Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-02@13:26:23 GMT

تجاوز روسیه به اوکراین و نگرانی های هسته‌ای

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۶۷۶۴۱

تجاوز روسیه به اوکراین و نگرانی های هسته‌ای

این مکان همچنان حاوی زباله‌های رادیواکتیو است که جهان در 36 سال پس از آن فاجعه برای مهار آنها تلاش کرده است.  نیروهای روسیه عصر پنجشنبه 5 اسفند 1400 نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در نزدیکی مرز روسیه سفید را تصرف کردند. مخزن 200 تنی موجود در اتاق «مواد بسیار رادیواکتیو» هنوز بقایای رآکتوری است که در سال 1986 در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل منفجر شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن رآکتور طی یک آزمایش به طرز فاجعه‌باری منفجر و ذرات رادیواکتیو در انفجار و آتش‌سوزی متعاقب آن آزاد شد.

طبق گزارش سال 2005 سازمان ملل، حدود 50 نفر در دو دهه بعد در نتیجه مستقیم این حادثه جان خود را از دست دادند و ممکن است ده‌ها هزار نفر دیگر تحت تاثیر تشعشعات قرار گرفته باشند. اوکراین نقش مهمی در توسعه برنامه هسته‌ای شوروی داشت. قبل از جنگ جهانی دوم، بسیاری از بهترین فیزیکدانان هسته‌ای شوروی در اوکراین کار می‌کردند. با این حال، در این دوره، ظرفیت توانایی‌های تحقیقات هسته‌ای اوکراین توسط دولت شوروی دست‌کم گرفته شد، رهبران شوروی پیشنهادهای فیزیکدانان خارکف در مورد تولید سلاح‌های هسته‌ای را رد کردند. پس از جنگ جهانی دوم، اوکراین همچنان نقش مهمی در صنعت هسته‌ای غیرنظامی شوروی داشت.

در حالی که موسسه فیزیک اوکراین در خارکف به‌طور فعال در تولید سلاح‌های هسته‌ای شوروی شرکت نکرد، بسیاری از فیزیکدانان اوکراینی بخشی از تلاش‌های در حال انجام در روسیه بودند. فاجعه چرنوبیل نقطه مهمی در تاریخ هسته‌ای شوروی بود. اسناد از طبقه‌بندی خارج شده نشان می‌دهد که نقص‌های طراحی که منجر به فاجعه شده است برای مقامات شوروی شناخته شده بود و می‌توانست اصلاح شود.  

میراث فاجعه چرنوبیل یکی از دلایلی بود که مردم اوکراین از نپذیرفتن تسلیحات هسته‌ای اوکراین مستقل حمایت کردند. پروپاگاندای ضد هسته‌ای که در دهه 1950 در اوکراین انجام شد، بعدا بر تصمیم اوکراین مستقل برای دست کشیدن از زرادخانه تسلیحات هسته‌ای شوروی تاثیر گذاشت. البته از آغاز درگیری معاصر با روسیه، بسیاری از اوکراینی‌ها از احیای وضعیت هسته‌ای اوکراین حمایت می‌کنند. 
برای جلوگیری از انتشار مواد رادیواکتیو، پس از آن یک «درپوش عظیم» به سرعت ساخته شد تا بقایای راکتور را دفن کند. 
نزدیک به یک دهه بعد، مقامات تصمیم گرفتند پوشش ایمن‌تری برای آن بسازند. یک قوس محافظ جدید فولادی غول‌پیکر در سال 2017 با هزینه 1.7 میلیارد دلار تکمیل شد. کارگران می‌توانند از راه دور یک جرثقیل و سایر تجهیزات را در داخل هدایت کنند تا بقیه راکتور را از بین ببرند و سوخت رادیواکتیو را حذف کنند.

اگر این ساختار آسیب ببیند و انفجارهایی در داخل آن رخ دهد، می‌تواند مواد رادیواکتیو باقیمانده را منتشر کند. اوکراین به شدت به انرژی هسته‌ای وابسته است.  این کشور 15 راکتور دارد که حدود نیمی از برق آن را تولید می‌کنند. بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، در اوکراین واقع شده است.اوکراین بیشتر خدمات هسته‌ای و سوخت هسته‌ای خود را از روسیه دریافت می‌کند، اما با خرید سوخت از وستینگهاوس امریکا این وابستگی را کاهش داده است. 
در سال 2004 اوکراین دو راکتور بزرگ جدید را راه‌اندازی کرد. دولت اوکراین قصد دارد سهم هسته‌ای در تولید برق را تا سال 2030 حفظ کند که شامل توسعه تاسیسات جدید خواهد بود.
در سال 2021 وستینگهاوس امریکا قراردادی برای تکمیل ساخت یک راکتور جدید منعقد کرد. دولت هم برای فناوری و هم برای سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های هسته‌ای خود به غرب چشم دوخته است. وستینگهاوس توافقنامه‌ای برای ساخت چهار راکتور AP1000 در سایت‌های موجود دارد. AP1000 یک نیروگاه هسته‌ای است که توسط شرکت وستینگهاوس الکتریک طراحی شده و راکتور آب تحت فشار با هدف بهینه‌سازی اقتصادی است.
برق کل تولیدی در اوکراین در سال 2019، در حد 154 تراوات ساعت بود که شامل هسته‌ای 83 تراوات ساعت (54٪)، زغال‌سنگ 45 تراوات ساعت (29٪)، برق‌آبی 8 تراوات ساعت (5%)، گاز طبیعی 12 تراوات ساعت (8%)، خورشیدی 3 تراوات ساعت (2٪)، باد 2 تراوات ساعت (1%)، سوخت‌های زیستی و زباله 0.5 تراوات ساعت، مصرف کل: 117 تراوات ساعت (منبع: آژانس بین‌المللی انرژی و بانک جهانی) 

سهم عمده‌ای از تامین انرژی اولیه در اوکراین از اورانیوم و منابع قابل توجه زغال‌سنگ این کشور تامین می‌شود. بقیه نفت و گاز است که بیشتر از روسیه وارد می‌شود. در دسامبر 2005 اوکراین و اتحادیه اروپا توافقنامه همکاری در زمینه انرژی را امضا کردند که این کشور را قوی‌تر به اروپای غربی در زمینه انرژی هسته‌ای و تامین برق مرتبط می‌کند. اوکراین توسعه ذخایر قابل توجه گاز شیل خود را با هدف خودکفایی در گاز طبیعی تا سال 2020 بررسی کرده است، اما تولید سال 2019 حدود 21 میلیارد مترمکعب نشان می‌دهد که هنوز از هدف راهبردی‌اش فاصله دارد. در اواسط سال 2012، استراتژی انرژی اوکراین تا سال 2030 به‌روز و 5000 تا 7000 مگاوات ظرفیت هسته‌ای جدید تا سال 2030 پیشنهاد شد که حدود 25 میلیارد دلار هزینه داشت. 

در فوریه 2021، دولت نیاز به سه راکتور انرژی هسته‌ای دیگر برای جایگزینی دو واحد قدیمی‌تر در آنجا داشت و همچنین اجرای پروژه «پل انرژی» به لهستان و مجارستان را تایید کرد. بسیاری از زغال‌سنگ اوکراین در منطقه دونباس در مجاورت روسیه است که در پی اقدام نظامی در سال 2013، استان‌های لوهانسک و دونتسک در منتهی‌الیه شرقی اوکراین خود را به عنوان جمهوری‌های مستقل با وابستگی نزدیک و حمایت روسیه اعلام کردند. یکی از بهانه‌های مهم روسیه برای تجاوز نظامی 24 فوریه 2022 به رسمیت شناختن استقلال همین دو استان با اکثریت جمعیت روس‌تبار است. 
توسعه صنعت هسته‌ای اوکراین در شوروی در سال 1970 با ساخت نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در شمال اوکراین آغاز شد، اولین واحد در سال 1977 راه‌اندازی شد. واحد 4 در سال 1983 آنلاین و در سال 1986 تخریب شد. اگرچه صنعت هسته‌ای اوکراین برای سال‌ها از نزدیک با روسیه درگیر بود، اما در طول تغییراتی که پس از استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی سابق رخ داد، نسبتا پایدار ماند.

*  استاد زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه بین المللی زلزله و عضو وابسته فرهنگستان علوم

کد خبر 1611744

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مهدی زارع حمله روسیه به اوکراین نیروگاه هسته ای تسلیحات هسته ای هسته ای اوکراین نیروگاه هسته ای هسته ای شوروی تراوات ساعت هسته ای تا سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۷۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی

وزیر دفاع آمریکا نسبت به افزایش همکاری استراتژیک کره‌شمالی با روسیه هشدار داده و گفت این اتحاد رو به رشد، اعتماد و اطمینان کیم جونگ اون، رهبر پیونگ‌یانگ را افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا اظهارات خود را در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در روز سه‌شنبه بیان کرد. روابط بین مسکو و جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) از زمانی که کیم در سپتامبر گذشته برای گفت‌وگو با «ولادیمیر پوتین» به روسیه سفر کرد، عمیق‌تر شده است و این مساله خوشایند غرب نیست.

روسای دفاع روسیه و کره‌شمالی هم ژوئیه گذشته در پیونگ‌یانگ دیدار کردند.

آستین به قانونگذاران گفت: «کره‌شمالی، دوباره، به دلیل ارتباط با پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده است.» او همچنین به گسترش همکاری بین روسیه، کره‌شمالی، ایران و جمهوری خلق چین اشاره کرد.

آستین گفت: «این بسیار نگران‌کننده است؛ چیزی که ما باید آن را تماشا کنیم، چیزی که برای اطمینان از اینکه توانایی و ظرفیت همکاری با متحدان خود برای ادامه بازدارندگی و ادامه ترویج صلح و ثبات را در هر یک از مناطق داریم، باید داشته باشیم.»

وزیر دفاع آمریکا افزود: «رابطه رو به رشد بین جمهوری خلق چین، روسیه، کره‌شمالی و ایران نگران‌کننده است و این چیزی است که ما از نزدیک آن را دنبال می‌کنیم.»

آستین همچنین مدعی شد که روسیه برای جبران گلوله‌های توپخانه و سایر مهمات اضافی، به کره‌شمالی برای پر کردن ذخایر خود در درگیری اوکراین مراجعه کرده است.

این در حالیست که مقامات کره‌شمالی و روسیه اتهامات مربوط به انتقال تسلیحات از پیونگ‌یانگ را رد کرده‌اند. آنها همچنین ایالات متحده و متحدانش در شمال شرق آسیا را به تشدید تنش در منطقه با آماده شدن برای جنگ با کره‌شمالی متهم کرده‌اند.

به گزارش راشا تودی، کره‌شمالی از زمان آغاز درگیری روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ آزمایش‌های موشکی خود را افزایش داده و احتمال اتحاد مجدد با کره‌جنوبی را رد کرده است. وزارت خارجه کره‌شمالی می‌گوید افزایش همکاری با روسیه به دفاع از «منافع اصلی» دو کشور و ایجاد «نظم بین‌المللی چند قطبی» کمک می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم
  • پایان پوتین؟!
  • پایان پوتین؟!/ او گورباچف نیست/ بعید است صاعقه دوبار به یکجا اصابت کند!
  • سرنگونی پوتین؟!/ او گورباچف نیست/ بعید است صاعقه دوبار به یکجا اصابت کند!
  • سقوط پوتین؟ شاید آرزو بر جوانان عیب نیست / گورباچف مایه عبرت ولادیمیر پوتین شده است / چرا روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط متفاوت است
  • (تصاویر) حذف نمادهای دوران شوروی در اوکراین
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان