Web Analytics Made Easy - Statcounter

لزوم نگاه کارشناسی به بافت تاریخی قم،تشدید نظارت بر اماکن اقامتی و گردشگری، ۷ هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های فاضلاب در قم نیاز است، اعزام یکهزار جهادگر از قم به ۹ استان کشور ، تصویبی اجرای چهار طرح جدید گردشگری، جذب  ۱۰۹ میلیارد ریال برای فعالیت‌های فرهنگی قم، برگزاری تورهای متنوع قم‌گردی در نوروز ۱۴۰۱ ،اسکان ۴ هزار گردشگر خارجی دراماکن‌ اقامتی قم 

کمبود آب در قم جدی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم با اشاره به کمبود آب در استان، از ورود همه چاه‌های سطح شهر به مدار بهره‌برداری به‌منظور جلوگیری از قطع آب و جیره‌بندی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش روز شنبه روابط عمومی شرکت آب وفاضلاب قم، حسن بختیاری با اشاره به افزایش مصرف آب در استان گفت: متاسفانه از ابتدای اسفندماه با افزایش دمای هوا و شروع خانه‌تکانی‌ها با رشد مصرف مواجه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه مصرف آب از حجم انتقالی از سد کوچری به قم فراتر است، اظهار داشت: به‌منظور جلوگیری از قطع آب در شهر مجبور شدیم تمام چاه‌های سطح شهر را وارد مدار بهره‌برداری کنیم تا این کمبود را برطرف کنیم.

وی با اشاره به شوری محسوس آب منابع زیرزمینی استان یادآور شد: در یکی دو هفته گذشته با شوری آب در شهر مواجه شدیم که علت آن هم افزایش برداشت از چاه‌ها است که در غیر این صورت قطعا با کمبود آب و جیره‌بندی در شهر مواجه می‌شدیم.

بختیاری با تاکید بر لزوم استفاده بهینه از آب و جلوگیری از هدر رفت در ایام پایانی سال به‌ویژه در خانه‌تکانی‌ها خاطرنشان کرد: با کاهش مصرف آب در شهر، میزان برداشت از منابع زیرزمینی کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه شوری آب نیز کاهش و کیفیت آن افزایش می‌یابد.

بختیاری با اشاره شرایط تنش آبی در کشور به‌ویژه در استان قم، تنها راه عبور از این شرایط را صرفه‌جویی و استفاده درست از آب دانست و از همه مردم و دستگاه‌های اجرایی و اداری استان خواست تا با صرفه‌جویی ۱۰ درصد در مصارف به بهبود شرایط کمک کنند.

 قم در معرض خطر افزایش عرصه‌های بیابانی است

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: بیابان بی‌محابا به سمت قم می‌آید و این استان در معرض خطر افزایش عرصه‌های بیابانی و ازبین رفتن پوشش‌ گیاهی درمناطق مختلف است.

محمد شعاعی روز شنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: حفظ منابع طبیعی که منافع آن برای عموم جامعه است وظیفه همگانی به شمار می‌آید و این مسئولیت در استان قم به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و خطر گسترش عرصه‌های بیابانی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های این اداره کل برای هفته منابع طبیعی، افزود: نصب تابلوهای تبلیغاتی در مسیرهای ارتباطی استان،‌ آماده سازی و پخش تولیدهای فرهنگی و چند رسانه‌ای، سفر مسئولان منابع طبیعی کشور به قم، برگزاری میز خدمت،‌ غرس نهال، پرداختن به موضوع منابع طبیعی در شبکه‌ استانی نور،‌ رژه خودرویی یگان حفظت منابع طبیعی قم، کاشت درخت به یاد شهیدان و بازدید مسئولان استان از سازه‌های آبخیزداری استان از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده به همین مناسبت است.

وی تاکید کرد: نیازمند فرهنگ‌سازی گسترده در موضوع لزوم حفظ و احیای منابع طبیعی قم در میان اقشار مختلف با همکاری اصحاب رسانه هستیم و در همین ارتباط از توان تشکل‌های مردم نهاد نیز در کنار همکاری با سایر دستگاه‌های دولتی به منظور هم‌افزایی در عرصه حراست از طبیعت استان، استفاده خواهیم کرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی قم نیز  در این جلسه گفت: ۴۲۰ هزار هکتار از سطح استان در معرض بیابان شدن است و چهار کانون بحرانی شامل حسین آباد میشت مست، منطقه مسیله، اطراف شهر قم و کوه نمک در این ارتباط نیازمند توجه جدی است.

پنج‌هزار و ۹۰۰ تن کالای اساسی در قم توزیع شد

- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: بیش از پنج‌هزار و ۹۰۰ تن کالای اساسی شامل برنج خارجی و شکر برای تامین بازار ایام پایانی سال در قم توزیع شد. 

سعید محمدی روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده ۲ هزار و ۵۰۰ تن برنج خارجی و شکر برای توزیع در ایام پایانی سال در قم تدارک دیده شده بود که با توجه به نیاز بازار استان این رقم به ۵ هزار و ۹۰۰ تن رسید. 
وی افزود: در همین رابطه براساس تصمیم‌های گرفته شده در جلسه تنظیم بازار استان برای تدارک حجم بیشتری از کالاهای اساسی ویژه ایام پایانی سال، مقدار یکهزار و ۲۰۰ تن برنج هندی و تایلندی و میزان ۲ هزار  و ۲۰۰ تن شکر اضافه بر ۲ هزار و ۵۰۰ تن اقلام توزیع شده به بازار استان تزریق شد.
وی ادامه داد: ۲ هزار و ۲۰۰ تن شکر تخصیص یافته به قم در مرحله جدید شامل یک هزار و ۲۰۰ تن شکر برای مصرف خانوار و یک‌هزار تن شکر برای تامین نیاز صنف و صنعت است که اقدام لازم برای تدارک و توزیع آن در سطح بازار استان انجام شده‌است. 
محمدی گفت: در زمینه تدارک و توزیع کالای اساسی درقم هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و در صورت نیاز استان به حجم بیشتری از برنج و شکر، مقدار مورد نیاز تامین و در بازار توزیع خواهد شد.
وی افزود: قیمت کالاهای اساسی توزیع شده در بازار استان بر اساس قیمت مصوب تعیین شده‌است و در مراکز فروش به همان قیمت مشخص برای تامین نیاز مردم عرضه می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ذخیره سازی مطلوب گندم و تامین آرد واحدهای نانوایی استان برای تولید نان مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال، نیمه شعبان و تعطیلات نوروز بیان کرد: با توجه به حضور زائران در شهر قم به مناسبت ایام نیمه شعبان و تعطیلات سال‌ نو که موجب افزایش نیاز به کالاهای اساسی می‌شود، اقدام‌های لازم برای تامین و تدارک اقلام مورد نیاز ایشان دیده شده‌است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

بافت تاریخی قم نیازمند نگاه کارشناسی است

مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی کشور بر ضرورت نگاه کارشناسی به بافت تاریخی قم در چارچوب ضوابط‌ میراث‌فرهنگی تاکید کرد.

به‌گزارش روز پنجشنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، سیدهادی احمدی روئینی در جلسه بافت تاریخی قم، هرگونه تصمیم در مورد بافت تاریخی قم را منوط به‌نگاه کارشناسی و قانونی دانست و افزود: بافت تاریخی ۲.۵ درصد از مساحت استان قم را تشکیل می‌دهد و هر نوع تصمیمی که درباره محدوده بافت تاریخی قم گرفته شود مردم ساکن در این محدوده‌ها تحت تاثیرند.

وی در ادامه با بیان این‌که یک دهم جمعیت استان قم در بافت تاریخی ساکن هستند، افزود: باید در بافت تاریخی به‌دنبال تراکم و تعریض نباشیم و هرگونه عملیات ساخت‌وساز در بافت تاریخی باید مطابق ضوابط‌ میراث‌فرهنگی باشد.

نظارت بر اماکن اقامتی و گردشگری قم تشدید می‌شود

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم از تشدید طرح نظارت بر اماکن اقامتی و گردشگری استان در ایام نیمه شعبان و نوروز ۱۴۰۱ خبر داد.

به‌گزارش روز چهارشنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، مهدی نصراصفهانی در جلسه کمیته اجرایی ستاد تسهیلات زائران ویژه  نیمه شعبان و نوروز ۱۴۰۱ افزود: شهر قم با داشتن ۳۶ هتل، ۲۶ هتل آپارتمان، ۷۴ مهمانپذیر و ۱۰۸ خانه مسافر و در مجموعه با ۲۴۴ واحد اقامتی تحت نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  استان آماده میزبانی از زائران جشن نیمه شعبان و مسافران نوروزی است.

وی با بیان این که یکی از مهم‌ترین ارکان سفر و گردشگری، موضوع اقامت و بحث اسکان مسافران است، ادامه داد: از آنجا که مراکز اقامتی رسمی، جوابگوی نیاز مسافران قم در جشن نیمه شعبان نیست،برای ارائه خدمات مطلوب  از ظرفیت ادارات، آموزش و پرورش، اوقاف و امورخیریه، ورزش و جوانان، امور مساجد، مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت معصومه (س) استفاده خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: ریاست کمیته اسکان مسافران، به‌منظور بهسازی، آماده‌سازی و سامان‌دهی مراکز اسکان مسافران و گردشگران با اداره آموزش و پرورش است و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی علاوه بر دبیری کمیته اسکان، دبیری ستاد تسهیلات زائران را نیز بر عهده دارد که این امر می‌تواند اقدامی مثبت برای حمایت از تاسیسات اقامتی رسمی تحت نظارت این اداره باشد.

۷ هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های فاضلاب در قم نیاز است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم گفت: به منظور احداث تصفیه خانه جدید، توسعه خط انتقال و دیگر زیرساخت‌های فاضلاب نیازمند ۷ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امید می رود با کمک مجموعه استان این اعتبار فراهم شود.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، حسن بختیاری در جلسه بررسی مشکلات صنعت آب و فاضلاب قم که با حضور استاندار برگزار شد، به ارائه گزارشی از وضعیت آب و فاضلاب استان پرداخت و افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان و ۹۶ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شبکه و تاسیسات آب قرار دارند.

وی با بیان اینکه هم اینک در زمینه تخصیص آب از سدکوچری و مصرف آب در استان به نقطه سربه‌سر رسیدیم، ابراز داشت: اگر تخصیص به استان از سد کوچری افزایش نیابد بالاجبار با افزایش برداشت از منابع زیرزمینی شاهد افت کیفی آب از نظر شوری خواهیم بود.

وی با اشاره به وجود بیش از ۴۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده آب در استان و عدم تکافوی اعتبارات جهت اصلاح آن خاطرنشان کرد: این موضوع به ویژه در روستاها شرایط نامساعدی را ایجاد کرده به طوری که در برخی از روستاها با ۸۰ درصد هدررفت آب مواجه و  برای اصلاح و شبکه و کاهش هدررفت نیازمند اعتبارات کافی هستیم.

رفع مشکلات ۱۰ واحد کشاورزی و صنعتی قم نهایی شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت: رفع مشکلات ۱۰ واحد کشاورزی و صنعتی این استان پس از بررسی‌های نهایی، تصویب شد.

به گزارش عصر سه شنبه روابط عمومی استانداری قم محسن امیدیان در چهل و یکمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد با اشاره به لزوم توجه هر چه بیشتر به بخش تولید داخلی در شرایط تحریم های ظالمانه بیان کرد: جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نقش مهمی در بهبود مشکلات تولید استان داشته و اجرای مصوبات آن برای تمام مدیران دولتی ضروری است.

وی در ادامه افزود : مصوبات خوبی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید داشته‌ایم؛ ولی در بعضی موارد قدم آخر به خوبی برداشته نمی شود که این موضوع باید بطور جدی در دستور کار قرار بگیرد و برای اجرایی شدن مصوبات زمان مشخصی در نظر گرفته شود.

 وی ابراز اظهار داشت: در سال آینده با تلاش و پیگیری همه مدیران شاهد رفع موانع تولید در بخشهای صنعتی و گردشگری استان باشیم.

یکهزار جهادگر از قم به ۹ استان اعزام می‌شوند

 مدیر مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی قم از اعزام یکهزار جهادگر از این استان به ۹ استان کشور در ایام نوروز ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی بسیج سازندگی قم، علی اخلاص‌مند در گفت‌وگویی افزود:‌ سه قرارگاه و ۱۱ گروه جهادی در ۹ استان اردو دارند که نخستین قرارگاه حضرت معصومه(س) با حضور ۱۰۰ نیروی جهادی در بندر امام خوزستان برای ساخت منازل مسکونی برای محرومین تشکیل خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: دومین قرارگاه در کوهدشت شمالی استان لرستان جهت ساخت ۲ مدرسه ابتدایی و برنامه‌های فرهنگی و پزشکی تشکیل  که ۶۰ نفر به این منطقه اعزام می‌شوند.
 
وی گفت: قرارگاه جهادی عهد خدمت بسیج دانشجویی نیز در هلیلان ایلام تشکیل می‌شود که حدود ۳۵۰ دانشجو در یک هفته مشغول فعالیت در زمینه ساخت سرویس بهداشتی، تعمیر منازل محرومین و آب‌رسانی فعالیت خواهند شد.

اخلاص‌مند خاطرنشان کرد: قرارگاه حضرت زهرا (س) نیز در قنوات و قمرود استان تشکیل می‌شودکه ۱۰۰ دانشجوی دختر برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و پزشکی را انجام می‌دهند.
 
وی یادآور شد: دیگر گروه‌های جهادی نیز در نوروز ۱۴۰۱ به استان‌های هرمزگان، لرستان، کرمان و کردستان اعزام می‌شوند که در کل تعداد نفرات اعزامی برای فعالیت‌های جهادی به یکهزارنفر می‌رسد.

اجرای چهار طرح جدید گردشگری درقم تصویب شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم از تصویب اجرای چهار طرح گردشگری درجلسه کمیته فنی سرمایه‌گذاری این استان خبر داد.

به‌گزارش روز سه‌شنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علیرضا ارجمندی اظهار کرد: این طرح‌‎ها شامل یک مجتمع گردشگری، یک مهمان‌پذیر و دو هتل است.

وی با بیان این‌که طرح‌های گردشگری فوق در قم و شهرستان کهک اجرایی می‌شود، ادامه داد:  حجم سرمایه‌گذاری در این چهار طرح بیش از ۱۳۳ میلیارد تومان است که با بهره‌برداری از آنها برای ۵۲ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

وی در ادامه با بیان این که در این جلسه موافقت اصولی ۹ طرح گردشگری در قم، کهک و سلفچگان نیز تمدید شد، گفت: حجم سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها ۳۲۱میلیارد تومان است که برای ۲۸۶ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

مرغوب‌ترین نان سنگک در کشور مربوط به قم است

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: مرغوب‌ترین نان سنگک در کشور مربوط به این استان است زیرا در پخت آن استفاده از سبوس طبق استاندارد و جوش شیرین حذف شده‌است.

علی‌اکبر حق ویسی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در حال حاضر یکی از بهترین نان‌های کشور، نان سنگک قم است و این افتخاری برای این استان است که نان سنگک آن معروف به کیفیت است.

وی با اشاره به این‌که در قم درصد زیادی از مردم نان سنگک مصرف می‌کنند، اضافه کرد: در سال‌های گذشته نان سنگک با درصد بالایی سبوس‌گیری و نان سفید می‌شد، ولی در حال حاضر سبوس‌گیری کاهش یافته و به ۱۲ درصد رسیده‌است.

وی با بیان این‌که  قم از نظر رعایت استاندارد سبوس‌گیری در کشور پیشتاز است، ادامه داد: نانوایی‌های این استان در چند سال گذشته در راستای سبوس‌گیری نان به سمت استاندارد حرکت کرده‌اند و بر این اساس سبوس‌گیری از نان سنگک ۷ تا ۱۲ درصد، لواش و تافتون ۱۵ درصد و بربری ۱۸ درصد انجام می‌شود.

حق ویسی با بیان این‌که متاسفانه در سال‌های گذشته بیش از ۲۱ درصد سبوس‌گیری انجام می‌شد، بیان کرد: سبوس نان مزایای زیادی از جمله پیشگیری از انواع سرطان به‌ویژه دستگاه گوارش، کنترل و پیشگیری از قندخون، فشار خون، چربی خون، کبد چرب، چاقی و اضافه وزن دارد.

۱۰۹ میلیارد ریال برای فعالیت‌های فرهنگی قم جذب شد

مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی قم گفت: با پیگیری سال گذشته و بعد از سفر اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ، ۱۰۹ میلیارد ریال دراستان برای حمایت‌ از فعالیت‌های فرهنگی هنری و موسسه‌هایی که شرایط لازم داشته باشند را جذب کردیم.

سید موسی حسینی کاشانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این حمایت‌ها در قالب دریافت طرح از موسسه‌های فرهنگی هنری صورت می‌گیرد.

وی افزود: کمیته‌ای چهارنفره متشکل از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل تبلیغات اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین حوزه‌ علمیه طرح‌های واصله از موسسه‌های فرهنگی هنری را بررسی می‌کنند.

وی با بیان اینکه این تزریق اعتبار می‌تواند ما را برای سال آینده امیدوار کند گفت: امسال در بخش‌های مختلف مانند کنگره شهدا، بخش هنری، عفاف‌وحجاب، فضای مجازی و تولید اپلیکیشن‌های گوناگون و همچنین حوزه‌های پژوهشی برنامه‌های خوبی تصویب شد.

وی  با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری قم در جریان بوده که ۸۵ درصد آن محقق شده است گفت: برای ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز تفاهم نامه جدیدی در دستور کار است که پیش نویس آن تهیه شده و متناسب با این تفاهم‌نامه برنامه‌های ویژه‌ای را دنبال خواهیم کرد.

حسینی کاشانی با بیان اینکه تقویت زیرساخت‌های تئاتر دینی در استان یکی از مطالبه‌ها بوده و در سفر اخیر رئیس جمهور به قم نیز مورد تاکید قرار گرفت بیان کرد: ۱۰۰ میلیارد ریال برای احداث ۲ پلاتوی نمایش مصوب شده، که ۲۰ میلیارد ریال آن در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته‌است.

مرمت کاروانسرای تاریخی صدرآباد قم آغاز شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: عملیات مرمت کاروانسرای تاریخی صدرآباد قم از محل اعتبارات ملی در حال اجرا است.

به‌گزارش روز دوشنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علیرضا ارجمندی در گفت وگویی از آغاز مرمت کاروانسرای تاریخی صدرآباد با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی خبر داد و افزود: در این پروژه اقدام‌های مرمتی، چون سبک‌سازی، دوخت و دور ترک‌ها، اجرای صندوقه و آجر فرش بام در حال انجام است.

وی افزود: بنای کاروانسرای تاریخی صدرآباد منحصر به فرد و شامل ۲ حیاط مرکزی و ۶ برج دیده‌بانی است و تمام بنای کاروانسرا با آجر ساخته شده و حتی پشت‌بام نیز با آجرهای خطایی فرش شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم قدمت کاروانسرای صدرآباد را مربوط به دوران صفوی ـ قاجار عنوان کرد و گفت: این اثر تاریخی در بخش مرکزی و ۵۰ کیلومتری شمال شرق قم در بیرون روستای محمدآباد واقع شده و در تاریخ ۶ آبان ۱۳۶۳ به شماره ۱۶۶۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تورهای متنوع قم‌گردی در نوروز ۱۴۰۱ برگزار می‌شود

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم از برگزاری تورهای متنوع قم‌گردی درنوروز ۱۴۰۱ باحضور راهنمایان تخصصی گردشگری خبر داد.

به‌گزارش روز دوشنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، مهدی نصر اصفهانی درگفت و گویی اظهار داشت: تورهای متنوع قم‌گردی نوروز ۱۴۰۱ با بهره‌مندی از ظرفیت آژانس‌های مسافرتی و سمن‌های گردشگری برگزار می‌شود. 

وی در ادامه با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در اجرای تورهای قم‌گردی با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان افزود: تورهای قم‌گردی شامل طبیعت‌گردی، بازدید از مراکز تفریحی و تاریخی، موزه‌ها و خانه موزه‌ها؛ کویرنوردی، گشت و گذار در تالاب‌ها، دریاچه نمک و کاروانسراهای تاریخی است.

وی در ادامه از راه‌اندازی سامانه تورهای گشت برای نام‌نویسی در تورهای قم‌گردی خبر داد و گفت: در این سامانه امکان دسترسی سریع، ایمن و ارزان به تمام جاذبه‌های گردشگری فراهم شده‌است تا مسافران با صرف زمان اندکی برای ثبت نام و تعیین مقصد، سفری به جاذبه گردشگری مورد درخواست خود داشته باشند.

نصر اصفهانی گفت: زائران، گردشگران و شهروندان قمی در ایام نوروز می‌توانند با مراجعه به نرم افزار تحت وب www.higasht.ir از خدمات گوناگون آن بهره‌مند شوند.

استاندار قم بر اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری تاکید کرد

- استاندار قم با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته در زمینه تخصیص اراضی ۳۲ و ۴۸ هکتاری به عنوان پشتیبان اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری قم، اضافه کرد: از طریق افزایش تعاملات و هماهنگی های درون استانی و ملی، باید مسیر رسیدن به هدف‌های نهایی مد نظر این طرح فراهم شود.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی استانداری قم، سید محمدتقی شاهچراغی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان که در سالن جلسات کرامت استانداری قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت کار هماهنگ و تعامل بین همه بخش‌ها، گفت: باید از فرصت موجود برای بهره‌برداری از اعتبارات و مجوزهای صادر شده برای سرعت بخشی به روند اجرای طرح‌های مرتبط با ستاد بازآفرینی شهری استفاده شود.

وی با اشاره به اعتبارات تخصیصی و مجوزهای صادره برای طرح‌های اولویت دار شهری در سفر ریاست جمهوری به قم، ادامه داد: با هم افزایی و استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود، زمینه عملیاتی شدن این طرح‌ها فراهم شود.

استاندار قم با بیان این که شهر قم از منظر اجتماعی و فرهنگی نیازمندی‌های فراوانی دارد ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌های مناسب و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و امکانات، به سمت توسعه متوازن شهری حرکت کنیم.

در این جلسه مقرر شد کارگروهی برای تعیین تکلیف طرح‌های در حال اجرا در ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س) تشکیل شود، همچنین کلیات طرح سند مشارکتی بازآفرینی محله دروازه ری قم در راستای طرح توسعه این محله مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

۱۰ کمیته خدمات‌ سفر برای ایام نوروز در قم تشکیل شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم از تشکیل ۱۰ کمیته برای خدمت‌رسانی بهتر به زائران نیمه شعبان و مسافران نوروز ۱۴۰۱ در این استان خبر داد.

به‌گزارش روز یکشنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علیرضا ارجمندی در گفت و گویی بیان کرد: این کمیته‌ها شامل اطلاع‌رسانی، آمار، نظارت، موزه‌ها، اسکان، پشتیبانی و تدارکات، فرهنگی، یگان‌حفاظت، ارزیابی و حراست است.

وی ادامه داد: پس از دو سال از شیوع ویروس کرونا با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، نمایشگاه‌ نوروزی صنایع‌دستی و جشن نوروزگاه‌ در این استان برگزار می‌شود.

وی افزود: ستاد اجرایی خدمات سفر این اداره کل در یک ماه گذشته  جلسات مختلفی تشکیل داده است و فعالیت کمیته‌ها از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ قبل از جشن نیمه شعبان آغاز می شود و تا ۱۵ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ ادامه دارد.

۷۰ میلیارد ریال در سفر هیات دولت برای ساماندهی گلزارهای شهدای قم مصوب شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قم گفت: در سفر اخیر هیات دولت به استان قم ۷۰ میلیارد ریال برای ساماندهی گلزارهای شهدای این استان مصوب شد و تاکنون ۴۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن هنرمند روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در استان قم ۹۲ گلزار شهدا وجود دارد، افزود: ساماندهی ۶۹ گلزار شهدا در استان انجام شده و ساماندهی ۲۳ گلزار شهدا نیز در دستور کار است که با اعتبارات تخصیص یافته در سال آینده انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: برای ساماندهی گلزار شهدای شیخان مذاکرات جدی انجام شده و در صورت رفع محدودیت‌ها، اقدامات بهتر و بیشتری برای رفع نواقص انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سفر هیات دولت ۲۵۰ میلیارد ریال نیز برای راه‌اندازی مرکز نگهداری و توان‌بخشی جامعه ایثارگری که اکنون ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، مصوب شد و تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال برای این امر تخصیص یافته است.

استاندار: سال ۱۴۰۱ روند توسعه قم تسریع می‌شود

 استاندار قم با اشاره به اهتمام مدیریت استان به احیای اعتماد عمومی با انتخاب مدیران جوان و اقدام‌های جهادی گفت: در سال آینده شاهد سرعت گرفتن توسعه استان در بخش‌های مختلف خواهیم بود.

به گزارش عصر پنجشنبه روابط عمومی استانداری قم، سیدمحمدتقی شاهچراغی در دیدار با آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه، یکی از مهمترین وظایف خود را بازگشت اعتماد عمومی مردم به عنوان سرمایه اجتماعی بیان کرد و اظهار داشت: در تحقق این هدف از ابتدای آغاز مسئولیت با حضور در میان مردم به دنبال احیای اعتماد عمومی بوده‌ایم.

وی افزود: ‌وقتی مدیران استان می بینند مسئولان ارشد استان در بین مردم می‌روند و تصمیم گیری می‌کنند،‌ آنها نیز به همین روش عمل خواهند کرد.

شاهچراغی با اشاره به انتخاب مدیران جوان و جهادی برای اداره بخش‌های مختلف استانداری و استان گفت: در سال آینده شاهد سرعت گرفتن توسعه استان در بخش‌های مختلف خواهیم بود.

استاندار قم با اشاره به سفر پرخیر و برکت رئیس جمهوری به قم و تخصیص اعتبارهای مناسب برای توسعه استان ادامه داد: مجوزهایی که هیات دولت برای توسعه استان و همچنین بازسازی بافت فرسوده و ساماندهی سکونت گاه‌های غیررسمی به استان داده است چند هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

مدیر حوزه های علمیه نیز در این دیدار ضمن تشکر از روحیه جهادی و مردمی استاندار، ‌بر بین المللی بودن شهر قم تاکید کرد و گفت: ما در توسعه شهر قم باید قم را به‌عنوان جهان شهر معنوی فرض کرده و در همه ابعاد از معماری تا راه سازی این معنویات باید ملموس باشند.

۴ هزار گردشگر خارجی طی یک هفته در اماکن‌ اقامتی قم اسکان یافتند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری‌ و صنایع‌دستی قم گفت: طی هفته‌ گذشته در اماکن‌ اقامتی مجاز استان‌ قم میزبان بیش از ۴ هزار گردشگر خارجی بودیم که برای ایام عید نوروز این حجم بیشتر خواهد شد.

به‌گزارش روز شنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علیرضا ارجمندی در گفت و گویی با بیان این که با ورود گردشگران‌ خارجی ضریب اشغال اماکن‌ اقامتی استان به ۶۷ درصد رسیده است، افزود: محدودیتی برای ورود مسافران‌خارجی نداریم و تمهیداتی برای نیمه‌شعبان و روزهای پایانی سال  اندیشیده شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در ادامه از رعایت ۸۰ درصدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی در اماکن‌اقامتی و هتل‌های استان خبر داد گفت: امنیت، بهداشت و ارائه خدمات به گردشگران رصد می‌شود.

ارجمندی ضریب اشغال تخت‌های اقامتی در استان را ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: به دنبال سرمایه‌گذاری برای افزایش تعداد تخت اقامتی در استان هستیم.

قم دارای ۳۵ واحد هتل، ۲۷ واحد هتل آپارتمان، ۵۵ واحد مهمان‌پذیر، ۱۷۰ خانه مسافر و ۹۷ واحد مجتمع بین‌راهی و پذیرایی با ظرفیت ۱۲ هزار تخت است.

برچسب‌ها بسته خبری قم استانداری قم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بسته خبری قم استانداری قم بسته خبری قم استانداری قم گردشگری و صنایع دستی قم مدیرکل میراث فرهنگی میلیارد ریال عرصه های بیابانی ایام پایانی سال رفع موانع تولید بازآفرینی شهری علیرضا ارجمندی استاندار قم بافت تاریخی قم اماکن اقامتی نگاه کارشناسی قم با اشاره بخش های مختلف سرمایه گذاری هزار میلیارد استانداری قم نیمه شعبان سال آینده گزارش روز تخصیص یافته بازار استان توسعه استان بهره برداری منابع طبیعی آب و فاضلاب آب در استان روز دوشنبه گلزار شهدا برای توسعه برای تامین نوروز ۱۴۰۱ هیات دولت فاضلاب قم سبوس گیری انجام شده شرکت آب خواهد شد چهار طرح توزیع شد کمبود آب نان سنگک استان قم ۲۰۰ تن مصوب شد سه شنبه ۹ استان مصرف آب بخش ها ۲ هزار طرح ها شهر قم قم گفت تن شکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۵۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار

ولی جهانی در گفت و گو با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به بازدید و بررسی‌های به عمل آمده از روستای فصلی کوی افسانه‌ای درفک، تعداد زیادی از کلبه‌های قدیمی با یک تا یک و نیم متر و ساخته شده از سنگ و گل و چوب باقی مشاهده شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری جنوب گیلان و منطقه درفک بیان کرد: با توجه به معماری بومی کلبه‌ها، اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان در نظر دارد این روستای فصلی را به عنوان یک روستای نوسنگی، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رساند.

جهانی تصریح کرد: در این راستا پرونده ثبتی این مجموعه در دست اقدام است تا در صورت امکان در مدت دو ماه با نقشه‌برداری، پلات برداری و تهیه گزارش مستند، این روستا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت شده و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور معرفی شود.

به گفته وی روستای فصلی درفک در طی سنوات گذشته، موقعیت خود را حفظ کرده است، یکی از جاذبه‌های این روستا دو استخر قدیمی است که دامداران منطقه شهرستان رودبار از آب آنها در بهار و تابستان استفاده می‌کنند و همچنین یخچال درفک که در زمستان پر از برف و در تابستان دارای یخ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، رستم مالشوران را از جذابیت‌های روستای درفک رودبار برشمرد و بیان کرد: هر ساله اواخر دوره شهریور ماه و اوایل پاییز معمولاً به رسم یاد بود یا به رسم قدیمی دامداران منطقه درفک، در استخر قدیمی که پر آب است، به شستشوی دام‌های خود می‌پردازند که این رسم ریشه در فرهنگ و تاریخ ۳۵۰۰ ساله گیلانیان دارد.

کد خبر 6097423

دیگر خبرها

  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس 
  • در کنار همه مسایل اقتصادی به ابعاد فرهنگی فرزندآوری توجه شود
  • افزایش یارانه خرید از نمایشگاه کتاب تهران | تحویل غرفه‌های ناشران آغاز شد
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور