Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیما عبدالشاه گفت: کشت گیاهان دارویی علاوه بر کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب کشاورزی، باعث افزایش ۸ تا ۱۰ برابری درآمد اقتصادی کشاورزان می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شیما عبدالشاه مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت گفت: زیره سبز با کمترین نیاز آبی از مهمترین گیاهان دارویی استان محسوب شده و به‌ عنوان طلای سبز شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شهرستان‌های سمنان با حدود ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت زیره سبز، شاهرود با حدود ۲۷۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران، دامغان با سطح زیر کشت ۱۰۵ هکتار گل محمدی و میامی نیز با سطح زیر کشت حدودا ۲۵۰ هکتار فلفل دارویی بالاترین سطح زیر کشت این گیاهان را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

عبدالشاه با بیان اینکه در استان حدود ۵ هزار و ۶۰۰ تن محصولات گیاهان دارویی تولید می‌شود، اظهار کرد: اغلب این محصولات به‌صورت خام در استان یا استان‌های مجاور به فروش می‌‌رسد و البته حدود ۷ واحد صنعتی مجوز دار در استان گیاهان دارویی را فرآوری می‌کنند.

مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان سمنان عنوان کرد: از ۱۲۰ گونه گیاه دارویی بومی در استان، تنها ۴۵ گونه زیر کشت می‌رود و از سوی دیگر به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد ارزش افزوده، تسهیلاتی جهت کشت در اراضی شیب‌دار و غیرشیب‌دار برای افراد متقاضی اختصاص پیدا کرده و بهره ‌برداران می‌توانند با تشکیل پرونده در جهاد کشاورزی شهرستان و ثبت‌نام در سامانه سیتا، از این تسهیلات بهره مند شوند.

وی در نهایت ابراز کرد: برنامه‌ریزی و حمایت از تولید سالم گیاهان دارویی انحصاری با ارزش و همچنین گیاهان دارویی مورد نیاز صنایع غذایی و داروسازی و آرایشی و بهداشتی در داخل و به‌خصوص خارج از کشور، از برنامه‌های در دست اقدام جهاد کشاورزی استان است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: گیاهان دارویی جهاد کشاورزی سطح زیر کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۶۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت ۸۸۱ تن گل محمدی در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار مهر، امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی، در شهرستان سربیشه همزمان با روز ملی گل و گلاب مراسم جشن شکرگذاری برداشت گل محمدی برگزار شد تا بار دیگر ذهن‌ها متوجه این ظرفیت کشاورزی و گردشگری خراسان جنوبی شود.

منوچهر شایسته، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی صبح سه شنبه در جشن شکر گذاری برداشت گل محمدی که همزمان با روز ملی گل و گلاب برگزار شد، اظهارکرد: سطح زیرکشت گل محمدی در خراسان جنوبی ۴۵۱ هکتار است که پیش بینی می‌شود امسال ۸۸۱ تن گل از مزارع برداشت شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: این میزان برداشت گل محمدی در خراسان جنوبی در مقایسه با سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش خواهد داشت.

شایسته ادامه داد: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان سربیشه با ۲۱۵ هکتار است و بعد از آن قاین با ۵۵ هکتار و زیر کوه با ۵۰ هکتار است.

وی با اشاره به اینکه کارگاه‌های فعال برای گل محمدی و گلاب گیری بسیار محدود است، گفت: تلاش ما بر این است که در این راستا زنجیره ارزش تولید گل محمدی را با راه اندازی کارخانه اسانس گیری در سربیشه طی ماه‌های آینده تکمیل کنیم.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که با وزارت جهاد کشاورزی انجام داده‌ایم قرار شد برای کلیه محصولات زیر شاخه باغبانی از جمله گل محمدی مجوز احداث سالن و خشک کردن آن داده شود که مقدمات این کار در حال فراهم شدن است.

شایسته بیان کرد: مجموعه‌ای که امسال در آن جشن شکرگذاری گل محمدی را برگزار کردیم (گلستان کلنگی خواه در سربیشه) ۱۰۰ هکتار است و با استفاده از آبیاری قطری مجموعه باغ خود را آبیاری می‌کنند.

کد خبر 6099291

دیگر خبرها

  • رفع تداخل ۲۱۹۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • آخرین وضعیت متقاضیان تسهیلات مسکن در این بانک مشخص شد
  • پیش بینی برداشت ۸۸۱ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • پرداخت ۹۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه مکانیزاسیون کشاورزی در گیلان
  • آموزش مهارت های کشاورزی به دانش آموزان آبادانی
  • برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • ۹۲ درصد متقاضیان واجد شرایط تسهیلات نهضت ملی مسکن، قرارداد امضا کردند
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی