Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دهه گذشته، هشتاد درصد کالاهای موجود در سطح جامعه تولید داخل و ۲۰ درصد باقی مانده متعلق به واردات بود اما متاسفانه در دهه ۹۰ اعداد جابه‌جا شد و ۲۰ درصد بازارهای ما سهم تولید داخل و ۸۰ درصد بحث واردات و قاچاق کالا بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ میزگرد تخصصی بررسی مشکلات پوشاک در استان کرمان با حضور محمد شجاع حیدر رییس ستاد امر به معروف، محمد رهرو مسئول بسیج اصناف و روح الله منزلی رییس صنف پوشاک در دفتر پایگاه خبری راه آرمان کرمان برگزار شد
  
روح الله منزلی رییس صنف اتحادیه پوشاک در استان کرمان با حضور در دفتر پایگاه خبری راه آرمان؛ به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و علت ایجاد مشکلات بر سر راه پوشاک دراستان را برای مخاطبان توضیح داد؛
 
کرمان تولید کنندگان طراح لباس برای ذائقه سازی جدید ندارد

وی در پاسخ به چگونگی نحوه نظارت ها در قسمت  پوشاک و نوع ذائقه سازی در تامین وتوزیع آن گفت: عمده فعالیت ما در زمینه توزیع بوده و در تولید دخالت چندانی نداریم که اکثر تولیدات در تهران  و به صورت جزیی در مشهد و شهرهای دیگر انجام می شود و کرمان نیز به صورت جدی تولید کنندگان که قابلیت طراحی داشته باشند ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی افزود : در رابطه با طراحی مورد پسند همه سلیقه ها تشکیلاتی در وزارت فرهنگ وجود دارد که در رابطه با مد ، لباس و …. نظارت دارد، اینکه این تشکیلات تا چه میزان موفق بودند قضاوت با مخاطبان است اما ازنگاه ما به عنوان مسئول صنف پوشاک د راستان تا کنون موفقیت چندانی نداشته است و اینکه عملکرد ضعیف چه دلیلی داشته است را مسئولین امر باید پاسخگو باشند.
 
وی اظهارکرد: در رابطه با عرضه پوشاک اصولا فروشنده یا کسی که کالا را عرضه می کند قطعا کالایی را عرضه می کند که برای خریدار جذابیت داشته باشد و هر کس که فعالیت اقتصادی را آغازمی‌کند علاوه بر خدمت به مردم دنبال منافع  اقتصادی خود نیز هست ، اما با این وجود با بخشنامه ها و دستورالعمل ها به بعضی زمینه ها ورود پیدا کردیم به عنوان مثال از عرضه مانتو های شیشه ای در سطح بازار جلوگیری شده است
 

نیازمند فرهنگ سازی و طراحی برای همه سلایق هستیم

رئیس صنف پوشاک استان تاکید کرد: نیازمند فرهنگ سازی مناسب هستیم تا همه ی پوشش های مناسب را نسبت به سلایق مختلف در جامعه رواج دهیم و در این راستا نیز مجموعه های نظارتی را می طلبد تا در کنار فرهنگ سازی نظارت لازم صورت گیرد، گرچه موافق نیسیتم که در این زمینه رهاشدگی کامل صورت گرفته اما می پذیریم که برنامه ریزی صحیحی هم صورت نگرفته است.
 
وی در خصوص تفاوت قیمت بین محصولاتی که از یک جنس یا برند هستند، گفت: قطعا محل واحد صنفی نباید تاثیری بر قیمت محصول بگذارد و تفاوت قیمتی که ما شاهد آن هستیم دووجهه دارد؛ یک جنبه این است که تفاوت ها آنقدر زیاد است که قابل تمییز نیست و تشخیص آن برای خود بنده که بیش از ۴۰ سال در این عرصه فعالیت می کنم دشوار است.

نوع پارچه و مدل ترسیم الگو در قیمت پوشاک تولید شده اثر گذار است

منزلی با ذکر مثالی عنوان کرد: برای البسه ای که شکل ظاهری آنها مثل هم هستند اما در بحث دوخت و پارچه آنان متفاوت است، یک مدل پارچه به نام های مختلف مانند آرو ، حریر و… وجود دارد که برای تشخیص نوع آنها حتی خود بنده نیز به سختی می توانم نوع را تشخیص دهم.
 
وی ادامه داد: دیگر وجهه ترسیم الگو است ، پارچه ای که در تهران تولید می شود با نوع الگویی که دارد یک توپ پارچه را به  ۲۸ پیراهن بدل می کند اما همان توپ پارچه درتولیدی دیگر ۲۵ عدد خروجی دارد و این موضوع در بحث قیمت تاثیر گذار است.
 
تورم و عدم ثبات قیمت زیان بارترین معضل برای واحد های صنفی است

وی رشد تورم را دومین عامل تاثیر گذار بر قیمت پوشاک دانست و گفت: امروزه تورمی که در جامعه غیر قابل کنترل است برای واحد های صنفی به زیان بارترین مسئله و معضل تبدیل شده است و این گونه بر افزایش قیمت ها تاثیرگذار بوده است.
 
منزلی  با اشاره به  موضوع  بالا بودن میزان تولید پوشاک نسبت به عرضه و تقاضا بیان کرد:  خود این موضوع  باعث بازدارندگی از افزایش قیمت پوشاک نسبت به سایر محصولات در سطح جامعه شده است و میزان عرضه ی  پوشاک را در سطح بازار تنظیم کرده است.
 
دهه ۹۰ سهم تولید داخلی پوشاک ۲۰ درصد و واردات  ۸۰ درصد بوده است


 
وی در پاسخ به میزان تولیدات داخلی پوشاک که در سطح بازارهای کرمان وجود دارد گفت: در دهه ۸۰، هشتاد درصد کالاهای موجود در سطح جامعه تولید داخل بودند و ۲۰ درصد باقی مانده متعلق به واردات بود اما متاسفانه در دهه ۹۰ اعداد جابجا شد و ۲۰ درصد بازارهای ما  سهم تولید داخل و ۸۰ درصد بحث واردات و قاچاق کالا بود .
 
منزلی افزود: خوشبختانه از سال ۱۳۹۷ با حذف  ارز از پوشاک به دلیل مقرون به صرفه نبودن از واردات جلوگیری شد.
 
تولید کنندگان ایرانی نمی توانند به نام خود کالا عرضه کنند

وی بیان داشت: ما احتیاج به فرهنگ سازی و اعتمادسازی درسطح کلان و جامعه داریم  که کالای ایرانی را به اسم خود تولید داخل عرضه  کنیم نه جنس ترک و … ، احتیاج به فرهنگ سازی در سطح کلان داریم تا اقبال مردم نسبت به تولید داخل سوق پیدا کند، نمونه بارز آن کت و شلوار هاکوپیان که به برند بین المللی تبدیل شده و از مقبولیت عام برخوردار است.
 
زیر ساخت مناسب شناسنامه در کردن پوشاک وجود ندارد

منزلی با توجه به مشکل برچسب دار نبودن کالاها و پرسش  امکان ایجاد سامانه ایی جامع ازشناسنامه و قیمت  کالاها گفت : شناسنامه دار شدن کالا قطعا یک نرم افزار قوی و جامع می طلبد که در توان اتحادیه ها نیست و همکاری در سطح کشوری سازمان صنعت معدن وتجارت را می طلبد، که در حال حاضر درحال ایجاد سامانه تجارت هستند و به زودی تمام کالاهای کشور وارد این سامانه می شوند.
 
 وی با بیان اینکه سامانه تجارت می تواند اندکی مشکلات را رفع می کند،  افزود : در حال حاضر تمامی فروشندگان پوشاک موظف هستند برکالاهای خود درج قیمت را نصب کنند که این موضوع به راحتی خرید مردم و سهولت کار خود فروشندگان کمک می کند  و بازرسان اصناف و صنعت و معدن نیز در بازرسی های خود بر این موضوع نظارت خواهند کرد.
 
ملغی شدن جواز کسب ها نسبت به صدور آن منفی شده است

 
وی با اشاره به موضوع بیکاری در سطح جامعه گفت : متاسفانه ملغی شدن بیشتر جواز کسب ها نسبت به صدور آنها نشان از منفی شدن کسب و کارهای عرضه پوشاک دارد که د راین شرایط اصلا خوب نیست و به ایجاد نرخ بیکاری بیشتر کمک می کند
 
وی درپایان خار نشان کرد: در کنار وجود همه مشکلات جاری بحث تکریم هم نوع و احترام به یکدیگر نبایست فراموش شود و آرامش جامعه را ازبحث نظارت مهمتر بدانیم و همه در کنار یکدگیر به آرامش جامعه کمک کنیم به همین علت برای آرامش جامعه نظارت ها را جدی تر دنبال می کنیم.
 
نظارت ستاد امر به معروف بر دستگاه هاست نه بر کف میدان
 
شجاع حیدری مسئول ستاد امر به معروف استان کرمان در این میزگرد تخصصی در پاسخ به چگونگی نظارت‌ها بر نوع پوشاک به خبرنگار ما گفت: نظارت یک اصل علمی مبتنی بر قوانین و مقررات است که دستورالعمل های ویژه‌ای دارد که باید تمام دستگاه‌های نظارتی طی یک برنامه مدون همراه با  ستاد امر به معروف آنها را  اجرایی کنند.
 
 وی ادامه داد: کمیسیون امور بانوان در ستاد امر به معروف شکل گرفته است تا همین معضلاتی را که زنان با آن روبه رو هستند را بررسی کنند و راهکار مناسبی را اتخاذ نمایند بنابر این از تمامی فرهنگیان پژوهشگران نخبگان و متولیان دلسوز در امور بانوان درخواست می‌کنیم تا در این کمیسیون به مشکلات زنان اعم از پوشاک نوع آرایش و دیگر موارد راهکاری مناسب که قابلیت اجرایی داشته باشند، ارائه دهند.
 
 وی ادامه داد: برای احیاء فرهنگ ایرانی و اسلامی یکی از اقدامات  ما که در دست اجرای ستاد امر به معروف است، ابلاغ شاخص های عفاف و حجاب اسلامی به تمامی دستگاه ها و مجموعه های دولتی و غیر دولتی است که شامل انواع عفاف؛ در نگاه در گفتار، حرکات، سکنات و پاکدامنی می شود، بوده است.
 
شجاع حیدری تاکید کرد: اقناع سازی در جهت اجرای دستورالعمل های جامع و ملی  در تمامی زمینه های عفاف باید صورت گیرد که  شامل دستگاه‌های دولتی تا فضای مجازی شده  و مراکز آموزشی نیز اقدامات لازم را بایستی اجرایی کنند، حتی مجتمع های تجاری تفریحی و معابر عمومی جزو ملحقات دستورالعمل های جدید عفاف وحجاب است به طور مثال سگ گردانی ها و... باید به صورت همه جانبه مورد بررسی و نظارت قرار گیرند.
 
از طراحان داخلی حمایت نشده است

شجاع حیدری در خصوص نبود طراحان و تولید کنندگان داخلی استان کرمان گفت: از طراحان و تولیدکنندگان پوشاک اسلامی ایرانی در استان کرمان حمایت نشده است  و ورود بی رویه و ارزان پوشاک غیر اسلامی سبب ضربه زدن به پوشاک تولید داخل شده است .
وی ادامه داد: برای استفاده و درخواست پوشاک اسلامی اقناع سازی فرهنگی اختصاصی در مسیر مصرف کنندگان جهت بالا بردن سطح تقاضای عمومی از مصرف پوشاک اسلامی صورت نگرفته است است .
 
قوانین اجرای عفاف به صورت همه جانبه به دستگاه ها ابلاغ شده است
 
شجاع حیدری تاکید کرد: بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که ۳۲۷ وظیفه را  برای دستگاه‌های اجرایی تعریف  کرده است هر دستگاهی اگر به وظیفه خود عمل کند می‌توان نتیجه گیری مطلوبی داشت.
 
رهرو مسئول بسیج اصناف استان کرمان در ادامه این نشست به خبرنگار ما گفت: برای ایجاد در جامعه مشوق هایی که سبب ترغیب تولیدکنندگان و طراحان پوشاک اسلامی باشد وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: تا کنون چند نمایشگاه تخصصی در سطه استان فقط برای پوشاک برگزار شده است و یا برای طراحان کدام جشنواره برگزار می شود تا طراحان گمنام طرح های جدید خود را ارایه دهند؟؟ امروز فضای مجازی صفرتا صد پوشاک را بر عهده گرفته است از مدلینگ تا طراحی و دوخت و در نهایت خرید و فروش د ربستر شبکه های مجازی رخ می دهد.
 
نیازمند ایجاد نمایشگاه های عرضه مستقیم پوشاک هستیم


 
رهرو با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه هایی که عرضه مستقیم پوشاک دارند یکی از نیاز های جامعه است گفت: امروز جوانان در فضای مجازی یک لباس را می بینند چه بر تن بلاگر ها چه بر تن سلبریتی های سینمایی و همان را از فروشنده ظلب می کنند که فازغ از طراحی درست یا غلط آن، فروشنده هم انچه خریدار طلب می کند را از تهران و مشهد سفارش می دهد.
 
وی با بیان اینکه با عرضه پوشاک داخلی با طراحی شکیل و زیبا باید در مصرف کننده ایجاد انگیزه کرد گفت: امروزه جامعه مذهبی و انقلابی ما هم بجای ذادقه سازی با فرهنگ غلط همراه شده اند و کمتر کسی مطالبه پوشاک اسلامی همراه با فرهنگ ایرانی خود را دارد.
 
 رهرو مسئول بسیج اصناف استان کرمان در ادامه این نشست افزود: عدم توجه و تنوع و عدم جاذبه در لباس های تولید داخلی طراحان و تولیدکنندگان به جای خلق اثر به دنبال کپی سازی در حد انبوه هستند.
 
مسئول بسیج اصناف تاکید کرد:  به جد با نوع  پوشاکی که در داخل استان با عرف جامعه در تضاد باشد مخالفیم و با فروشنده نیز برخورد خواهد شد.
 
جشنواره های طراحی مد و لباس در استان فعال نشده اند
 
وی ادامه داد: از ضعف های ما در داخل استان کرمان این است که هنوز شاهد یک جشنواره طراحی پوشاک اسلامی یا جشنواره فروش طرح های پوشاک اسلامی نبوده ایم و با توجه به وجود دانشگاه‌هایی مانند الزهرا نخبگانی مانند خیاطان و طراحان داخلی هنوز نتوانسته ایم این سبک و سیاق را راه اندازی کنیم.
 
 رهرو افزود:  با هر نوع طرح حمایتی در راستای ایجاد پوشاک اسلامی همراه خواهیم شد و او را مورد حمایت قرار می دهیم و البته که همه دستگاه‌های نظارتی هم همراه هستند و حاضرند برای احیای پوشاک ایرانی اسلامی و کرمانی تمام تلاش خود را به کار گیرند.
 
مسئول بسیج اصناف استان کرمان تاکید کرد:  نظارت بر بازار پوشاک را برعهده داریم و در مقابل افراد و نهادهایی که قصد خراب کردن صنوفی که پوشاک اسلامی  را بخواهند ارایه دهند ، می ایستیم.
 
جزیره ای عمل کردن نهادها عامل اصلی رها شدگی عرصه پوشاک شده است
 
وی در پایان جزیره‌ای عمل کردن هر واحد را عامل اصلی عدم حمایت از پوشاک مناصب شون و اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: نه تنها در استان کرمان بلکه در کل کشور کمیسیون‌های امور بانوان کم‌کاری کرده‌اند و کمتر کاری را برای زنان انجام داده اند و هر طرحی که از مجلس بیرون می آید را بدون پیوست فرهنگی ارائه می‌ کنند و این عدم پیوست فرهنگی موجب شکست طرح های تصویب شده می گردد.

میز گرد تخصصی ادامه دارد تا دیگر اعضای متولی در صنف پوشاک نیز در خصوص احیاء پوشاک ایرانی اسلامی نیز به سوالات خبرنگاران ما پاسخ دهند.

انتهای پیام/
 

منبع: دانا

کلیدواژه: ستاد امر به معروف مسئول بسیج اصناف سهم تولید داخل استان کرمان تولید کنندگان دستورالعمل ها پوشاک اسلامی سطح جامعه داخلی پوشاک شجاع حیدری فرهنگ سازی دستگاه ها صنف پوشاک ۲۰ درصد ۸۰ درصد دهه ۹۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۱۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنیه اقتصادی با تولید اصلاح می‌شود

دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت با اشاره به رابطه مستقیم تولید با ارزش پول ملی، مهار تورم، اشتغال و درآمد مردم گفت: بنیه اقتصادی با تولید اصلاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، سیداحمد عبودتیان، امروز_ یکشنبه نهم اردیبهشت_ در نشست با فرمانداران و دستیاران مردمی‌سازی فرمانداران استان کرمان که با موضوع تبیین شعار سال ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: تولید فصل مشترک تمام صاحب‌نظران حوزه اقتصاد و مهمترین محور در چرخه اقتصادی است.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی به مسئله تولید افزود: تولید با تمام رده‌های سنی در ارتباط است، همچنین تولید با ارزش پول ملی، مهار تورم، اشتغال و درآمد مردم رابطه مستقیمی دارد و بنیه اقتصادی با تولید اصلاح می‌شود.

دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت با بیان اینکه کشور با عقب‌ماندگی ۱۰ ساله و رکود مواجه است و جهش با حضور مردم محقق می‌شود، تأکید کرد: با سرمایه‌های خُرد امکان مردمی‌سازی وجود دارد و در صورت خسارت نیز آسیب‌ها کمتر است، باید الگوهای موفق را نشان دهیم تا مردم بدانند چه اقدامات ارزشمندی می‌توانند انجام دهند.

کد خبر 748736

دیگر خبرها

  • بنیه اقتصادی با تولید اصلاح می‌شود
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • به عنوان یک مطالبه عمومی ایجاد یک سکو دائمی برای عرضه پوشاک عفیفانه ضروری است
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند
  • اساس و بنای توسعه و رونق تولید کشور کارگران هستند
  • نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت