Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@01:43:22 GMT

گزارش فعالیت مدارس ازبکی و تاجیکی در قرقیزستان

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۶۶۴۹۲

گزارش فعالیت مدارس ازبکی و تاجیکی در قرقیزستان

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز قاسمی در هفتادویکمین قسمت از سلسله یادداشت‌های غیراداری خود به معرفی مدارس ازبکی و تاجیکی فعال در قرقیزستان پرداخته است. یکی از این مدارس نام «امیرعلیشیر نوایی» را برخود دارد. امیر از دانشمندان، شاعران و سیاستمداران نامدار عصر تیموری و وزیر و مشاور سلطان حسین بایقرا بود. او رباعی دلکشی هنگام بازگشت جامی از سفر حج به این شرح سرود:

«انصاف بده این فلک مینا فام * زین هر دو کدام خوبتر کرد خرام

خورشید جهانتاب تو از جانب چین * یا ماه جهانگرد من از جانب شام»

مشروح یادداشت تازه پرویز قاسمی را در ادامه بخوانید:

در ماده ۴ قانون زبان دولتی جمهوری قرقیزستان تصریح شده است: در جمهوری قرقیزستان توسعه آزاد زبان‌های ملیت‌های دیگر ساکن کشور، تأمین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این چارچوب حتی امکان آموزش سایر زبان‌ها در مدارس قرقیزستان در صورت تامین کادر آموزشی و به صورت زبان اختیاری آخر هفته‌ای وجود دارد. به استناد همین وضعیت سال‌هاست زبان فارسی نیز در برخی مدارس بیشکک با حمایت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی بنیاد سعدی در قرقیزستان به دانش آموزان علاقه‌مند قرقیز آموزش داده می‌شود.

در کشور قرقیزستان همچنین مراکز فرهنگی ملی فعالیت می‌کنند و گروه‌های قومی روزنامه‌ها و مدارس خود را دارند که به زبان مادری آنها فعالیت می‌کنند. آنها دارای حق کامل پخش برنامه‌های خود از رادیو و تلویزیون دولتی هستند.

تاجیک‌ها از اقلیت‌های قومی جمهوری چند ملیتی قرقیزستان به شمار می‌روند. آنها یکی از اقوام و ملل قدیمی آسیای مرکزی و تنها قوم غیر ترک تبار این منطقه هستند. برخی آمارها جمعیت تاجیک‌های سراسر جهان را بیش از ۱۶ میلیون نفر برآورد کرده‌اند. اکثریت آنان در افغانستان با بیش از ۸ میلیون نفر، در تاجیکستان حدود ۷ میلیون نفر، در ازبکستان حدود ۲ میلیون نفر، در روسیه ۲۰۰ هزار نفر، در آمریکا ۷۰ هزار نفر و در قرقیزستان بیش از ۵۶ هزار نفر زندگی می‌کنند.

استان بادکند بیشترین جمعیت تاجیک تبار قرقیزستان را در خود جای داده است.

در جمهوری قرقیزستان هفت مدرسه تاجیک زبان فعالیت می‌کند. در سه مدرسه از این هفت مدرسه تدریس و آموزش به زبان تاجیکی صورت می‌گیرد. همچنین سه مدرسه دارای کلاس‌های تاجیک زبان بوده و یک مدرسه قرقیزی نیز دارای کلاس تاجیکی است.

مدرسه علیشیرنوایی در شهر اوش قرقیزستان، ساخته شده توسط ازبکستان

ازبک‌ها نیز در جنوب قرقیزستان جمعیت قابل توحهی را تشکیل می‌دهند. در واقع می‌توان گفت از لحاظ جمعیتی ازبک‌ها بزرگترین اقلیت قومی در قرقیزستان معاصر هستند. قبلا روس تبارها در جایگاه دوم جمعیتی در قرقیزستان قرار داشتند که بدلیل کاهش جمعیت آنان در سال‌های اخیر و بازگشت‌شان به روسیه، اینک ازبک‌ها وزنه و جایگاه قابل توجهی را در این کشور به دست آورده‌اند.

در سرشماری سال ۱۹۹۹ ازبک‌های قرقیزستان ۱۲.۸ درصد یا ۶۶۵ هزار نفر از جمعیت قرقیزستان را تشکیل می‌دادند. تعداد ازبک‌ها بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۹ به ۷۶۸ هزار نفر یا ۱۴.۳ درصد جمعیت کشور رسیده بود. آخرین سرشماری صورت گرفته در قرقیزستان در تاریخ ۱ ژانویه سال ۲۰۱۹ از آمار ۹۴۰ هزار و ۶۲۸ نفری جمعیت ازبک‌های این کشور حکایت دارد. یعنی تقریبا ۱۴.۸ درصد از جمعیت کل کشور قرقیزستان.

مدرسه متوسطه لنین با آموزش به زبان ازبکی در شهر اوش

دانشگاه قرقیزی - ازبکی در استان اوش قرقیزستان فعالیت دارد؛ حدود ۱۰۰ مدرسه ازبکی در مناطق با تراکم بالای جمعیتی ازبک دایر است و همچنین در برخی مدارس تدریس و آموزش به زبان‌های ازبکی-روسی و یا ازبکی- قرقیزی است.

در سال ۱۹۹۴ بر اساس مصوبه نخست وزیر جمهوری قرقیزستان؛ کالج فنی قرقیزی - ازبکی تاسیس شد. در سال ۱۹۹۷ با حکم رئیس جمهور قرقیزستان؛ کالج مذکور را به دانشگاه قرقیزی - ازبکی تغییر نام و هویت دادند. دانشگاه قرقیزی - ازبکی استان اوش دارای ۵ رشته، ۳ کالج و ۱ مدرسه حرفه‌ای بوده و در آن ۱۲۱۴۳ دانشجو تحصیل می‌کنند.

پرویز قاسمی، بیشکک به تاریخ: ۱۴۰۰/۷/۲۵

کد خبر 5444767 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: پرویز قاسمی رایزنی فرهنگی قرقیزستان دیپلماسی فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور کتاب و کتابخوانی رایزنی فرهنگی معرفی کتاب تازه های نشر موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران انقلاب اسلامی ایران انتشارات سروش نظامی گنجوی ابن سینا نقد کتاب دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ترجمه جمهوری قرقیزستان میلیون نفر هزار نفر ازبک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۶۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ماهر در مدارس استان قزوین

علیرضا جاهد معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان قزوین گفت: طرح ماهر (مهارت آموز هلال احمر) مختص دانش آموزان دوره دوم ابتدایی با همکاری آموزش و پرورش در قالب آموزش مهارت‌های تخصصی، سطح آمادگی و تاب آوری دانش آموزان را در مواجهه با حوادث طبیعی و غیر طبیعی افزایش می‌دهد.

وی افزود: طرح ماهر در رابطه با آشنایی با جمعیت هلال احمر، حفظ خونسردی در حوادث، آشنایی با شماره‌های اضطراری، آشنایی با نقاط امن و نحوه پناه گیری و خروج ایمن می‌باشد که تا پایان سال تحصیلی با همکاری و تلاش آموزش و پرورش در تمامی مدارس دوره دوم ابتدایی اجرا خواهد شد.

جاهد ادامه داد: یکی از رویکرد‌های اصلی سند تحول بنیادین، مهارت آموزی و مهارت افزایی است که طرح ماهر (مهارت آموز هلال احمر) به این مهم جامه‌ی عمل می‌پوشاند.

معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان قزوین عنوان کرد: در این دوره آموزش دو ساعته دانش آموزان به همراه اولیاء خود سرفصل‌های آموزشی را فرا می‌گیرند و در مقابل حوادث ایمن می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ماهر در مدارس استان قزوین
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه این استان
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه در این استان
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان
  • خطر فرونشست در کمین ۱۵۰ مدرسه اصفهان
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان/ ۴۲ مدرسه تعطیل شد
  • تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود
  • نواخته شدن زنگ معلم در مدارس استان مرکزی
  • زنگ سپاس معلم در مدارس مشهد نواخته شد
  • اعلام ترکیب تیم فوتبال دختران ایران برابر قرقیزستان