Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-05@03:37:53 GMT

تشدید اقدامات در راستای متروکه زدایی در اماکن گمرکی

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۶۶۹۸۵

تشدید اقدامات در راستای متروکه زدایی در اماکن گمرکی

وزارت اقتصاد و گمرک ایران در راستای تعیین تکلیف کالاهای متروکه اقداماتی را در دستور کار قرار داده اند.

به گزارش مشرق، در هفته گذشته بازدید رییس قوه قضاییه از بندر شهید رجایی، حواشی مختلفی را به همراه داشت. از موضوع کالای تاریخ گذشته که مدتی در انبارهای سازمان بنادر بلاتکلیف مانده بود تا دو دستگاه امبولانس که ویدیوهای منتشر شده نشان میداد، صاحبان کالا برای ترخیص و تعیین تکلیف کالای خود بعد از پنج سال اقدام مشخصی نکرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع با بازخوردهایی در فضای عمومی جامعه همراه بود. در موضوع ترخیص و رسوب کالا در بنادر عملا سه دستگاه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی انبارهای مستقر در محوطه بندر، گمرک ایران و سازمان اموال تملیکی نقش آفرین هستند. در همین راستا وزیر اقتصاد نیز در دی ماه امسال دستور تشکیل تیم واکنش سریع ترخیص کالاها صادر کرده بود.

بیشتر بخوانید: معاون وزیر اقتصاد: درآمد گمرک در ۱۱ ماهه امسال ۳۸ درصد رشد کرد

بررسی ها نشان میدهد از حدود دو سال قبل و در مقطعی که رییس پیشین قوه قضاییه بازدیدی را از بندر شهید رجایی داشت، بحث عدم اتصال سامانه سازمان بنادر به سامانه گمرک به عنوان یکی از عوامل طولانی شدن تعیین تکلیف کالاهای متروکه مطرح شد.

لازم به ذکر است، سازمان بنادر  مکلف شده است اطلاعات کالاهایی که بیش از ۲ماه در انبارهای مانده و فرایند ترخیص و تشریفات گمرکی آنها آغاز نشده جهت تعیین تکلیف و طی تشریفات متروکه به گمرک معرفی نماید. در همین راستا بایستی سایر شرایط لجستیکی برای ارزیابی هرچه سریع تر کالای متروکه فراهم شود.

نکته جالب توجه اینکه با وجود اقدام گمرک، همکاری موثر سازمان بنادر در بحث لجستیک جا به جایی کانتینرهای موجود در انبارها جهت انجام تشریفات متروکه ضروری می باشد .  به عبارت دیگر ارسال و اعلام صرف فهرست بدون اقدامات لجستیکی منجر به طولانی شدن فرایند ارزیابی کالاهای متروکه کانتینری و رسوب آنها شده است.

همچنین بحث تکمیل ظرفیت انبارهای سازمان اموال تملیکی از سالها قبل به عنوان مهمترین عامل طولانی شدن فرایند تعیین تکلیف کالای متروکه عنوان شده بود که ظاهرا این مشکل همچنان پابرجاست.

در نهایت با وجود تمام این چالشها، برای شفاف شدن علل اصلی طولانی شدن فرایند تعیین تکلیف کالای متروکه، متعاقب سفر ریاست قوه قضاییه با دستور رییس کل گمرک بازرسان ویژه گمرکی به سه بندر شهید رجایی، بوشهر و بندر امام خمینی عازم شده اند.

بر این اساس، احتمالا تا پایان سال گزارش نهایی گمرک در این خصوص تهیه شده و اهم چالشها و راهکارهای فوری رفع آنها به مقامات ارشد دولتی و قوه قضاییه ارسال خواهد شد.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین بورس قیمت بوشهر وزارت اقتصاد بندر شهید رجایی قوه قضاییه سازمان اموال تملیکی بندر امام خمینی گمرک ایران قوه قضائیه سازمان بنادر خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سازمان بنادر تعیین تکلیف قوه قضاییه طولانی شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۶۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف پساب یزد

پس از انتقاد محمدصالح جوکار نماینده یزد، اشکذر و زارچ از وضعیت رها شده پساب یزد و احتمال بروز مشکلاتی برای مردم شاهدیه، زارچ و اشکذر، نشست تعیین تکلیف این منطقه برای رفع مشکل موجود، با حضور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای استان در دفتر این نماینده برگزار شد.

مدیرعامل آبفای استان یزد و شرکت آب منطقه‌ای استان هر یک به بیان گزارشی از وضعیت پساب و میزان اختصاص یافته به مجموعه‌های مختلف ارائه کردند.

جوکار در این نشست با تأکید بر لزوم انتقال این پساب به شرکت‌های تخصیص یافته (معدنی، صنعتی، فضای سبز یا دولتی)، گفت: ۲۵۰ لیتر بر ثانیه از این پساب تخصیص یافته که بخشی از آن انتقال داده می‌شود و بخشی هم در منطقه رسوب می‌کند.

وی افزود: ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از پساب به شرکتی تعلق دارد که فاضلاب شهر یزد را تکمیل خواهد کرد.

این نماینده ادامه داد: شرکت‌هایی که پساب به آن تخصیص یافته، اگر میزان مشخص شده را انتقال ندهند، علاوه بر جریمه، تخصیصی آنها به صورت تغذیه سفره‌های زیرزمینی به صورت مصنوعی با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و موسسه کوثر انجام پذیرد.

جوکار اظهار داشت: در خصوص تعیین تکلیف بخش باقی مانده دیگر از این پساب نیز مقرر شد به صاحبان تخصیص اخطار داده شود تا نسبت به انتقال آن در اسرع وقت اقدامات لازم را دنبال کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • تشریح جزئیات بررسی پرونده‌های امور اراضی استان تهران/ تعیین تکلیف ۴۵ پرونده
  • ۴۵ پرونده امور اراضی استان تهران تعیین تکلیف شد
  • ساختمان‌های بحرانی منطقه ۱۲ تهران به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود
  • تعیین تکلیف پساب یزد
  • ۱۰۰۰ کانتینر کالای بدون هویت در بندر شهید رجایی شناسایی شد
  • زیرساخت‌های بندری استان بوشهر تقویت می‌شود
  • بهبود وضعیت ساماندهی محموله‌ها و کالاها در بنادر و گمرکات استان هرمزگان
  • اولین جلسه ساماندهی و تقویت مدیریت مرزهای مجاز آبی گیلان برگزار شد
  • رسیدگی رئیس قوه قضائیه به وضعیت ماشین آلات دپو شده در گمرک
  • تعیین تکلیف ۱۰ هزار و ۶۰۰ کانتینر کالای متروکه در هرمزگان