاد و اجرای برنامههای آن مشارکت داشته باشد. امروز نقطه عطفی در تاریخ فناوری اطلاعات ایران است. ما در سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یویندو) کاملاً متعهد هستیم که تلاشهای خود را برای بهبود و ارتقای صنعت فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال در جمهوری اسلامی ایران در برنامه توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار ادامه دهیم. از تلاشهای خستگیناپذیر همکارانمان در وزارت کار، تیم یونیدو ، تیم بنیاد و سایر سازمانهای مرتبط قدردانی میکنم.
در پایان یاد مرحوم محمد ابوالحسنی، مؤسس بنیاد را گرامی میدارم و باور دارم امروز روح او هم از به ثمر نشستن کارهایش شاد و خوشنود است.»
حدیثه نظرغلامی و مریم نراقی از اعضای تیم «دیدارو» در ادامه به دعوت مژده لواسانی به روی سن آمدند.
حدیثه لزرغلامی بیان کرد: وقتی ما به هم پیوستیم بر ضد دیوانه سازها و همه موانع سر راه ایستادگی کردیم. امروز یک لحظه جادویی و تاریخی است که این اتفاق محقق شده است.
مریم نراقی نیز گفت: برای اولین بار در 1928 واقعیت مجازی در مقاله «تئاتر و همزادش» توسط یک نویسنده فرانسوی به کار برده شد. دیدارو به عنوان سامانه واقعیت مجازی برای اولین بار در خاورمیانه است که از هنر تئاتر مظلوم و ریشهدار کارش را شروع کرده است.
او در ادامه از همه دعوت کرد به احترام هنرمندان تئاتر بایستند.
نراقی افزود: وی آر این امکان را به هر کس در هر جای جهان می دهد که از خانهاش اجراهای تئاتر را با یک عینک تماشا کند. اگر مساعدت مدیران دغدغهمند تئاتر، خانه هنرمندان ایران، مجید رجبی معمار، کیوان کثیریان و آقای برزگر زاده و سایر عزیزان همراه نبود این اتفاق محقق نمیشد.
مجید رجبی معمار، پدر زنده یاد ابوالحسنی، حسین مسافر آستانه، مهدی حاج محمود عطار، شهرام گیل آبادی، کیوان کثیریان، علیرضا تابش، محمد ابطحی نیز با حضور روی سن از تابلوی پلتفرم دیدارو رونمایی کردند.
لزر غلامی نیز از مژده لواسانی خواست که به عنوان اولین نفر تماشای تئاتر «ژپتو» را که همزمان در ایرانشهر در حال اجرا بود، از طریق دیدارو تجربه کند. همچنین در ادامه مهران امام بخش بازیگر تئاتر، منوچهر اکبرلو و داوود نامور مدیر عمارت نوفل لوشاتو دیگر هنرمندانی بودند که به نمایندگی از حضار روی سن رفتند و از طریق عینک و پلتفرم دیدارو بخش هایی از یک تئاتر را تماشا و تجربه خود را با سایرین به اشتراک گذاشتند.
حدیثه لزر غلامی در ادامه یک عینک را به گنجینه خانه هنرمندان ایران به عنوان نخستین مجموعهای که تئاتر به صورت وی آر و واقعیت مجازی در آنجا دیده شده است، اهدا کرد.
مریم نراقی نیز درباره نحوه بهرهمندی از امکان دیدارو برای تماشای تئاترها عنوان کرد: این امکان کارش را با نمایش «ژپتو» در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است. دو شب به صورت تست برای عزیزانی که عینک مخصوص را دارند در نظر گرفته شده و آنها میتوانند به تماشای تئاتر بنشینند و بعد از آن بلیت فروشی صورت میگیرد که متعاقبا در سایت خانه هنرمندان ایران اطلاع رسانی میشود. از سال آینده به بعد نیز همه آثار تئاتر در حال اجرا در تماشاخانه ایرانشهر به صورت آنلاین از طریق دیدارو قابل تماشا خواهند بود و بلیت فروشی اساسا به دو شیوه برای تماشای حضوری یا آنلاین برای مخاطبان صورت میگیرد.
رضا کیانیان، رائد فریدزاده، مناف یحیی پور و... از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم رونمایی بودند.
در پایان مراسم نیز مهمانان و هنرمندان حاضر به رسم یادبود جملاتی را روی پوستر رویداد نوشتند.
انتهای پیام //
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: ایران فرهنگ و هنر درآمد تئاتر رشد پدر مردم ایران فناوری اطلاعات فناوری صنعت اقتصاد جمهوری اسلامی ایران کسب و کار اشتغال خاورمیانه جهان ایران تئاتر خاورمیانه درآمد فرهنگی و هنری دیدارو خانه هنرمندان ایران مجید رجبی معمار واقعیت مجازی تماشای تئاتر روی سن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۰۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شرطبندی ضد انقلاب روی مهره سوخته اسرائیل
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ در سال هزار و چهارصد و یک جریانی با تکیه بر غرب و به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی در کشور شکل گرفت که با تکیه بر شعاری زنانه به دنبال تصویرسازی از آیندهای بود که در آن آزادی کلیدواژه اصلی تعبیر شد تا از این طریق نیمی از جامعه را همراه خود کنند. با گذشت از آن سراب دو ساله حالا معنی آزادی در لابهلای سکوت مرگبار طرفداران این جریان در قبال جنایات صورت گرفته در غزه که ماحصل آن مرگ بیش از ۱۰ هزار زن در طی هفت ماه جنایات رژیم صهیونیستی است، در حال معنی پیدا کردن است. معنی که در آن زنان نه تنها نقش و جایگاهی ندارند بلکه تنها ارقامی به شمار میروند که هر روز بر تعدادشان اضافه میشود.
کسانی که تا دیروز شعار زندگی برای زنان میدادند امروز نه تنها چشم بر واقعیت دموکراسی و حقوق بشر غربی بسته اند بلکه به عنوان پیاده نظام مقابله با طرفداران شرافت و انسانیت که این روزها خود را در قامت دانشجویان آمریکایی به نمایش گذاشته است، قرار داده اند.
آنها در حرکتی به اصطلاح خودجوش در خاک آمریکا قصد برگزاری تجمعی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران داشتند آن هم در مکانی که قرار بود دانشجویان، خود را به آنجا رسانده و یکبار دیگر صدای مردم مظلوم غزه شده و خواستار پایان جنایتهای رژیم صهیونیستی در این باریکه شوند. این همزمانی برگزاری تجمع نه تنها در آمریکا بلکه در دیگر نقاط جهان نیز به ثبت رسید تا معترضان به سیاستهای جمهوری اسلامی ایران با پرچمهای اسرائیل به رو در رویی با معترضان به نسل کشی در غزه بپردازند. نقشی جدید که اربابان برای آنان کشیده اند.
به نظر میرسد حالا پیاده نظام ضد انقلاب که طی دو سال گذشته تمام توان خود را برای نمایش مضحک آزادی در ایران به روی صحنه آورده بود به عنوان حافظ منافع و شاید نیروهای رسمی اشغالگران قدس به ابزاری برای قیچی کردن زبان منتقدین در قبال جنایتهای رژیم صهیونیستی مبدل شده تا در نقاط مختلف جهان با نشان و پرچم این رژیم مجعول به تقابل با مخالفان بپردازد.
با توجه به تجربه تاریخی ثبت شده از جریان ضد انقلاب باید گفت که اعضای «منشور همبستگی و سازماندهی» و ربع پهلوی که در کوران حوادث ۱۴۰۱ پای میز معامله شرافت با نتانیاهو نشستند از اعضای اصلی شکل دهی این جریاناند، جریانی که حتی پلیس غرب در برابر آن سکوت اختیار نکرده و به برخورد با وحشی گریهای صورت گرفته از سوی طرفداران آن پرداخته است.
در غبار اشوبهای زن زندگی آزادی وقتی سخن از این به میان میآمد که این جریان دست نشانده اسرائیل است بسیاری از فریب خوردگان چشم بر این واقعیت میبستند، اما حالا با فروکش کردن آن فتنه و عیان شدن واقعیتها به وضوح میتوان شرط بندی جریان ضد انقلاب روی مهره سوخته اسرائیل را دید و مشاهده کرد که چگونه این جریان برای دستیابی به خواستههای خود حاضر به تن دادن به هر اقدام غیر انسانی و قرار گرفتن در زمین تروریست دولتی اسرائیل است.
به نظر میرسد با این رویکرد اتخاذ شده از سوی جریان ضد انقلاب باید آن را دیگر جریانی مرده و رو به انحطاط در داخل کشور دانست چراکه سیاهی بر زغال نشست و همگان به ماهیت آن پی برده اند.
انتهای پیام/