Web Analytics Made Easy - Statcounter

  پولک و نبات با انواع طعم ها سوغاتی اصفهان هم هست و بسیاری از مسافران این شیرینی ها را در کنار گز رهاورد سفر خود می دانند.

تولید و عرضه پولک و نبات در آستانه نوروز افزایش می یابد اما چند سالی هست که در این ایام بحث شکر هم داغ می شود، تولیدکنندگان سهمیه شکر دولتی را کافی نمی دانند و ناچار به تهیه شکر از بازار آزاد می شوند، پس قیمت ها را بالا می برند که حاصل آن می شود نارضایتی خریداران؛ امسال که بلافاصله بعد از نوروز، ماه مبارک رمضان آغاز می شود، بحث سهمیه و قیمت شکر داغ تر هم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو نرخی بودن شکر، دغدغه هر ساله

علیرضا شیروانی رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پولک و نبات و قند اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: هر ساله، دو نرخی بودن شکر در روزهای پایانی سال، برای صنف ما دردسرساز می شود.

او گفت: این مشکل سبب کاهش تولید پولک و نبات و در نتیجه نبود یا کمبود این سوغات اصفهان در بازار می شود.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پولک و نبات و قند اصفهان، می گوید: برای روزهای پایانی سال،  قرار است حدود ۲۰۰ تن شکر بدهند تا به واحد‌های تولیدی بدهیم که البته این مقدار شکر، خیلی کم است چون حتی در ماه‌های عادی سال، تولیدی‌های پولک و نبات، ماهیانه دست کم ۷۰۰ تن شکر مصرف می‌کنند.

به گفته شیروانی، حدود ۳۵۰ واحد تولیدی در این صنف فعالیت داشته‌اند اما با گذشت زمان، باتوجه به این مشکلات، بسیاری از واحدها تعطیل شده‌اند.

او می گوید: اما باز هم سعی کردیم تا مانع تعطیلی و تعدیل نیرو در این صنف شویم تا بیش از این کام تولیدکنندگان پولک و نبات، تلخ نشود.

نارضایتی تولیدکنندگان پولک و نبات از نرخ شکر

تولیدکننده پولک و نبات به خبرنگار ما گفت: من هر ماه، حدود ۱۵ تن شکر مصرف می‌کنم که فقط برای  مصرف حدود سه روز تولیدی ام شکر دولتی دارم و بیست و هفت روز دیگر را باید شکر آزاد خریداری و استفاده کنم.

تولیدکننده دیگری می گوید: پولک و شکر و قند، ثبات قیمت ندارد و فروشندگان از این که هر هفته قیمت جدید به خریدار می‌دهند، خسته و درمانده شده اند.

موضوعی که یک خریدار هم درباره آن می گوید: شب عید معمولا برای پذیرایی، پولک بیشتری می خریم که البته نسبت به ماه های قبل گران تر هم شده و در واقع نرخ ها هیچ ثباتی ندارد.

یک تولیدکننده پولک و نبات گفت: من حدود یازده نیرو دارم اما با توجه به مشکلات به‌وجود آمده که عمده آن، مربوط به شکر دو نرخی است، تصمیم دارم تا در سال جدید، تعدیل نیرو کنم.

فروشنده دیگر می‌گوید: من ۱۷ نیرو دارم اما تصمیم گرفته‌ام بر خلاف میل باطنی، در سال جدید عذر تعدادی از آنها را بخواهم تا بتوانم کسب و کارم را سرپا نگه دارم.

کارگر یک واحد تولید پولک و نبات می گوید: ۳۰ سال دارم وشش سالی می شود که در این شغل هستم، صاحب کار اعلام کرده بعد از تعطیلات نوروز من و دو نفر دیگر از کارگران باید به دنبال شغل جدیدی باشیم.

سهمیه شکر دولتی برای اسفند و فروردین

امید شریفی سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به خبرنگار ما گفت: هر ماه به یک مقدار مشخص، سهمیه شکر برای تمام صنوفی که با شکر، محصولات خوراکی تولید می‌کنند در اختیار ما قرار می‌گیرد.

او می گوید: به‌عنوان مثال، در آذر و بهمن، سهمیه شکر استان اصفهان، حدود سه هزار تن بوده که البته ما این مقدار را بین تمام اصناف تقسیم کرده‌ایم و هر ماه روند کار به همین صورت بوده‌است.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان می‌گوید: این سهمیه های دولتی، ممکن است برای واحد‌های تولیدی پولک، قند و نبات کم باشد، به‌همین علت از شکر آزاد نیز استفاده می‌کنند.

به گفته شریفی، برای اسفند و فروردین نیز یک سهمیه شکر دولتی برای صنوف در نظر گرفته شده، که بین آن‌ها تقسیم خواهیم کرد.

او می‌گوید: هیچگاه شکر اصناف کاملا دولتی و یارانه‌ای نبوده و همیشه شکر آزاد وجود داشته‌است.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان می گوید: اما هم اکنون دو قیمت شکر داریم، شکر دولتی که هر کیلوگرم حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان و شکر آزاد که هر کیلوگرم حدود ۱۵ هزار تومان است، اگر غیر از این دو قیمت، نرخی اعلام شود بدانید غیر قانونی و برای ایجاد بازار سیاه است.

شاید سهمیه بندی جدید بر اساس نیاز صنوف مختلف و یا متغیر کردن سهمیه با توجه به ایام خاص بتواند به کاهش مشکلات تولیدکنندگان پولک و نبات بیانجامد. به هر حال روزهای پایانی سال زمان رونق کسب و کار این صنف است و بهتر است چاره ای اندیشیده شود تا دست‌کم نه تولیدکننده ضرر کند و نه مصرف‌کننده.

گزارش از عارفه ماندگاری

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت شکر پولکی و نبات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۵۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های اجرایی قم از تولیدکنندگان حمایت کنند

استاندار قم با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی قم از تولیدکنندگان حمایت کنند، گفت: احیای واحدهای تولیدی نیمه راکد و راکد از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است که در طول این مدت در دستور کار قرار دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقم، سیدمحمد آقامیری شامگاه چهارشنبه در دومین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، اظهار داشت: جهش تولید با مشارکت مردم دستوری است که از سوی مقام معظم رهبری برای ما مسئولین صادر شده که در این راستا مدیران استان موظف هستند دستور ایشان را اجرایی کنند.

وی افزود: ما درمدیریت استان به دنبال این هستیم مسیر را برای حضور مردم دراین حوزه تسهیل کنیم تا جهش تولید با مشارکت مردم به معنای واقعی تحقق پیدا کند.

استاندار قم بیان کرد: حمایت از تولیدکننده و سرمایه‌گذار جزو مسائلی است که همواره مورد تاکید رئیس جمهور بوده و آمار گواه این موضوع بوده است. براساس آمار در سال 1402  بیش از یک هزار واحد تولیدی غیرفعال در کشور احیا شده و به چرخه بازگشته است.

آقامیری تصریح کرد: سرمایه‌گذار باید با سرمایه خویش به این موضوع ورود کند، شخصی که با تسهیلات بانکی به دنبال سرمایه‌گذاری است گره‌ای از مشکلات ما باز نخواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی مسائل و مشکلات تولیدکنندگان شهرستان فیروزکوه
  • مشارکت پنج هزار خانواده اصفهانی در طرح تبدیل زباله میوه و سبزی به خشکاله
  • ابراز امیدواری مدیرکل ورزش استان برای افزایش سهمیه‌های المپیکی
  • حمایت از دانش‌بنیان‌ها و استفاده از جوانان متدین در دستور کار مسئولان قرار گیرد
  • پیشنهادی برای تداوم اجرای طرح شیر مدارس
  • دستگاه‌های اجرایی قم از تولیدکنندگان حمایت کنند
  • از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور
  • ◄ درخواست مهم انجمن رانندگان کامیون از اتحادیه تولیدکنندگان قطعات وسائط سنگین
  • حضور واحدهای تولیدی استان اردبیل در نمایشگاه ایران «اکسپو»
  • کنفرانس ویدویی میان تولیدکنندگان ازبکستان و اصفهان برگزار می‌شود